Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarország évek óta módszeresen megsérti a demokratikus alapjogokat, ám a többi uniós állam eddig csupán visszafogottan reagál, amire megvan a jó oka – írja kommentárjában Antonio Fumagalli, a svájci lap brüsszeli tudósítója.","shortLead":"Magyarország évek óta módszeresen megsérti a demokratikus alapjogokat, ám a többi uniós állam eddig csupán...","id":"20250530_Neue-Zurcher-Zeitung-EU-Orban-Magyarorszag-szavazati-jog-megvonasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"02c5f2b5-ebab-413a-a4a2-1621e3fbaec3","keywords":null,"link":"/360/20250530_Neue-Zurcher-Zeitung-EU-Orban-Magyarorszag-szavazati-jog-megvonasa","timestamp":"2025. május. 30. 15:45","title":"Neue Zürcher Zeitung-vélemény: Az EU-nak egyelőre nem ajánlott bevetnie a „nukleáris opciót” Orbán ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1e29869-2f06-4395-8ec3-690f159f3f6f","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Az őszibarack-, a kajszi- és a cseresznyetermés 80-90 százaléka odalett Magyarországon, de könnyen lehet, hogy almából is nettó importra szorul az ország, amire emberemlékezet óta nem volt példa. Nemcsak a klímaváltozás csap oda a magyar gyümölcstermesztőknek, maguk alatt is vágják a fát. Érdemi állami segítségnyújtás nélkül kérdésessé vált az ágazat magyarországi jövője. ","shortLead":"Az őszibarack-, a kajszi- és a cseresznyetermés 80-90 százaléka odalett Magyarországon, de könnyen lehet, hogy almából...","id":"20250530_hvg-majd-ha-fag-katasztrofalis-karok-fagy-gyumolcs-termesztes-arak-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1e29869-2f06-4395-8ec3-690f159f3f6f.jpg","index":0,"item":"01d488a6-2083-463e-bf1e-1b719704d871","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-majd-ha-fag-katasztrofalis-karok-fagy-gyumolcs-termesztes-arak-klimavaltozas","timestamp":"2025. május. 30. 14:35","title":"„Inkább vennék lottót ebből a pénzből” – katasztrófa sújtotta területté vált a magyar gyümölcstermesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","shortLead":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","id":"20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf.jpg","index":0,"item":"8b00cf19-2d19-4fbe-af9c-74efc7362a6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. május. 31. 18:57","title":"Ma hat városban tüntettek az üldözési törvény ellen, és folytatódnak a demonstrációk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"691ad08c-b3a8-4b43-8c35-9fff9a9e6e47","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az egyik bíró „inkább viselkedett színészként, mint bíróként” egy dokusorozat kedvéért – mondta a főügyész. Ötven tanú meghallgatása után fogják újratárgyalni az egész pert. ","shortLead":"Az egyik bíró „inkább viselkedett színészként, mint bíróként” egy dokusorozat kedvéért – mondta a főügyész. Ötven tanú...","id":"20250530_diego-maradona-birosag-biro-ujratervezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/691ad08c-b3a8-4b43-8c35-9fff9a9e6e47.jpg","index":0,"item":"c7c8d33b-5aa2-4bf5-b2ca-a4d64145f7d4","keywords":null,"link":"/sport/20250530_diego-maradona-birosag-biro-ujratervezes","timestamp":"2025. május. 30. 19:08","title":"Az egyik bíró médiaszereplése miatt tárgyalják újra Maradona orvosi stábjának perét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfc7da20-3450-4656-9dc9-597deed2dc92","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Nem a sznobok vesznek részt egy ilyen együttműködésben, mert elég nagy elkötelezettség és rugalmasság kell hozzá – mondja Dezsény Zoltán mezőgazdász, aki kaliforniai mesterdiplomával Nógrád megyében, a 400 lakosú Terényben visz egy Magyarországon nemigen ismert különleges gazdaságot. HVG-portré.","shortLead":"Nem a sznobok vesznek részt egy ilyen együttműködésben, mert elég nagy elkötelezettség és rugalmasság kell hozzá –...","id":"20250601_Dezseny-Zoltan-gazdalkodo-hvg-portre-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfc7da20-3450-4656-9dc9-597deed2dc92.jpg","index":0,"item":"15e0d623-b5f6-471d-b6f9-cf13312f55b2","keywords":null,"link":"/360/20250601_Dezseny-Zoltan-gazdalkodo-hvg-portre-interju","timestamp":"2025. június. 01. 10:30","title":"„Aki megtanulja a cukkinit sokféleképpen elkészíteni, az hosszú távon is elégedett” – így él egy hazai zöldségközösség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"850eb240-ee78-40fd-8c44-147184934ef0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az országos tisztifőorvos a járvány alatt naponta szerepelt a nyilvánosság előtt.","shortLead":"Az országos tisztifőorvos a járvány alatt naponta szerepelt a nyilvánosság előtt.","id":"20250530_muller-cecilia-nyugdijba-megy-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/850eb240-ee78-40fd-8c44-147184934ef0.jpg","index":0,"item":"0e8b9e79-1363-4e38-9a83-455b47cd88e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_muller-cecilia-nyugdijba-megy-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 18:25","title":"Nyugdíjba megy Müller Cecília, akit Orbán szerint egycsapásra megszeretett az ország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c394a658-25a9-4e6f-8507-b9e458a39be7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Snapdragon 8 Elite a Qualcomm 2025-ös kínálatának csúcskategóriás terméke. Úgy tűnik, komolyan megszorongathatja egy új konkurens, a Xiaomi saját fejlesztésű új alkalmazásprocesszora.","shortLead":"A Snapdragon 8 Elite a Qualcomm 2025-ös kínálatának csúcskategóriás terméke. Úgy tűnik, komolyan megszorongathatja...","id":"20250531_xiaomi-xring-01-alkalmazasprocesszor-benchmark-qualcomm-snapdragon-elite-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c394a658-25a9-4e6f-8507-b9e458a39be7.jpg","index":0,"item":"f5dd4ae5-eb5c-41fc-a753-455dde61e8db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_xiaomi-xring-01-alkalmazasprocesszor-benchmark-qualcomm-snapdragon-elite-8","timestamp":"2025. május. 31. 14:03","title":"Androidos mobilok: megszorongatja a Xiaomi processzora a Qualcomm szuperchipjét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városvezetés is felismerte, hogy nem folytatható Budapesten az elmúlt 60 év városfejlesztése. Az Akvárium Klubban rendezett „Mitől lesz jobb Budapest?” című, aktivista, építész, városblogger résztvevőkkel megrendezett TEDxYouth@Budapest kerekasztal-beszélgetésén Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója egy sor olyan fejlesztést jelentett be, amelyektől hamarosan még jobb lesz Budapesten élni. A bringás túlsúlyban zajló beszélgetésen viszont kiderült: a sok biciklista még nem minden, de kezdetnek elég jó.
„Hosszan tudnám sorolni, amit meg kéne változtatni, de mégsincs bennem hiányérzet, én szeretek itt élni” – dobta fel a beszélgetés elején a labdát Magyarósi Csaba, aki a szándékosan pozitív hangvételű Egy Nap a Városban blog szerzőjeként úgy látja, hogy a budapestieknek igényük van arra, hogy a város jó oldalát lássák. Szerinte Budapest egyre élhetőbb kezd lenni, ugyan a változás tempójával még lehetnek gondok.
De mit jelent az élhetőség? László János, a legkülönbözőbb önkormányzatok és mérnökök győzködését magára vállaló Kerékpárosklub elnöke szerint a városi élet a közlekedés elvont értelme miatt jött létre: szeretünk egymás közelében lenni, tárgyakat és gondolatokat adni-venni, kommunikálni akarunk. Ez ma nem igazán tud megvalósulni, mert a járműközlekedés megölte a közösségi életet, véli. Felhívta a figyelmet arra a hibára, hogy a közlekedést autókban mérjük és nem bármilyen más járművel közlekedő emberekben, amitől sivárabbá és elidegenedetté válik a környezetünk.
A főváros közlekedését irányító Vitézy Dávid viszont a forgalom egzakt fogalmából vezette le az élhetőséget. Szerinte akkor tud jól működni egy város, ha új lehetőségek teremtődnek, új helyeket tudunk felfedezni, ehhez pedig le kell tenni a háztól házig autózásról. Vitézy úgy látja – és ezt BKK vezérigazgatói minőségében is hangsúlyozta –, hogy a városvezetésnek a fenntartható közlekedési módok támogatása, a tömegközlekedés, a biciklizés és a gyalogos terek kialakítása felé kell fordulnia, hogy jobb lehessen Budapest.
Új korszak jön?
Felmerült a kérdés, hogy van-e koncepciója Budapest vezetésének a következő 20 – vagy legalább a ciklusból fennmaradó két – év fejlesztési irányáról. Mert eddig alig hallottunk róla. Vitézy Dávid megerősítette az új főépítésszel korábban az Origón megjelent interjú szavait, miszerint készül az új átfogó városfejlesztési terv, ami a zöldmezős beruházások helyett a barnazónákra fog koncentrálni. Nem arról kell álmodozni, hogy beépítetlen területekre húzzunk házakat, hanem hogy Józsefváros, Kőbánya vagy az Óbudai Gázgyár 20-30 éve rohadó területein tudjunk élő dolgot létrehozni, mondta Vitézy. A BKK vezérigazgatója a közlekedésben is új érát harangozott be: „A közlekedésfejlesztési terv az elmúlt 20 évben olyan volt, mint egy vidéki csárda étlapja, amin mindenki megtalálta a neki tetsző, de megvalósíthatatlan beruházásokat.” Nagyon kemény mondás – emelte ki – hogy megváltoztak a prioritások. A fejlesztések célja, hogy a fenntartható közlekedési módokra, a tömegközlekedésre, biciklizésre és a gyalogos terek növelésére fordítsák a meglévő kevés EU-s pénzt. „Még azt is felvállalom, ha megkérdezik mikor lesz Aquincumi-híd, Munkás körút, hogy nem tudom” – jelentette ki. A dugódíjról viszont megjegyezte, hogy bár jó ötletnek tartja a város forgalomcsillapítása szempontjából, a kapcsolódó beruházások, mint a 4-es metró elkészülése, a villamosközlekedés fejlesztése és más, a határoló területeket érintő beruházások nélkül nem megvalósítható.
Egy járdán biciklizést kritizáló nézői megjegyzés a kerékpáros fejlesztések területén is új bejelentésekre sarkallta a vezérigazgatót. László János szerint az elmúlt 20-25 év gyaloglás ellen elkövetett eredendő bűne, hogy a biciklis közlekedőket a járdára terelték. Még a mai egyetemisták is azt tanulják, hogy a biciklinek nincs helye az úton, mert feltartja az autóforgalmat – háborodott fel a Kerékpárosklub elnöke.
Vitézy a megrendelői oldalt képviselve a ’60-as évek közlekedéspolitikájával való leszámolást ígérte. „Az egész belvárost kerékpárbaráttá tesszük” – jelentette ki, amely a BuBi névre hallgató és jövőre induló közbringa programhoz kapcsolódó fejlesztések során fog kiteljesedni többek között az Andrássy út átalakításának folytatásával az Oktogonon kívüli szakaszon, a Lánchíd közlekedésének rendezésével és csomópontok átalakításával. A beszélgetésen jelentette be először hivatalosan, hogy idén augusztusban 10 buszsávot nyitnak meg a kerékpárosok számára. Ezen kívül vizsgálják a tömegközlekedési eszközökön való kerékpárszállítás lehetőségét is. Bár a Kerékpárosklub már beadta terveit a BKK-nak, Vitézy szerint a a Combinón kombinálhatunk a leghamarabb, de a külvárosi, hosszú utakat megtevő alacsonypadlós buszok is a lista elején szerepelnek majd.
„Kicsit olyan nekem a Dávid, mint Luke Skywalker a gyerekeknek. Az utolsó remény a város számára” – reagált a bejelentésekre Sinya, a Critical Mass szervezője, aki azért hozzátette, hogy politikusnak alapból nem hisz, de Vitézyn legalább azt látja, hogy érti, miről beszél. A BKK vezetője szerint a jövő zenéje lesz, hogy a budapestiek hogyan viszonyulnak ezekhez a fejlesztésekhez. Tapasztalatai szerint eddig azok a változtatások voltak sikeresek, amelyeket „ottfelejtettek” valahol. A Szilágyi Erzsébet fasori buszsáv ellen biztos tiltakoztak volna, mostanra viszont bevált, mondta, feltéve a kérdést, hogy vajon milyen lenne a fogadtatása a fákkal, villamossal, biciklisávval élhetővé tenni kívánt Kossuth Lajos utca terveinek.
Kirekesztő belvárosi hipszterek
A városról folytatott elmélkedések nagy hiányossága, hogy nem látnak túl a nagykörúton. „Attól lenne jobb Budapest, ha egy ilyen beszélgetés egy hasonlóan pezsgő helyen, például Újpest központjában is megvalósulhatna” – vetette fel Smiló Dávid, az Építész Szakkollégium elnöke, TEDxYouth@Budapest előadó, eltérő reakciókat kiváltva. Arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a városi lét túlságosan hipszter és szubkultúrává válik, az kirekesztő a maradék többszázezer emberre nézve. A Sinka-Magyarósi-Vitézy tengely szerint viszont általában a városok és Budapest szerkezetének velejárója is, hogy van egy eleven centrum, ahol több közösségi program és lehetőség van, mint a külvárosokban. Bár Vitézy Dávid szerint nem egészséges, ha csak a belvárosban összpontosul az infrastruktúra, a közlekedésnek mégis meg kell teremtenie a közvetlen kapcsolat lehetőségét, hogy egy csepeli se érezze magát kívülállónak a Deák téren. A BKK vezetője felhívta a figyelmet az utóbbi tíz év trendjére, amelynek hatására egyre növekszik a belváros. Egyre több helyen alakulnak ki olyan alközpontok, mint Budán a Lövőház utca, ahol a lakók felismerték, hogy az utca funkciója nem csak autóparkolásban merül ki.
Budapest madártávlatból - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
ORFK / H. Szabó Sándor
László János szerint azonban a budapestiek ettől függetlenül is túlságosan elidegenedettek. Jó a Gödörben üldögélni, de az emberek többsége reggel a garázsában beül a kocsijába, majd bemegy egy másik garázsba, beül az irodájába és vissza – fejtette ki, hozzátéve, hogy szerinte a közlekedéstől feszültek és intoleránsak vagyunk. László szerint hiányoznak a hagyományos kis közösségek a városból, Magyarósi Csaba ellenben úgy látja, hogy ezek megvannak, csak átalakultak. „Lehet, hogy nem tudom, ki lakik fölöttem, de egy közösség része vagyok, amikor a kerületemben iszom valahol egy kávét vagy elmegyek sportolni” – mondja a blogger. „Ahhoz képest, milyen kretének lakják, egész jó hely Budapest” – riposztozott Sinya, aki szerint a város olyan, mint a kapitalizmus: kialakítja magát. Jó példa erre a biciklizés, ami nem azért lett sikeres, mert ’98-ban kitalálták és mindenki alá tettek egy biciklit, hanem mert az emberek kipróbálták és bevált nekik. Sinya – a „Biciklisek márpedig nincsenek” című TEDxYouth előadást idézve – kijelentette, hogy nincs értelme biciklistákről beszélni. „Hány kilométert kell tekernem ahhoz, hogy biciklista legyek?” – tette fel a kérdést Molnár Péternek, a Milla egyik szervezőjének, aki azért szólalt fel, hogy a „biciklisták” együtt álljanak ki a bicikliző romákat érő rendőri zaklatások ellen.
„Nem értelmiségi gőg a Dunára vágyni”
A beszélgetés Budapest egyedi lehetőségeit firtató részében más városok jó tapasztalatainak hazai megvalósítása, vagy épp a tipikusan pesti romkocsma kultúra fejlesztése mellett a Duna kihasználása tűnt igazi közös pontnak. A part menti parkok hiányáról konszenzus van, a Duna pedig olyan lehetőség, amihez méltatlan, hogy ma megközelíthetetlen, hangzott el. A BKK vezetője szerint a budai rakpart nem kiváltható tranzitútvonal, alagútépítésre pedig nincs pénz, a pesti oldalon viszont eleinte időszakos lezárásokkal és programokkal fogják tesztelni a jobb budapesti élet egyik lehetséges megvalósulását – ígérte.
Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd?