A terhesség áldott állapota?

Villámgyorsan a maga képére formálta a magyar alkotmányos demokráciát a kétharmados többséggel kormányzó Orbán Viktor, legalábbis autokratikus színezetet adott a jogállamnak. Az utóbbi kilenc hónapban a végrehajtó hatalom a „közérdek” és az „igazságosság” oltárán sok mindent feláldozott, miközben hatékonyabbá akarja tenni az államot.

  • Babus Endre Babus Endre
A terhesség áldott állapota?

Mind kaotikusabb az új alkotmány kidolgozásának folyamata. Habár az Országgyűlés Salamon László vezette különbizottsága még tavaly karácsony előtt letette az asztalra a leendő társadalmi szerződés 13 oldalas koncepcióját, aminek alapján gőzerővel folyik a normaszöveg tervezetének a kidolgozása a közigazgatási és igazságügyi tárcánál, Orbán Viktor kormányfő most mégis úgyszólván elölről indítja az egész folyamatot a nemzeti konzultáció múlt heti meghirdetésével. A közvélemény szondázása egyszer pedig már megtörtént. A Ház alkotmány-előkészítő testülete eleve szakmai és laikus vélemények (több hónapon át tartó) begyűjtése után foglalta írásba a jelen pillanatban még hivatalosnak tetsző verziót. Más kérdés, hogy a parlamenti plénum mindeddig nem tárgyalta meg az alkotmányszüzsét, így formálisan felhatalmazást sem tudott adni a végrehajtó hatalomnak a konkrét tervezet kidolgozására.

Fazekas István

 A Szájer József fideszes EU-képviselő vezényletével összeállítandó, minden egyes háztartásba elküldeni kívánt alkotmányozási totó nyilván az új konstitúció megalkotásának demokratizmusát lesz hivatott még egyszer aláhúzni. Ennek azért érezheti szükségét a koalíció, mert az ellenzék (nevezetesen az MSZP és a Jobbik) egyre makacsabbul ragaszkodik ahhoz, hogy az alkotmányt ne a parlament, hanem közvetlenül a választók fogadják el. Halálbüntetés, a magyar föld forgalomképtelenségének deklarálása, Szent Korona-tan – Orbánék vélhetően e jobboldali és rendpárti toposzok esetleges felvetése miatt óvakodnak a népszavazás kiírásától, ami pedig a Fidesz politikai filozófiája alapján kétségkívül logikus volna. Elképzelhető, hogy a kormányzat tart az ígéretlicit beindulásától a szociális jogok esetében is.

A nemzeti konzultációt részben ugyanazok vezetik, akiket tavaly nyáron Orbán alkotmányozási tanácsadónak felkért, s akikről azóta sem tudni igazán, mit is javasoltak a kormányfőnek. Szájeren és Pálinkás József akadémiai elnökön, az első Orbán-kormány miniszterén kívül még két Fidesz-közeli személyiség, Járai Zsigmond volt jegybankelnök és Csák János londoni nagykövet vesz részt a vállalkozásban. A testület ötödik tagja az MSZP-renegát Szili Katalin exházelnök, aki ezzel lényegében csatlakozott a Bihari Mihály-, Warvasovszky Tihamér-, Pozsgay Imre- és Szűrös Mátyás-féle vonalhoz, vagyis a Fideszhez átállt volt baloldali prominensek csoportjához. 

 A formális logika azt diktálta volna, hogy Magyarország első uniós elnökségének idején, 2011 első felében legalább átmeneti belpolitikai fegyverszünetet kezdeményezzen a kabinet. Súlyos érvek szólnak amellett, hogy e kivételes periódusban, amihez hasonló legközelebb csak 2025 táján következhet majd el, a sikeres magyar elnökségnek lett volna indokolt alárendelni itthon lehetőleg minden érdeket. Az eredményes uniós szerepvállalás tekintélyt szerezhet a kormánynak, és bizalmat ébreszthet Magyarország iránt. Orbán Viktor ehhez képest éppen 2011 első napjára időzítette a politikáját a nemzetközi színtéren is súlyosan kompromittáló médiatörvény hatálybaléptetését. A jövő héten kezdődő tavaszi parlamenti szezon első hónapja pedig a gazdaságpolitikai csomag meghirdetésének az időszaka lesz. Március közepétől április 25-éig az alkotmányozó nemzetgyűlés idején ugyancsak a legnagyobb fordulatszámmal működik majd a parlament gépezete. Annak érdekében, hogy egyetlen év alatt lezáruljon a közjogi rendszer korrekciója, 2012 elejétől pedig az új sarkalatos törvények is életbe lépjenek, Orbán két végén égeti a gyertyát.

Pedig az új alaptörvényről folytatott „nemzetgyűlési” vita újabb súlyos konfliktusokhoz vezethet, kivált ha csak kormánypárti támogatással fogadják majd el a dokumentumot. Hogy a nemzeti konzultáció ürügyén milyen változtatást kíván majd végrehajtani a kormányfő az alaptörvény tervezetén, az csak lassan körvonalazódik. Az államadósság mértékének alkotmányos maximálását (ami a német és a lengyel minta követését jelentené) Orbán mindenesetre már kilátásba helyezte. Az Országgyűlés alkotmány-előkészítő bizottságában gyanúsan nagy volt a csend a bírósági önkormányzat, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács körül is, holott annak felállítását 1997-ben a komplett jobboldal élesen ellenezte. S persze változatlanul ketyeg az időzített bomba az Alkotmánybíróság (AB) alatt, amelyről egyelőre azt sem tudni, hogy a jövőben is megsemmisítheti-e majd az alkotmányba ütköző törvényeket.

Semjén és Szili
Vörös Szilárd

 Vérmes reményeket az eddigi közjogi berendezkedés hívei aligha táplálhatnak. Orbán kilenc hónap alatt szisztematikusan számolta fel a súlyok és ellensúlyok kifinomult rendszerét, s szedte szét a hazai alkotmányos mintademokráciát. Mikor, ha nem most? – egy-egy kemény intézkedés kapcsán, mint hírlik, így ösztökélik egymást a kormányüléseken a miniszterek. Azt a kisebbfajta közjogi forradalmat, amit első kormányzása idején Orbán még csak megkezdett, a Fidesz alapító generációjához tartozó Körösényi András politológusprofesszor már annak idején a populista demokrácia megteremtéseként értékelte a Századvég című folyóiratban. Pártjának tavalyi kétharmados választási győzelme óta a kormányfő ennek a vezérdemokráciaként is emlegetett kormányzati berendezkedésnek a kifejlett változatát is megteremtette. Hozzá lojális vezetők (jelentős részben volt fideszes káderek) kinevezésével egymás után foglalta el a Sándor-palotát, a Legfőbb Ügyészséget, az Állami Számvevőszéket, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, a Gazdasági Versenyhivatalt és az új médiahatóságot. Az AB hatáskörét megtorlásként formálisan a parlament csonkította meg, miután a bírák egy törvény kapcsán ellent mertek mondani a kormányzó hatalomnak. Egyáltalán nem biztos, hogy a konkurens hatalmi központ megfegyelmezése ezzel végképp be is fejeződött. A Fidesz által még ellenzékben kikövetelt független Költségvetési Tanácsnak ugyancsak vége, elnöke január utolsó napjaiban jelentette be a távozását. A koalíció tavaly nyár óta havi rendszerességgel módosítja aktuális érdekeinek megfelelően az alaptörvényt, többnyire nem is a kabinet, hanem egyes kormánypárti képviselők indítványára. A harmadik köztársaság intézményes rendszere mára annyira képlékennyé vált, hogy a kormányfő a napokban – anélkül, hogy különösebb felhördülés kísérte volna kijelentését – közölte: „nem érdemes abban bízni, hogy az AB megváltoztathatja az új (nyugdíj)rendszert”.

A politikai intézmények korrekciójára, illetve az alkotmányos szervek megszállására nem előzmények nélkül került sor. Néhány tekintélyes, s nem is okvetlenül azonos világnézetű jogász és politológus kutató – például Pokol Béla, Ágh Attila, Sárközy Tamás – már legalább egy évtizede hangoztatja, hogy Magyarországon a rendszerváltás időszakában túl sok hatalmi központtal 

Tiltakozás az AB jogkörének csorbítása ellen
Túry Gergely

 extrém módon széttagolt állami struktúra jött létre. Ez – állítják – jelentős mértékben korlátozza a kormányok cselekvési szabadságát és az államapparátus teljesítőképességét. Az MSZP szakértői garnitúrájához tartozó Ágh például már az ezredforduló idején arra az álláspontra helyezkedett, hogy a túlságosan sok vétóhellyel rendelkező magyar demokrácia előtt lényegében két út áll, a különböző hatalmi központok hatásköreinek összecsiszolása vagy a központi kormányzat megerősítése. A Fidesz elnöke 1998-ban, majd 2010-ben is ezen a második úton indult el. Orbán, kétharmados többségével élve, ám időnként a tudatos félelemkeltés eszközétől sem visszariadva, fokról fokra gyűrte maga alá a konkurens hatalmi intézményeket – talán csak a Magyar Nemzeti Bankot és a bíróságokat kivéve.

Az alkotmányos gépezet fölötti meghatározó befolyás megszerzésével párhuzamosan a második Orbán-kabinet kétségkívül ambiciózus társadalom- és gazdaságpolitikai intézkedések végrehajtásába fogott. A fideszes „populista demokrácia”, amelynek egyértelműen negatív értelmezését egyes hazai politológusok ma már megkérdőjelezik, többek közt mindenkinek munkahelyet és megfelelő közszolgáltatásokat ígér, valamint közbiztonságot és életlehetőségeket az elszegényedett kistelepüléseken. A negyedik évtizede tartó demográfiai krízis hatásának csökkentése érdekében a kormány ez évtől megkezdte kivonni a gyereknevelés költségeit az adózási terhek alól (elsőként a három- és többgyerekes munkavállalók esetében). A nemzet egészének a kohézióját erősíti a két és fél millió határon túli magyar számára az anyaországi állampolgárság felvételének a lehetősége is. Egy volt államtitkár, az ugyancsak az eddiginél komfortosabb közhatalom kialakítását szorgalmazó Pulay Gyula közgazdász egy tanulmányában nemrég úgy fogalmazott, hogy Magyarországon a kezdetben vonzónak tetsző (csupán moderátorszerepre vállalkozó) éjjeliőr állam helyett inkább afféle fekvőrendőr állam épült ki, amely meg akarja ugyan akadályozni a „rosszat”, de könnyűszerrel átléphető, megkerülhető.

Az Orbán-féle kétharmados forradalom első kilenc hónapjában a „közérdek” és az „igazságosság” oltárán nemcsak számos független intézmény vérzett el, hanem több jogállami axiómának tetsző alkotmányos előírás is. Ennél már csak az meghökkentőbb, amikor a miniszterelnök – régi szokása szerint – saját politikai elképzeléseit rendre a választók akarataként próbálja az embereknek eladni, a „nemzeti egyetértés rendszerétől” kezdve egészen a nyugdíjak „megvédelmezéséig”.

BABUS ENDRE