Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a harmadik negyedévben annak ellenére, hogy kevés a megrendelés – írja a Digilog Consulting stratégiai tanácsadó cég a 2024. harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzésében, emiatt a szállítmányozók leépítésre kényszerülnek.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért a Digilog Consulting 2024 harmadik negyedévében. Eközben a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedés volt kimutatható – írja a tanácsadócég közleményében.
A brutális emelkedés több mint kétharmada a használatarányos útdíj növekedéséből származott: Magyarországon ugyanis 50-60 százalékkal, Németországban 80-85 százalékkal, Ausztriában pedig 8-12 százalékkal emelkedtek átlagosan a tarifák. Ezzel párhuzamosan a sofőrök bére 7-12 százalékkal, az amortizáció 6-9, míg a lízingkamatok 30-50 százalékkal nőttek, egyedül az üzemanyagár csökkenése nyomta lejjebb az önköltséget, míg a forint gyengülése minimálisan javította a cégek eredményességét.
Bár a fuvarozó vállalatok emelték az áraikat 2024-ben, a csökkenő megrendelésállomány nem tett lehetővé olyan mértékű áremelést, ami a megnövekedett költségeket kompenzálta volna, így a hazai szállítmányozó cégek zsinórban ötödik negyedévüket zárják veszteségesen – emlékeztet a Digilog. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához.
A kevés megrendelést főleg az elhúzódó gazdasági recesszióra fogják az érintettek, mert az nagy visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a harmadik negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7 százalékkal, de az előző év azonos időszakához képest is 0,7 százalékos visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint.
A belföldi fuvarozásnak forgalmat biztosító kiskereskedelmi forgalom ugyan még növekedést jelez az előző évhez képest (július: 2,5 százalék, augusztus: 4,1 százalék, szeptember: 1,7 százalék, a naptárhatástól megtisztított adatok szerint), de a trendje lefelé mutat. Ezzel szemben az építőipar mélyrepülése kifejezetten negatívan hat a belföldi fuvarozás keresleti oldalára, általában pedig az ipari termelés bezuhanása (augusztusban -9,6 százalék, szeptemberben -7,2 százalék) is aggodalomra ad okot körükben.
„A kisebb árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani a járműveik számát” – fogalmaznak a tanulmány szerzői. (Azt már mi tesszük hozzá, hogy ez érdemben enyhíthet a súlyos sofőrhiányon, ami az egész európai ágazatot sújtja).
2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 első negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A második negyedévben azonban „már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy a hazai nehéz tehergépjárművek közül a vontatók száma dinamikusan csökkenni kezdett (2024 második negyedévében az előző negyedévhez képest 4,3 százalékkal, az előző év azonos időszakához képest 16,4 százalékkal csökkent a vontató tehergépjárművek első forgalomba helyezése) – jegyzi meg a Digilog.
Ezt támasztják alá a cég harmadik negyedéves mérései is, melyek már közel 1 százalékos flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.
A negatív makrogazdasági környezet ellenére a fuvarozóknak muszáj lesz árat emelni a túlélés érdekében – akár annak árán is, hogy emiatt kénytelenek tovább csökkenteni a kapacitásaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni – zárul a tanulmány.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Diego ügyvezetőjével beszélgettünk.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?