Betelepülési stop: nem kapkodnak Navracsics törvénye után az önkormányzatok
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
A Transparency International Magyarország szerint a választási eljárási törvény lehetőségeket teremt a választási csalásra 2014-ben. A külhoni szavazók titkos névjegyzéke, a külső kontroll hiánya a levélben érkezett szavazatok összesítésekor, valamint a pártok bevételeinek és kiadásainak átláthatatlansága ad lehetőséget a visszaélésre – olvasható a szervezet szerdai közleményében.
Közlésük szerint az április 8-án elfogadott választási eljárási törvény alapján nem lehet pontosan tudni, hogy kik azok, és hányan vannak, akik levélben szavazhatnak, az adatokat még a külképviseleten lévő szavazóköri névjegyzékek sem tartalmazzák. Csak annyi tudható róluk, hogy külföldön élnek, és regisztráltak – közölték.
A Transparency International (TI) arra sem lát törvényi biztosítékot, hogy a levélben szavazók névjegyzékét akár a pártok, akár a nemzetközi megfigyelők ellenőrizhessék. Tájékoztatásuk szerint annak ellenére nem kötelezi a törvény a Nemzeti Választási Irodát az erről szóló részletes adatok ismertetésére, hogy azok közérdekű adatnak minősülnek. Bírálják, hogy az adatokat csak az iroda ellenőrzi, a jogszabály nem biztosít lehetőséget a levélben érkező szavazatok ellenőrzésére Nemzeti Választási Bizottságnak, amelybe az ellenzéki pártok is delegálnak tagokat.
A TI szerint nem zárható ki, hogy a levélben szavazók névjegyzékére feliratkozott, ám valójában nem szavazó választópolgárok nevében más által leadott, fiktív szavazatok is az urnákba kerüljenek.
A jogvédők a kampányfinanszírozás átláthatatlanságát is problémásnak tartják, annak szabályai szerintük továbbra sem biztosítják ugyanis a pártok bevételeinek és kiadásainak követhetőségét, a pártok mögött álló magánérdekek, valamint a kormányzati forrásokból fedezett esetleges kampányköltések megjelenítését.
Bírálták emellett azt, hogy nem lehet politikai hirdetést elhelyezni a kereskedelmi médiában – ez szerintük súlyosan sérti az esélyegyenlőség elvét és a kormánypártok számára nyújt kedvezőbb megjelenési feltételt a közszolgálati csatornákon. Kifogásolják, hogy az átlátható kampányfinanszírozás megteremtésére irányuló törvényjavaslatot még nem nyújtották be, bár megígérték már.
A parlament változtatásokkal, múlt hétfőn fogadta el ismét a választási eljárási törvényt, amelyet januárban az államfő beadványa nyomán nyilvánított alaptörvény-ellenesnek az Alkotmánybíróság.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.