szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A külügyminiszterrel együtt jachtozó Benkő Szilárd cége milliárdokért dolgozhatott a gyáron és környékén.

Szijjártó Péter külügyminiszter 2018-ban jelentette be, hogy a BMW Debrecen mellett fog gyárat építeni. A következő években a kormány az autógyár építéséhez 12,3 milliárd forint, az azt kiszolgáló akkumulátorgyár építéséhez pedig 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást gyújtott. Ezen túl számos, a BMW érdekeit szolgáló infrastrukturális fejlesztésre költött százmilliárdos nagyságrendben a kormány.

A BMW-gyár építésében és az ahhoz kapcsolódó vasútfejlesztési projektben részt vesz a Verbau Kft. is, melynek tulajdonosa Benkő Szilárd, a külügyminiszter volt kollégája és futsalos csapattársa – írja a Direkt36.

Benkő a 2018-as választási kampány idején több, a külügyhöz köthető személlyel együtt plakátrongálásokkal próbálta segíteni a Fidesz kampányát. Két év múlva az egyik cége 300 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást kapott a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyik háttérintézményétől.

Szijjártó egykori futsalos csapattársa és kabinetfőnökének cége százmilliókat kapott a külügytől

Benkő Szilárd cége a koronavírus idején 4 darab munkahely megtartását ígérte egy olyan programban, ahol hasonló összegű támogatásért más cég 286 munkahely megtartását vállalta.

A támogatásért cserébe csupán azt kellett vállalniuk, hogy 4 munkahelyet megtartanak, és 560 millió forintnyi beruházást vállalnak. De még ugyanebben az évben Benkő együtt utazott Szijjártóval a Lady MRD luxusjachton is. Benkő azután vásárolta fel a Verbau Kft.-t 2022-ben, hogy az elnyert egy milliárdos állami támogatással épülő kecskeméti gyárépítési megbízást, a Hilti-gyár építését.

A BMW-gyár építésével kapcsolatban több kormányközeli vállalat is milliárdos megbízást kapott. Garancsi István Market Zrt.-je 22 milliárd forintért végezhetett tereprendezési és vízelvezetési munkálatokat, a külügyminisztert jachtoztató Szijj László cége, a Duna Aszfalt Zrt. pedig 8,6 milliárdos útépítési részfeladatot kapott. Több vasútépítési projekt landolt a miniszterelnök barátjának, Mészáros Lőrincnek a cégénél, a beruházás egyik legdrágább részprojektjeként 65 milliárd forintért korszerűsítik a Debrecen–Füzesabony-vasútvonalat.

Mészáros rekordot dönt: Soha nem épült egy kilométer magyar vasút ennyire drágán

Az eddigi legdrágább vasúti szakaszon ott volt egy Tisza-híd is, most folyó nélkül is megdöntik a rekordot.

Ebben a vasútfejlesztési projektben jutott feladat a Verbau Kft.-nek is: 95 ezer négyzetméter betonozása. Ennek részletei nem elérhetők nyilvános közbeszerzési adatbázisból, így az sem, mekkora összegért végezték el a feladatot. A Direkt36 egy építőipari forrásra hivatkozva azt írja, hogy egy ilyen feladat anyagköltséggel és munkadíjjal együtt 1,4-1,5 milliárd forintba kerül. Néhány hónappal később a BMW debreceni gyárában is dolgozott a Verbau, 36 ezer négyzetméternyi ipari padlót készítettek 2023 végén a BMW megbízásából. Az oknyomozó portál becslése szerint ennek a piaci ára 700-800 millió forint körül mozog. A Verbau éves árbevétele már a felvásárlás előtt is 5 milliárd forint körül volt, ám Benkő érkezése után meredeken emelkedni kezdett. 2022-ben 13 milliárd, 2023-ban 22 milliárd forintot meghaladó árbevétele volt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!