szerző:
Kapcsándi Dóra

Folytatódnak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú rendezéséről. Addig is a Fővárosi Közgyűlés ma újabb 5 milliárdról döntött, amit a most lejáró hitelének törlesztésre fordíthat a cég. Kormánypárti képviselők szerint a kabinet addig akarja préselni a fővárost, amíg az utolsó szabad forintot is ki nem izzadja magából. Az ellenzék viszont úgy látja: a kormány csak akkor adna pénzt, ha a fővárosi források már végképp kimerültek, amitől a BKV, de akár a főváros is bedőlhet.

Hétfőn újabb 5 milliárd forint tulajdonosi áthidaló kölcsönt szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés a BKV-nak a hitelek törlesztésére. Ezzel egy újabb lukat sikerül betömni, de a hosszú távú finanszírozás megoldása továbbra is várat magára. Az állam ugyanis bár szóban garanciát vállalt az állami kezességvállalásra, addig egy fillért sem utal, amíg alá nem írják a megállapodást a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú koncepciójáról. A mostani 5 milliárd forintot is a korábban a fővárosi intézményektől zárolt 20 milliárd forintból biztosítják.

1+1 az mennyi?

Egyre sötétebb képet festenek a BKV helyzetéről az ellenzéki, sőt,már a kormánypárti képviselők is. Korábban a fővárosi tulajdonban lévő intézményektől azzal vettek el és zároltak 20 milliárd forintot, hogy azt később az intézmények visszakapják. Mind az ellenzéki, mind a kormánypárti képviselők biztosak már abban, hogy ezt a pénzt az intézmények sosem látják viszont, ugyanakkor újabb megszorításokra lesz szükség.

©

Egy ellenzéki képviselő a hvg.hu-nak azt mondta: szerinte már egyértelmű, hogy a kormány be akarja dönteni a BKV-t. Korábban megállapodás született arról, hogy a kabinet kész segítséget adni a fővárosnak, de ehhez minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást kell felmutatni, valamint mindkét félnek el kell fogadnia a hosszú távú finanszírozásról szóló koncepciót. A névtelenséget kérő képviselő szerint a megállapodást a kormány úgy értelmezi, hogy előbb a fővárosnak kell odaadnia a nála lévő, BKV-ra fordítható összes forrást, és ha ez rendelkezésre áll, akkor lép csak a kormány. Szerinte ha csődbe megy a BKV, akkor a csődeljárás alatt is először az összes fővárosi pénzt elvonják, és csak a fennmaradó hiány fedezésére ad garanciát az állam. Ezzel azonban nemcsak a BKV, de a főváros is csődbe menne. A képviselő szerint ez a kormány határozott szándéka.

A BKV-tárgyalásokat jól ismerő forrásunk szerint ugyanakkor erről szó sincs. Ennek bizonyítéka szerinte, hogy szóban már garanciát vállalt az állam a hitelek törlesztésére. „Ha csődbe akarnák vinni a BKV-t, akkor ezt nem lépték volna meg” – vélte.

Púpos gyerek a prés alatt

Egy kormánypárti képviselő szerint is lehet ugyanakkor úgy értelmezni a kormány lépését, ahogy azt az ellenzéki képviselő megfogalmazta. Úgy vélte: komoly idegharc zajlik a felek között. „A kormány egyértelműen nyomást akar gyakorolni a fővárosra. Nem tesz mást, mint addig préseli, amíg az összes fellelhető forrást, megtakarítást meg nem találják. Mert azt látni kell, hogy van még pénz az intézményeknél” – mondta. Utóbbival kapcsolatban példaként említette, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. például még jó anyagi helyzetben van, ezt látni lehetett a hóeltakarításnál, de a tavaszi virágültetésnél, vagy a március 15-i rendezvények utáni takarításnál is. Példaként említette, hogy az útfelújítások során sem mindig a legolcsóbb megoldást választják, erre konkrét utcákban zajló felújítási munkákat is említett. Szerinte lehetne még spórolni a közvilágításon is.

Tarlós és Varga Mihály: ki tud jobban sakkozni?
©

„Egy kívülről jövő harmadik fél – jelen esetben a kormány – nem tud konkrétan rámutatni arra, hol mit spóroljon még meg a főváros. Ha viszont nyomást gyakorol, tovább szorítja a prést, akkor önkéntelenül elindul a spórolás, és újabb pénzeket találhat a főváros, amit a BKV-ra lehet fordítani. Az nem megy tovább, amit Atkáriék csináltak 20 évig, hogy hagyták a BKV-t azzal, hogy oda úgyis ad pénzt szükség esetén a kormány, mert nem fogja hagyni bedőlni a közösségi közlekedést. Így tudott közben virágozni Budapest. Most azonban fordított a helyzet, a kormány azt várja, hogy minden létező forrást kutasson fel a fővárost, és majd csak utána egészíti ki, ha muszáj” – állította a politikus. Arra a kérdésre, hogy a fent leírt módszerrel megspórolható-e az az 50-60 milliárd forint, ami a BKV hosszú távú finanszírozásához szükséges, azt mondta: nem tudja, a részletekbe nem lát bele.

Bevétel nélkül nem megy

Korábban Tarlós István főpolgármester, illetve a BKV helyzetét jól ismerő források is azt állították, hogy a közösségi közlekedést csak úgy lehet fővárosi pénzekből finanszírozni, ha ahhoz a kormány bevételt biztosít a fővárosnak adóemelés vagy új adó bevezetése formájában. Ezzel a megkérdezett fővárosi politikusok is egyetértettek. Úgy látják azonban, hogy a kormány erre egyelőre nem hajlandó. Információink szerint a kormány egyelőre csak olyan javaslatokat támogatott a főváros által benyújtott koncepcióból, ami fővárosi pénzek átcsoportosítását vagy fővárosi projektek megvalósítását jelenti. Egyelőre tehát csak a főváros vállal kötlezettséget, a kormány eddig még semmi konkrétat nem vállalt magára.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI/hvg.hu Gazdaság

Megvan az első jelentkező a BKV utáni időkre

Buszokat gyártana a fővárosnak a Kravtex-Kühne-cégcsoport, amennyiben megindul a buszos személyszolgáltatás kiszervezése. Egyelőre még raktárra készülnek a tavaly már Budapesten tesztelt járművek.

Kapcsándi Dóra Itthon

Varga Mihály a kulcsfigura? Jelene van, jövője még nincs a BKV-nak

A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.

Kapcsándi Dóra Itthon

Az utolsó pillanatban megmentették a BKV-t

A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.

Szabó M. István Gazdaság

Államcsődig dőlhet a BKV-s hiteldominó

Ha az állam nem fizet, a bankok egymással versenyt futva nyújtják majd be az igényüket államilag garantált hitelek mielőbbi kifizetésére. Nagyjából ez a képlet ma a fővárosi közlekedési vállalat finanszírozása ügyében. Ma lejár egy ötmilliárdos, egy héten belül további két, összesen több mint hétmilliárdos hitel.

MTI Itthon

BKV-logó nélkül állnak munkába a Mercedes buszok

Felújítja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV a vágányokat 28-as, valamint a 37-es villamosok vonalán Kőbányán. A BKK szerint a járatpótlás idejére hétköznapokon ideiglenesen forgalomba állítják a nemrég beszerzett Mercedes Citaro buszokat, ezek azonban még nem kapták meg a BKV arculati elemeit.

MTI Sport

Újabb adósság szakadhat a BKV nyakába

A nehéz pénzügyi helyzetben lévő BKV Előre azt szeretné, hogy a BKV Zrt. vállalja át a sportklubnak az első negyedévben felhalmozott bő 30 milliós tartozását, és járuljon hozzá a Sport utcai telep hosszú távú bérbeadásához.

Kapcsándi Dóra Itthon

BKV-csőd: csak a források egyharmada körvonalazódik

A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.

MTI/hvg.hu Itthon

Tarlós: karnyújtásnyira van a megállapodás a BKV ügyében

A főpolgármester szerint karnyújtásnyira van a kormány és a főváros tárgyalódelegációja közötti megállapodás a BKV ügyében. Tarlós István két helyettesével, Bagdy Gáborral és György Istvánnal, valamint a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjével, Németh Zoltánnal együtt - kedden egyeztetett a kormány képviselőivel.

Fideszes elődje Baranyi Krisztináról: Látványpolitizálásban és politikai kommunikációban erős

Fideszes elődje Baranyi Krisztináról: Látványpolitizálásban és politikai kommunikációban erős

Vereséggel debütált a Puskás Aréna

Vereséggel debütált a Puskás Aréna

Kulka János Hazám-díjat kapott

Kulka János Hazám-díjat kapott

Lecsaptak a rendőrök a budapesti bulihelyekre

Lecsaptak a rendőrök a budapesti bulihelyekre

Palesztinokat védő izraeli ügyvédről szóló film nyerte a Verzió Filmfesztivált

Palesztinokat védő izraeli ügyvédről szóló film nyerte a Verzió Filmfesztivált

Jön a mindenkinek járó alapnyugdíj Németországban

Jön a mindenkinek járó alapnyugdíj Németországban