szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kármentesítésre kiírt közbeszerzések határidőit ki kellett tolni.

Június végén két tendert is indítottak az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására, de még egyiket sem sikerült lezárni – válaszolta a Népszava kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Több mint két héttel ki kellett tolni a határidőket.

Bár a tendereket hivatalosan a MÁV írta ki, a projektfelelős az ÉKM. A tárca az első tenderen a teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő elhelyezésére keres vállalkozót maximum nettó 14 milliárd forintért.

A másik, egyelőre szintén lezáratlan rákosrendezői tender is június végén jelent meg. A versenyfelhívásban a felszín alatti szennyeződések feltárása, illetve stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzése a feladat. Ennek keretösszege nettó 5,9 milliárd forint. A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírását követő 24 hónap, amely további 12 hónappal meghosszabbítható. Az ÉKM tájékoztatása szerint, ahogy a közbeszerzések is párhuzamosan futnak, úgy a munkát is egy időben végzik majd a nyertes vállalkozók.

Itt a mini-Dubaj-törvény: a kormány adókedvezményt és szabad kezet ígér az arab befektetőnek

A kormány eladja a rákosrendezői területet az arab befektetőnek. Lehetőség szerint nem kell majd közbeszerzési eljárásokat lefolytatni, és a projekt megkapja a különféle szabályok alól mentesítő nemzetgazdasági szempontból kiemelt minősítést. A fejlesztéseket a beruházó 5 százalékos áfával értékesítheti majd.

Szijjártó Péter külügyminiszter júliusban Abdalláh bin Tuk ál-Marri, az Egyesült Arab Emírségek gazdasági miniszterével közös sajtótájékoztatóján kijelentette: a kormány célja, hogy az idei esztendőben már szeptemberben át tudjuk adni a területet a fejlesztő számára fejlesztésre alkalmas állapotban.

Ez meglehetősen ambiciózus vállalásnak tűnt már akkor, hiszen a mini- és maxi-Dubajként is becézett fejlesztésnek kinézett MÁV-területen:

  • csak hulladékból 175 ezer köbméternyit kell elszállítani,
  • ami helyenként 4 méter vastagságban borítja a helyszínt,
  • és aminek 1-3 százaléka veszélyes hulladék, emellett
  • fel kell számolni két gázolaj eredetű szerves szennyezőgócot is.

A közbeszerzések csúszásával még inkább valószínűtlennek tűnik, hogy a beruházás bármiféle érdemi formában el tudna indulni még idén.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!