szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Műszaki hiba miatt az M1-M7 autópálya kivezető szakaszán landolt egy kisrepülőgép hétfőn.

Az M1-M7 kivezető szakaszán szállt le egy kisrepülő - jelentette az Útinform, amely szerint a gép műszaki hiba miatt kényszerült a landolásra. A gép a külső és felhajtósáv egy részét foglalta el. A hvg.hu helyszínen készült fotói szerint több rendőrautó és legalább fél tucat rendőr is kivonult. Senki sem sérült meg.

A rendőrség közölte, hogy a gép a 10-es kilométerszelvényben szállt le 12:45 óra körül, "eddig tisztázatlan okból és körülmények között". Hozzátették, hogy a közelben lévő járőrök már a gép ereszkedésekor megkezdték a helyszín biztosítását. Amikor a BRFK járőrei észrevették, hogy a gép alacsonyan száll és folyamatosan ereszkedik, mögé álltak az autójukkal és megkülönböztetett jelzéssel megkezdték a forgalom terelését és lassítását.

Vályi Csongor, a budaörsi repülőtér vezetője szerint a pilóta és utasa oktatórepülést hajtott végre, a budaörsi repülőtérről indultak. Az oktató a felszállás után úgy érezte, gyengül a hajtómű, ezért úgy döntött, kényszerleszállást hajt végre az autópályán.

A művelet alatt az autópályán haladó autókban és a repülőgépen sem keletkezett kár. A reptér vezetője hozzátette, a pilótáknak azt tanítják: ha a gép még repül, de már nem irányítható, azaz nincs vonóerő, akkor kényszerleszállást kell végrehajtani egy arra alkalmas területen. Ebben az esetben szerinte az autópálya volt a létező legjobb megoldás.

Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője később közölte, hogy az oktatórepülésen az úgynevezett talajérintéses átstartolást is gyakorolták és egy felemelkedés után 150-200 méteres magasságnál észlelték, hogy csökken a gép motorteljesítménye. Ezért az oktató átvette a vezetést, de neki sem sikerült megoldania a problémát.

Sőt, a teljesítmény csökkenése lehetetlenné tette a vízszintes repülést is, ezért kellett leszállniuk a repülőtéren kívül, és az adott magasságból "nem tűnt reális lehetőségnek más hely".

A helyszíni szemlén a KBSZ balesetvizsgálói megállapították, hogy a repülőgép fel volt töltve üzemanyaggal. De azt is tapasztalták a helyszíni próbán, hogy mintegy 1300-as percenkénti fordulatszámnál üzemanyag-ellátási probléma lép fel, ezért a gépet hangárba viszik, és igazságügyi szakértő jelenlétében bontják meg a motorját.

A köztévé tudósítója a helyszínről arról számolt be, hogy a gépet próbálták beindítani, de lefulladt. A Híradóban az hangzott el, hogy a repülőt szétszedik, szárnyait leszedik és trélerrel fogják elszállítani.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!