Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

Nem érti, miért túrják fel folyton a Nagykörutat? Itt egy válasz

Először is, nem újítják fel egyfolytában – legalábbis a BKK szerint. Másrészt a kilencvenes években elavultabb, igaz, olcsóbb módszerrel újították fel a villamospályát, ami nem felel meg a világ egyik legforgalmasabb, legterheltebb villamosvonalának. Sajnos az új felújítás sem lesz túl időtálló egy szakértő szerint.

  • hvg.hu hvg.hu
  • +${remainingCount} szerző
Nem érti, miért túrják fel folyton a Nagykörutat? Itt egy válasz

Jó esetben tíz évig bírja ki a nagykörúti villamospálya a jelenlegi felújítás után – írta a csütörtöki Figyelő.

Egyszerre indult sok felújítás Budapesten, ami ugyan nehézségeket okoz a fővárosiaknak, de az időzítés mégis érthető – az év végéig lehet elkölteni a 2007-ben kezdődött uniós támogatási ciklus pénzeit.

Az azonban sokaknak nem fér a fejébe, hogy miért kell ismét felújítani a 4-es, 6-os villamos vágányait a Szent István és a Teréz körúton. A BKK azzal érvel, hogy ezen a szakaszon utoljára bő másfél évtizede került sor rekonstrukcióra.

Ez azonban nem teljesen igaz, történt ugyanis felújítás, ha nem is olyan átfogó, mint most. 2009 nyarán három hétre, 2012 szeptemberében egy hétvégére zárták le az ominózus részt, mindkétszer karbantartás miatt. Az előbbi, 350 millió forintos munka elsősorban a kereszteződéseket érintette.

Kiforratlan módszerrel újították fel a kilencvenes években

Az elhasználódáshoz hozzájárult, hogy a kilencvenes évek közepén a Szent István körúton alkalmaztak először egy akkor újnak számító pályatechnikai eljárást, az úgynevezett rugalmas alátámasztású folyamatos sínlekötést (RAFS), amely ekkoriban még nem volt teljesen kiforrott. Azóta használnak ennél korszerűbb, tartósabb módszert, a műgyantás körülöntéses vágányszerkezetet, ezzel újították fel például a 1-es villamos pályáját.

Facebook/BKK

A dolog szépséghibája, hogy jóval drágább a RAFS-nál, így az uniós támogatású projektek költségvetésébe belefér, a kizárólag hazai pénzből fedezettekbe azonban nem. Márpedig a nagykörúti felújítás ez utóbbi csoportba tartozik.

A lap szerint 2355 méternyi vágány felújítása jelenleg egymilliárd forintba kerül. Remélhetőleg tíz évet azért kibír – mondta a Figyelőnek név nélkül egy közlekedési szakember.

A BKK egyébként azzal is indokolja az újabb felújítást, hogy ez a világ egyik legforgalmasabb villamosvonala, nappal kétpercenként járnak rajta a 70 tonnás Combinók.