szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) flottájának beszerzésére kiírt tender kapcsán újabb információk kerültek a hvg.hu birtokába: a rendőrség illetékesei elfogadták volna a legjobb ajánlatot benyújtó lízingcég pályázatát, ám a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) nem. Arra, hogy miért nem, nincs válasz.

Korábbi cikkeinkben megírtuk, hogy érdekes módon történik a rendőrség számára 2100 új gépjárműt bérbeadó flottakezelő kiválasztása. A hatmilliárd forintos tenderen indulók közül többen kifogásolták a KSZF eljárását, ennek hangot is adott a főigazgatóságnál az egyik induló, az X-Rent.  

A panasz egyrészt arra irányult, hogy a KSZF az utolsó, végleges ajánlat bekérése, azaz november 6-a után újabb utolsó és végleges árajánlatot kért a pályázóktól, majd sorozatosan további kérdésekkel bombázta a cégeket. Több flottakezelő illetékese a hvg.hu-nak neve elhallgatását kérve elmondta, hogy az egész eljárás olyannak tűnik, mintha egy cégre, a Porsche Leasingre (PL) lett volna kiírva a tender. A Porsche Leasing vezetője, Borók János a szerkesztőségünknek elküldött reagálásában kikérte magának ezt a feltételezést.

A PL – amely a három évvel ezelőtti rendőrségi flotta bérlését megnyerte  – a hvg.hu információi szerint az első körben a legjobb ajánlatot adta ugyan, ám az általa megadott Skoda Octavia nem felelt meg az állami normatívákban előírtaknak, így azt egy újabb típusú Octaviára kellett a cégnek lecserélnie, ami miatt a második körben már csak a harmadik helyre került.

A nyertes ajánlata az ORFK számára igen kedvező volt – mégpedig a korábbi, három évvel ezelőtti tenderhez képest százmilliókkal –, ezért a rendőrség illetékesei november 13-án kérték a KSZF-t, hogy hirdessen eredményt. Ez azonban nem történt meg, ráadásul a főigazgatóság az ORFK megkérdezése nélkül további adatokat kért be a pályázóktól. A gondosságot a főigazgatóság a gazdasági válság miatti nehéz helyzettel, illetve a tenderen legjobbnak bizonyult első két pályázó irreális ajánlatával magyarázta a flottakezelőknek. Ez a KSZF által valószínűtlennek tartott ajánlat – úgy tudjuk – a második és a harmadik helyezet ajánlott havi bérleti díja között egy százalékos eltérést jelent.

Értesüléseink szerint ezt hiába tették szóvá az ORFK illetékesei a KSZF-nél, sorozatos kérdéseikre nem kaptak választ. Többek közt emiatt tartják magukat azok a vélekedések, hogy a pályázati eljárásban kialakult állapot oka, hogy a KSZF helyzetbe szeretné juttatni a csupán harmadik legjobb ajánlatot adó Porsche Leasinget. Ezt úgy tudná leginkább megtenni – mint azt a hvg.hu-nak elmagyarázták –, ha a nyertes gépjárműtípus, a Ford kiesne a pályázatból. Akkor léphetne az első helyre a Skoda Octaviával a PL.

Lehet, hogy ez nem így van, mindenesetre érdekes az a legújabb fejlemény, amely szerint a KSZF azt állapította meg – a hvg.hu birtokába került dokumentum szerint –, hogy a két legjobb ajánlatot benyújtó cég, „az MKB-Euroleasing Autópark Zrt. és az ALD Automotive Magyarország Kft. nyilatkozatai nem támasztják alá kellőképpen egy több évre megkötendő szerződés teljesíthetőségét”. Ez azért is furcsa, mert úgy tudjuk, hogy a zrt. és a kft. által megadott típus, a Ford forgalmazója garanciát vállalt arra, hogy három évig nem változtat az áron.

Minderről szerettük volna megkérdezni a KSZF és az ORFK illetékeseit, de mindkét részről az eljárás lezárultához, vagyis az eredményhirdetéshez kötötték a nyilatkozataikat. Megkerestük a rendőrséget felügyelő Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumot is, amely közölte: „Tudomásunk szerint a beérkezett ajánlatok értékelése folyik. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium az eljárás befejezéséig nem kívánja kommentálni a sajtóban napvilágot látott információkat, hiszen az eljárás törvényessége, így azon belül is a jogorvoslat lehetősége a pályázatban résztvevők számára egyaránt biztosított.”

Könnyen az lehet az ügy vége, hogy egy esetleges, az ajánlattétel újbóli megnyitását a közbeszerzési törvényre hivatkozva kifogásoló panasz esetén a Közbeszerzési Döntőbizottság megszünteti a tendert, és csak jövőre írja ki újra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csikász Brigitta Itthon

Milyen autót választanak a rendőrök?

Pénteken hirdetnek eredményt az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) hatmilliárdos értékű gépjármű beszerzésére kiírt közbeszerzési pályázatáról. Több ajánlattevő szerint viszont a tender egyetlen cégre, a Porsche Lízingre passzol, amiért panaszt adtak be a Közbeszerzési Döntőbizottságánál.

hvg.hu Autó

Kinek jó a cégautó-szabályzat?

Az európai szakirodalom néha már az unióra érvényes cégautó-szabályzatot preferálna, Magyarországon viszont a cégek több mint fele nem dolgoz ki az autói számára használati előírásrendszert. Cégjárműszabályzatokat leginkább csak a nagyobb – vagyis vélhetően jelentős számú cégautót üzemeltető – vállalatok készítenek.

hvg.hu Autó

Teszteltük az autókereskedéseket

Kipróbáltuk, hogy egy árajánlatkérő e-mailre hogyan reagálnak a flottapiac nagyobb szereplői, tíz nagy márka egy-egy kereskedése: a VW (Porsche Buda), a Peugeot (Peugeot Centrál), a Toyota (Autó Buda Reálszisztéma), a Citroën (Citroën M5), az Opel (Opel Wallis), a Ford (Auto Fort), a Kia (Kia M6 Érd), a Fiat (Autóház Budaörs), a Nissan (Summit Auto) és a Renault (Renault Baumgartner).

Csikász Brigitta Itthon

Időhúzás miatt nincs még új flottája a rendőrségnek

A három évvel ezelőtti gépjármű-tenderhez képest 600-800 millió forinttal olcsóbban juthat hozzá új autóparkjához az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), amint a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) végre eredményt hirdet. Ezt – úgy tudjuk – a gazdasági válságra hivatkozva nem tette meg, mondván: a nyertesnek majd garantálnia kell az ártartást is. A pályázók viszont úgy vélik, a cél egy jelenleg nem nyerésre álló lízingcég pozícióba juttatása.