szerző:
hvg.hu

Kiszállt az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatala (OLAF) a Simicska Lajos tulajdonában álló Közgép Zrt.-hez – értesült a hvg.hu. Az OLAF megerősítette lapunknak a hírt, a Közgép késő délután, jóval cikkünk megjelenése után végül reagált.

Helyszíni ellenőrzést végeztek az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatalának (OLAF) munkatársai múlt héten a Simicska Lajos tulajdonában álló Közgép Zrt. budapesti székházában – értesült a hvg.hu. Információnk szerint az OLAF munkatársai múlt hét kedden szálltak ki a Közgéphez. Megkeresésünkre a cégnél nem cáfolták értesülésünket, de nem kívántak nyilatkozni. Így azt sem tudtuk meg, igaz-e, hogy az OLAF iratokat foglalt le, számítógépeket zárolt a Közgépnél. Cikkünk megjelenése után, délután a Közgép nyilatkozatot adott ki. 

Közleményükben azt írják, határozottan visszautasítják "a hvg.hu cikke alapján a sajtóban megjelent találgatásokat és sejtetéseket az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatalának (OLAF) vizsgálatával kapcsolatban". Mint írják, az OLAF egy európai uniós társfinanszírozású projekttel összefüggésben, annak ellenőrzésére kereste meg a beruházás valamennyi résztvevőjét, "cégünknél ennek keretében végzett előre egyeztetett helyszíni ellenőrzést 2012. május 10-én. A KÖZGÉP a vizsgálatban a beruházáshoz kapcsolódó adatszolgáltatóként vesz részt. Az uniós ellenőrök az adatszolgáltatás során a projektre vonatkozó iratokat kértek be a KÖZGÉP-től, semmilyen számítógépes adatot vagy dokumentumot nem foglaltak le. A KÖZGÉP Zrt. együttműködése keretében a vonatkozó jogszabályok alapján szolgáltatott adatokat". Kérdésünkre a Közgép kommunikációs igazgatója nem árulta el, hogy melyik beruházásról van szó.  

Az OLAF megkeresésünkre megerősítette a hírt. Közölték: vizsgálatot is folytatnak Magyarországon és vizsgálják a Közgépet is. Ugyanakkor részleteket a folyamatban lévő vizsgálódások miatt nem közöltek.

A Közgép kétségkívül a második Orbán-kormány kedvenc cége, a társaság – mint azt az Origo nemrég megírta – a tavalyi 55,6 milliárd forintos árbevétel mellett 2,9 milliárd forint osztalékot fizet idén a tulajdonosoknak. A cég árbevétele egyébként szépen emelkedik az utóbbi években: míg 2009-ben 43, 2010-ben 48 milliárdot értek el. Mindebben nagy szerepe van annak, hogy a Közgép, úgy tűnik, mindkét politikai oldal kedvence: a cég nyerte el a liberális városvezetés alatt a Margit híd felújítását például. Igazán azonban a kormányváltás után szaladt meg a Közgépnek: mint a Magyar Narancs kiszámolta, a választások óta azok a konzorciumok, amelyeknek a Közgép is tagja volt, 200 milliárd forintnyi megbízást nyertek el, köztük olyanokat is, mint a vasúti infrastruktúra-fejlesztés Záhony térségében 14,5 milliárd forintért.

Építkezési terület. Helyszínelés
©

A hvg.hu úgy tudja, múlt héten egy másik budapesti cégnél, a Provital Zrt.-nél is kint jártak az OLAF munkatársai. A társaság egyelőre nem kívánta kommentálni értesülésünket, választ keddre ígérnek. Az OLAF a Provital-vizsgálatot nem kommentálta lapunknak.

A Provital Zrt. szerződésben áll a fideszes vezetésű józsefvárosi önkormányzattal, legutóbb pedig egyéves szerződést kötött az agrártárcával „közbeszerzési tanácsadói és jogi tanácsadói tevékenységre” közel harmincmillió forintért. A cég üzemelteti a kozbeszerzes.com nevű weboldalt is, ahol a társaság elérhetőségén kívül semmilyen más információ nem található. Ahogy az az OLAF honlapjáról is kiderül, az EU Csalás Elleni Hivatalának nincs igazságszolgáltatási hatásköre. Igazgatási és vizsgálati szolgálatként a vizsgálat lefolytatása után csak ajánlásokat tehet. Az OLAF ezen kívül nyomon követő intézkedéseket indítványozhat, valamint felkérheti az uniós és a tagállami hatóságokat az együttműködésre.

Az OLAF jogosult arra, hogy belső vizsgálatokat folytasson bármelyik európai intézménynél, illetve minden, az EU költségvetéséből finanszírozott szervnél; külső vizsgálatokat folytasson a tagállamokban bárhol, ahol uniós pénzek forognak kockán. E célból az OLAF az adott tagállam, illetve harmadik ország illetékes hatóságaival szoros együttműködésben helyszíni ellenőrzéseket és vizsgálatokat végezhet a gazdasági szereplők telephelyein.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Ha úgy érzi a traffipaxok országában él, akkor meg fog lepődni

Ha úgy érzi a traffipaxok országában él, akkor meg fog lepődni

Melyik navigációs app a legjobb? Melyik mennyi mobilnetet fogyaszt?

Melyik navigációs app a legjobb? Melyik mennyi mobilnetet fogyaszt?

Kiderült, hogy miért tiltották le a Bayern meccsének közvetítését Iránban

Kiderült, hogy miért tiltották le a Bayern meccsének közvetítését Iránban

Aggasztja a kínai és orosz befolyás az amerikai alelnököt

Aggasztja a kínai és orosz befolyás az amerikai alelnököt

Mészárlás Nigériában, tucatnyi halott

Mészárlás Nigériában, tucatnyi halott

Didergés és nagy hatótáv vagy komfortos utazás: a villanyautósoknak választaniuk kell

Didergés és nagy hatótáv vagy komfortos utazás: a villanyautósoknak választaniuk kell