szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

16 bank közül csak kettőnél találta rendben az előtörlesztések kezelését az MNB, a többiek rosszul tájékoztattak róla, és késve számolták el az ilyen befizetéseket. Négyüket meg is bírságolták.

Összesen 27 millió forintnyi bírságot szabott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a négy hazai bankra, miután 16 banknál ellenőrizték a lakossági előtörlesztésekhez kapcsolódó hitelintézeti gyakorlatot, ami során

a fogyasztók széles körét érintő, jelentős hiányosságokat tártak fel.

A bírságokkal érintett bankok:

  • Erste Bank Hungary Zrt. (két bírságot is kapott),
  • MBH Bank Nyrt.,
  • Takarékbank Zrt.,
  • Takarékbank Jelzálogbank Nyrt.

Az MNB erről szóló közleményében emlékeztetett, hogy ha egy hitelt felvevő ember szeretne előtörleszteni, és ezt jelzi a bank felé, akkor a banknak 5 munkanapon belül a rendelkezésére kell bocsátania az előtörlesztésre vonatkozó információkat, és ugyancsak 5 munkanapon belül el kell számolnia a hozzá beérkezett előtörlesztési összeget.

Az ellenőrzés során csak két pénzintézetnél nem találtak hiányosságot, a többinél viszont kisebb-nagyobb mértékű jogszabálysértést állapítottak meg, egyes bankok például

  • időben korlátozták az előtörlesztési lehetőséget, mivel ennek bejelentését csak bizonyos időszakban fogadták, például a tárgyhó 1. napja és az aktuális törlesztési határnap között, vagy legalább 5-30 nappal előre be kellett jelenteni az ilyen szándékot,
  • egyáltalán nem nyújtottak előzetes tájékoztatást az előtörlesztés feltételeiről – például a fedezetlen hiteleknél (áruhitel, személyi kölcsön) –, illetve csak késve, az előtörlesztési szándék bejelentését követő 5 munkanapon túl tették meg ezt,
  • a befizetett előtörlesztéseket sokszor nem számolták el 5 munkanapon belül,
  • korlátozták az ügyfelek előtörlesztési jogát, például csak a kölcsön esedékességének napján számolták el a befizetést,
  • kiegészítő adminisztratív nyilatkozat kötötték az előtörlesztés végrehajtását,
  • nem adtak mindenkinek csekket az előtörlesztéshez.

Ezen kívül nem adtak megfelelő tájékoztatást az előtörlesztés feltételeiről, így például a fizetési moratórium hatálya alá tartozó szerződéseknél az az alatt felhalmozódott tartozást nem megfelelően tüntették fel az ügyféltájékoztatókon, illetve a tényleges előtörlesztési gyakorlat nem tükrözte a hitelszerződésekben foglaltakat. Volt, ahol nyilvántartási hiányosságok is felmerültek, mert nem tudták megfelelően igazolni az egyes előtörlesztési események (pl. az előtörlesztési kérelem átvételének) dátumát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!