szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

A 3-as metrót bármikor leállíttatná a főpolgármester, ha úgy látja, hogy veszélyes. A szuperkórház kijelölt helyszínét furcsállja. A metrófelújítással kapcsolatban szerinte csak az időt húzza a kormány. Szóba került a Népszabadság is, amelyet Tarlós nem siratott meg.

"Senki ne akadályozza a metrófelújítást!" - kérte határozottan Tarlós István sajtótájékoztatóján, saját politikai szövetségét is beleértve. A polgármester azt mondta, ha veszélyessé válik a metró, azonnal le fogja állítani. Kivizsgálják a Bocskai úti és Dráva utcai fakivágás ügyét is, és utánakérdez, kellően ellenőrzik-e a fák eltávolításának szükségességét. A szuperkórház úgy kerülhet Kelenföldre, hogy a főváros oda egyáltalán nem akarta.

A metró biztonsága fontosabb, mint a felújítás

A főpolgármester sajtótájékoztatóját ismét a 3-as metró-ügyével, azon belül Lázár János kijelentéseinek méltatásával kezdte. Lázár János a legutóbbi kormányinfón azt mondta, a főváros eldöntheti, hogy a 3-as metró minden megállóhelye felújításra kerül-e, a kormány annyi pénzt ad majd erre, amennyit a főváros kér, akár többet, akár kevesebbet az eredetinél. Ezzel szemben a Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől kapott levélben az áll, a többletköltségekért az állam nem fog helyt állni, a főváros pedig nem tud - jegyezte meg a főpolgármester. Ezért a metrófelújítás tekintetében mindenképpen a mostani 137,5 milliárd összeg kell, hogy a plafon maradjon, fogalmazott Tarlós. Ennél nagyobb költség esetében ugyanis a beruházást az Unió is rosszabb eséllyel fogja támogatni, mivel túl drágának találnák. Seszták és Lázár kijelentései pedig egymással ellentétben állnak a főpolgármester szerint, így abban sem lehet biztos, hogy az állam fedezi majd, ha lesznek többletköltségek.

Azonban mint mondta, a beadott ajánlatokban messze elszálltak a költségek az állomások felújítására a tervezett eredeti összeghez képest, ezért azok rekonstrukciója lehet, hogy teljesen kimarad. Hangsúlyozta, a legfontosabb feladat most a metró biztonságosságának szavatolása, azaz a biztosítóberendezések, a pálya az alagút, a sínek, az áramellátás és a járművek korszerűsítése. Az új járművek beszerzése mellett sajnos éppen az állomások felújítása lenne a leglátványosabb része a korszerűsítésnek, így természetesen szeretnék felújítani az állomásokat is, de ez a legkevésbé fontos, és ha ez nem fog megtörténni, önhibájukon kívül kényszerülnek ebbe a helyzetbe.

Tarlós: a kormány az időt húzza

Tarlós István arra is reagált, hogy Lázár két hete elnézést kért tőle és egyben elismerte, hogy már jelentek meg tenderek a metrófelújítással kapcsolatosan, két nappal korábban, de a főpolgármester szerint ez ismét nem felel meg a valóságnak. Összesen 8 darab tender jelent meg a 3-as metróra, az első nem kettő, hanem 286 nappal korábban, pontosított Tarlós. Szerinte a kormány részéről időhúzás zajlik a 3-as metró felújításával szemben, melynek egyszerűen az az oka, hogy nem léteznek azok a magyar buszok, amiket meg szeretnének venni.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke kérdésre válaszolva azt mondta, elfogadhatatlan, ha az állomásokat nem újítják fel, "olyan, mintha nem is csináltunk volna semmit". Hiszen az infrastruktúra elemek nem állnak meg az állomáshatáron, ott ugyanolyan elavultak maradnának. De a szépészeti beavatkozásokat sem kellene szerintük elhagyni, hiszen mindenki azt szeretné, hogy ennyi pénzért egy szép, és korszerű metrót kapjunk vissza.

A Margitszigetet mosná el elsőként az ár

A budapesti árvízvédelmi művek állapota a megváltozott mértékadó árvízszint (MÁSZ) utáni felmérés szerint elkeserítő képet ad. Ahhoz, hogy az új MÁSZ-nak mind a 68 védmű megfeleljen Budapesten, 50 milliárd forintra lenne szükség. A legrosszabb állapotban a Margitsziget védelme van, de az állandó lakossággal rendelkező területek közül a Csillaghegyi-öbölzet, majd Angyalföld, Víziváros és Újpest védelme a legrosszabb. Saját erőből 31 kisebb korszerűsítést eszközöltek, pl. a Döbrentei és a Szentlélek téri árvízvédelmi falét. A Római-parti ingatlan-panama vádjának elkerülése végett  – melyet határozottan visszautasított - a főváros változtatási tilalom elrendelését kezdeményezi. Ez azt jelenti, hogy annak lejártáig erre a területre egyáltalán nem épülhet új építmény.

Fakivágások

Kérdésre szóba került a Népfürdő és Dráva utcai fakivágás oka is, Tarlós erre azt válaszolta, nem volt rá módja, hogy minden fa kivágásánál ott lehessen és meg tudja magyarázni, mert „olyan piszlicsáré ügyekkel volt elfoglalva, mint a 3-as metró és az árvízvédelem kérdése”. A Dráva utcai, a Népfürdő utcai és a Bocskai úti fakivágás okára későbbre ígért választ.

A hvg.hu kérdésére, hogy annak ellenére, hogy meglehetősen népszerűtlenek a fakivágások a budapestiek körében, miért nem fektetnek nagyobb energiát annak elkerülésére azt felelte, a tervezésnél valakiknek előzetesen dolguk lenne azt vizsgálni, hogy kellő mértékben figyelembe veszik-e a fák megóvását, és ígérte, hogy ennek is  utánakérdez.

A főpolgármester a hvg.hu kérdésére megerősítette, hogy 2019 végéig megépül az 1-es villamos Kelenföldi pályaudvarig történő hosszabbítása, melyre a napokban írták ki a tendert. Ehhez azonban az Etele úti nyomvonalon is 120-200 fa kivágását tervezik, ami ellen már előzetesen is voltak lakossági tiltakozások. A hvg.hu kérdésére, hogy miért nem veszik figyelembe, hogy a lakók azért szerveződnek, hogy akár inkább a parkolóhelyek vesszenek el, csak a fák maradjanak meg, azt felelte a főpolgármester, hogy ez egy régi liberális módszer, hogy „kevesen vagyunk, de legyünk baromi hangosak, és akkor úgy fog látszani, mintha nagyon sokan lennénk”. Ezek olyan tiltakozások, amikkel nem érdemes foglalkozni, bármit alá lehet íratni emberekkel, és jó támadási felület bizonyos politikai érdekek számára, "ahogy közeledik a 2018-as választás, egyre többen fognak fakivágások ellen tüntetni" - mondta. A konkrét példánál azonban elképzelhető, hogy a lakók tényleg ezt szeretnék, ezért felvetette annak lehetőségét, hogy közvélemény-kutatást tartanak majd.

Tarlós gyereke is 3-as metróval jár, úgyhogy nem lesz baj

A sajtótájékoztatón meghívott vendégként résztvevő Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke kérdésre válaszolva azt mondta, a 3-as metró üzembiztonsága kritikán aluli, mind az automatikus vonatvezérlő-rendszer, mind a biztosítóberendezések rendszeresen meghibásodnak, gyakran van rá példa, hogy az utasokat ki kell szállítani és a meghibásodott metrót üresen továbbközlekedtetni. "Csupán lelkiismeretes emberek kemény munkájának köszönhető, hogy a metró ma még működik" - mondta a szakember. Ennek ellenére az utasbiztonság szerinte a rendszeres ellenőrzések miatt továbbra is biztosított. Tarlós István ezt azzal egészítette ki, hogy a BKV rendszeresen felülvizsgálja a metrót és hivatali kötelezettsége őt tájékoztatni bármilyen veszélyről, és ő ebben az esetben a metrót haladéktalanul le fogja állítani. Tarlós István hozzátette, egyik gyereke is minden nap a 3-as metrón utazik, ha veszélyes lenne, nem engedné neki.

Nem olyan szuper, hogy oda épül

A hvg.hu kérdésére, hogy mit szól a budapesti szuperkórház elhelyezéséhez, azt felelte a főpolgármester, erről ugyan megkérdezték a fővárost, több javaslat is érkezett, de mindegyik a Lipótmező-Jánoskórház tengelytől északra javasolta azt. A fővárosnál senki soha nem akarta, hogy a szuperkórházat a Kelenföldi pályaudvarhoz tegyék, fölmerült a II., III. kerületben, Újpesten, de Kelenföldön soha. "Talán azért kérdezték meg a budapestieket, hogy aztán ne az legyen,amit szeretnének?" - tette fel a költői kérdést a főpolgármester.

Tarlós nem síratja a Népszabadságot

A Népszabadság megszüntetésére vonatkozó kérdésre Tarlós István azt mondta, semelyik másik újsággal nem volt arra példa, hogy azt válaszolják neki, hogy nem lehet reagálni vagy helyesbíteni, ezért hazudna, ha azt mondaná, hogy sírva fakadt azon, ami a lappal történt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!