szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?

Folytatódnak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú rendezéséről. Addig is a Fővárosi Közgyűlés ma újabb 5 milliárdról döntött, amit a most lejáró hitelének törlesztésre fordíthat a cég. Kormánypárti képviselők szerint a kabinet addig akarja préselni a fővárost, amíg az utolsó szabad forintot is ki nem izzadja magából. Az ellenzék viszont úgy látja: a kormány csak akkor adna pénzt, ha a fővárosi források már végképp kimerültek, amitől a BKV, de akár a főváros is bedőlhet.

Hétfőn újabb 5 milliárd forint tulajdonosi áthidaló kölcsönt szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés a BKV-nak a hitelek törlesztésére. Ezzel egy újabb lukat sikerül betömni, de a hosszú távú finanszírozás megoldása továbbra is várat magára. Az állam ugyanis bár szóban garanciát vállalt az állami kezességvállalásra, addig egy fillért sem utal, amíg alá nem írják a megállapodást a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú koncepciójáról. A mostani 5 milliárd forintot is a korábban a fővárosi intézményektől zárolt 20 milliárd forintból biztosítják.

1+1 az mennyi?

Egyre sötétebb képet festenek a BKV helyzetéről az ellenzéki, sőt,már a kormánypárti képviselők is. Korábban a fővárosi tulajdonban lévő intézményektől azzal vettek el és zároltak 20 milliárd forintot, hogy azt később az intézmények visszakapják. Mind az ellenzéki, mind a kormánypárti képviselők biztosak már abban, hogy ezt a pénzt az intézmények sosem látják viszont, ugyanakkor újabb megszorításokra lesz szükség.

©

Egy ellenzéki képviselő a hvg.hu-nak azt mondta: szerinte már egyértelmű, hogy a kormány be akarja dönteni a BKV-t. Korábban megállapodás született arról, hogy a kabinet kész segítséget adni a fővárosnak, de ehhez minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást kell felmutatni, valamint mindkét félnek el kell fogadnia a hosszú távú finanszírozásról szóló koncepciót. A névtelenséget kérő képviselő szerint a megállapodást a kormány úgy értelmezi, hogy előbb a fővárosnak kell odaadnia a nála lévő, BKV-ra fordítható összes forrást, és ha ez rendelkezésre áll, akkor lép csak a kormány. Szerinte ha csődbe megy a BKV, akkor a csődeljárás alatt is először az összes fővárosi pénzt elvonják, és csak a fennmaradó hiány fedezésére ad garanciát az állam. Ezzel azonban nemcsak a BKV, de a főváros is csődbe menne. A képviselő szerint ez a kormány határozott szándéka.

A BKV-tárgyalásokat jól ismerő forrásunk szerint ugyanakkor erről szó sincs. Ennek bizonyítéka szerinte, hogy szóban már garanciát vállalt az állam a hitelek törlesztésére. „Ha csődbe akarnák vinni a BKV-t, akkor ezt nem lépték volna meg” – vélte.

Púpos gyerek a prés alatt

Egy kormánypárti képviselő szerint is lehet ugyanakkor úgy értelmezni a kormány lépését, ahogy azt az ellenzéki képviselő megfogalmazta. Úgy vélte: komoly idegharc zajlik a felek között. „A kormány egyértelműen nyomást akar gyakorolni a fővárosra. Nem tesz mást, mint addig préseli, amíg az összes fellelhető forrást, megtakarítást meg nem találják. Mert azt látni kell, hogy van még pénz az intézményeknél” – mondta. Utóbbival kapcsolatban példaként említette, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. például még jó anyagi helyzetben van, ezt látni lehetett a hóeltakarításnál, de a tavaszi virágültetésnél, vagy a március 15-i rendezvények utáni takarításnál is. Példaként említette, hogy az útfelújítások során sem mindig a legolcsóbb megoldást választják, erre konkrét utcákban zajló felújítási munkákat is említett. Szerinte lehetne még spórolni a közvilágításon is.

Tarlós és Varga Mihály: ki tud jobban sakkozni?
©

„Egy kívülről jövő harmadik fél – jelen esetben a kormány – nem tud konkrétan rámutatni arra, hol mit spóroljon még meg a főváros. Ha viszont nyomást gyakorol, tovább szorítja a prést, akkor önkéntelenül elindul a spórolás, és újabb pénzeket találhat a főváros, amit a BKV-ra lehet fordítani. Az nem megy tovább, amit Atkáriék csináltak 20 évig, hogy hagyták a BKV-t azzal, hogy oda úgyis ad pénzt szükség esetén a kormány, mert nem fogja hagyni bedőlni a közösségi közlekedést. Így tudott közben virágozni Budapest. Most azonban fordított a helyzet, a kormány azt várja, hogy minden létező forrást kutasson fel a fővárost, és majd csak utána egészíti ki, ha muszáj” – állította a politikus. Arra a kérdésre, hogy a fent leírt módszerrel megspórolható-e az az 50-60 milliárd forint, ami a BKV hosszú távú finanszírozásához szükséges, azt mondta: nem tudja, a részletekbe nem lát bele.

Bevétel nélkül nem megy

Korábban Tarlós István főpolgármester, illetve a BKV helyzetét jól ismerő források is azt állították, hogy a közösségi közlekedést csak úgy lehet fővárosi pénzekből finanszírozni, ha ahhoz a kormány bevételt biztosít a fővárosnak adóemelés vagy új adó bevezetése formájában. Ezzel a megkérdezett fővárosi politikusok is egyetértettek. Úgy látják azonban, hogy a kormány erre egyelőre nem hajlandó. Információink szerint a kormány egyelőre csak olyan javaslatokat támogatott a főváros által benyújtott koncepcióból, ami fővárosi pénzek átcsoportosítását vagy fővárosi projektek megvalósítását jelenti. Egyelőre tehát csak a főváros vállal kötlezettséget, a kormány eddig még semmi konkrétat nem vállalt magára.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI/hvg.hu Gazdaság

Megvan az első jelentkező a BKV utáni időkre

Buszokat gyártana a fővárosnak a Kravtex-Kühne-cégcsoport, amennyiben megindul a buszos személyszolgáltatás kiszervezése. Egyelőre még raktárra készülnek a tavaly már Budapesten tesztelt járművek.

Kapcsándi Dóra Itthon

Varga Mihály a kulcsfigura? Jelene van, jövője még nincs a BKV-nak

A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.

Kapcsándi Dóra Itthon

Az utolsó pillanatban megmentették a BKV-t

A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.

Szabó M. István Gazdaság

Államcsődig dőlhet a BKV-s hiteldominó

Ha az állam nem fizet, a bankok egymással versenyt futva nyújtják majd be az igényüket államilag garantált hitelek mielőbbi kifizetésére. Nagyjából ez a képlet ma a fővárosi közlekedési vállalat finanszírozása ügyében. Ma lejár egy ötmilliárdos, egy héten belül további két, összesen több mint hétmilliárdos hitel.

MTI Itthon

BKV-logó nélkül állnak munkába a Mercedes buszok

Felújítja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV a vágányokat 28-as, valamint a 37-es villamosok vonalán Kőbányán. A BKK szerint a járatpótlás idejére hétköznapokon ideiglenesen forgalomba állítják a nemrég beszerzett Mercedes Citaro buszokat, ezek azonban még nem kapták meg a BKV arculati elemeit.

MTI Sport

Újabb adósság szakadhat a BKV nyakába

A nehéz pénzügyi helyzetben lévő BKV Előre azt szeretné, hogy a BKV Zrt. vállalja át a sportklubnak az első negyedévben felhalmozott bő 30 milliós tartozását, és járuljon hozzá a Sport utcai telep hosszú távú bérbeadásához.

Kapcsándi Dóra Itthon

BKV-csőd: csak a források egyharmada körvonalazódik

A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.

MTI/hvg.hu Itthon

Tarlós: karnyújtásnyira van a megállapodás a BKV ügyében

A főpolgármester szerint karnyújtásnyira van a kormány és a főváros tárgyalódelegációja közötti megállapodás a BKV ügyében. Tarlós István két helyettesével, Bagdy Gáborral és György Istvánnal, valamint a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjével, Németh Zoltánnal együtt - kedden egyeztetett a kormány képviselőivel.