szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Budapest főpolgármestere búcsút venne a kerékbilincstől, használatát minden kerületben betiltaná. Ezt a javaslatot azonban nem támogatják egyes városrészek, s fél éve sikeresen blokkolják Tarlós István tervének keresztülvitelét. Közben pedig - ahol csak lehet - alkalmazzák ezt szankciót.

Tarlós István főpolgármester továbbra is szeretné betiltatni a kerékbilincs használatát.  De ahhoz a főváros egészére kiterjedő, egységes parkolási rendszerre van szükség – közölte a hvg.hu-val a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója, Szűcs Somlyó Mária.

Minderről azért érdeklődtünk, mert tavaly decemberben Tarlós István még arról beszélt, hogy be akarja tiltatni Budapesten a tilosban parkoló autósok kerékbilinccsel való büntetését. Akkor azzal érvelt, hogy  az„nem kívánatos állapotot rögzít”. Így ha egy forgalmat akadályozó autó kerekét bilincseli le, akkor az a közlekedést továbbra is akadályozza. A főpolgármester jobbnak tartaná, ha e szankció helyett jelentős összegű bírságot alkalmaznának.

A 2010. december közepi közgyűlésen meglepetést okozott Tarlós István javaslata, így arról nem is döntöttek, hanem eltolták. A javaslat azonban sem a következő, sem az azutáni nyolc fővárosi közgyűlés egyikén sem került napirendre. Szűcs Somlyó Mária tájékoztatása szerint ennek az az oka, hogy „jelenleg pár kerület megakadályozza a rendszer kialakítását.” Hozzátette: még azt is, hogy a tárgyalások folynak.

Kolláth György véleménye
Az alkotmányjogász szerint az alapjog által biztosított közlekedés szabadsága nem abszolút jog, hanem más alkotmányos minőséggel konkurálhat. "Az önkormányzatok mérlegelhetik, hogy élnek-e ezzel a szankció jellegű preventív intézkedéssel, amelynek, ha bevezetik, mindenkire nézve kötelező érvényűnek kell lennie."

Nyilván nem lesz egyszerű a kerékbilincs használatának betiltása, amit szívesen alkalmaz néhány belvárosi kerület. Egyik olvasónk amiatt panaszkodott, hogy egyik hétköznap éjszaka, 11 óra körül került a VII. kerületben kerékbilincs az autójára, mert néhány centiméterrel kilógott a jármű az úttest felfestése által engedélyezett parkolási területen kívülre. Megjegyezte, ha már büntetnek, akkor miért nem pénzbírság formájában teszik, mint szabálytalan parkolás vagy tilosban várakozás esetén. Azt meg már tényleg nem érette – tette hozzá –, hogy a kerületi közterület-felügyelet központi ügyeleti számán miért kapcsolták át a Centrum Parkoló Kft. vonalára, ahol arról tájékoztatták, hogy csak a csekken befizetett 15 ezer forint után veszik le a bilincset. Másként nem lehet azt rendezni, ám a cég pillanatok alatt ott termő munkatársai mégis levették az eszközt, miután odaadta nekik a bankókat.

Erzsébetváros mellett a IX. kerületben jellemző kerékbilincseléssel kapcsolatban is jelentek meg panaszok a médiában. A Blikk hétfőn arról írt, hogy a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézetnél, a korábban parkolásra ingyenesen használható Fehér Holló utcában egymás után helyezik fel az autókra a kerékbilincset. Ezt másfél hónappal ezelőtti önkormányzati rendeletet-módosítás követően végzik a közterület-felügyelet munkatársai. Ezt viszont egyetlen tábla sem jelzi a környéken. A lap által közölt fotón csak a zsákutcát jelző közlekedési jelzőtábla látható, a parkolás módját semmi sem jelzi.

A ferencvárosi önkormányzat közlése szerint mivel a terület szilárd útburkolattal el nem látott, ezért zöldövezet, így a rendeletmódosítás óta lehet ott bilincselni. Kitáblázási és tájékoztatási kötelezettség nincs. Az önkormányzat részéről azt hangsúlyozták, hogy mielőtt ezt a szankciónak az alkalmazását bevezették volna, öt napon át szórólapon jelezték az autósoknak a változást. Ezután kezdték el a helyszíni birság kiszabását szintén öt munkanapon át. „Mivel ezek az intézkedések sem hozták meg az eredményt, ezért kiterjesztettük erre a szabálysértési formára is a kerékbilincset, jogszabályi keretek között " – írta válaszlevelében az önkormányzat sajtóosztálya.

Idén év elejétől van megoldás arra, hogy kerékbilincset akkor se tegyenek a gépkocsira, ha az nem megengedett helyen parkol. Az okmányirodában kell kérni a jármű központi nyilvántartásba vételét, ahol az autó adatait és a tulajdonos telefonszámát – 2300 forint illeték fejében – rögzítik egy adatbázisba. Amikor a közterület-felügyelők egy tilosban parkoló gépkocsit ellenőrizve a nyilvántartásban megtalálják a járművet és a tulajdonos számát, értesítik a szabálysértésről. Ezt követően az autósnak negyed órája van, hogy a gépkocsihoz odaérjen és elálljon a tilosból. Ha sikerül neki, mentesül a büntetéstől, ha nem, akkor az autóra ráteszik a kerékbilincset, amit 15 ezer 500 forintért szerelnek le.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
MTI Itthon

Kapuváron jöhet a kerékbilincs

Kerékbilincset szerelhet a jövőben - az erre vonatkozó rendelet elfogadása után - a szabálytalanul parkoló kocsikra a kapuvári városüzemeltető cég; a város önkormányzata a napokban döntött erről.

hvg.hu Gazdaság

Kerékbilincs-ügy: hivatali visszaélés Terézvárosban

Felbujtóként elkövetett hivatali visszaéléssel gyanúsította meg a terézvárosi jegyzőt és az egyik alpolgármestert a Budapesti Nyomozó Ügyészség a kerületi közterület-felügyelet vezetője ellen, kerékbilincsek fizetés nélküli leszerelése miatt folyó eljárásban.

A világ 95%-án csak tévhit, hogy az elektromos autó végső soron rosszabb lenne

A világ 95%-án csak tévhit, hogy az elektromos autó végső soron rosszabb lenne

Müller Cecília beutazási tilalmat rendelt el saját hatáskörben

Müller Cecília beutazási tilalmat rendelt el saját hatáskörben

Nem Orbán Viktor fogja megvédeni a gazdaságot – de legalábbis nem egyedül

Nem Orbán Viktor fogja megvédeni a gazdaságot – de legalábbis nem egyedül