Pályázati pénzosztás a parlamenti választások előtt – hol tartunk most, és mire érdemes készülni?
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Repkednek az ezermilliárdok az Építési és Közlekedési Minisztérium terveiben. Rengeteg vonatot, mozdonyt és buszt vennének a következő tíz évben, de költenének gyorsvasútra is.
Technikai hiba történt, ezért nem került fel a Magyar Közlönybe a vasútfejlesztési program, amikor a kormányhatározatok megjelentek a beruházási programmal – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium Tordai Bence független országgyűlési képviselővel.
Az egy hónapja megjelent a következő tíz év állami közlekedési beruházásairól szóló tervezetben csak a közúti fejlesztések voltak megtalálhatóak, a vasútiakat a minisztérium most pótolta Tordai kérésére, miután Lázár János tárcavezető meghallgatásán ezt szóvá tette.
A képviselő kapott egy projektlistát és egy szükséges járműállomány listát is, ezek szerint összesen 10 800 milliárd forintot költene a vasútra a kormány 2035-ig. A projektekről azt írta Tordai, hogy „nincs komolyan vehető új elem: ez az elmúlt években meghozott, releváns kormányhatározatok gyűjteménye, az is kétséges megbízhatósággal”. A járműbeszerzési listán szerepel:
A projektlistán a Telex szerint olyan tételek vannak, mint a fővárost délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 teljes szakaszának tervezésére és építésére (3302 milliárd), a V4 nagy sebességű vasút Budapest és Varsó közötti (magyar) szakaszának tervezése és kivitelezése 2280 milliárd forint és a nagy sebességű vasút kolozsvári folytatása, ami 1482 milliárd forintba kerülne.
A meglevő vasúthálózaton 11 nagyobb szakaszt fejlesztenének 2713 milliárd forintból. Ezek a Zalaszentiván-Nagykanizsa, a Debrecen-Mátészalka, a Debrecen-Berettyóújfalu, a Kiskunfélegyháza-Szeged, a Hatvan-Füzesabony, a Kelenföld-Budaörs, a Rákospalota-Vác, a Hegyeshalom-Rajka, a Hegyeshalom-Szombathely vonalszakasz korszerűsítése, a Szombathely-Kőszeg vasútvonal villamosítása, és a Győr-Sopron vasútvonal kétvágányúsítása. 14,4 milliárd forintból pedig befejezik a 30. sz (dél-balatoni) vasútvonal vasútfejlesztésből kimaradt tételeket.
A fővárosi fejlesztéseknél ott van a Déli körvasút, III. és IV. üteme, a Budai fonódó II. üteme, a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszok fejlesztése és a Kis-Gellérthegyi alagút felújítása is.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
A hitel megfelelő előkészítésén nem csak az múlik, hogy kap-e hitelt egy cég, hanem az is, milyen költségek mellett.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Továbbra is egyértelmű, hogy a kárpátaljai Palágykomorócon elkövetett templomgyújtogatás hamis zászlós akció volt, s az is világos, hogy a magyar kormány reakciója ártott a kárpátaljai magyar közösségnek – mondta a HVG-nek Rácz András történész, Oroszország-szakértő.
Az Igazgyöngy Alapítvány alapítója kudarcnak éli meg, hogy nem sikerült rendszerszintű változást létrehoznia.