szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Mégsem szűkít a vasúttársaság drasztikusan a Balaton északi partján haladó vonatok nyári menetrendjén, miután kiderült, hogy milyen vágásra készülnek. Változások azért így is lesznek, és kisebb kellemetlenségek is, de a hétvégi utazók alapvetően nem járnak rosszul.

A MÁV-Start a hvg.hu hétfői, a tervezett balatoni járatritkításokról szóló cikkének megjelenését követően korrigál a hétvégi menetrenden, a változásokat már fel is töltötte az Elvira.hu menetrendi keresőoldalra.

Értesülésünk szerint a vasúttársaság a megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kezdeményezésére hétfőn délutánra értekezletet hívott össze, amelyen a Balaton északi partját érintő járatritkítást tárgyalták. Az értekezlet összerántásában a kikerült információknak is lehetett ugyan szerepük, azért úgy tudjuk, egyrészt az NFM is mindvégig ragaszkodott a tavalyi nyári menetrendi kínálat megtartásához, de a ritkítás ellen felemelte a hangját a Közlekedéstudományi Intézet és a Balaton-fejlesztési Tanács is. Az értekezleten a MÁV-Start nagyrészt visszalépett a ritkítástól, és csak csekélyebb változtatást léptet életbe.

©

Hétfői cikkünkben azt írtuk, hogy a drasztikus járatritkítás után Budapestről Balatonfüred felé a tavaly nyári hétköznaponkénti 17 vonat helyett már csak napi 10 szerelvény, a hétvégi napi 20 helyett 15 vonat indult volna.

Ebből gyorsan visszatáncoltak, így a most kiírt menetrend szerint

hétköznap a tavalyi 17 észak-balatoni vonat helyett 13 vonat, hétvégén a tavalyi 20 helyett viszont 21 szerelvény indul majd.

A hét elején még tervezgetett kedvezőtlen változás elsősorban a Budapesttől Balatonfüredig közlekedő Katica sebesvonatokat érintette volna, amelyekből hétköznap mind a hetet, hétvégén pedig ötöt csak Füred és Fehérvár között akartak ingáztatni. A most rögzített menetrend szerint azonban hétköznap a 7 sebesvonatból 4-et meghagynak a teljes vonalon, a hétvégén pedig mind a 7-et meghagyták Budapestig.

Most három olyan, Füredről induló járat lesz, amelyről az utasoknak Székesfehérváron át kell szállniuk a Pestre haladó vonatra. Ebből azért még adódhatnak kellemetlenségek az üdülési szezon közepén. A csatlakozásra ugyanis 10 percet hagytak, és a székesfehérvári pályaudvaron zajló átépítések miatt a pesti gyors egyetlen percet sem tud várni, így ha az észak-balatoni vonat netán késik, az azzal érkezők lemaradhatnak a csatlakozásról.

A napi három átszállás kellemetlenségétől eltekintve sok mindenben végül jobb is lett a menetrend, mint tavaly. A Balatonfüreden túlra utazók számára megmaradt az összes tapolcai Kék hullám és Tekergő nevű gyorsvonat, sőt míg Tekergőből a tavaly hétköznapi 3 most 2-re csökkent, addig a hétvégi napi 4-ből most már 5 lesz.

©

A felújításoknak hála a déli partra is csökkent a menetidő. A tavaly naponta közlekedő 7 Balaton expresszből és 6 déli-parti vonaton felüli 5 hétköznapi mentesítő járatból csak 4 marad meg ugyan, de a hétvégi 8 mentesítőből most már 11 lesz, ráadásul közülük 5 korszerű Flirt vonat lesz.

A MÁV-Startot természetesen még hétfői cikkünket megelőzően megkérdeztük értesüléseinkről, de csak első cikkünk megjelenése után, kedd délután reagált, akkor azt írta, hogy a cikkben szereplő információk téves következtetéseken alapulnak, de semmi pontosabbat nem közölt a menetrendről. Azt írta, hogy az új menetrend csak június 10-én lesz megismerhető, de ahogy a cikkben korábban már említettük, az indulásokat már szerdán este feltöltötték az Elvirába, már mindenki számára elérhetők. A menetrend meghirdetésével azonban így is vészesen kifutottak az időből: a jogszabály szerint ugyanis legkésőbb 2 héttel a bevezetés előtt meg kellett volna hirdetni, márpedig június 18-án, 9 nap múlva lép életbe a nyári menetrend.

A késlekedésért a VEKE közlekedési egyesület is bírálta a MÁV-ot szerdai Facebook-bejegyzésében. A VEKE úgy tudja, hogy a MÁV a nyári menetrenddel egyszerűen nem készült el időben, ezért megpróbálta úgy beállítani a dolgot, mintha a székesfehérvári átépítések miatti vágányzár akadályozná a bővített menetrend életbe léptetését.

A MÁV-Start számára kifejezett sikertörténetnek számított a 3 éve bevezetett északi-parti menetrend. Az új „neves vonatokkal” a menetidő minden Budapestről utazó számára 20-40 perces menetidő-csökkenést jelentett, a vasutat használók száma évről évre jelentősen emelkedik. Ennek oka pedig a gyakori, átszállás nélküli budapesti kapcsolat minden balatoni település számára. Egyértelműnek tűnik, hogy ha ritkítanák a közvetlen vonatokat, várhatóan újra esne az utasszám.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A NAV akár el is engedheti a tb-tartozást

A NAV akár el is engedheti a tb-tartozást

Hét nyomkövető van az egyik legjobb androidos jelszókezelőben

Hét nyomkövető van az egyik legjobb androidos jelszókezelőben

Már a rendőrség is nyomoz az évek óta épülő szekszárdi uszoda miatt

Már a rendőrség is nyomoz az évek óta épülő szekszárdi uszoda miatt