szerző:
hvg.hu/Index
Tetszett a cikk?

Nincs a budapesti hármas metró vonalán úgynevezett vízködoltó berendezés, amelyet hétfőn vetettek be a 2-es vonalon a Batthyány térnél elfüstölt szerelvénynél – erre hívta fel a figyelmet a Budapesti Metróért Egyesület. Az Indexnek metróvezetők arról beszéltek: hiba esetén el kell vinniük a vonatot egy állomásig, de ha az alagútban áll meg a szerelvény, nem tud tovább gurulni és füstölni kezd, akkor „térdre, imához”.

Hétfőn a Batthyány téren gyorsan ki tudták üríteni az állomást, amikor füstölni kezdett egy metrószerelvény. Az oltásban segítséget nyújtott a beépített vízködoltó berendezés, a tűzoltók is gyorsan a helyszínre értek. Az utasok nem voltak veszélyben. A Budapesti Metróért Egyesület szerint nem lesz mindig ekkora szerencse: a 3-as vonalon nincs vízködoltó, az alagútból pedig szinte lehetetlen a mentés.

Az egyesület ismét felhívja a döntéshozók figyelmét arra, hogy a metró járműparkja jelen állapotában nem garantálja az üzembiztonságot és az utasok biztonságát. Közleményük célja ugyanakkor nem az ijesztgetés vagy a pánikkeltés – mondta Bíró Endre, a szervezet elnöke.

Ha bármilyen hiba van menet közben, az elsődleges feladat, hogy állomásba vigyék a vonatot - mondták az Indexnek metróvezetők. Ha a vonat nem veri le a nagyfeszültséget, akkor ennek nincs akadálya. Az is elképzelhető, hogy menetiránnyal szemben gurulnak be az állomásra, ha úgy adódik.

Ha azonban megáll a vonat az alagútban, sőt ki is gyullad, akkor térdre, imához – fogalmaztak. Nem feltétlenül égési sérülések, hanem a füstmérgezés miatt. Ha olyan mázlis helyen vannak, ahonnan valamelyik állomás felé lejt a pálya, akkor van esély, hogy áram nélkül is elgurulnak arra az állomásra, ha feloldják a fékeket – tették hozzá.

Azt, hogy mit kell tenni tűz vagy füst esetén, részletesen szabályozták. Ha baj van, a bejáratokat be kell zárni, az érintett állomást vagy állomásokat ki kell üríteni. Ha a mozgólépcső nem működik, az állomásra mentővonatot kell küldeni.

Az utasokat rendkívüli esetekben is lehetőleg az állomásokon kell kiszállítani, csak akkor rendelhető el az alagútban a kiszállítás, ha a vonaton maradás nagyobb veszélyt jelent. Az alagútba kiszállni csak a pálya feszültségmentesítése után szabad. A kiszállást a metróvezetőnek kell irányítani, neki, mint a süllyedő hajók kapitányának, az utolsó utasig a fedélzeten kell maradnia.

Ha a vonat megáll az alagútban, tilos kinyitni az utastér ajtajait, az utasokat kocsik közötti átjáró ajtókon keresztül kell leszállítani – derül ki a szabályozásból. A metróvezetők szerint minden további cselekvés csak a rögtönzés: az alagútban nincs ugyanis járda, és a mostani szerelvényeken nincs semmilyen csapóajtó, amin könnyen le lehet menni a pályára, az új Alstom-kocsikon viszont elvileg már lesz.

A Budapesti Metróért Egyesület szerint a lehető leghamarabb forgalomba kell majd állítani az új metrókocsikat, a meglévőket pedig fel kell újítani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!