szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az új vámtétel a Portfolio szerint 30-70 százalék között lehet. A Politico szerint egyre valószínűtlenebb, hogy a német autóipari lobbi elég támogatót össze tudna gyűjteni, hogy megakadályozzák az EU–Kína autós vámháborút.

Két héten belül bejelentheti az EU, hogy extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra – írja a Politico. Július elején zárul le ugyanis az a vizsgálat, amelyben azt nézték meg, nem kapnak-e a gyártók Kínától állami támogatást azért, hogy olcsó árukkal tarolhassák le az európai piacot, az érintetteket pedig négy héttel korábban kell értesíteni.

A portál úgy tudja, hogy az új vámtétel 30-70 százalék között lehet.

A lap szerint a német kancellár és a német gazdaság más irányítói is úgy látják, nem tudnák összeszedni a többséget a terv blokkolásához, pedig az ottani autóipar rosszul járhatna egy ilyen döntéssel. Hát még akkor, ha a kínaiak válaszul szintén büntetővámokat vetnének ki az európai autókra. A kereskedelmi szabályoknál ahhoz, hogy egy uniós döntést megakadályozzanak, minősített többségre, vagyis legalább 15 tagállam szavazatára van szükség úgy, hogy azok az EU lakosságának minimum 65 százalékát képviseljék.

A magyar kormány nem túl meglepő módon azt támogatná, hogy ne legyenek extra vámok a kínai elektromos autókra. A Portfolio azt tette hozzá a Politico szemléjéhez: az előkészítő vizsgálatok tartanak, hogy bírságot, illetve pótvámot kiszabhatnak-e a külföldi támogatások miatt a BYD vagy épp az akkumulátorgyárak támogatása miatt.

Joe Biden amerikai elnök a múlt héten jelentette be, hogy az Egyesült Államokba bevitt kínai elektromos autókra az eddigi 27,5 helyett 102,5 százalékos vám lesz érvényes. Ezzel gyakorlatilag kitiltják az USA-ból a kínai autókat, vagyis még több jöhetne ezekből az európai piacra, még olcsóbban, ha az EU nem lépne.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!