szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely jövőre az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálja a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben.

A kormány fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszeríti arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet.

A személyautók matricás rendszerével ellentétben a teherautóknak és – ettől az évtől – már a buszoknak is használatarányosan kell fizetniük, amikor gyorsforgalmi vagy főúton közlekednek. A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van, és azt saját maguk vezetik.

A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket, és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is.

Az interneten is megvehető viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja

– mondta Farkas Károly, az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell operatív elnöke. A telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ).

Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes, és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre – ennek azonban jövőre vége. A 196/2024-es kormányrendelet alapján ugyanis 2025. február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes.

Kamion szállítás közben.
Fazekas István

Így amennyiben valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia az újabb jegy megvásárlásához.

Kockáztatni nem érdemes, mert a jogszabályok nem engedik a méltányosságot, és a legkisebb bírság is 47-70 ezer forint járműkategóriától függően, de az összeg 281 ezer forintig is felmehet

– tette hozzá a szakértő. Ennek ellenére nem számít arra, hogy a rendelkezés hatása megmutatkozik a fuvarozási szolgáltatások árában. Az adminisztráció ugyanis egyszerűbbé válik, az OBU eszköz beszerzése egy egyszeri, 30 ezer forintos kiadás, amely havidíjmentesen biztosítja a szolgáltatást.

Leépítésre kényszerülnek a fuvarozók a folyamatosan növekvő útdíjak és a kevés megrendelés miatt

Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a harmadik negyedévben annak ellenére, hogy kevés a megrendelés – írja a Digilog Consulting stratégiai tanácsadó cég a 2024. harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzésében, emiatt a szállítmányozók leépítésre kényszerülnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!