szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Peking fenyegető levelet küldött: keményen visszavágnak, ha az Unió e-autós büntetővámot vezet be.

Levélben fenyegeti a Kínai Kereskedelmi Minisztérium az Európai Uniót a közelgő kereskedelmi háború miatt – írja a Politico egy, a dokumentumot ismerő névtelen EU-s forrásra hivatkozva.

Az EU kereskedelmi biztosának, Valdis Dombrovskisnak címzett ötoldalas levélben Peking kilátásba helyezi, hogy lecsap az Unió mezőgazdaságára és repülőgépiparára, amennyiben az Európai Bizottság kitart a terve mellett, és vélhetőleg rövidesen büntetővámmal sújtja a kínai elektromos autók európai importját. Egy EB-szóvivő megerősítette a Politicónak, hogy Dombrovskis megkapta a levelet, majd hozzáfűzte, hogy még dolgoznak a válaszon.

Durvább vámokat vethet ki az EU a kínai elektromos autókra, a magyar kormány álmai is bajba kerülhetnek

Az új vámtétel a Portfolio szerint 30-70 százalék között lehet. A Politico szerint egyre valószínűtlenebb, hogy a német autóipari lobbi elég támogatót össze tudna gyűjteni, hogy megakadályozzák az EU-Kína autós vámháborút.

A dokumentumban Peking azzal fenyegetőzik, hogy az EV-ügyi eszkaláció esetén megbünteti az Európából érkező agrárimportot, ami azért lenne fájdalmas, mert Kína az EU-s termékek harmadik legnagyobb felvevőpiaca, a teljes ágazati kereskedelem 6,4 százalékát teszi ki. Magyarországnak se jönne jól a büntetés, mert épp Hszi Csin-ping májusi látogatása alkalmával született megállapodás a magyar cseresznye Kínába irányuló exportjáról. A repülőgépipar büntetése is kritikus lenne, itt az Airbus kerülne célkeresztbe, amely Kína legnagyobb beszállítója.

Az előzmény az, hogy az Európai Bizottság kilenc hónapos nyomozást zárt le, amelyet a kínai e-autók európai dömpingje miatt indított, ám az európai parlamenti választások miatt vélhetőleg elhalasztja a vizsgálat eredményeinek bejelentését. Borítékolhatóan büntetővámokat javasolnak majd a kínai autókra: a mostani, 10 százalékos vám akár 50 százalékosra is emelkedhet. Nemrég az Egyesült Államok 102 százalékos importvámot vetett ki a dömping megfékezéséért – amelyet egyébként a Magyarországon is gyárat létesítő BYD vezet.

A Rhodium Group összesítése szerint az EU Kínából származó elektromosautó-importja a 2020-as 1,6 milliárd dollárról tavaly 11,5 milliárdra ugrott, és már a teljes import 37 százalékát teszi ki.

A fentiek miatt a fenyegetőzés már év elején megindult, Peking dömpingvizsgálatot rendelt el az európai égetett szeszek, különösen a francia konyak importja ellen. A kipécézés hátterében az volt, hogy Párizs az EV-ügyi nyomozás egyik legnagyobb támogatója. A feszültség akkor sem csökkent, amikor Hszi rövid Európa-turnéján Párizsban tárgyalt Ursula von der Leyennel és a vele egyébként hagyományosan jobban szót értő Emmanuel Macronnal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!