Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd30a8bc-c81f-4952-ae91-b48ec9213861","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A MÚOSZ egykori elnökségi tagja, a Világgazdaság korábbi főszerkesztője 74 éves volt.","shortLead":"A MÚOSZ egykori elnökségi tagja, a Világgazdaság korábbi főszerkesztője 74 éves volt.","id":"20250128_Elhunyt-Banki-Andras-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd30a8bc-c81f-4952-ae91-b48ec9213861.jpg","index":0,"item":"431c227a-edeb-4974-b6c6-e6ca37ce47a8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_Elhunyt-Banki-Andras-ujsagiro","timestamp":"2025. január. 28. 12:42","title":"Elhunyt Bánki András újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e20bbb70-aa66-403a-a3b6-7c1987af0096","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A férfit már ismerték a svéd hatóságok.","shortLead":"A férfit már ismerték a svéd hatóságok.","id":"20250128_svedorszag-stockholm-autos-tamadas-orosz-nagykovetseg-ukran-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e20bbb70-aa66-403a-a3b6-7c1987af0096.jpg","index":0,"item":"6fdc9eea-27e0-4e38-9b2e-2cf78c904a45","keywords":null,"link":"/vilag/20250128_svedorszag-stockholm-autos-tamadas-orosz-nagykovetseg-ukran-ferfi","timestamp":"2025. január. 28. 14:12","title":"Autóval próbált betörni Oroszország stockholmi nagykövetségére egy ukrán férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben bemutatta az úgynevezett Versenyképességi Iránytűt, amely azt a keretet tartalmazza, amelynek mentén a jogalkotási folyamatot elindítja az EU. Az egyik cél a vállalkozások terheinek könnyítése, a másik pedig a közös beszerzések előtérbe helyezése. ","shortLead":"Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben bemutatta az úgynevezett Versenyképességi Iránytűt, amely...","id":"20250129_eu_versenykepesseg_gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059.jpg","index":0,"item":"1c587c32-64bc-49d5-b35c-a5fa262e2b12","keywords":null,"link":"/eurologus/20250129_eu_versenykepesseg_gazdasag","timestamp":"2025. január. 29. 17:54","title":"EU-s versenyképességi tervet jelentettek be Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa0ec5be-ef1d-4a0b-bb43-6c0886500c58","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi kitépte az asztal lábát és azzal ütötte az élettársát, majd leöntötte forró vízzel.","shortLead":"A férfi kitépte az asztal lábát és azzal ütötte az élettársát, majd leöntötte forró vízzel.","id":"20250129_ket-ev-felfuggesztett-forrazas-veszekedes-elettars","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa0ec5be-ef1d-4a0b-bb43-6c0886500c58.jpg","index":0,"item":"40c46505-c48c-4051-ae17-91c751a4a735","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_ket-ev-felfuggesztett-forrazas-veszekedes-elettars","timestamp":"2025. január. 29. 20:12","title":"Két év felfüggesztettet kapott az a férfi, aki leforrázta veszekedés közben az élettársát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Különleges eszközt alkalmaz a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH), amellyel nemcsak az uniós finanszírozású projektek esetében tud eljárni, hanem például a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. hazai költségvetési forrásból fizetett szolgáltatásaival kapcsolatban is.","shortLead":"Különleges eszközt alkalmaz a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH), amellyel nemcsak az uniós finanszírozású...","id":"20250128_Meszaros-Lorinc-egy-cegenek-is-nekiment-az-Integritas-Hatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"9ec6f81e-36b7-46e3-9b38-9f4c1c02365a","keywords":null,"link":"/360/20250128_Meszaros-Lorinc-egy-cegenek-is-nekiment-az-Integritas-Hatosag","timestamp":"2025. január. 28. 12:57","title":"Mészáros Lőrinc egy cégének is nekiment az Integritás Hatóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f79d4193-a936-4097-a607-834702963949","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Kreml szerint konstruktív, jó légkörű tárgyalás volt Damaszkuszban, a Bloomberg viszont totális zsákutcáról adott hírt.","shortLead":"A Kreml szerint konstruktív, jó légkörű tárgyalás volt Damaszkuszban, a Bloomberg viszont totális zsákutcáról adott...","id":"20250129_sziria-karterites-oroszorszag-tamaszpontok-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f79d4193-a936-4097-a607-834702963949.jpg","index":0,"item":"94b51d9c-7ebb-4ce8-afa6-22efa91d483b","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_sziria-karterites-oroszorszag-tamaszpontok-targyalas","timestamp":"2025. január. 29. 16:35","title":"Damaszkusz kártérítést követelt Moszkvától, amikor a szíriai orosz támaszpontokról tárgyaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdd8d8df-f552-49d7-8045-eed6dc11eaf0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A HD 20794 d csupán 20 fényévre van a Földtől, és nagyjából 5,8-szer nagyobb a bolygónknál. A csillagászok szerint ha van saját légköre, akkor akár az élet is kialakulhat a felszínén.","shortLead":"A HD 20794 d csupán 20 fényévre van a Földtől, és nagyjából 5,8-szer nagyobb a bolygónknál. A csillagászok szerint ha...","id":"20250128_exobolygo-szuperfold-hd-20794-d-lakhato-zona","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdd8d8df-f552-49d7-8045-eed6dc11eaf0.jpg","index":0,"item":"d375e1e4-55f5-460d-9542-cb5d9f22b870","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_exobolygo-szuperfold-hd-20794-d-lakhato-zona","timestamp":"2025. január. 28. 18:03","title":"Találtak egy bolygót a Föld közelében, a lakható zónán belül kering","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nagy Szilárd a csapatból kiszállt, miután testvéréből miniszter lett, de a jelek szerint nem szakította meg a kapcsolatot korábbi munkatársaival.","shortLead":"Nagy Szilárd a csapatból kiszállt, miután testvéréből miniszter lett, de a jelek szerint nem szakította meg...","id":"20250129_nagy-marton-nagy-szilard-ugyvedi-kor-ngm-mini-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371.jpg","index":0,"item":"6a455791-59e0-4e03-91f4-c0b7754699dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nagy-marton-nagy-szilard-ugyvedi-kor-ngm-mini-dubaj","timestamp":"2025. január. 29. 11:27","title":"A korábban Nagy Márton testvére által vezetett ügyvédi kör bábáskodott a mini-Dubaj szerződés fölött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városvezetés is felismerte, hogy nem folytatható Budapesten az elmúlt 60 év városfejlesztése. Az Akvárium Klubban rendezett „Mitől lesz jobb Budapest?” című, aktivista, építész, városblogger résztvevőkkel megrendezett TEDxYouth@Budapest kerekasztal-beszélgetésén Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója egy sor olyan fejlesztést jelentett be, amelyektől hamarosan még jobb lesz Budapesten élni. A bringás túlsúlyban zajló beszélgetésen viszont kiderült: a sok biciklista még nem minden, de kezdetnek elég jó.
„Hosszan tudnám sorolni, amit meg kéne változtatni, de mégsincs bennem hiányérzet, én szeretek itt élni” – dobta fel a beszélgetés elején a labdát Magyarósi Csaba, aki a szándékosan pozitív hangvételű Egy Nap a Városban blog szerzőjeként úgy látja, hogy a budapestieknek igényük van arra, hogy a város jó oldalát lássák. Szerinte Budapest egyre élhetőbb kezd lenni, ugyan a változás tempójával még lehetnek gondok.
De mit jelent az élhetőség? László János, a legkülönbözőbb önkormányzatok és mérnökök győzködését magára vállaló Kerékpárosklub elnöke szerint a városi élet a közlekedés elvont értelme miatt jött létre: szeretünk egymás közelében lenni, tárgyakat és gondolatokat adni-venni, kommunikálni akarunk. Ez ma nem igazán tud megvalósulni, mert a járműközlekedés megölte a közösségi életet, véli. Felhívta a figyelmet arra a hibára, hogy a közlekedést autókban mérjük és nem bármilyen más járművel közlekedő emberekben, amitől sivárabbá és elidegenedetté válik a környezetünk.
A főváros közlekedését irányító Vitézy Dávid viszont a forgalom egzakt fogalmából vezette le az élhetőséget. Szerinte akkor tud jól működni egy város, ha új lehetőségek teremtődnek, új helyeket tudunk felfedezni, ehhez pedig le kell tenni a háztól házig autózásról. Vitézy úgy látja – és ezt BKK vezérigazgatói minőségében is hangsúlyozta –, hogy a városvezetésnek a fenntartható közlekedési módok támogatása, a tömegközlekedés, a biciklizés és a gyalogos terek kialakítása felé kell fordulnia, hogy jobb lehessen Budapest.
Új korszak jön?
Felmerült a kérdés, hogy van-e koncepciója Budapest vezetésének a következő 20 – vagy legalább a ciklusból fennmaradó két – év fejlesztési irányáról. Mert eddig alig hallottunk róla. Vitézy Dávid megerősítette az új főépítésszel korábban az Origón megjelent interjú szavait, miszerint készül az új átfogó városfejlesztési terv, ami a zöldmezős beruházások helyett a barnazónákra fog koncentrálni. Nem arról kell álmodozni, hogy beépítetlen területekre húzzunk házakat, hanem hogy Józsefváros, Kőbánya vagy az Óbudai Gázgyár 20-30 éve rohadó területein tudjunk élő dolgot létrehozni, mondta Vitézy. A BKK vezérigazgatója a közlekedésben is új érát harangozott be: „A közlekedésfejlesztési terv az elmúlt 20 évben olyan volt, mint egy vidéki csárda étlapja, amin mindenki megtalálta a neki tetsző, de megvalósíthatatlan beruházásokat.” Nagyon kemény mondás – emelte ki – hogy megváltoztak a prioritások. A fejlesztések célja, hogy a fenntartható közlekedési módokra, a tömegközlekedésre, biciklizésre és a gyalogos terek növelésére fordítsák a meglévő kevés EU-s pénzt. „Még azt is felvállalom, ha megkérdezik mikor lesz Aquincumi-híd, Munkás körút, hogy nem tudom” – jelentette ki. A dugódíjról viszont megjegyezte, hogy bár jó ötletnek tartja a város forgalomcsillapítása szempontjából, a kapcsolódó beruházások, mint a 4-es metró elkészülése, a villamosközlekedés fejlesztése és más, a határoló területeket érintő beruházások nélkül nem megvalósítható.
Egy járdán biciklizést kritizáló nézői megjegyzés a kerékpáros fejlesztések területén is új bejelentésekre sarkallta a vezérigazgatót. László János szerint az elmúlt 20-25 év gyaloglás ellen elkövetett eredendő bűne, hogy a biciklis közlekedőket a járdára terelték. Még a mai egyetemisták is azt tanulják, hogy a biciklinek nincs helye az úton, mert feltartja az autóforgalmat – háborodott fel a Kerékpárosklub elnöke.
Vitézy a megrendelői oldalt képviselve a ’60-as évek közlekedéspolitikájával való leszámolást ígérte. „Az egész belvárost kerékpárbaráttá tesszük” – jelentette ki, amely a BuBi névre hallgató és jövőre induló közbringa programhoz kapcsolódó fejlesztések során fog kiteljesedni többek között az Andrássy út átalakításának folytatásával az Oktogonon kívüli szakaszon, a Lánchíd közlekedésének rendezésével és csomópontok átalakításával. A beszélgetésen jelentette be először hivatalosan, hogy idén augusztusban 10 buszsávot nyitnak meg a kerékpárosok számára. Ezen kívül vizsgálják a tömegközlekedési eszközökön való kerékpárszállítás lehetőségét is. Bár a Kerékpárosklub már beadta terveit a BKK-nak, Vitézy szerint a a Combinón kombinálhatunk a leghamarabb, de a külvárosi, hosszú utakat megtevő alacsonypadlós buszok is a lista elején szerepelnek majd.
„Kicsit olyan nekem a Dávid, mint Luke Skywalker a gyerekeknek. Az utolsó remény a város számára” – reagált a bejelentésekre Sinya, a Critical Mass szervezője, aki azért hozzátette, hogy politikusnak alapból nem hisz, de Vitézyn legalább azt látja, hogy érti, miről beszél. A BKK vezetője szerint a jövő zenéje lesz, hogy a budapestiek hogyan viszonyulnak ezekhez a fejlesztésekhez. Tapasztalatai szerint eddig azok a változtatások voltak sikeresek, amelyeket „ottfelejtettek” valahol. A Szilágyi Erzsébet fasori buszsáv ellen biztos tiltakoztak volna, mostanra viszont bevált, mondta, feltéve a kérdést, hogy vajon milyen lenne a fogadtatása a fákkal, villamossal, biciklisávval élhetővé tenni kívánt Kossuth Lajos utca terveinek.
Kirekesztő belvárosi hipszterek
A városról folytatott elmélkedések nagy hiányossága, hogy nem látnak túl a nagykörúton. „Attól lenne jobb Budapest, ha egy ilyen beszélgetés egy hasonlóan pezsgő helyen, például Újpest központjában is megvalósulhatna” – vetette fel Smiló Dávid, az Építész Szakkollégium elnöke, TEDxYouth@Budapest előadó, eltérő reakciókat kiváltva. Arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a városi lét túlságosan hipszter és szubkultúrává válik, az kirekesztő a maradék többszázezer emberre nézve. A Sinka-Magyarósi-Vitézy tengely szerint viszont általában a városok és Budapest szerkezetének velejárója is, hogy van egy eleven centrum, ahol több közösségi program és lehetőség van, mint a külvárosokban. Bár Vitézy Dávid szerint nem egészséges, ha csak a belvárosban összpontosul az infrastruktúra, a közlekedésnek mégis meg kell teremtenie a közvetlen kapcsolat lehetőségét, hogy egy csepeli se érezze magát kívülállónak a Deák téren. A BKK vezetője felhívta a figyelmet az utóbbi tíz év trendjére, amelynek hatására egyre növekszik a belváros. Egyre több helyen alakulnak ki olyan alközpontok, mint Budán a Lövőház utca, ahol a lakók felismerték, hogy az utca funkciója nem csak autóparkolásban merül ki.
Budapest madártávlatból - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
ORFK / H. Szabó Sándor
László János szerint azonban a budapestiek ettől függetlenül is túlságosan elidegenedettek. Jó a Gödörben üldögélni, de az emberek többsége reggel a garázsában beül a kocsijába, majd bemegy egy másik garázsba, beül az irodájába és vissza – fejtette ki, hozzátéve, hogy szerinte a közlekedéstől feszültek és intoleránsak vagyunk. László szerint hiányoznak a hagyományos kis közösségek a városból, Magyarósi Csaba ellenben úgy látja, hogy ezek megvannak, csak átalakultak. „Lehet, hogy nem tudom, ki lakik fölöttem, de egy közösség része vagyok, amikor a kerületemben iszom valahol egy kávét vagy elmegyek sportolni” – mondja a blogger. „Ahhoz képest, milyen kretének lakják, egész jó hely Budapest” – riposztozott Sinya, aki szerint a város olyan, mint a kapitalizmus: kialakítja magát. Jó példa erre a biciklizés, ami nem azért lett sikeres, mert ’98-ban kitalálták és mindenki alá tettek egy biciklit, hanem mert az emberek kipróbálták és bevált nekik. Sinya – a „Biciklisek márpedig nincsenek” című TEDxYouth előadást idézve – kijelentette, hogy nincs értelme biciklistákről beszélni. „Hány kilométert kell tekernem ahhoz, hogy biciklista legyek?” – tette fel a kérdést Molnár Péternek, a Milla egyik szervezőjének, aki azért szólalt fel, hogy a „biciklisták” együtt álljanak ki a bicikliző romákat érő rendőri zaklatások ellen.
„Nem értelmiségi gőg a Dunára vágyni”
A beszélgetés Budapest egyedi lehetőségeit firtató részében más városok jó tapasztalatainak hazai megvalósítása, vagy épp a tipikusan pesti romkocsma kultúra fejlesztése mellett a Duna kihasználása tűnt igazi közös pontnak. A part menti parkok hiányáról konszenzus van, a Duna pedig olyan lehetőség, amihez méltatlan, hogy ma megközelíthetetlen, hangzott el. A BKK vezetője szerint a budai rakpart nem kiváltható tranzitútvonal, alagútépítésre pedig nincs pénz, a pesti oldalon viszont eleinte időszakos lezárásokkal és programokkal fogják tesztelni a jobb budapesti élet egyik lehetséges megvalósulását – ígérte.
Az iskolai bombariadó-hullám nyomán Orbán jól elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni!. Pedig semmilyen bizonyíték nincs az elkövető kilétére, sőt az érintett országok egyikében sem találtak elkövetőt, ahogy bombát sem.