szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) egy esetleges későbbi visszafizetési kockázat elkerülése érdekében a 4-es metró projekt uniós támogatási forrásainak pénzügyi átcsoportosítását javasolja, illetve ennek lehetőségét vizsgálja az Európai Bizottság szakértőivel - közölte az NFÜ.

Tekintettel arra, hogy a 4-es metró projektnél a 2004-2005 év során lebonyolított közbeszerzési eljárások esetében több alkalommal is alkalmaztak meghívásos, tárgyalásos eljárásokat - melyek az azóta folytatott uniós projektértékelések gyakorlatában a közösségi elvárásokkal ellentétesnek, illetve nem teljes összhangban levőnek bizonyultak -, az NFÜ azoknak a szerződéseknek az értékét, melyek ilyen eljárások alapján léptek hatályba, a benyújtott uniós támogatási kérelemből kiemelné, ezzel nullára csökkentené a bizottsági felügyeleti ellenőrzéseken a forrás-visszafizetési rizikót - áll a közleményben.

A Népszabadság értesülései szerint az átcsoportosítás hatására akár 60 milliárd forinttal is kevesebb lehet a Brüsszeltől várt támogatás. A lap szerint a 4-es metróhoz kapcsolódva eddig mintegy ötven, közbeszerzés alapján köttetett szerződés született, ezek közül - 2004-ből és 2005-ből - 11-et tart szabálytalannak Brüsszel. A 4-es metró első, Kelenföldi és Keleti pályaudvar közti szakasza 353 milliárd forintba kerül, ebből 200-250 milliárd lehet az uniós támogatás.

Az NFÜ elnöke 2009 elején az első, általánosságban a közbeszerzésekkel kapcsolatos EU-s észrevételek megérkezése után - a jövőbeli hasonló problémák elkerülése érdekében - levélben jelezte a lehetséges projektgazdáknak, kedvezményezetteknek, hogy az uniós elszámolhatóság kockázatának minimalizálása érdekében nem javasolja azokat az eljárásokat, amelyek a lehető legszélesebb alapú versenytárgyalás követelményének nem felelnek meg. A közlemény szerint a levélben az NFÜ kifejezetten kérte, hogy a projektgazdák kerüljék a tárgyalásos eljárásokat, illetve száz százalékos biztosítékot vár el annak alkalmazása esetén.

A 4-es metró projekt esetében alkalmazandó pénzügyi korrekció mértékéről az NFÜ jelenleg intenzív tárgyalásokat folytat az Európai Bizottság illetékeseivel. Az NFÜ a fentiekkel összefüggésben egyúttal arra is elkészíti javaslatát, hogy Magyarország hogyan tudja az EU-s forrásban rendelkezésre álló teljes keretet maximális hatékonysággal kihasználni.

    

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Tovább építik a 4-es metró alagútját

Létrejött a megegyezés a főváros, a BKV és a 4-es metró alagútját építő Bamco konzorcium között, és ez alapján a társaság tovább fúrja az alagutat - tudatták városházi források.

MTI Itthon

4-es metró: közbeszerzési gond a kelenföldi tenderen

További információkat kért hétfőn a BKV Zrt. igazgatósága ahhoz, hogy a 4-es metró kelenföldi járműtelepének építésére kiírt több mint tízmilliárd forintos közbeszerzési eljárásban döntés születhessen - tudta meg az MTI a testület tagjaitól.

MTI Itthon

Megegyezés születhet a 4-es metrónál

A Népszabadság szerint hetven százalék esély van arra, hogy a 4-es metró alagútját fúró konzorcium a BKV-val megegyezik, és a Bamco cégcsoport összesen 35 milliárd forintos többletkövetelésének egy részét mégis kifizetik. A Bamco egy hete kedden állította le a munkát.

MTI Itthon

4-es metró: újraindulhat a munka a Szent Gellért téren

A Bamco konzorcium megkapta az engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), így napokon belül újraindulhat a munka a módosított tervek szerint a Szent Gellért téri állomásnál - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője csütörtökön.

MTI Itthon

4-es metró: hol lesz a próbapálya?

Egy kilométeres próbapályát kellene építeni a 4-es metró új kocsijainak tesztelésére, hogy a szerelvények a sikeres próbaüzem után megkaphassák a hatósági engedélyt - ismerteti a szombati Népszabadság.

MTI Itthon

12 milliárd forintba kerül a 4-es metró járműtelepe

Mintegy 12 milliárd forintból építi meg a közbeszerzési eljárás nyertese, a Swietelsky Magyarország Kft. a 4-es metró kelenföldi járműtelepét - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság szerdán az MTI-vel.

MTI Itthon

Felmondott a 4-es metró független mérnöke

Az Index információi szerint felmondott a 4-es metró független ellenőrző mérnöke. Jávor Péter szakmai vitába keveredett Klados Gusztávval, a DBR Metró projektigazgatójával, majd távozott, mert úgy érezte, hogy kifogásait és javaslatait nem veszik figyelembe.