szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bár a nemzetközi PISA-felmérés eredményét hivatalosan csak ma délután jelentik be világszerte, Németországban kiszivárogott a lista, amely megmutatja, hogy a fejlett ipari országokat tömörítő OECD tagállamaiban élő 15 éveseknek milyenek az alapkészségei szövegértésben, matematikában és természettudományokban. A magyar diákok a tíz évvel ezelőtti eredményeikhez képest matematikában visszaestek, szövegértésben viszont javítottak, ugyanakkor eredményeik átlaga alatta marad az OECD-országok átlagának.

A 2012-es adatfelvétel súlypontja a 15 évesek matematikai készségeinek a mérése volt. Az OECD három csoportra osztja az országokat: az elsőbe tartoznak azok, melyek szignifikánsan javítottak az előző adatfelvételhez képest, a másodikban az ugyanazon a szinten maradók vannak, míg a harmadik csoportba a rosszabbul teljesítők kerülnek.

A 15 éves magyar diákok eredményei matematikában a Spiegel Online-on található lista szerint ez utóbbi csoportban van, olyan térségi országokkal, mint Szlovákia vagy Csehország. A pontok alapján úgy tűnik, hogy az előző alkalmakhoz képest szignifikánsan romlott matematikából az eredmény: az első felmérés idején mutatott és sokáig tartott 490-491 pontos szinthez képest most 477 pontot értek el a diákok átlagosan.

Összességében örvendetes tendencia, hogy olvasási szövegértésben az első, 2000-es méréshez (480 pont) képest nyolc pontot javítottak a magyar 15 évesek, igaz, 2009-hez képest (494 pont), nem szignifikánsan, rontottak. Természettudományban tartották az előző felmérés idején elért eredményt (494 pont), igaz ez tíz ponttal kevesebb, mint amikor 2006-ban először volt a természettudomány súlyponti terület.

A PISA-felmérés 2000 óta 3 évente méri a képességeket a három területen, mindig az egyik hangsúlyos. (2000-ben a szövegértés, 2003-ban a matematika, 2006-ban a természettudomány, 2009-ben pedig a szövegértés volt a hangsúlyos terület) A mintavétel egy országban legalább 150 iskolára kiterjed, és egy iskolából legalább 35 tanulót érint a 15 évesek közül, a mintavétel ezen belül véletlen kiválasztással történik. Nagyrészt papíralapú mérésről van szó, a kérdőíven a felmért műveltségi területtel kapcsolatos feladatok és attitűd kérdések vannak.

Az OECD 2012-es felmérése is igazolja, hogy nagyok a különbségek a képzési rendszerek sikerességében az országokon belül és országok közötti összehasonlításban is. A ranglista élén ismételten ázsiai országok, Kína, Szingapúr, Hongkong, Korea és Japán állnak. A legjobban szereplő öt európai ország: Lichtenstein, Svájc, Hollandia, Észtország, Finnország. A volt szocialista országok közül nagyon jól szerepelt Lengyelország, ahol a diákok még a német társaikat is felülmúlták, pedig Németországban rengeteget tettek az első Pisa-sokk (2000) óta, amikor a németek alulteljesítettek az OECD-átlaghoz képest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!