Fúrják a budai villamoshálózat-koncepciót

Hivatalok és testületek huzakodása közepette formálódik-deformálódik a budai villamosvonalakat egységes hálózattá fonó koncepció. Akár semmivé is válhat – nem kis részben presztízsokok miatt.

  • HVG HVG
Fúrják a budai villamoshálózat-koncepciót

Kútba eshet a budapesti Városháza terve, a „budai fonódó villamoshálózat”. A beruházás két ágon is meghosszabbítaná Észak-Buda egyetlen déli irányú villamosvonalát, a ma a Margit hídnál elvágott 17-est: a Margit körút–Moszkva tér, illetve a Bem rakpart–Batthyány tér útvonalon át. A terv nevét a rakparti összeköttetés kapujában, a két sínpárnak a Margit híd alatti helytakarékos átbújtatása érdekében alkalmazandó úgynevezett vágányfonódás szolgáltatta – ám lehet, hogy a fonódó sínes rakparti ág, sőt talán az egész hálózatbővítés is papíron marad.

A második kerületi önkormányzat ugyanis fúrja a rakparti villamos tervét. Teheti, mert a területén elképzelt építkezéshez az ő hozzájárulására is szükség van. A helyiek alkuerejét mutatja, hogy múlt csütörtökön Demszky Gábor főpolgármester is elzarándokolt a második kerület első emberéhez – a megbeszélés különböző résztvevői szerint más-más eredménnyel. A főpolgármesternek a történteket nyugtázó pénteki levele szerint abban maradtak, hogy ha a főváros megkapja az engedélyt a kétirányú vonalhosszabbításra, akkor teljesíti a kerület bizonyos kéréseit, amelyek főleg a 17-es mai vonala mentén javítanák a közlekedési körülményeket. Láng Zsolt kerületi polgármester sajtóreferense, Balaton Balázs viszont úgy kommunikálta a történteket, hogy Demszky majdnem minden pontban elfogadta a házigazda kifogásait, és megígérte, ejtik a rakpart villamososítását.

A HVG információi szerint mindkét fél a megcélzott EU-pénzek odaítélésének hazai letéteményesétől, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) reméli a saját szája íze szerinti döntést. Balaton azt mondta a HVG-nek a program egyik felének elhagyásáról és helyette új elemek beszuszakolásáról, hogy ez „mindennapos dolog”, Kerényi László, a Városháza közlekedési osztályvezetője szerint viszont a rakparti vonal nélkül „biztosan nem fogunk 1 milliárd forintos önrészhez 5 milliárdnyi EU-pénzt kapni”.



Nem véletlen, hogy az NFÜ-vel áprilisban kötött úgynevezett támogatási szerződés ilyen magas arányban ígér potyapénzt a projekthez. A forgalomszámlálási adatok szerint a 17-es Margit körúti meghosszabbítása napi 8 ezer, a rakparti ág pedig napi 11 ezer utas gyorsabb, kiszámíthatóbb és kényelmesebb villamosozását szolgálná az átszállások kiküszöbölésével. A költség-haszon arány igen kedvező: miközben a 4-es metró Bosnyák térig való kiépítése a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület adatai szerint napi 70 ezer utazást tenne könnyebbé 167 milliárd forintból, e 6 milliárdba kerülő villamosfejlesztésnek közel 20 ezer utas örülhet. Hogy mennyire, azt Vitézy Dávid VEKE-szóvivő a HVG-nek egy, utasáramlási vizsgálatokból kiderült ténnyel illusztrálta: azok közül, akik a Margit híd környékéről Dél-Budára akarnak eljutni, ma sokan inkább körbecombinózzák a Nagykörutat, Pesten keresztül utazva Budáról Budára, hogy ne kelljen a dugókban araszoló 86-os buszra vagy a többátszállásos villamos-HÉV-villamos kapcsolatra fanyalodniuk.

De ha ilyen nyilvánvalóan hasznos fejlesztésről van szó, miért fúj rá mégis a kerületi polgármester? Bár egy múlt heti közleményében „értelmetlen pazarlást” és „feleslegesen kidobott milliárdokat” emlegetett, a fenti adatok fényében ez inkább csak amolyan kötelező politikusi nagyotmondásnak tűnik. Valószínűbb, hogy az Árpád fejedelem útja környékén „kezelhetetlen forgalmi helyzet” kialakulását vizionáló Láng autós választóinak rosszallásától tart. A Bem rakparti villamosvonal ugyanis a mai parkolósor helyén épül, a Margit híd alatt pedig a vágányok – még fonódva is – elbitorolnak egy közúti sávot. A parkolók négyötödét azonban pótolnák, a közút kapacitása pedig alig csökken (lásd Kifogások és válaszok című táblázatunkat), s a VEKE szerint mindezt bőven ellensúlyozza, ha sikerül autósokat átcsábítani a komfortosabb villamosra.

Ha már út, legyen kövér – a kerület egyúttal a 17-es által érintett Bécsi út és Frankel Leó utca rendbetételéből is megpróbál minél többet kiverekedni. A hegyvidéken lakó, a villamosból nem kérő autósok érdekében pedig még az is rajta van az igénylistán, hogy a Szépvölgyi útról egyenesen rá lehessen fordulni az alsó rakpartra. Nehezen cáfolható viszont a kerületiek igaza akkor, amikor a 17-es meglévő szakaszának – amit a főváros városüzemeltetési bizottságának múlt heti ülésén többen is Budapest legrosszabb villamospályájának neveztek – rekonstrukcióját szorgalmazzák. Az engedély fejében Demszky, említett levele szerint, minderre hajlandó rábólintani. Csak egyeztetést vállalt viszont egy szintén a második kerületiek által követelt, de harmadik kerületi beruházás, a 17-es óbudai végállomása mellé elképzelt P+R parkoló ügyében. Okkal óvatos: a villamoshosszabbítást egyébként lelkesen támogató Óbuda főépítésze, Simon Gábor a HVG kérdésére azt válaszolta, hogy ott erre egyszerűen nincs hely.

Miközben a főváros szakbizottságának említett ülésén szinte több szó esett arról, hogy ki mikor milyen egyeztetést mulasztott vagy nem mulasztott el, mint magáról a közlekedésszervezésről, az álláspontok párját ritkítóan pártsemlegesek. A szabaddemokrata Lakos Imre által elnökölt városházi ülésen a fővárosi képviselők pártszínüktől függetlenül, egyhangúlag támogatták az óbudai villamos két ágon való meghosszabbítását, a fideszes Láng Zsolt ellenvetéseit pedig Koncz Imre, a kerületfejlesztési bizottság SZDSZ-es elnöke tolmácsolta. Mégis mindkét csapattal elégedetlen a szétszabdalt villamoshálózat összefonását menedzselő VEKE, amelynek a kérdést napirendre kényszerítő kiáltványai először a főváros totojázásáról, majd a második kerület akadékoskodásáról szedték le a keresztvizet.

A kerület azonban köti az ebet a karóhoz. Polgármestere hétfőn az NFÜ-ben kiverekedte, hogy készítsék el a kizárólag a Moszkva téri összeköttetést tartalmazó villamoshosszabbítás számításait. Ezek eredménye a HVG által megkérdezett szakértők szerint messze nem lehet olyan kedvező, mint az eredeti, teljes terv esetében – az sem biztos, hogy egyáltalán megüti a Brüsszelben még támogathatónak tartott mértéket.

MUCK TIBOR