Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f36e92f4-a255-4820-9ab3-039e20c64125","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az evangélikus püspök szerint hamarosan tornacsarnokok viselik Keleti Ágnes nevét a világ számos pontján, ami a Deák téri gimnázium esetében is járható út lenne.","shortLead":"Az evangélikus püspök szerint hamarosan tornacsarnokok viselik Keleti Ágnes nevét a világ számos pontján, ami a Deák...","id":"20250103_Fabiny-Tamas-Keleti-Agnes-temetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f36e92f4-a255-4820-9ab3-039e20c64125.jpg","index":0,"item":"ffa1d47c-6ae4-4345-8362-934575daf0e5","keywords":null,"link":"/sport/20250103_Fabiny-Tamas-Keleti-Agnes-temetese","timestamp":"2025. január. 03. 13:55","title":"Fabiny Tamás: Fekete zászló fog lobogni az evangélikus gimnáziumon Keleti Ágnes temetésekor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","shortLead":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","id":"20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"aa2236b2-8811-46cd-b195-a6da039ab49c","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 02. 09:49","title":"Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","shortLead":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","id":"20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859.jpg","index":0,"item":"aa38d115-5bcf-440c-9666-bb3d9924b477","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","timestamp":"2025. január. 03. 07:30","title":"Elhagyhatta a kórházat az autóbalesetben megsérült Sallai Nóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","shortLead":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","id":"20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"0519b808-40e5-4ed4-b38d-8da2395de0c2","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","timestamp":"2025. január. 02. 12:49","title":"Madárral ütközött a Wizz Air gépe, ezért Tenerifén rekedtek egy éjszakára a Budapestre tartó utasok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20940ca4-37c9-41a9-9a71-429069fb6eb4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyártók részéről már adott volt a technológia, mostantól a szabályozás is engedi.","shortLead":"A gyártók részéről már adott volt a technológia, mostantól a szabályozás is engedi.","id":"20250103_Mostantol-legalisan-lehet-LED-izzot-hasznalni-itthon-is-minden-autoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20940ca4-37c9-41a9-9a71-429069fb6eb4.jpg","index":0,"item":"7e47c388-cc86-4800-8976-85086607b253","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Mostantol-legalisan-lehet-LED-izzot-hasznalni-itthon-is-minden-autoban","timestamp":"2025. január. 03. 15:46","title":"Mostantól itthon is legálisan lehet LED-esre cserélni a régebbi autók izzóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36548eb0-f929-45c5-b40f-fcdbbaafb5b2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Súlyos testi sértés és rongálás miatt nyomoznak a budapesti rendőrök.","shortLead":"Súlyos testi sértés és rongálás miatt nyomoznak a budapesti rendőrök.","id":"20250102_Mr-Missh-megvert-taxis-Boraros-ter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36548eb0-f929-45c5-b40f-fcdbbaafb5b2.jpg","index":0,"item":"da095464-2e54-40cf-bbfc-76adc2dda592","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Mr-Missh-megvert-taxis-Boraros-ter","timestamp":"2025. január. 02. 17:31","title":"Elvitték a rendőrök Mr. Missht, mert megvert egy taxist a Boráros téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar gazdaság szorult helyzetben van, a lakosság szenved az inflációtól, és a miniszterelnök épp most lemondott arról, hogy országa kapjon egymilliárd eurót az Európai Uniótól. Válaszul az ellenzék új választásokat követel, továbbá fontos szövetségesek fordíthatnak hátat az országnak. Így összegzi a helyzetet Philipp Fritz, aki Varsóból tudósít Közép- és Kelet-Európáról.","shortLead":"A magyar gazdaság szorult helyzetben van, a lakosság szenved az inflációtól, és a miniszterelnök épp most lemondott...","id":"20250104_Die-Welt-Orban-Magyar-EU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb.jpg","index":0,"item":"f85c7b94-be3d-45e8-8f4d-f8c63eba00df","keywords":null,"link":"/360/20250104_Die-Welt-Orban-Magyar-EU","timestamp":"2025. január. 04. 06:30","title":"Die Welt-értékelés: Ugrott az egymilliárd euró és most esélyt érez Orbán félelmetes ellenfele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"912c7ae2-08c3-4300-811b-15859274b0c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A közhasználatúnál sokkal gyorsabb, és egy pillanatra sem szakad meg: speciális 5G-s hálózatot készített a kínai hadsereg, hogy kiszolgálják a hadászatban alkalmazott egyre több robotikus eszközt.","shortLead":"A közhasználatúnál sokkal gyorsabb, és egy pillanatra sem szakad meg: speciális 5G-s hálózatot készített a kínai...","id":"20250102_kina-katonai-5g-halozat-robotok-kiszolgalasa-sebesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/912c7ae2-08c3-4300-811b-15859274b0c0.jpg","index":0,"item":"eed8e98a-9945-439a-8e90-f9e5b7145230","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_kina-katonai-5g-halozat-robotok-kiszolgalasa-sebesseg","timestamp":"2025. január. 02. 15:03","title":"Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és egyszerre 10 000 robotot tud kiszolgálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szőke kóla, barna kóla: hidegháború az üdítőfronton
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az amerikai kólaital a szocializmusban évtizedekig az imperializmus rettegett, ám vágyott szimbólumának számított, ami ellen a baráti országok saját kóláikkal vették fel a harcot. Cikkünkben megkíséreljük feleleveníteni, idehaza mi mindennel itatták a kólára szomjúhozó lakosságot a háború után megjelent legendás csatos Bambi és a késői szocializmus Traubisodájának időszaka között. Hidegháború az üdítőfronton.
Magyarországon is forgalmazni kezdik a szlovák élelmiszeripar egyik csodafegyverét, a Kofola üdítőitalt. Az odakinn (állítólag) a Coca-Colánál és a Pepsinél is jobban fogyó szénsavas ital a hatvanas években született, amikor a szocialista nagyipar különféle helyi kólaváltozatokat fejlesztett ki, hogy azokkal igyekezzen csillapítani a nép szomját. Ezek közül néhányat annyira megszeretett a közönség, hogy a Kofolához hasonlóan ma is talpon tudnak maradni.
A magyar kólagyártás összefonódott a korszerű szénsavas üdítőital gyártásának történetével. A palackozott üdítőitalok itthon a harmincas években jelentek meg, a legelső közülük a szakirodalom szerint az Ausztriából származó, különféle ízekben kapható Krachedli volt. A szénsavas üdítők magyarországi gyártása még sokáig nem indult be, a vendéglőkben szikvízzel hígított málnaszörpöt árultak. A második világháborút követően a szeszipari cégek államosítása után jelent meg a háromdecis "csatzáras" üvegben forgalmazott narancsízű és -színű Bambi, illetve a citrom aromájú Utas üdítő – olvasható Borszéki Bélának és Hernádi Zoltánnak a hazai palackozott üdítőitalok történetét feldolgozó cikkében (Alkoholmentes italok 2001/1-2.)
A hazai sajtóban a kezdet kezdetétől folyt az amerikai imperializmus szimbólumaként kezelt Coca-Cola lehúzása. Még Európa nyugati felén is bizalmatlanul méregették a kapitalizmus italát: Franciaországban például 1950-ben csaknem hatályba lépett egy törvény a foszforsav tartalmú üdítőitalok betiltásáról (márpedig a Coke ilyen), az olasz kommunisták lapja, a L’Unitá pedig olyasféle városi legendákkal rémisztgette olvasóit, hogy a kólát ivó kisdiákok másnapra megőszülnek (HVG, 1999. augusztus 7.).
Utólag annál meglepőbbnek tűnik, hogy éppen a sokat bírált Coca-Cola lett a második világháborút követően az első amerikai termék, amelyet Magyarországon is elkezdtek gyártani. A Magyar Likőripari Vállalat 1967 végén kötött palackozási szerződést a Coca-Colával, amit amúgy az őszi Budapesti Nemzetközi Vásáron egy kóstoltatás előzött meg. A következő nyáron megkezdődött a világ legismertebb kólájának gyártása: a Kőbányai Likőrgyárban felállított gépsor óránként 5 ezer darab két deciliteres kiszerelésű Coca-Colát gyártott.
Némi késéssel jelent meg a Sztár üdítőcsalád kólaváltozata is. A Szeszipari Országos Vállalat (SZOV) 1969-ben kötött szerződést a holland Naarden International szirupgyártó céggel kólasűrítmény gyártására, s a Sztárt ebből készítették az óbudai szeszgyárban, majd később már Kisvárdán, Demecseren, Miskolcon is – meséli a hvg.hu-nak Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség főtitkára, aki akkoriban minőségellenőr mérnökként dolgozott a SZOV-nál.
Pesti helyett Pepsi-Cola (Oldaltörés)
Mindezt követte a Pepsi bejövetele, ami ugyancsak érdekes volt, hiszen először csak koppintani akarták Pesti Kóla néven. Az eredetire hasonlító ital szirupjának kikeverésére a Fővárosi Szeszipari Vállalat már meg is adta a megbízást egy osztrák sűrítménygyártónak. Időközben azonban az amerikai Pepsi megegyezett az ő kólájának magyarországi gyártásáról – emlékszik vissza munkatársunknak Borszéki Béla. A Fővárosi Ásványvíz Vállalat az óbudai jéggyár eladásából származó bevételt új német üdítőital-gyártósor megvásárlására kívánta költeni, de a szándékot a Pepsi üzletkötői megneszelték, s a németországi szerződéskötéskor visszautasíthatatlan ajánlatot tettek a magyar küldöttségnek: kiegészítik az üzemet a Pepsi gyártásához szükséges berendezésekkel, ha szerződést kötnek Pepsi-Cola gyártására. És kötöttek. (Hasonló másolási szándékkal alkották volna meg - állítólag - a Nyíri Colát, amelyből szintén nem lett semmi.)
A fenti szerződések úgynevezett adresszációs megállapodások voltak. Kompenzációs ügyletek, amelyek során a magyaroknak a szirupot valutáért értékesítő cég vállalja, hogy ugyanakkora értékben vásárol magyar árukat. Pepsi-sűrítményért cserébe tehát konzerveket és efféléket vettek tőlünk a nyugati cégek, de gyártóberendezések beszerzését is meg lehetett oldani ilyen ügyletekkel. A magyar illetékesek egnyugodhattak tehát, a népgazdaságot nem érte kár.
Bár létezik olyan leírás, amely szerint a Pepsi gyártása okozta az ugyancsak a Margitszigeten palackozott "csatos" Bambi halálát, Borszéki professzor nem így emlékszik. A két üdítőt párhuzamosan is gyártották, magyarázza, ráadásul a megfelelő Bambi-forgalom fenntartása érdekében árukapcsolást alkalmaztak: csak ugyanannyi kólát vihetett egy kiskereskedelmi egység, amennyi Bambit rendelt mellé. Ennek nyilvánvaló oka az lehetett, hogy a kólasűrítményeket valutáért vásárolta az ország. De árukapcsolás ide vagy oda, a Bambi egyszerűen kiment a divatból. (Mellesleg széles körben terjedt, hogy a "megengedettnél" jóval nagyobb a kátránytartalma.)
A kólaitalokból egyre több fogyott: míg 1969-ben 22,6 millió palack 0,2 literes Coke és 4,1 millió kis üveg Sztár üdítő készült, 1973-ban már 78,5 millió Coca-Colát, illetve 57,6 millió Sztárt röpítettek ki magukból a gépsorok, s ekkorra már beindult az egyliteres Pepsi gyártása is. „A szerényebb körülmények között működő megyei tanácsi vállalatok nem gondolhattak külföldi cégekkel való adresszációs üzletek megkötésére” – írja az említett szerzőpáros. Volt azért példa vidékre szánt licencre, Veszprémben kezdték el gyártani például az NDK jeles Quick üdítőcsaládját, köztük a Quick Colát.
Ugyancsak keletnémet a Vita Cola, amely – a Kofolához hasonlóan – túlélte a kommunizmust, s igencsak népszerű odakinn. Persze volt idő arrafelé hozzászokni, hiszen az NDK-ban a rendszerváltásig csak az Intershop boltokban, valutáért lehetett Coke-ot és Pepsit vásárolni. A Vita Colát itthon nem gyártották, s magyarországi felbukkanására már a szakemberek is csak homályosan emlékeznek. De hogy ismert volt, arra bizonyíték, hogy Kellér Dezső is megemlékezett róla 1959-ben. Humoreszkjében azon élcelődött, hogy éppen akkor készült el a szocialista ipar kreálmánya, amikor előtte már mindennek elmondták a kólákat: „Legfeljebb azt tehetjük, amit a tánctanárok, akik olyan ravaszul tudnak nyilatkozni. Hogy aszongya, lehet ám azt a rock and rollt ízlésesen is táncolni. Majd azt mondjuk: lehet ám azt a Coca-colát úgy is inni, hogy az üdítsen.”
A Sztár üdítőitalok időközben Queen üdítőkké változtak, de a Buszesz Zrt. már ezek gyártását is abbahagyta, inkább ásványvízzel és ecettel foglalkozik. Ez azonban nem azt jelenti, hogy egyedül csak a két amerikai óriás termékét kellene innunk, hiszen a nagyobb áruházláncoknak is megvan a maguk kólája. Ezek mellé társul most a Kofola, amelyet olyanfajta nosztalgia és rajogás övez Szlovákiában, mint itthon mondjuk a Traubisodát vagy a Márkát. Lehetne azon merengeni, hogy Magyarországon miért nem sikerült megerősödniük a helyi kólaízeknek. De ez bizonyára azért van így, mert itthon az egykori béketábor többi tagjához képest is viszonylag korán fogyaszthattuk a sikeres nyugati licencek nyomán gyártott barna italokat. Hangulatjavító intézkedésként a legvidámabb barakkban már akkor nyugati kólát szürcsöltünk, amikor csehszlovák és NDK-s barátaink még csak epedezhettek utána.
Még a Magyar Távirati Iroda is elhitte, hogy a Mikulás piroskabátos figuráját először egy Haddon Sundblom nevű amerikai művész alkotta meg a The Coca-Cola Company számára. A legenda azonban nem igaz. A joviális, kövérkés, nagy zsákot cipelő, piros-fehér ruhás Mikulás képe már jó néhány évvel azelőtt kialakult, hogy Sundblom megrajzolta volna első téli reklámját.
Az Egyesült Államok figyelmeztette az indiai hatóságokat, hogy a Coca-Cola és a Pepsi termékei ellen bevezetett korlátozások miatt veszélybe kerülhetnek az amerikai befektetések.
Évszázados rivalizálás után a PepsiCo tőzsdei értéke először haladja meg a Coca-Coláét. A piac azt értékelte, hogy a Pepsi szélesítette kínálatát, a Coca-Cola viszont még mindig a kólától függ.
Játékra hívják Önt a Legendavadászat című könyv szerzői. Tippelje meg, az alább felsorolt legendák, hiedelmek közül melyek igazak, illetve melyek hamisak.
Minden harmadik 60 év feletti amerikai nő csontritkulásban szenved, s ebben jelentős szerepe van a mozgáshiánynak és a helytelen táplálkozási szokásoknak, ezen belül egy kutatás szerint a kóla fogyasztásának is - erről számolt be a bostoni Tufts egyetem kutatócsoportja az egyik amerikai orvosi lapban.
Michael Bloomberg polgármestert szeretné megnyerni a New York-i magyar kulturális intézet ahhoz, hogy beszédet mondjon a Times Square közelében elhelyezett két 56-os óriásplakát alatt. A forradalom reklámozása több emigráns magyar szerint sérti 1956 emlékét.
Belgium franciaajkú területeinek iskoláiban tiltva lesz a kólák és más, cukrozott üdítőitalok árusítása, sőt, az alsó tagozatba járók hazulról sem hozhatnak majd magukkal ilyen innivalókat.
A Coca-Cola jövőre vezetheti be kávéízű üdítőitalát az európai és amerikai piacokra - írja jelentésében a Datamonitor piackutató. Azt még nem tudni, hogy a vaníliás kóla mintájára kávéízű kólát, vagy a Pepsi Frappuccino nevű kávéitalához hasonló terméket hoz ki a cég.