Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Egymilliárd forint reklámbevételig nem kell fizetni, afölött azonban egy-, tíz- és húszszázalékos kulccsal kellene megfizetni a reklámadót, amennyiben a pénteken közzétett munkaanyag szerint ténylegesen bevezetik a reklámok közzétevőit sújtó új adófajtát. De lehet, hogy csak egy újabb zsarolási eszközről van szó Brüsszellel szemben. Adójavaslatokat ugyanis előkészületi fázisban nem szokás közzétenni.
Kikerült a kormány honlapjára a reklámadó törvénytervezete. Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Brüsszelben beszélt arról, hogy a túlzottdeficit-eljárás mielőbbi lezárása érdekében adóemelések jöhetnek – emelhetik például a bankadót, tranzakciós adót, energiaadót is –, viszont új elemként belépett a reklámadó is, melynek ötlete a korábbi kormányok alatt, 2000-ben és 2008-ban is szóba került.
A hvg.hu még csütörtökön írt arról, hogy ha a korábbi tervek szerint, 3 vagy 6 százalékkal adóztatták volna meg a hirdetési és médiapiacot, akkor a reklámköltés szerint 4,5, illetve 9 milliárd lehetett volna az adó mértéke. A most nyilvánosságra hozott tervezet értelmében azonban nem lesz ilyen egyszerű a képlet és könnyen kiszámolható sem az egyes cégekre lebontott adó összege.
Már nyáron fizetni kell
A tervezet értelmében az adó alanya a reklám közzétevője. Az adóalany nemcsak belföldi jogi személy, hanem külföldi illetőségű szervezet is lehet, amennyiben magánszemély vagy fióktelep útján végzett reklám-közzétételi tevékenységet. Az adó alapja az adóalanynak az adóévben a reklám közzétételi tevékenységéből származó adóévi nettó árbevétele. (Tehát nem a teljes éves árbevétele).
Az adó mértékét sávosan határozza meg a tervezet. Az adóalap 1 milliárd forintot meg nem haladó része után 0 százalék, 1 milliárd forintot meghaladó, de 5 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék, 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalék, 10 milliárd forintot meghaladó része után pedig 20 százalék.
Az adó alanya adókötelezettségét – önadózás útján – az adóévet követő ötödik hónap utolsó napjáig állapítja meg és vallja be az e célra rendszeresített nyomtatványon az állami adóhatósághoz. E pont szerint úgy tűnik, hogy a médiapiac szereplőinek önbevallás útján kell a reklámból származó bevételüket meghatározni.
Az új adó kiszívja a piacról a nyereséget
A reklámadóból származó államháztartási bevétel költségvetési szempontból elhanyagolható tétel, számításaink szerint néhány milliárd forint lehet. Ennek megfelelően gazdasági racionalitása erőteljesen megkérdőjelezhető, ugyanakkor a médiapiacról teljesen kiszívja az eddigi nyereséget – mondta Szabó György, a Sanoma Média vezérigazgatója, aki szerint az adó a Sanoma üzemi eredményét is elviheti.
A legnagyobb probléma a reklámadóval egy másik multinacionális vállalat ügyvezető igazgatója szerint az, hogy a meglétével az új adó beilleszkedik a rendszerbe, a következő kormányok pedig szabadon változtathatnák annak sávjait és kulcsait, ezzel pedig az eddig mentesülő médiacégek is bekerülhetnének az adó megfizetésének hatálya alá, illetve a már fizetők is nagyobb kulccsal adózhatnának – mondta egy multinacionális médiavállalkozás ügyvezető igazgatója. Ő egyelőre úgy látja, hogy lényeges információk hiányoznak még a javaslatból, meg kell várni a jövő szerdai kormányülést, hogy akkor milyen döntés születik.
A Pannon Lapok Társasága valószínűleg az 1 százalékos sáv szerint adózna – mondta a hvg.hu kérdésére Kázmér Judit, a Pannon Lapok Társaságának stratégiai ügyvezető igazgatója. Folynak az egyeztetések, készülnek az anyagok, és a kiadók a Magyar Lapkiadók Egyesületén keresztül tárgyalni fognak a kormánnyal – tette hozzá.
Megkerestünk még több céget, a Tv2-t, az RTL Klubot, az Indexet kiadó Közép-európai Média és Kiadó Zrt.-t, mindegyik vállalattól későbbre ígértek választ.
A Napi Gazdaság ugyanakkor készített egy összeállítást, melyben a lapkiadóknál – kivéve az ingyenes lapokat – az árbevétel felére becsülték a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számolták ki a reklámadót a cégek 2011-es árbevétele alapján. Ez alapján a számítás alapján az RTL Klub tulaja 4,3 milliárd reklámadót fizetne, ez a vállalat árbevételének 15 százalékát vinné el, a Tv2 tulajdonosának pedig 1,7 milliárdot kellene kipengetnie. Ez a cég árbevételének 11 százalékát jelentené. A napilap összesen 8,1 milliárdnyi adóbevétellel számolt 29 cégtől.
Jövő szerdán döntenek
Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője szerint a reklámadó maximum tízmilliárd forintos adóbevételt jelentene a költségvetésnek. Rogán az MTI-nek elmondta, hogy a Fidesz-frakció egyetért azzal, hogy az "uniós terhek csökkentése érdekében a milliárdos reklámbevételű vállalatoktól hozzájárulást kérjenek". Rogán szavait nehéz értelmezni, miután nem magyarázza meg, milyen uniós terhekről van szó.
A kormány jövő szerdai ülésén dönt a törvényjavaslat végleges szövegéről, ugyanakkor pont szerdán dönt az Európai Bizottság (EB) arról, hogy javasolja-e a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárás megszüntetését. A legfrissebb információk szerint jó okkal feltételezhető, hogy Magyarország jövő szerdán pozitív ajánlást kap Brüsszeltől, és az uniós pénzügyminiszterek június 21-i tanácsülésén hivatalos döntés születhet a 2004 júliusa óta hatályban lévő deficiteljárás megszüntetéséről.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.