szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

Már ma is túlburjánzik a rendőrség közigazgatási bírságolási gyakorlata, és ez várhatóan csak fokozódik az április 15-ével életbe lépő, a szabálysértésekről, szabálysértési eljárásokról szóló törvény korábbinál szigorúbb szankciókat lehetővé tevő módosítása után - mondta a hvg.hu-nak Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának vezetője. Az új szabályozás nem ismeri például a végszükség vagy a tévedés fogalmát sem, így a vajúdó nejét kórházba szállító, gyorshajtáson ért férj esetében sincs mérlegelés.

„Képtelen dolog” – jegyezte meg az ügyvéd – „hogy a szabálysértési eljárások helyett – amelyekben a bíróság mérlegelheti a cselekmény súlyát és a kiszabható büntetést – egyre szélesebb körben fix összegű bírságot vezet be a törvény, nem csak gyorshajtás vagy ittas vezetés esetén.”

Vitatható körülmények között bírságolt meg például egy autóst az országos hatáskörű Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálata a JogIQ blog beszámolója szerint. A "vétkest" arról értesítették, hogy egy 60 km/óra sebességkorlátozó táblánál 93 km/órával száguldott, amit a rendőrség 45 ezer forintos közigazgatási bírsággal díjazott. A hatóság értesítése viszont nem tartalmazott olyan fényképfelvételt, amely egyértelműen bizonyította volna a gyorshajtást. Az autós visszament az állítólagos "tetthelyre", ahol nem találta meg a 60 km/órás jelzőtáblát. Miután a közút kezelője is megerősítette, hogy nem helyeztek ki a jelzett útszakaszra sebességkorlátozó táblát, az autós panaszt tett a közigazgatási bírság ellen. A hatóság elfogadta a fellebbezést és lemondott a bírságról.

Amikor közigazgatási bírságot szabnak ki

Közigazgatási bírságot azokban az esetekben szab ki a hatóság, amikor a felelősség objektív, így az elkövető személyének kérdése nem lényeges. Szemben a szabálysértési eljárásokkal, amelyeknél az elkövető kilétének jelentősége van, és amennyiben az „elkövető” nem hajlandó önmagára és hozzátartozójára terhelő vallomást tenni, az eljárást a rendőrség kénytelen megszüntetni. A közigazgatási eljárásra viszont ez nem vonatkozik: a bírságot kiszabják, és amennyiben a megbírságolt nem fizet, az adóhivatal végrehajtja, a járművet pedig a közlekedési hatóság kivonja a forgalomból.

Egyre vastagabban fog a hatóságok ceruzája, ha bírságolásról van szó
MTI / Kovács Tamás

Közigazgatási bírsággal büntethetik a rendőrök azokat a száguldozókat is, akiknél a gyorshajtás mértéke meghaladta a kormányrendeletben rögzített százalékokat. Április 2-án írtunk arról, hogy több tízezer forintot utal vissza a rendőrség azoknak, akik gyorshajtás miatt kiszabott közigazgatási bírságuk megfizetését első értesítésre elmulasztották, és csak azután fizették be, hogy kilátásba helyezték autójuk kivonását a forgalomból. Ez az összeg azért jár vissza, mert miután a hatóság értesítése süket fülekre talált, az adóhivatal automatikusan levonta az illetőtől a bírság összegét, és a később teljesített fizetéssel végül is duplán bírságolták a gyorsan hajtót, ami jogsértő.

Rejtekből való traffipaxozás

A közigazgatási bírságot rengetegen sérelmezik a JogiIQ blog szerzője, Keserű Imre szerint. Nem a bírsággal van a gond – mint kifejtette –, mivel szerinte is meg kell büntetni a gyorshajtókat, hanem a módjával. Vagyis azzal, ha a hatóság egy-egy olyan helyen „bújik” el, ahol a sebességmérésnek semmi értelme nincs, például egy kint felejtett 30 kilométer/óra sebességkorlátozó jelzőtábla hatálya alatt. Szerinte, ha már kiállnak ilyen helyekre sebességet mérni, akkor tegyenek ki egy jól látható 'Radarkontroll' mobiltáblát, és ne bújjanak egy autókereskedésbe sebességet mérni. Vagy, ha már a KRESZ engedélyezi a sebességmérő járműveknek, hogy akár tiltott helyen megállva mérjenek sebességet, a közúti forgalmat ne akadályozzák.

Megszűnik a mérlegelés

Az április 15-től életbe lépő új szabályozás nem ismeri a végszükség és a tévedés fogalmát sem, amelyeket a klasszikus büntetőjogi és szabálysértési eljárásokban a bíróságnak is figyelembe kell vennie – fogalmazta meg kritikáját Kovács Kázmér. Az Autóklub jogásza szerint a fix összegű bírságok esetében nincs mérlegelési lehetőség, és a hatóságnak akkor is ki kell szabnia a több tízezer forintos büntetést, "ha valaki az előírt határon, a kereszteződéseknél, utcavégeknél öt méteren belül, mondjuk 4 méter 95 centiméterre áll meg esetleg azért, mert közútfelbontás miatt nem tudta a parkolást máshogy megoldani." Az ügyvéd meglátása szerint szabálytalan, de a forgalmat nem akadályozó vagy veszélyeztető parkolás esetében a figyelmeztetés lehet indokolt, ehelyett már most is meghatározott összegű, több tízezer forintos közigazgatási bírságot mérnek a renitens állampolgárra.

Máshol is szigorítanak?

A szigorodó bírságolási gyakorlat megmutatkozott az országos katasztrófavédelemhez tartozó tűzoltóságnál is. Március közepén írtunk arról, hogy másfél millió forintra akart büntetni a katasztrófavédelem egy józsefvárosi társasházat azért, mert a folyosók ablakaiban virágok voltak. A ház közös képviselője szerint a virágok nem akadályoztak volna egy esetleges mentést, így a hatóság emberének a bírság kiszabása volt a célja. A katasztrófavédelem költségvetésében 2012-re ötmilliárd forint bírságokból származó bevétel szerepel. Ugyanakkor a szervezet illetékesei azt közölték a hvg.hu-val, ezzel az összeggel nem ők gazdálkodnak, továbbutalják a kincstárnak.

ORFK: sebességmérés csak indokolt helyen és időben

Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője, Jámbor István alezredes azzal kapcsolatban, hogy túlburjánzott volna a bírságolási gyakorlat, azt mondta: "a jogsértések számát nem a rendőrség befolyásolja, hanem az elkövetők". „Addig, amíg nem következik be tragédia, az emberek a jogsértést bocsánatos bűnnek tartják” – jellemezte az osztályvezető a tapasztalt hozzáállást. A bírságoláshoz pedig azt fűzte hozzá, hogy egyik országban sem örülnek neki az emberek, de „aki jogsértést követ el, annak számolnia kell a szankciókkal is”.

Az ezredes szerint annak, hogy idén több eljárás indult a közlekedés szabályait megsértőkkel szemben, az is lehet az oka, hogy tavaly az ORFK és a Legfőbb Ügyészség között jogértelmezési különbség volt abban, hogy bizonyos technikai eszközök használhatóak-e az objektív felelősségre vonatkozó eljárásokban a jogsértések dokumentálására. Miután megegyeztek arról, hogy ezeket az eszközöket is be lehet vetni, nőttek a rendőrség lehetőségei a szabálysértőkkel szembeni fellépésre.

Jámbor István szerint a rendőrségnek nem fűződik anyagi érdeke ahhoz, hogy többet bírságoljanak. „Nincs olyan utasítás, hogy minél több esetben szabjanak ki bírságot a rendőrök, hogy minél több jogsértést dokumentáljanak, így az sem áll érdekükben, hogy kint felejtett sebességkorlátozó tábláknál helyezzék el a traffipaxot". Az alezredes ezzel együtt megjegyezte, hogy mint mindenhol, a negyvenezer fős rendőrségen belül is hibázhatnak az emberek.

Szakmailag nem indokolt a "fűnyírás"

Rejtekből való traffipaxozás

A közigazgatási bírságot rengetegen sérelmezik a JogiIQ blog szerzője, Keserű Imre szerint. Nem a bírsággal van a gond – mint kifejtette –, mivel szerinte is meg kell büntetni a gyorshajtókat, hanem a módjával. Vagyis azzal, ha a hatóság egy-egy olyan helyen „bújik” el, ahol a sebességmérésnek semmi értelme nincs, például egy kint felejtett 30 kilométer/óra sebességkorlátozó jelzőtábla hatálya alatt. Szerinte, ha már kiállnak ilyen helyekre sebességet mérni, akkor tegyenek ki egy jól látható 'Radarkontroll' mobiltáblát, és ne bújjanak egy autókereskedésbe sebességet mérni. Vagy, ha már a KRESZ engedélyezi a sebességmérő járműveknek, hogy akár tiltott helyen megállva mérjenek sebességet, a közúti forgalmat ne akadályozzák.

"Szakmailag azt tartjuk jónak, ha a kollégáink a közlekedés biztonsága szempontjából indokolt helyeken és időpontban mérnek sebességet.” Jámbor István ezzel együtt hangsúlyozta azt is, hogy az emberek nem mérlegelhetik a kihelyezett jelzőtábla által betartandó szabályt, kötelező annak alapján közlekedniük. Amennyiben úgy érzik, nincs alapja a közlekedési tábla korlátozásának, ezt jelezhetik a táblák kihelyezéséért felelős illetékes közútkezelőnek.

Az április 15-étől életbe lépő új jogszabályról az ORFK közlekedésrendészeti osztályvezetője közölte, az egyik változás a korábbiakhoz képest, hogy bővül a járművezetéstől eltiltás esetköre. Ezután valamennyi közlekedési szabály megszegése esetén élhet ezzel a lehetőséggel a rendőrség, természetesen csak azon járművek vezetői esetében, amelyek vezetéséhez engedély kell.

A másik, hogy a helyszíni bírság összege (15-20 ezer forint) fele lesz a szabálysértési eljárásban kiszabható összegnek. Helyszíni bírság egyébként csak azokban az esetekben jöhet szóba, amelyekben a jogsértés elkövetését elismerik. „A bírság helyszíni kiszabása révén egyszerűbb az ügyek lezárása, hiszen szabálysértési eljárást már nem kell indítani. Ez pedig nemcsak a szabályt megsértőnek könnyítés, hanem a rendőrséget is megkíméli a további munkától és kiadásoktól.”

„A gyorshajtás miatt évente mintegy öt-hatszázezer közigazgatási eljárás indul csak a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálatánál, ahol közel háromszázan foglalkoznak ezekkel az ügyekkel. Az eljárások lefolytatásának költsége éves szinten több százmillió forintba kerül. És mindez kiadás, mert a bírságok – mint említettem – nem a rendőrséget illetik meg" – írták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Változnak a közigazgatási bírság szabályai

A jövőben nem a sebességtúllépés százalékos, hanem a kilométer/órában megadott mértékétől függ milyen összegű bírságra számíthat a járművezető - erről az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti vezetői beszéltek keddi sajtótájékoztatójukon annak kapcsán, hogy változnak a gépjármű üzembentartójára vonatkozó rendelkezések május 1-jén.