szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egyebek mellett a korszerűtlen autóbuszok cseréjét és részecskeszűrők felszerelését tartalmazza az a kormányzati intézkedési programcsomag, amelyet kedden ismertettek a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) munkatársai az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottságának ülésén. A program része olyan övezetek létrehozása is, ahová csak alacsony károsanyag-kibocsátású járművek hajthatnának be. Az uniós forrásokra épülő tervektől a szálló por koncentrációjának 15-20 százalékos csökkenését várják a szakemberek.

Magyarországon a rendszerváltás óta megötszöröződött az asztmás és tüdőrákos megbetegedések száma - mondta a szakbizottság LMP-s elnöke a kormányzati intézkedéscsomag ismertetése előtt. Jávor Benedek hozzátette: az EU tagállamaiban évente legfeljebb 35 napon át lépheti túl a szálló por koncentrációja az egészségügyi határértéket, ám Magyarországon ez akár a 80 napot is elérheti, ami Európában a legmagasabb arány.

A magyarországi magas szállópor-koncentrációt leginkább a közlekedés, a lakossági tüzelés, az ipari kibocsátás és közvetett módon a határainkon túlról érkező szennyezés okozza - mondta a szaktárca főosztályvezetője. Nemes Csaba emlékeztetett rá, hogy a magas szennyezettség miatt az EU több mint 20 tagállama, köztük Magyarország ellen is uniós kötelezettségszegési eljárás indult. A szálló por csökkentését célzó programot tavaly kezdték el a kormányzat és a civilek összefogásával - tette hozzá.

Nemes Csaba fontosnak nevezte a régi buszok lecserélését, hiszen a korszerű járművek szállópor-kibocsátása alig harmincad része az elavult buszokénak. A főosztályvezető hozzátette: évente országosan 400 buszt kellene lecserélni a következő 19 évben. Ez évi 24 milliárd forintba kerülne, ám az EU nem támogatja az úgynevezett "guruló állomány" cseréjét - mondta el a szaktárca főosztályvezetője. Nemes Csaba beszámolója szerint jelenleg a szűrőcsereprogramnál sem számíthat az ország uniós forrásokra.

©

A közforgalmú közlekedés támogatása, a személyautó-sofőrök vezetési szokásainak megváltoztatása, a vasúti és kombinált áruszállítás preferálása és fejlesztése, a parkolási rendszerek felülvizsgálata és az elektronikus útdíjszedés bevezetése, valamint a valódi tudatformálás lehetnek a szennyezés csökkentésének további, költségtakarékosabb módjai - mondta a bizottsági ülésen Bibók Zsuzsanna, a VM főosztályvezető-helyettese.

A szakember aggasztónak nevezte, hogy a lakosság egy része szociális okokból a távfűtésről leválva ismét az olcsóbb, ám szennyezőbb vegyes tüzelésű kazánokkal fűti otthonát. A bizottság meghallgatta a kormányzati intézkedési program kidolgozásában közreműködő Levegő Munkacsoport elnökét is. Lukács András szerint jó együttműködés alakult ki a szaktárca és a civilek között. Hozzátette: több intézkedés még pénzt is hozhat az államnak, mint például a kamion-, illetve teherautó-útdíj bevezetése.

A Levegő Munkacsoport elnöke szerint adókedvezménnyel és közvetlen állami hozzájárulással is támogatni kellene a kombinált (közúti-vasúti) fuvarozást. Lukács András hozzátette: a felszerelt részecskeszűrők egy év alatt megtérülhetnek, míg a fővárosi autóbuszok lecserélése 70-80 milliárd forintba kerülne. A főváros éppen ennyi pénzt fordít a 4-es metró megépítésére is - emlékeztetett a szakember.

Az Országos Környezet-egészségügyi Intézet (OKI) szerint keddre több helyen tovább romlott a levegő. A szálló por magas koncentrációja miatt már nyolc település levegőjét minősítette veszélyesnek az intézet.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!