Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A kármentesítésre kiírt közbeszerzések határidőit ki kellett tolni.
Június végén két tendert is indítottak az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására, de még egyiket sem sikerült lezárni – válaszolta a Népszava kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Több mint két héttel ki kellett tolni a határidőket.
Bár a tendereket hivatalosan a MÁV írta ki, a projektfelelős az ÉKM. A tárca az első tenderen a teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő elhelyezésére keres vállalkozót maximum nettó 14 milliárd forintért.
A másik, egyelőre szintén lezáratlan rákosrendezői tender is június végén jelent meg. A versenyfelhívásban a felszín alatti szennyeződések feltárása, illetve stratégiai környezetvédelmi vizsgálat elvégzése a feladat. Ennek keretösszege nettó 5,9 milliárd forint. A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírását követő 24 hónap, amely további 12 hónappal meghosszabbítható. Az ÉKM tájékoztatása szerint, ahogy a közbeszerzések is párhuzamosan futnak, úgy a munkát is egy időben végzik majd a nyertes vállalkozók.
Szijjártó Péter külügyminiszter júliusban Abdalláh bin Tuk ál-Marri, az Egyesült Arab Emírségek gazdasági miniszterével közös sajtótájékoztatóján kijelentette: a kormány célja, hogy az idei esztendőben már szeptemberben át tudjuk adni a területet a fejlesztő számára fejlesztésre alkalmas állapotban.
Ez meglehetősen ambiciózus vállalásnak tűnt már akkor, hiszen a mini- és maxi-Dubajként is becézett fejlesztésnek kinézett MÁV-területen:
A közbeszerzések csúszásával még inkább valószínűtlennek tűnik, hogy a beruházás bármiféle érdemi formában el tudna indulni még idén.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.