szerző:
Kulcsár Hajnal (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

„Ahhoz, hogy a tehetségből valóban tudás, és siker legyen, megfelelően kell gondozni” – vallják az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület alapítói, akik a kiemelkedően intelligens, kreatív gyerekek számára nyújtanak segítséget. A kormány a napokban új ösztöndíjprogramot dolgozott ki, mellyel a kiemelkedő képességű, tehetséges gyerekek támogatását célozza meg.

Útravaló ösztöndíjprogram

A már meglévő ösztöndíjrendszert részben átalakítva és kibővítve, a kormány új programot dolgozott ki. „Az Útravaló program azokat az iskolásokat kívánja támogatni, akik sokkal többre képesek, mint ahová családi, anyagi helyzetük okán juthatnak” - mondta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az ösztöndíjprogram szerdai aláírásán. „Olyan diákokat is támogatni akarunk – immár a szociális rászorultság figyelembe vétele nélkül -, akik teljesítményük alapján a jövő magyar tudósai lehetnek.

Az "Út a középiskolába" program nyolcezer 7. és 8. osztályos általános iskolást és az őket segítő mentorokat érinti, az "Út az érettségihez" szintén nyolcezer középiskolai tanulót és pedagógusaikat támogat. Az "Út a szakmához" elnevezésű program hiányszakmákat tanuló szakiskolai diákokon és mentoraikon kíván segíteni, az "Út a tudományhoz" pedig négyezer kiemelkedő teljesítményű diák továbbfejlődésére és tanáraik elismerésére kínál lehetőséget. Az érintettek pályázatok útján részesülhetnek az új ösztöndíjakban.

„Nagyon dicséretes kezdeményezés, hogy a kormány támogatni kívánja a hátrányos helyzetű, ám tehetséges gyermekeket. Örülök, hogy van ez a program, de úgy érzem, máris van egy hiányossága” - mondta a hvg.hu-nak Herskovits Mária, az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület vezető pszichológusa. A hátrányos helyzetű tehetséges gyermekek nagy része ugyanis az általános iskolában kallódik el. A támogatási rendszer logikája szerint az általános iskola 7-8. osztályáig „bizonyítani kell a tehetséget, más különben nem kerülhetnek a gyerekek a program látókörébe. Belátható, hogy a támogatási rendszer alapvető célját, vagyis hogy minél több legyen a tehetséges, sikeres gyerek, mindaddig nem képes maradéktalanul elérni, amíg az alsóbb osztályba járó tehetséges gyerekek képességei megfelelő felmérés és gondozás hiányában rejtve maradnak. Ezért fontos a tehetséggondozást minél korábban megkezdeni, és nagyobb hangsúlyt fektetni a kisdiákokkal való foglalkozásra, amint teszi ezt a jelenleg állami támogatás híján működő Aranyelme – hangsúlyozta a szakember.

„Iskolai tehetségek” (Oldaltörés)

A tehetséges gyerekek és szüleik korábban a Tehetséggondozó Központban kérhettek pszichológiai tanácsadást, tehetségfelmérést, sőt tehetségfejlesztő programokban is részt vehettek. Az intézményt tíz éven át a Fővárosi Pedagógiai Intézet működtette, ám a központ tavaly a Fővárosi Közgyűlés határozata alapján megszűnt. Az intézmény alapítói és munkatársai ezt követően egy jogilag és szakmailag független, közhasznú civil szervezetet alapítottak, hogy a munkát tovább folytathassák.

Az Aranyelme Egyesület tavaly októberben - szombat délelőttönként - a XI. kerületi Keveháza utcai általános iskolában indította el a foglalkozásokat. A tehetséggondozó szakkörökbe azokat a gyerekeket várják, akiknek - bár az iskolai tantárgyakból jól teljesítenek – az érdeklődése elsősorban nem tantárgyi irányú. A hathetes foglalkozások után újabb és újabb alkalmakra lehet jelentkezni, ha bevált, egész évben odajárhat a gyerek. A pszichológusokból és pedagógusokból álló egyesület célja, hogy „egyetlen gyerek tehetsége se vesszen el az oktatási rendszer hiányosságai miatt, a gyerek speciális problémái, illetve a szülők hátrányos szociális helyzete miatt” – magyarázza Herskovits Mária.

Magyarországon jelenleg a tehetséges gyermekek egy része, az úgynevezett iskolai tehetségek - jó tanulók, jól alkalmazkodóak, versenyzők - tudnak érvényesülni, éppen azért, mert a mai iskolarendszer szinte csak őket támogatja. A tehetséges gyerekek másik része is jó képességekkel van megáldva, ám nem felel meg az iskolai tehetség kritériumainak, ezért nem kap tehetségének megfelelő gondozást" - állítja Herskovits. Többnyire nem ismerik fel a szabálytalanul jelentkező kreativitást, és sok esetben sem a szülők, sem tanáraik nem tudnak mit kezdeni a nyugtalan, örökmozgó, vagy csendben álmodozó, nem jól, vagy nagyon egyenetlenül teljesítő gyerekkel. Az első iskolai években lehetne ezeknek a gyerekenek segíteni.

A tehetséggondozás nem a kiugró képességek továbbfejlesztésével azonos. Sokuk számára nehéz a beilleszkedés, az alkalmazkodás, mert társaik nehezen tudják őket elfogadni. Nem csupán képességfejlesztésről van szó - a gyerek elfogadást tapasztal, amit hétfőtől péntekig nem kap meg. „Van olyan gyerek, akit reggelente nógatni kell, hogy iskolába menjen, ám szombat reggel azzal ébred, ma végre a tehetséggondozó foglalkozásra megyek” – magyarázta a hvg.hu-nak az egyik tanár.

Picasso kalandjai, aztékok, maják, némafilmgyár (Oldaltörés)

A Játékos logika nevű foglakozás az egyik választási lehetőség, ahová olyan gyerek járnak, akiknek a vizuális-, nyelvi- és matematikai logikai képességeik kiemelkedőek. Különféle játékos feladványokkal, rejtvények megoldásával fejlesztjük ezeket a képességeket – mondta a hvg.hu-nak Győrffy Magdolna, az ELTE Radnóti gyakorlóiskola pedagógusa. Akad olyan foglalkozás is, ahol különböző kézműves technikákkal elsősorban a gyermek térérzéke, szín- és formaérzéke, finommotorikája fejlődhet.

A történelem iránt érdeklődők látogatásunkkor az aztékok és a maják kultúrájával, mindennapjaival ismerkedtek. „A foglalkozás célja a kulturális nyitottság megteremtése, a kézügyesség fejlesztése. Minden alkalommal készítünk egy-egy jellegzetes tárgyat az aznapi témával kapcsolatban” – magyarázta Szabó Krisztina régész, restaurátor, a foglalkozás vezetője. Ehhez hasonló témakört jár körbe a Picasso kalandjai nevet viselő szakkör is. A rajzolni, festeni szerető gyerekek itt alkothatnak, kezdve a barlangrajzoktól az impresszionista stíluson át egészen a kubizmusig. 

Izgalmas foglalkozásnak bizonyult az is, ahol a film, az animáció történetéből lehetett csipegetni, makett- és modellkészítési technikák alkalmazásával. A gyerekek némafilm megalkotásához a történet és a szereplők kitalálásától kezdve önállóan készíthetik el saját forgatókönyvüket, a szereplőket és a díszleteket. A film a forgatókönyv alapján felvett jelenetek rögzítésével áll össze – magyarázta Kucs Mária, a foglalkozást vezető szakember.

A gyerek számára úgy biztosítunk szabad fejlődési lehetőséget, hogy közben nem szakadnak ki hagyományos közegükből: a családból és az iskolából. A gyerek kielégítheti tudásvágyát, ugyanakkor szabadjára engedheti alkotókedvét. Itt könnyen megtalálhatja a számára legmegfelelőbb csoportot, és a hasonló képességű társai között nem különc, hanem elfogadott gyerek lehet - összegezte a foglalkozások célját Herskovits Mária.

A tehetséggondozó egyesület jelenleg nem kap állami támogatást, néhány vállalat – köztük a hazai piacvezető internetszolgáltató – támogatásával végzik tevékenységüket. Biztató ugyanakkor, hogy kialakulóban van egy megállapodás az egyesület és a XI. kerületi önkormányzat között, aminek a segítségével még idén valamennyi második osztályos újbudai kisdiákra kiterjeszthetik a tehetségszűrést. Az egyesület szándéka az, hogy az általuk kidolgozott modellt a jövőben szélesebb körben is alkalmazzák annak érdekében, hogy minél korábban felszínre kerüljenek a tehetséges gyerekek rejtett értékei.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

OKTATÁSI ÁTSZERVEZÉSEK

Korábban önállóan gazdálkodó központi költségvetési szervek megszüntetéséről, illetve más szervezetekbe való...

MTI Itthon

Az állam 12 félévet finanszírozna a felsőoktatásban

Az új felsőoktatási törvény keretében az állam 12 féléven keresztül biztosítaná, hogy a hallgatók államilag finanszírozott képzésben vegyenek részt - jelentette be Török Zsolt, az MSZP-frakció gyermek, ifjúsági és sportmunkacsoportjának vezetője.