szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sok fiatal fél a függéstől, amely az okostelefonnál gyakran kialakul, ezért visszatérne a korábbi mobilokhoz. A másik ok az ár: egy trendi okostelefon belekerülhet 1600 dollárba is.

Tavaly körülbelül 2,8 millió butatelefont, vagyis hagyományos mobilt adtak el az Egyesült Államokban, ez a piac mintegy 2%-át jelenti – írja a BBC portál, amely hozzáteszi, bármilyen meglepően is hangzik, de a világ ilyen készülékeinek körülbelül a 20%-a az Egyesült Államokban talál vevőre. Kik a vásárlók? Azok, akik az időjárásnak kitett munkahelyeken dolgoznak, mint a farmerek vagy az építőmunkások. Rajtuk kívül pedig a technofób fiatalok, akik nem kívánnak egész nap az okostelefonon lógni. Végül pedig a gondos szülők egy része butatelefonnal kívánja óvni gyermekét az internet problematikus tartalmaitól.

10 milliárd dolláros éves globális forgalom – ennyire becsüli a hagyományos mobiltelefonok világpiacát a Statista Market Insights. Ez nem túlságosan nagy piac, és ami még nagyobb baj: nem hoz jelentős profitot.

A cégóriások egyáltalán nem érdekeltek abban, hogy csökkenjen az érdeklődés az okostelefonok iránt, vagy hogy a fiatalabb generáció kevesebb időt töltsön iPhone-jával, amely 17 éve jelent meg a piacon. Már egy egész generáció nőtt fel okostelefonnal a kezében, és az Apple, valamint a többi óriás egyáltalán nem szeretné, ha ez megváltozna, mert a nagy pénz a szoftverben és a speciális hardverben van. Sok high tech óriás sok pénzt csinál azzal, hogy maga gyártja az okostelefonhoz a chipeket – ilyen például a dél-koreai Samsung, amely egyáltalán nem akar visszatérni a korábbi készülékekhez.

Így nem csoda, ha a butatelefonokat gyártó cégek aggódnak a jövőjük miatt. Ráadásul a 2G és 3G hálózatok, amelyek számukra készültek, szép lassan kivezetődnek. Még inkább zavaró azonban a piac jövője szempontjából, hogy mind több munkahelyen elvárás az okostelefon, amelynek alkalmazásai nélkül egyre több cégnél nem is lehet elvégezni a munkát.

A megoldás a lebutított okostelefon?

A sikeres vállalkozások olyan telefonokkal kísérleteznek, amelyek rendelkeznek internetes kapcsolattal, de rendkívüli mértékben korlátozzák annak használatát. Ilyen a New York-i Light cég Light Phone-ja: ez 299 dollárba kerül – annyiba mint egy olcsó okostelefon. A butatelefonok kedvelőinek ez viszonylag drága, de csak így hoz profitot a gyártó cégnek.

A svájci Punkt a divatban bízik, mert a telefonja elég drága: 750 dollár. Külsőre olyan, mint egy okostelefon, de sokkal kevesebbet tud. A svájci cég már 2015-ben kísérletezett egy hasonló készülékkel, amely a beszélgetéseken kívül csak SMS küldésére volt alkalmas, ezenkívül egy naptár és egy óra egészítette ki a kínálatot. A vevők nem kapkodtak utána, így a kísérlet akkor befuccsolt.

Az amerikai Ghost Mode személyre szabással próbálkozik: a Google Pixelt pontosan úgy butítja le, ahogy a vásárló akarja. Ez sem olcsó – 600 dollárba kerül –, de jóval praktikusabb, mint a buta telefon, és aki használja, az nem tűnik technofóbnak a környezetében.

A Minimalist Phone alkalmazást okostelefonon lehet használni arra, hogy mindenki úgy állítsa be a készüléket, ahogy neki megfelel. Ily módon mindenki megkaphatja azt, ami neki a leginkább megfelel – írja a BBC portál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!