Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Elsősorban a mikrovállalkozásokat érinti a kormány döntése, amely jövőre az eddigi akár 48 helyett 2 órában maximálja a teherautók és buszok viszonylati jegyeinek érvényességét az útdíjfizetésben.
A kormány fuvarozási piac valamennyi szereplőjét rákényszeríti arra, hogy az automatikus útdíjbevallást lehetővé tevő fedélzeti eszközt vásároljanak, ne pedig papíron vagy az interneten váltsák meg alkalmanként a jegyet.
A személyautók matricás rendszerével ellentétben a teherautóknak és – ettől az évtől – már a buszoknak is használatarányosan kell fizetniük, amikor gyorsforgalmi vagy főúton közlekednek. A nehézgépjárműveknek 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) egészen mostanáig volt egy kiskapu, amelyet leginkább azok tudtak kihasználni, akiknek csak egy járművük van, és azt saját maguk vezetik.
A fuvarozók több mint 90 százaléka fedélzeti eszközt (OBU) használ, amely alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket, és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is.
Az interneten is megvehető viszonylati jegyeknek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be), sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja
– mondta Farkas Károly, az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell operatív elnöke. A telematikai szakértő szerint ennek részben a megszokás lehet az oka, de nem kizárható, hogy voltak, akik kihasználták az abban rejlő lehetőséget, hogy a kisebb forgalmú főutakon ritkábban ellenőrzi a teherforgalmat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ).
Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes, és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre – ennek azonban jövőre vége. A 196/2024-es kormányrendelet alapján ugyanis 2025. február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes.
Így amennyiben valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia az újabb jegy megvásárlásához.
Kockáztatni nem érdemes, mert a jogszabályok nem engedik a méltányosságot, és a legkisebb bírság is 47-70 ezer forint járműkategóriától függően, de az összeg 281 ezer forintig is felmehet
– tette hozzá a szakértő. Ennek ellenére nem számít arra, hogy a rendelkezés hatása megmutatkozik a fuvarozási szolgáltatások árában. Az adminisztráció ugyanis egyszerűbbé válik, az OBU eszköz beszerzése egy egyszeri, 30 ezer forintos kiadás, amely havidíjmentesen biztosítja a szolgáltatást.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A legendás ellenzékit a választásokról és a Fidesz trükkjeiről is kérdeztük.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.