Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ffba775-d965-418f-a0d0-047c36fbe177","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"Azzal, hogy az FTC döntetlent játszott, a listavezető Puskás Akadémia előnye négy pontra nőtt.","shortLead":"Azzal, hogy az FTC döntetlent játszott, a listavezető Puskás Akadémia előnye négy pontra nőtt.","id":"20250330_ferencvaros-fradi-diosgyor-dontetlen-bajnoksag-varga-pesic-saldanha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ffba775-d965-418f-a0d0-047c36fbe177.jpg","index":0,"item":"f793bcda-0bf5-4da5-a964-e79cf56bdd54","keywords":null,"link":"/sport/20250330_ferencvaros-fradi-diosgyor-dontetlen-bajnoksag-varga-pesic-saldanha","timestamp":"2025. március. 30. 20:31","title":"Nem tudott győzni a Fradi Diósgyőrben, Varga és Pesic összekapott a büntetőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A magyar válogatott játékos eltiltása miatt nem léphetett pályára.","shortLead":"A magyar válogatott játékos eltiltása miatt nem léphetett pályára.","id":"20250330_kerkez-milos-fa-kupa-bournemouth-manchester-city","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b.jpg","index":0,"item":"8553a4b5-ffb7-47c1-bc53-31ba268cb1be","keywords":null,"link":"/sport/20250330_kerkez-milos-fa-kupa-bournemouth-manchester-city","timestamp":"2025. március. 30. 20:26","title":"Kikapott Kerkez csapata a Manchester Citytől, nem jutott be az FA-kupa elődöntőjébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847","c_author":"Kozek Lél","category":"itthon","description":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi oktatóval, a program létrehozójával elkaszált országos tervekről, határok kijelöléséről, az iskolapszichológusok körüli gondokról is beszélgettünk.","shortLead":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi...","id":"20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847.jpg","index":0,"item":"ca7133f1-7b25-4f01-9847-696e22c805f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","timestamp":"2025. április. 01. 13:22","title":"Civilek az iskolai bántalmazások ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8bfbf97-b284-45aa-9a41-c94bff18b5f5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem óvatoskodta el. ","shortLead":"Nem óvatoskodta el. ","id":"20250331_Forgalommal-szemben-jott-a-kamion-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bfbf97-b284-45aa-9a41-c94bff18b5f5.jpg","index":0,"item":"6e8ee7c2-6116-431d-ac5d-054aba424581","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_Forgalommal-szemben-jott-a-kamion-video","timestamp":"2025. március. 31. 07:37","title":"Forgalommal szemben jött a kamion, mindenki menekült előle – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","shortLead":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","id":"20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61.jpg","index":0,"item":"7320c01d-4bbc-4336-91a3-6ac071ab9fc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","timestamp":"2025. március. 31. 08:20","title":"Népszava: Az EU a kohéziós pénzekből vonta le a kormány migrációs bírságát, közel 600 milliárd forint végleg elúszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk a győztesekkel.","shortLead":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk...","id":"20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024.jpg","index":0,"item":"d141b8b6-71b7-4282-88df-ffd5accd1696","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","timestamp":"2025. március. 31. 07:59","title":"Év Magyar Autója 2025: esztergomi Suzuki, olcsó Dacia és 727 lóerős BMW a díjazottak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A lakosság majdnem fele a romló egészségügyet, közel 40 százalékuk pedig az ország gazdasági-politikai helyzetét jelölte meg, mint napjaink legaggasztóbb tényezőjét.","shortLead":"A lakosság majdnem fele a romló egészségügyet, közel 40 százalékuk pedig az ország gazdasági-politikai helyzetét...","id":"20250331_mi-aggasztja-a-legjobban-a-magyarokat-OPOSZ-inflacio-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525.jpg","index":0,"item":"4dd4d4a4-5ba5-41b5-96ab-5c8da932af2b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_mi-aggasztja-a-legjobban-a-magyarokat-OPOSZ-inflacio-kutatas","timestamp":"2025. március. 31. 15:09","title":"Az infláció aggasztja a legjobban a magyarok közel 60 százalékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34c16289-a3a7-417e-9118-0abd072417b1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Három napig fog tartani, és nagy eséllyel megbénítja majd a várost.","shortLead":"Három napig fog tartani, és nagy eséllyel megbénítja majd a várost.","id":"20250331_jeff-bezos-lauren-sanchez-eskuvo-velence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34c16289-a3a7-417e-9118-0abd072417b1.jpg","index":0,"item":"1d84d220-936b-4786-9e91-45b974fa894a","keywords":null,"link":"/elet/20250331_jeff-bezos-lauren-sanchez-eskuvo-velence","timestamp":"2025. március. 31. 13:18","title":"A velenceiek egy részének már most elege van a Bezos-esküvőből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétéves huzavona után sínre került a budai fonódó villamoshálózat ügye, a Fővárosi Közgyűlés szerdán – ellenszavazat nélkül – meghozta az ehhez szükséges döntést. A beruházás kettébontva valósul meg, előbb a Moszkva téri ág, majd a rakparti hosszabbítás.
A fonódó villamoshálózat uniós támogatási szerződését még az előző önkormányzati ciklusban, 2009 májusában írták alá. Az Észak- és Dél-Buda közötti átszállás nélküli villamos-összeköttetést biztosító beruházást azonban sem az előző, sem a jelenlegi városvezetés nem tudta elkezdeni, a II. kerületi önkormányzat ugyanis nem adta meg a szükséges hozzájárulást. A II. kerület több feltételt is szabott, a Bem rakparti hosszabbításhoz azonban így sem járult hozzá.
Az elmúlt két évben intenzív levelezés zajlott a felek közt, a közlekedésszakma, a BKV, a többi kerület, a főváros és a civil szervezetek által támogatott beruházás hasznosságáról azonban néhány héttel ezelőttig nem sikerült meggyőzni a II. kerület vezetését. Láng Zsolt polgármester januárban a Magyar Hírlapnak adott interjújában úgy fogalmazott: bár a kerület elkötelezett a közösségi közlekedés fejlesztése iránt, "nem támogatunk egy olyan elképzelést, amely nemcsak kerületünk, de határozott véleményem szerint egész Buda számára évtizedekre káros hatással lehet". Tarlós István akkoriban éles szavakkal bírálta a kerület vezetését, amelynek álláspontját "a dilettantizmus csúcsának" nevezte.
Sértett emberek
Április második felében már felvetődött, hogy ha nem jön létre megállapodás a II. kerület és a főváros között, akkor utóbbi törli a beruházást, és az arra szánt összeget más, az érintett terület közlekedését szolgáló fejlesztésekre csoportosítják át. "Elfogadhatatlan, hogy egy zsákutcányi sértett ember évekre meg tud akadályozni egy közhasznú beruházást" - jelentette ki a főpolgármester áprilisban egy rendezvényen.
Először a Széll Kálmán (Moszkva) téri ág valósulhat meg
MTI - Szigetváry Zsolt
A kompromisszumos javaslatot a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) tette le a főváros, a kerület és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) asztalára. A javaslat lényege, hogy a fonódó villamos beruházását két részre bontják, így külön valósítják meg az Észak-Budáról érkező (17-es) villamos vonalának Széll Kálmán (Moszkva) téri, illetve Bem rakparti meghosszabbítását. Előbbiről nem volt vita a felek közt. Budapest vezetése ezt a verziót azzal a feltétellel fogadta el, ha a két projekt támogatási szerződését egyszerre kötik meg; Tarlós István ezt levélben jelezte az NFÜ elnökének.
Mi is az a budai fonódó villamoshálózat?
Az első projekt keretében a tervek szerint a 17-es villamos vonalát a Széll Kálmán tér felé a Török utcán, a Vörösvári út felé pedig a Frankel Leó utcán keresztül csatlakoztatják a nagykörúti villamos vonalához. A Krisztina körúti és a Margit körúti vonalakat a Széll Kálmán téren kötik össze. Két új megállópárt alakítanak ki a Frankel Leó és a Vidra utcában.
A második projekt részeként a 17-es villamost a Margit híd alatt átvezetve a Bem rakparton hosszabbítják meg, és összekötik a Batthyány téri villamosok pályájával. Az új villamoshálózat a számítások szerint naponta 100-110 ezer utas közlekedését könnyíti meg, mivel átszállás nélkül lehet majd eljutni Óbudáról a Széll Kálmán térre és a Móricz Zsigmond körtérre.
A főpolgármester a közgyűlésben elmondta: a budai fonódó villamoshálózat olyan közhasznú beruházás, amelyet az érintettek 90 százaléka támogat. Tarlós István a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői anyagára hivatkozva elmondta: a beruházásnak csak akkor van értelme, ha mindkét ága megvalósul; ezért csak az egyik támogatási szerződését nem írja alá, az ugyanis pénzkidobás lenne.
Feltételek
A II. kerület a beruházás támogatását a Bécsi út és a Frankel Leó utca belső szakaszának felújításához kötötte, amit a felek elfogadtak. Az NFÜ javaslatának értelmében a Széll Kálmán téri ág kiépítésével együtt akadálymentessé alakítják át az egykori Moszkva tér villamosperonjait. A Bem rakparti szakasz esetében további vizsgálatokat folytatnak le, de ez a másik ág megvalósítását már nem akadályozza.
Képviselői kérdésre válaszolva Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója közölte: szét kell választani a két projekt megvalósíthatósági tanulmányát, továbbá aktualizálni kell a költség-haszon elemzéseket. A vezérigazgató szerint ez a folyamat várhatóan a nyár végéig lezárul. A budai fonódó villamoshálózat összesen 6,5 milliárd forintba kerül, ebből 4,6 milliárd forint az uniós támogatás, 1,1 milliárd forint a BKV önrésze, a központi költségvetés pedig 800 millió forinttal járul hozzá a beruházáshoz.
A főváros várhatóan napokon belül visszalép a budai fonódó villamoshálózat megvalósításától, mivel a II. kerület máig nem adta ki a beruházáshoz szükséges engedélyt – közölte csütörtökön Tarlós István a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének vendégeként. Az MGyOSZ rendezvényén a főpolgármester a Budapest előtt álló kihívásokról beszélt. Kijelentette: akár büntetés árán is támogatná a magyar beruházókat a külföldiek ellenében.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) a budai fonódó villamoshálózat-fejlesztési projektet szakmai kérdésként kezeli, és nem hoz döntést az érintett két fél, a II. kerületi önkormányzat és a fővárosi önkormányzat közötti vitában - mondta Szalóki Flórián, a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) főigazgatója az MTI érdeklődésére.
Egyhangúlag elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) javaslatát a budai fonódó villamoshálózat megvalósításával kapcsolatban a II. kerületi képviselő-testület keddi, rendkívüli ülésén - közölte az önkormányzat. Később a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elfogadta a javaslatot.