szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?

A hvg.hu információi szerint Tarlós István főpolgármester és Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár még a héten egyeztet a BKV hosszú távú finanszírozásáról. A koncepció nagyjából kész, a jövő héten a kormány elé terjesztik. Úgy tudjuk, négy-öt javaslatot tekintve van egyetértés a felek között. Azt egyelőre nem tudni, a jövőben a kormány vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lesz-e a közösségi közlekedés megrendelője. Úgy tudjuk, a kormány a működtetésből ki akar szállni, csupán a fejlesztésekhez járulna hozzá.

A hvg.hu információi szerint Tarlós és Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár várhatóan még a héten egyeztet a végleges koncepcióról, amelyet a jövő héten terjesztenének a kormány elé. Úgy tudjuk, négy-öt olyan javaslat van a Századvég Gazdaságkutató Zrt. és a főváros által benyújtott koncepcióban, amelyre rábólintana a kormány. Mint korábban megírtuk, a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer bevezetését már korábban támogatta a kormányoldal.

Tarlós István főpolgármester kedden úgy nyilatkozott: a napokban megállapodhat a kormány és a főváros a BKV hosszútávú működési feltételeiről. A finanszírozási koncepció elfogadása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy új, az uniós normáknak megfelelő közszolgáltatási szerződést kössenek az április 30-án lejáró helyett. Tarlós szerint a határidő lejárta előtt megszülethet a végleges közszolgálati szerződés.

Stiller Ákos

Arra a kérdésünkre, miszerint a kormány biztosítja-e a szükséges plusz bevételi forrást a főváros számára a BKV működtetéséhez, városházi forrásunk úgy nyilatkozott: „elmozdulás történt az ügyben”. Hozzátette, hogy szó sincs új adó bevezetéséről.

A koncepcióban szerepel olyan javaslat is, amely a meglévő adók növelésével és egy részének átcsoportosításával biztosítana pluszbevételt a főváros számára. A Századvég koncepciójában javasolták például az iparűzési adó emelését, a különbözetet pedig közösségi közlekedési adó formájában a BKV-ra fordítanák. Felmerült az a javaslat is, hogy az szja-befizetésekből nagyobb arányban részesülhessen a főváros, illetve a jegyáremelés is szerepelt, bár a főváros korábban ettől elzárkózott.

Azt több forrás is megerősítette, hogy a kormány hosszú távon ki akar szállni a BKV működtetéséből. Egyelőre nem tudni, a jövőben ki lesz a közösségi közlekedés megrendelője, a kormány vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), utóbbi a valószínűbb.

Kormánypárti oldalról elhangzott az is, hogy a jövőben a kormány csak a fejlesztésekhez biztosítana forrást. „Ha a kormány ki akar maradni a finanszírozásból, akkor 70-80 milliárd forinttal több forrást kell találni, és attól a szolgáltatás minősége még nem fog változni” – mondta a hvg.hu-nak Horváth Csaba, az MSZP alelnöke, a szocialisták fővárosi frakcióvezetője ezzel kapcsolatban.

Az egyeztetéseken Vargán és Tarlóson kívül Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára vett részt. 

A kabinet március végén döntött arról, hogy a BKV a fővároson keresztül megkapja az állami garanciát a hiteleihez. Ezt követően a főpolgármester megállapodott a BKV-nak több mint 60 milliárd forintot hitelező kilenc bank vezetőjével is, így a hitelek refinanszírozhatókká válnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kapcsándi Dóra Itthon

BKV-csőd: csak a források egyharmada körvonalazódik

A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.

hvg.hu Gazdaság

BKV: Tarlós megegyezett a bankokkal

Megállapodott Tarlós István főpolgármester és a BKV-nak hitelező kilenc bank - tájékoztatott a Főpolgármesteri Hivatal. Ez a Városháza szerint a BKV megmenekülését jelenti. A hvg.hu ugyanakkor úgy tudja, a stand still megállapodás csak három hónapra szól.

Kapcsándi Dóra Itthon

BKV: súlyos tízmilliárdok hiányoznak még

A Magyar Közlönyben kedden megjelent az a kormányhatározat, amely a BKV-hitelekhez nyújtandó állami kezességvállalásról szól. Ebben a nemzetgazdasági miniszter június 20-ig kap időt, hogy elkészítse az egyedi állami kezességvállalásról szóló előterjesztést. Egyelőre nem tudni, ezt hogyan valósítanák meg.

Kapcsándi Dóra Itthon

BKV: farkasszemet néz a kormány és a főváros

Folytatódnak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú rendezéséről. Addig is a Fővárosi Közgyűlés ma újabb 5 milliárdról döntött, amit a most lejáró hitelének törlesztésre fordíthat a cég. Kormánypárti képviselők szerint a kabinet addig akarja préselni a fővárost, amíg az utolsó szabad forintot is ki nem izzadja magából. Az ellenzék viszont úgy látja: a kormány csak akkor adna pénzt, ha a fővárosi források már végképp kimerültek, amitől a BKV, de akár a főváros is bedőlhet.

Szabó M. István Gazdaság

Államcsődig dőlhet a BKV-s hiteldominó

Ha az állam nem fizet, a bankok egymással versenyt futva nyújtják majd be az igényüket államilag garantált hitelek mielőbbi kifizetésére. Nagyjából ez a képlet ma a fővárosi közlekedési vállalat finanszírozása ügyében. Ma lejár egy ötmilliárdos, egy héten belül további két, összesen több mint hétmilliárdos hitel.