szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKK a jegyautomaták üzemeltetőjével közösen kidolgozott egy megoldást a papírzsepis csalások elkerülésére: amennyiben az automata által visszajáróként kiadott összeget az ügyfél nem tudja elvenni, mert a kiadó nyílást eltömítették, akkor 40 másodperc eltelte után a készülék a pénzt visszahúzza.

Mint arról beszámoltunk: egyre több utas panaszkodik a fővárosban amiatt, hogy az új jegy- és bérletautomatákból nem kapja meg a visszajárót. Eltömítik ugyanis csalók a visszaadónyílást, például papírzsebkendővel, hogy lenyúlhassák a pénzt.

A BKK kedden közölte: hétfőtől szoftverfrissítést végeznek minden jegyautomatánál annak érdekében, hogy az ilyen eseteket megakadályozzák. Az üzemeltetővel közösen kidolgoztak egy megoldást, amelynek lényege, hogy amennyiben az automata által visszajáróként kiadott összeget az ügyfél nem tudja elvenni, mert a kiadó nyílást eltömítették, akkor 40 másodperc eltelte után a készülék a pénzt visszahúzza.

BKK / Facebook

Mivel a visszahúzás következtében a kiadott bankjegy illetéktelen kezekbe nem kerülhet, így a továbbiakban nem lesz értelme eltömíteni az automaták kiadó nyílását.
 
A fenti változtatásokkal párhuzamosan ezentúl valamennyi automata képfelvételeket is készít, amely nagy mértékben hozzájárulhat az elkövetői kör azonosításához.

Rendszeres időközönként az értékesítési felület nyitóképernyőjének hírsávjában az eltömítések kezeléséről tájékoztató szöveg jelenik meg magyar és angol nyelven. Ezen túlmenően az automata képernyővédője is frissítve lesz, és ott is megjelenik az eltömítésekről szóló figyelemfelhívó szöveg. A BKK azt reméli, hogy az intézkedésnek köszönhetően az ilyen típusú visszaélések száma jelentősen csökkenni fog.

A feltárt esetek kárértékeit a BKK összesítette és a Fővárosi Főügyészségen június végén megtette a feljelentést, rongálás jogcímén.
 
Azt javasolják, hogy a biztonságosabb vásárlás érdekében aki teheti, bankkártyával vásároljon az automatákból, ha pedig készpénzzel teszi, vásárlás előtt ellenőrizze a bankjegykiadó nyílást, mely az automata jobb oldalán az érme- és jegykiadó tálcával egy magasságban található. 

Azok az ügyfelek, akiknek a visszajáró összeget az eltömítések miatt az automata nem tudta visszaadni, a készüléken található "SEGÍTSÉG" gombot használják, megnyomásával ugyanis a vásárló közvetlenül kapcsolatba léphet a BKK ügyfélszolgálati munkatársával, telefonos menürendszer végighallgatása nélkül.

Az esetleges kárigényeket a BKK Ügyfélszolgálatán jelezhetik, az ügyfélpanasz kivizsgálása után a BKK minden – jogos kárigénnyel fellépő – ügyfelét kártalanítja, legkésőbb a bejelentést követő 30. napon.

A BKK javasolja ügyfeleinek, hogy minden olyan esetben, amikor az automaták rongálásából adódóan káruk keletkezik, tegyenek feljelentést a rendőrségen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!