szerző:
M. László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az MSZP képviselőcsoportja használja a legdrágább autókat, a Fidesznek a legnagyobb a gépkocsiparkja. A Jobbik a Skodákra esküszik, amiket bérel, az LMP viszont gyalog jár. Egy tavalyi törvénymódosításnak köszönhetően idén a frakciók állami támogatása – melyből a kocsikat is beszerzik – jelentős mértékben megugrott. A hvg.hu kikérte az Országgyűléstől a képviselőcsoportok állami juttatásait.

Többször is éles vita folyt idén a parlamenti pártok között az Országgyűlés biztosította pénzügyi keret felhasználásáról, arról, hogy a képviselőcsoportok mire költik a közpénzt. Két hete, amikor nyilvánosságra került, hogy a kabinet hatszázmillió forintért 97 új Skoda Superb szolgálati autót vásárolt a kormányzati vezetőknek, az MSZP és a Jobbik azzal támadta a kormányt és a Fideszt, hogy nem tartja be a spórolási ígéreteit és „luxuskocsikat” vesz.

A Fidesz közleményben vágott vissza, amiben azt kérdezték a szocialistáktól, hogy a párt parlamenti frakciója hány közpénzen vásárolt autót használ, továbbá, azt hogy Mesterházy Attila saját gépkocsijával jár-e munkába. A hvg.hu akkor arról írt, hogy az MSZP képviselőcsoportja öt autót használ, három Volkswagen Passatot, egy VW Borát, a frakcióvezető pedig egy felsőkategóriás, 2007-es beszerzésű Audi A6-ost hajt.

©

A Blikk idén január elején számolt be arról, hogy a fideszes frakcióvezető, Lázár János bolti áron 30 milliós Audi S8 V10-es luxusgépkocsit használ – amire az RTL Klub felvétele szerint még a radart megtéveszteni képes lézert is szereltek. Mint kiderült, a kocsit a parlamenti képviselőcsoport Hódmezővásárhellyel közösen bérelte havi 600 ezer forintért. Lázár először azzal indokolta a drága autó használatát, hogy sokat utazik, és nem akar folyton lerobbanni, de a botrány nyomán végül leadta az autót, és helyette vásárolt egy kétéves Audi A6 allroad quattrót.

Az MSZP a német, a Jobbik a cseh márkát kedveli

A hvg.hu augusztus végén az Országgyűléshez fordult, arra kérve a parlament hivatalát, adja meg, milyen autókat használnak a pártok és mekkora keretből gazdálkodnak évente. A parlament hivatala a hvg.hu-val azt közölte, „a képviselőcsoportok belső szabályzatukban határozzák meg a gépjármű használat feltételeit. A képviselőcsoportok a rendelkezésükre álló működési és ellátási keret terhére vásárolhatnak, illetve bérelhetnek gépjárművet.”

Lázár János - sokat kell utaznia, jár neki az autó
©

A parlament gazdasági főigazgatóságának tájékoztatása szerint a legdrágább autót az MSZP használja: azt az Audi A6-ost, amivel Mesterházy közlekedik. Az Országgyűlés hivatala szerint 13,2 millióért vásárolták 2008-ban. A szocialista frakcióvezető augusztus végén azt mondta a hvg.hu-nak, hogy az autót elődjétől, Lendvai Ildikótól örökölte, és már 145 ezer kilométer van benne. Az MSZP-képviselőcsoportja az Audit tehát még az előző ciklusban vette, amikor még 188 képviselő után járt az állami támogatás.

A második legdrágább autót a Fidesz használja. A 2009-es évjáratú VW Multivant tavaly vásárolta a frakció 7,99 millióért. Orbán Viktor hasonló kisbuszt használ, ám az ő autóját nem az Országgyűlés finanszírozta, hanem a Terrorelhárítási Központ (TEK) bérelte a Porsche Hungáriától havi 200 ezer forintért. A Blikk június végén arról írt, hogy a Miniszterelnökség lecseréli a járművet, és Orbán egy ugyanilyen kisbuszt kap majd.

A legnagyobb gépkocsiparkja a 224 tagú Fidesz-frakciónak van. A nagyobbik kormánypárt hat autót használ, a VW Multivan mellett három Skodát és két Ford Mondeót. A 2004 és 2009 közötti évjáratú autókat 2004 és 2011 között szerezték be összesen 26,3 millióért. A KDNP-nek négy Chevrolet-je van: három alsó-középkategóriás Klan Lacetti és egy hétüléses Orlando. Az utóbbit idén vették 5,8 millióért.

Semjén Zsolt
©

A legdrágább autókat az MSZP használja. Az Audi A6-oson a frakció birtokában lévő 3 VW Passatot 2008-ban vették darabonként 7,5 millióért; a 2003-as beszerzésű VW Bora pedig 6,2 millióba került.

Bár a Jobbik is bírálta a kormányzati Skodák vásárlását, az ellenzéki párt frakciója szintén ezt a márkát kedveli. Igaz, jóval kevesebb járműről van szó. A Jobbik egy Superbet, két Octaviát és egy egyterű Roomstert bérel. A parlament hivatala nem közölte, hogy pontosan mennyiért bérelik a gépkocsikat. Az LMP egyetlen autót sem vásárolt vagy bérel. Korábban a párt frakcióvezetője, Schiffer Andrást a hvg.hu-nak azt mondta, neki még jogosítványa sincs.

Íme a frakciók állami támogatása!

A frakciók hozzávetőlegesen annyi pénzből gazdálkodnak, mint amekkora a pártok alapítványainak állami támogatása. Kivételt képez a nagyobbik kormánypárt képviselőcsoportja, amelynek a parlament gazdasági főigazgatóságának tájékoztatása szerint 413,9 millió forint a 2011-es kerete – a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítványnak idén 611 millió jár, a párt állami támogatása pedig több mint egymilliárd.

Az MSZP-frakció idén 206,7 millióból gazdálkodik, a Gyurcsány Ferenc vezette Táncsics Mihály Alapítvány 259 milliós állami juttatást kap, a párt pedig 521 millió forintban részesül. Az MSZP évek óta veszteséges, a tavalyi évet félmilliárdos mínusszal zárta.

©

A Jobbik képviselőcsoportja 2011-ben 178,3 milliót kap az Országgyűléstől, a központi költségvetésben 211 milliót különítettek el az ellenzéki párt alapítványának, ugyanis a törvény hatálybalépésekor az még nem volt bejegyezve. A Jobbik márciusra hozta létre a Gyarapodó Magyarországért Alapítványt, amely májusban kapta meg a pénzt. A párt éves állami támogatása 448 millió forint.

A kereszténydemokraták parlamenti csoportja idén 126 milliós juttatásban részesül, a Barankovics Alapítvány 69 milliót, a párt pedig 232 milliót kap az államtól. A legkevesebb pénzt a 15 tagú LMP-frakció kapja, összesen 105 milliót. Az Ökopolisz Alapítvány 80 milliós juttatásban, a párt 249 milliós állami támogatásban részesül.

A képviselők javadalmazásáról szóló 1990-es törvény szerint az ellenzéki pártok frakciói nagyobb támogatásra jogosultak, mint a kormánypártok, ezért van az, hogy közel négyszer akkora Fidesz-csoport csak kétszer annyi pénzt kap, mint az MSZP-frakció.

Megugrott juttatások

Bár tavaly a Fidesz kezdeményezésére a pártok állami támogatását a spórolásra hivatkozva jelentős mértékben csökkentették, a frakciók juttatásait decemberben a Rogán Antal vezette gazdasági bizottság javaslatára megemelték.

Van, amit szívesen megszavaznak
©

A testület a 2011-es évi költségvetést megalapozó salátatörvényhez nyújtott be zárószavazás előtti módosító indítványt. Ebben a bizottság azt indítványozta, hogy a pártok frakciói működésre fordítható havi költségkerete emelkedjen a 2010-eshez képest: a javaslat egységesen 25-25 százalékkal emelte a kormánypárti és az ellenzéki frakciók költségkeretét, és ugyanennyivel növelte független képviselők forrásait is. Az emelésnek köszönhetően a Fidesz 156 millióval, az MSZP-frakció 38 millióval, a Jobbik 31, a KDNP 26, az LMP pedig 9 millióval kap többet, mint amennyi a tavalyi számítási metódus szerint járt volna nekik.

A gazdasági bizottság tavalyi indítványa szerint a parlament megnövekedett törvényalkotói munkája tette indokolttá a frakcióknak járó összeg emelését, annak érdekében, hogy a törvényalkotás során a stabil működ ési feltételek megteremtésével „az Országgyűlés a továbbiakban is biztosítani tudja a népszuverenitásból eredő jogok gyakorlásával a társadalom alkotmányos rendjét”.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
2023-tól tíz évig Magyarország is MotoGP-futamokat rendez

2023-tól tíz évig Magyarország is MotoGP-futamokat rendez

„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”

„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”

Minden Kínába érkező külföldi számára kötelező lesz az anális koronavírusteszt

Minden Kínába érkező külföldi számára kötelező lesz az anális koronavírusteszt