Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f21cb04-86f3-4c38-8aef-3d374b82cb45","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sokak számára kritikus kérdést tettek fel svájci kutatók, akiket e sokak számára nehéz döntés idegtudományi alapja érdekelt.","shortLead":"Sokak számára kritikus kérdést tettek fel svájci kutatók, akiket e sokak számára nehéz döntés idegtudományi alapja...","id":"20241206_nassolas-testmozgas-dontes-orexin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f21cb04-86f3-4c38-8aef-3d374b82cb45.jpg","index":0,"item":"79222e1a-801f-4ed2-92f2-7f043eaff1d4","keywords":null,"link":"/360/20241206_nassolas-testmozgas-dontes-orexin","timestamp":"2024. december. 06. 06:00","title":"Mi befolyásolja, amikor valaki a testmozgás helyett inkább egy jó kis nassolás mellett dönt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97d74f60-ab08-4043-a158-b61a8985cbcb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Volt nála dollár meg euró. ","shortLead":"Volt nála dollár meg euró. ","id":"20241206_Tobb-ezer-hamis-bankjegyet-talaltak-a-nyomozok-egy-62-eves-budapesti-ferfinel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97d74f60-ab08-4043-a158-b61a8985cbcb.jpg","index":0,"item":"d538e1f5-6d71-499d-8eb7-b60bc2eb1b8a","keywords":null,"link":"/itthon/20241206_Tobb-ezer-hamis-bankjegyet-talaltak-a-nyomozok-egy-62-eves-budapesti-ferfinel","timestamp":"2024. december. 06. 08:45","title":"Több ezer hamis bankjegyet találtak a nyomozók egy 62 éves budapesti férfinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b4081f4-c127-4319-ac5b-acc93e4bc072","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester hajlandó 2026-ban Magyar Péterékre szavazni, ha csak ők maradnak.","shortLead":"A főpolgármester hajlandó 2026-ban Magyar Péterékre szavazni, ha csak ők maradnak.","id":"20241207_Karacsony-Gergely-Tisza-Part-ellenzek-2026-valasztas-fopolgarmester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b4081f4-c127-4319-ac5b-acc93e4bc072.jpg","index":0,"item":"620df7ad-df25-4bf4-a2c4-d611a31e6f34","keywords":null,"link":"/itthon/20241207_Karacsony-Gergely-Tisza-Part-ellenzek-2026-valasztas-fopolgarmester","timestamp":"2024. december. 07. 08:55","title":"Karácsony Gergely: A Tisza nem az ellenzékhez szól, hanem a Fideszben csalódott szavazókhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"694207c2-cd5b-4ab4-a695-4f498894e7de","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Az antiszemita és magyarellenes Vasgárdát dicsőítő Calin Georgescu a román elnökválasztás – azóta érvénytelenített – első fordulójának sokkoló meglepetése volt. A külföldi befolyással élre törő szélsőjobbos jelölt szimbiózisban dolgozik motivációs tréner feleségével, akinek minden tanácsát meg is fogadja. HVG-kontúr.","shortLead":"Az antiszemita és magyarellenes Vasgárdát dicsőítő Calin Georgescu a román elnökválasztás – azóta érvénytelenített –...","id":"20241207_hvg-kontur-Tiktok-sztar-roman-elnokjelolt-calin-georgescu-elnokjelolt-roman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/694207c2-cd5b-4ab4-a695-4f498894e7de.jpg","index":0,"item":"c4c015fa-2b8c-4960-b72c-7a8bb415f92c","keywords":null,"link":"/360/20241207_hvg-kontur-Tiktok-sztar-roman-elnokjelolt-calin-georgescu-elnokjelolt-roman","timestamp":"2024. december. 07. 16:45","title":"Férfi, isteni küldetéssel – féreglyukon át érkezett a román politika univerzumába a botrányjelölt Calin Georgescu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6209dedc-2004-4b98-9e4b-194d8c9da153","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Sokaknak szinte családtag az autó. ","shortLead":"Sokaknak szinte családtag az autó. ","id":"20241206_magyar-autosok-nevadas-takaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6209dedc-2004-4b98-9e4b-194d8c9da153.jpg","index":0,"item":"79b5b423-94ec-45ea-a68e-098f7fbbba11","keywords":null,"link":"/cegauto/20241206_magyar-autosok-nevadas-takaritas","timestamp":"2024. december. 06. 13:49","title":"A magyar autósok közel fele nevet ad a kocsijának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Economist szerint lehet, hogy Giorgia Meloni lesz Európa aduásza Donald Trumpnál. Nagy hibát követett el az Unió külpolitikai főmegbízottja, írja a Die Presse. A lap egy másik cikke szerint veszélyes hatalmi űr alakul ki Európában a francia és a német válsággal. A Daily Telegraph újságírója szerint a franciaországi válság azt mutatja meg, mekkora árat követel, ha egy kormány figyelmen kívül hagyja a választók akaratát. Hal Brands politológia professzor szerint van rá esély, hogy Trump kiegyezzen Európával. Vihart kavart az EBESZ máltai közgyűlésén, hogy részt vett azon Szergej Lavrov orosz külügyminiszter. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Az Economist szerint lehet, hogy Giorgia Meloni lesz Európa aduásza Donald Trumpnál. Nagy hibát követett el az Unió...","id":"20241206_nemzetkozi-lapszemle-eu-orban-franciaorszag-le-pen-meloni-trump-gruzia-lavrov-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"c179ad92-098f-418a-b343-7876dc4c66e4","keywords":null,"link":"/360/20241206_nemzetkozi-lapszemle-eu-orban-franciaorszag-le-pen-meloni-trump-gruzia-lavrov-ukrajna","timestamp":"2024. december. 06. 10:30","title":"Politico: Magyarország végérvényesen elbukhat egymilliárd euró EU-támogatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d7c44b3-4aad-4523-89c5-1069a6ededaa","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kátyús aszfalt, rázós földút, köves talaj, meredek kaptató, 70 centis patak. A teljesen új Land Cruiser az úttalan utakon is elképesztő fölényességgel halad előre, és nemcsak terepjáróként, hanem normál autóként is tökéletesen élhető.","shortLead":"Kátyús aszfalt, rázós földút, köves talaj, meredek kaptató, 70 centis patak. A teljesen új Land Cruiser az úttalan...","id":"20241207_toyota-land-cruiser-teszt-velemeny-terepjaro-afrika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7c44b3-4aad-4523-89c5-1069a6ededaa.jpg","index":0,"item":"6f403d32-c5b2-480e-9716-182995cfa471","keywords":null,"link":"/cegauto/20241207_toyota-land-cruiser-teszt-velemeny-terepjaro-afrika","timestamp":"2024. december. 07. 14:00","title":"Ide az összes kátyúval! Afrikában kínoztuk meg a vadonatúj Toyota Land Cruisert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Menczer Tamást megvédte, Magyar Pétert olyan kellemetlen embernek nevezte, akit le kell állítani, hiszen előfordul az ilyen munkahelyen és a családban is. Kapott a miniszterelnök verbális füleseiből az amerikai kormányzat is: Joe Biden demokrata kormányát sorosistának nevezte. ","shortLead":"Menczer Tamást megvédte, Magyar Pétert olyan kellemetlen embernek nevezte, akit le kell állítani, hiszen előfordul...","id":"20241206_orban-viktor-kossuth-radio-haboru-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c.jpg","index":0,"item":"edb88ca4-67a6-4a29-91f1-4d36f41cc9fe","keywords":null,"link":"/itthon/20241206_orban-viktor-kossuth-radio-haboru-magyar-peter-ebx","timestamp":"2024. december. 06. 07:38","title":"Orbán Viktor Magyar Péterről: Menczer Tamás jól tette, hogy leállította ezt a rém kellemetlen embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben évente milliárdos nyereségre tesznek szert a kormányváltás óta, a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó hirdetési cégek a kisebb bevételt biztosító lehetőségeket sem hagyják ki. A hvg.hu gyűjtése alapján ezek 19 településsel kötöttek reklámgazdai szerződést, ami esetenként arra is felhatalmazza őket, hogy piaci vetélytársaiktól díjat szedjenek azért, hogy kint lehessenek a plakátjaik. Volt olyan város, ahol a Simicska-cégek egymással versenyezve indultak a koncesszióért.
„Egy hétvégén megjelentek a lakásomon a közterület-felügyelők, és felszólítottak, hogy szedjem le a tábláimat, mert rontják a városképet. Amikor a polgármesteri hivatalban az okokra rákérdeztem, egy kft.-hez irányítottak, mondván, reklámügyekben ezentúl velük tárgyaljak” – mesélte a hvg.hu-t megkereső fővárosi vállalkozó, miként szerelték le nemrég a cégtábláit. Pedig ő éveken keresztül mindig időben befizette az önkormányzatnak a közterület-használati díjat. Végül az említett kft. jelezte, már csak új, egységesített táblákon lehet reklámozni, amiért a cég egyszeri telepítési, illetve rendszeres bérleti díjat kér.
Nem ő az egyetlen hirdető, akit az utóbbi 3-4 évben meglepetésként ért a helyi reklámozási szabályok megváltozása. Az utóbbi időben egyre több önkormányzat döntött úgy, nem maga szedi be a területén lévő cégtáblák, reklámtáblák, óriásplakátok, hirdetőoszlopok után a közterület-használati díjat, hanem fix éves összegért átengedi a reklámgazdai jogosítványokat egy-egy erre szakosodott magánvállalkozásnak. Több településen „a városkép egységesítése” címén ez együtt járt a táblák megritkításával, esetleg a régiek elbontásával és újak kihelyezésével, az akciókat pedig a reklámgazdaként tevékenykedő cég irányítja.
A koncessziók megszerzésében három cég jár az élen: az Euro Publicity, a Publimont és a Mahír Cityposter Kft. sorban nyerte el az utóbbi években a reklámgazdai megbízásokat. A cégek pedig egyaránt Simicska Lajos volt APEH-elnök, a Fidesz egykori gazdasági igazgatójának érdekeltségébe tartoznak. A városok rendszerint kizárólagos jogosultságot adnak a kft.-knek, azaz más reklámcég csak akkor helyezhet ki a települések közterületein plakátokat, hirdetéseket, ha megállapodik Simicska érdekeltségeivel, a koncessziós szerződéseket pedig többnyire 15 évre, más esetben 5+5 évre kötik.
„Szigorúbban kell fellépnünk”
Az üzletét a főút mentén reklámozó budapesti vállalkozó azért is bosszankodott a táblák elbontása miatt, mert évekkel korábban ezeket saját költségén gyártatta le, és az önkormányzat engedélyével állította fel. (A vállalkozó kérte, hogy se a nevét, se az önkormányzatot ne írjuk le, mert tart attól, hogy retorziók érhetik helyben a cégét.)
Óriásplakátok Budatétényben – odafigyelnek a részletekre
Túry Gergely
Vita kísérte a Simicska érdekeltségébe tartozó reklámgazda tevékenységét Nagykanizsán is. A Zalai Hírlap tavaly áprilisi cikke szerint a szerződéskötés után a vállalkozók között elterjedt, hogy duplájára emelik a reklámtáblák díját, elbontják a táblákat. A helyi lap szerint valamennyi díjemelés történt, de a várakozásokkal szemben nem volt nagy. Viszont a táblák cseréje mellett maga a polgármester állt ki: a fideszes Cseresnyés Péter a Hírlapnak azt mondta, „városképi szempontból optimális mennyiségű és minőségű, egységes megjelenésű reklámeszközök, utcabútorok” elhelyezésére van szükség, amire a Publimont Kft. tesz majd javaslatot. Kecskeméten 2011 őszén az MSZP támadta az Euro Publicity Kft.-vel 2023-ig kötött szerződést arra hivatkozva, hogy a cég nem készítette el a 2009-re esedékes jelentését.
De nehezen „törte be” a helyieket az Euro Publicity Szolnokon is. A cég akkori ügyvezetője 2010 novemberében a város közgyűlésének írt jelentésében kifejtette: „minden igyekezetünk (felszólítások, egyes jogi lépések) ellenére szerződéskötésre sem hajlandó több reklámozó. Jelenleg van olyan reklámozó, amely ellen – végső lépésként – polgári peres eljárás megindítását tervezzük. A 2011-es évtől szigorúbban kell fellépnünk szorosan együttműködve az illetékes hatóságokkal.” Az Euro Publicity – arra hivatkozva, hogy hatósági jogkörük nincs – a közterület felügyelők segítségét kérte, hogy végre eltávolíthassák az engedély nélkül kihelyezett illegális reklámtáblákat.
Városról városra
Az említett cégek – vagy jogelődeik – térnyerése már 2010 előtt elkezdődött. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közterületi reklámpiacról készített felmérése szerint a Mahír-csoportnak Zalaegerszegen, Egerben, Debrecenben, Balassagyarmaton, Szekszárdon, Nagykanizsán, Dunaújvárosban, a II., a III., az I., a XII kerületben és Kaposváron volt szerződése 2009-ben.
A három évvel ezelőtt Simicska Lajos érdekeltségébe kerülő Publimont a GVH tanulmánya szerint Érden, Kispesten és a XXIII. kerületben, az Euro Publicitynek pedig Szolnok, Kecskemét, Mosonmagyaróváron volt reklámgazdai jogosultsága. A milliárdos üzletember érdekeltségébe tartozó hirdetési cégek a 2010-es választások után is folytatták terjeszkedésüket. A hvg.hu gyűjtése szerint megszerezték Újbudát, illetve déli szomszédját, Budafok-Tétényt és Nagykanizsát. A Belváros polgármestere, Rogán Antal 2011. december 15-én írt alá a Publimont Kft.-vel 15 éves szerződést.
A 19 települést tartalmazó gyűjtésünk feltehetően nem teljes, ugyanis az önkormányzatok a legritkább esetben teszik ki a honlapjaikra a szerződéseket, a cégek pedig szintén szűkszavúak. A Mahír Cityposter a referenciái között nem tüntette fel az önkormányzatokat, a Publimont honlapján nem találtunk referenciákat, az europublicity.hu a reklamgazda.hu weboldalra mutat, ám az egy kép, nincs rajta semmiféle tartalom.
A szolnoki koncessziót 2008-ban elnyerő cég – beszámolói szerint – alapos munkát végzett. Feltérképezték az egész várost, összeszámolták az összes köz- és magánterületen álló hirdetőoszlopot, táblát, óriásplakátot, a villanyoszlopokon található táblákat eltávolították, győzködték a hirdetéseiket magánterületen kihelyezőket, hogy tegyék át a reklámjaikat közterületre. Továbbá megígérték, hogy a kisplakátokat 2011 szeptemberére teljesen eltüntetik a szolnoki önkormányzat területéről.
A cég figyelmét még az üzletek, hotelek elé kihelyezett úgynevezett „megállító táblák” sem kerülték el (ezekre szokták krétával kiírni a napi menüt, a boltok aktuális akcióit). Az Euro Publicity azt javasolta, ezeket is egységesítsék, és egyben jelezte, a reklámgazda esetleg tudna ilyeneket biztosítani, meg kéne fontolni a táblabérlési rendszer bevezetését. A KanizsaHír.hu szerint a megállító táblák Nagykanizsán is gondot okoztak, ahol a szintén Simicska érdekkörébe tartozó reklámgazda emelt árat, így a helyi hírportál szerint sokan lemondtak erről a reklámozási lehetőségről.
Önmagával versenyzik
Két cég jelentkezett a legnagyobb területű fővárosi kerület, Újbuda 2010 augusztusában meghirdetett reklámgazdai pályázatára, melynek feltétele volt, hogy a jelentkezők legalább 55 millió forintot fizessenek évente a koncesszióért. A Mahír Cityposter és az Euro Publicity-Publimont páros versenyzett a megbízásért – az előbbi Simicska közvetett, az Euro Publicity a közvetlen tulajdonába tartozik.
Átragasztott plakát Újbudán - a vetélytársat váltották
Túry Gergely
Míg az előbbi pont 55 milliót ígért, az utóbbi egy millióval többet, így végül az Euro Publicity nyerte el a megbízást. A szerződés kiköti, ha 5 éven belül a megállapodó felek bármelyik úgy dönt, egyoldalúan további 5 évre meghosszabbíthatja a kontraktust. A szerződést már az októberi önkormányzati választás után írták alá, amikor az MSZP-s Molnár Gyulát a fideszes Hoffmann Tamás váltotta a polgármesteri poszton. A pályázat elnyerésével Euro Publicity-Publimont páros a nagy vetélytárs, az Epamedia cégét váltotta a reklámgazdai feladatkörben.
Átszervezett cégbirodalom
A hosszú távú szerződés „alkalmas a versenytársak kiszorítására” – ezzel támadták 2008-ban a Gazdasági Versenyhivatalnál a BudaMédia Rózsadomb Reklámszervező Kft. nevű céget, amelyet a Simicska érdekeltségébe tartozó Mahír Cityposter és a Pro-Aurum azért hozott létre, hogy szerződést kössön a II. kerülettel és ellássa a reklámgazdai tevékenységet. Az ügy a Fővárosi Bíróságot is megjárta, amely új eljárásra kötelezte a GVH-t, hogy vizsgálja meg tényleg nincs-e tisztességtelen piaci magatartás.
Végül a Versenyhivatal – részben arra hivatkozva, hogy a vetélytársak is kötnek rendszergazdai szerződéseket, és a Mahírnak nincs piaci erőfölénye –, úgy ítélete meg, hogy a kifogások nem helytállóak. Igaz, a GVH akkor még több olyan céget is külön kezelt a piaci részesedés kiszámításakor, amely a cégháló átszervezése után mára egyértelműen Simicska-érdekeltségé vált. Az Euro Publicity például akkor egy svájci cég tulajdonában volt, melyről később derült ki, hogy Simicskához köthető, a Publimont pedig csak 2010-ben került a vállalkozó érdekeltségébe a piaci részesedésével, szerződéseivel együtt.
Hasonló módon zajlott a kanizsai pályáztatás. A városi hetilap 2011. szeptemberi beszámolója szerint első fordulójában három jelentkező pályázatát fogadták el: az Euro Publicityét, a Mahír Cityposterét, és a Publimont Reklám és Hirdetésszervező Kft.-ét. Az utóbbiban – amely végül elnyerte a megbízást – is Simicska vagyonkezelő cégei rendelkeznek részesedéssel.
Közbeékelve
A Simicska érdekeltségébe tartozó cégek nemcsak reklámgazdai tevékenységet látnak el 19 városban, hanem maguk is a közterületi hirdetési piac meghatározó szereplői. Így a városokkal szerződő Mahír, Publimont vagy Euro Publicity lényegében közbeékelődik az önkormányzat és a piaci vetélytársai közé.
Összeragasztott villanyoszlop Budapesten – rendet ígértek
Túry Gergely
A GVH 2009-es vizsgálata szerint az önkormányzatok eleinte fenntartották maguknak a közterület-használati szerződés megkötésének a jogát, így tulajdonképpen az övé maradt a döntési jog, a rendszergazda csak ajánlást tehet, hogy ki helyezheti ki a plakátját. Idővel az önkormányzatok átadták a reklámgazdának a közterület-hasznosítás jogát, így övéké lett a döntési jog is. Persze nemcsak a Simicska-cégek szereztek reklámgazdai jogosultságokat, hanem a GVH szerint a vetélytársaik is rástartoltak a koncessziókra (így az Epamedia és az ESMA-nak 6-6 városa volt).
Az újbudai vezetés 2010-ben egy olyan szerződést készített elő, amely kizárólagosságot biztosított a nyertesnek a közterületek reklámcélú használatára, ami azt jelenti az önkormányzat honlapjára feltett szerződéstervezet szerint (az aláírt szerződést nem lelhető fel – a szerk.), hogy a cég jogosult kihelyezni a saját reklámhordozóit, illetve használni az önkormányzat már meglévő felületeit. A kerületben a hvg.hu több olyan táblát is talált, ahol az előző reklámgazda, az epamédiás Budaplakát 11. Kft. nevét letakarva jelezték, hogy az már a Publimont felülete. A budatétényi polgármester 2012-ben pedig több helyi vállalkozót arról értesített, hogy az Euro Publicity és a Publimont alkotta konzorcium „kizárólagosan jogosult az önkormányzat tulajdonában/kezelésében lévő közterületek és ingatlanok reklámcélú hasznosítására, az ezzel kapcsolatos szerződések megkötésére, módosítására és megszüntetésére, és a díjak szedésére”. A hvg.hu a kerületben több helyen azt tapasztalta, hogy számos táblát a föld fellett flexszel elvágva távolítottak el valamikor a közelmúltban.
A Kisalföld januári híre szerint a mosonmagyaróvári önkormányzat előbb 2008-ban alkotott egy rendeletet – az Euro Publicity felmérése alapján – az óriásplakátok és a bérelhető hirdetőoszlopok elhelyezéséről, majd tavaly döntött a fák körüli hengerek és a vasszerkezetes hirdetőtáblák sorsáról. A reklámgazda – a lap szerint saját költségén – nekilátott a hirdetőfelületek cseréjéhez, illetve elbontásához.
Jó befektetés
A közterületi hirdetések számítanak a legjobb és a legolcsóbb befektetésnek a reklámpiacon. Míg egy kereskedelmi tévének vagy egy újságnak nap mint nap jelentős kiadásai vannak – hiszen műsorokat, cikkeket kell előállítania, meg kell fizetnie a riportereket, a nyomdát –, addig egy óriásplakát esetében a legyártás után már csak minimális karbantartási költségek vannak. Összehasonlításképp: míg az RTL Klubban 257 fő dolgozik, a Publimontnak a 2011-es mérlege szerint összesen 23 alkalmazottja volt, ebből 3 fizikai dolgozó.
Új táblákat is állítottak - hirdetőkre várva
Túry Gergely
A gazdasági válság begyűrűzése után – a piaci szereplők nyilatkozatai alapján – készült GVH-elemzés szerint egy óriásplakát kihelyezésének költsége nagyjából 200-400 ezer forint, amit havi 20-40 ezer forintért lehet bérelni. Ez azt jelenti, hogy egy ilyen óriásplakát 10 hónap alatt behozhatja az árát – ha akad hozzá reklámozó. A rendszergazdai jogosultságokat elnyerő cégek városonként eltérő koncessziós díjat fizetnek. A nagykanizsai polgármester tavaly áprilisban azt nyilatkozta, az Euro Publicity 5,3 millió éves díjat ajánlott, a Közbeszerzési Értesítő szerint a 15 éves kecskeméti koncesszióért évi 17 milliót, az 5+5 évre megszerzett újbudai jogosítványokért 56 milliót ígértek.
A Szolnok TV beszámolója szerint Euro Publicity Kft. évente 15 millió forintot fizet a koncesszióért. Az önkormányzat 2009-es rendelete szerint a rendszergazda legfeljebb – átlagosan – 2300 forintot kérhet el négyzetméterenként csak azért, hogy a hirdető cégek reklámhordói kint lehessenek Szolnokon. Egy óriásplakát átlagban 4-6 négyzetméter, az Euro Publicity 2009-ben készült felmérése szerint 102 óriásplakát volt a város közterületein. Ebből az következik, hogy egy rendszergazda – ha nem kell túl sokat engedjen az árból – akár az óriásplakátokból 11-13 milliós bevételre tehet szert évente, amire még rájönnek a megvilágított reklámhordozók, hirdetőoszlopok, vagy akár a megállító táblák díjai. Az utóbbinál az önkormányzat egy táblára évente a belvárosi részen 70 ezer forintos díjat tett lehetővé 2009-ban. Mindez arra utal, hogy a koncessziós díj – főleg ha az kizárólagos jogosítványokkal jár együtt – bőven kigazdálkodható, sőt teremhet bőven profit is.
A reklámgazdai pályázatokon induló Simicska-érdekeltségek ugyanakkor szép bevételekre tesznek szert az állami hirdetésekből is. A Kreatív médiaszaklap tavalyi számításai szerint a kormányváltástól 2012 közepéig listaáron csak a Publimontnál az állami szektor 4,8 milliárd forintot költött el listaáron, ezzel 67 százalékos a részesedése. Bár a listaár nem a valódi árat jelenti (a cégek akár 60-80 százalékos kedvezményt is adnak a hirdetőknek), az arány jól mutatja, hol hirdet az állami szektor.
Az Indexen május elején megjelent adatok szerint a Publimont tavalyi tiszta nyeresége 1,88 milliárd volt, amit szinte teljes egészében ki is fizettek osztalékként a tulajdonosoknak. A Mahír Cityposter szintén jó évet zárt, mert az Index szerint a nyereségből osztalékot fizettek, a cégvezetőknek jutalmat és fizetésemelést adtak, a tulajdonosok pedig Simicskát bízták meg a jutalmak kifizetésével.
Szűkített piac
A második Orbán-kormány 2010 végén kezdeményezte a közlekedési törvények módosítását: ennek keretében szorgalmazták, hogy az utak mentén lévő reklámplakátokat távolítsák el, mert azok elvonják a közlekedők figyelmét, balesetveszélyesek. Az 500 ezer forintos bírságot is kilátásba helyező törvénytervezetet a Kreatív információi szerint Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár dolgozta ki, aki kinevezése előtt a Simicska érdekeltségében lévő Közgép egyik igazgatója volt.
A módosítás elsősorban a Publimont és a Mahir piaci vetélytársának számító, a kandeláberhirdetésekben utazó ESMA-t érintette, amely végül az ügyben az Európai Unió szerveihez fordult. A kormányváltás előtt Simicska szerette volna megvenni az ESMA-t, ám 2010-ben elállt az üzlettől. Az üggyel megbízott Magyar Közút Nonprofit Zrt. a hvg.hu-nak küldött márciusi válaszlevele szerint addig 3800 reklámtáblát szedtek le, és visszamenőleges hatállyal azokat is levették, amelyeket a törvény hatálybalépése előtt tettek ki.
Idén februárban egy olyan törvényjavaslat került a parlament elé, mely szerint állami és önkormányzati tulajdonba vonták volna a magyar települések közvilágítási berendezéseit. A tervezet elsősorban az villanyoszlopokat érintette volna. Miként a hvg.hu beszámolt róla, a piacon elterjedt az a vélekedés, hogy ez az oszlopokra kihelyezhető reklámtáblákat célozza meg – hogy az önkormányzatok gazdálkodhassanak velük –, ám a tervezetet végül visszavonták.
A plakátcégeknek kedvez viszont a parlament előtt lévő kampányfinanszírozási törvényjavaslat, illetve a választási eljárás szabályai. 2014-ben nem lehet majd a kereskedelmi rádiókban és tévékben hirdetni, csak a közszolgálati médiában – ott ingyen – és a köztéri reklámhordozókon. A nyomtatott és az internetes sajtóban igen, de a médiavállalkozásoknak be kell jelenteniük a tarifáikat az Állami Számvevőszéknek. Nem így a plakátcégek, amelyekre semmilyen kampányfinanszírozási szabály nem tér ki.
A hazai médiaipar legbefolyásosabb embereiről összeállított toplistát idén is az RTL Klub első embere, Dirk Gerkens vezeti. Simicska Lajos a tavalyi hetedik helyről idén a harmadik helyre ugrott előre.
Becsült vagyona alapján bérelt helye lehetne a száz leggazdagabb magyar listáján Simicska Lajosnak – ráadásul nem is az utolsó oldalakon. A Fidesz gazdasági holdudvarának legfontosabb figurája azonban olyan bonyolult céghálót szőtt maga köré, amelyből lehetetlen pontos adatokat kinyerni. Tettünk egy kísérletet, hogy felmérjük a nyilvánosságot kerülő egykori APEH-elnök családi vagyonát.
Eladósorban van a második legnagyobb kereskedelmi tévé, melyre úgy tudni, a médiabirodalmát évek óta építgető, Fidesz-közeli vállalkozónak elkönyvelt, korábban az RTL-lel is próbálkozó Nyerges Zsolt is szemet vetett. A TV2-t működtető cég pénzügyileg nem áll túl jól, ám befektetéseiért szeretne jó pénzt kapni.