szerző:
Gergely Zsófia

Nem híve a személyes lejáratásoknak, a Tényeknek pedig olyan fontos, közfunkciót betöltő emberek sztorijával kell foglalkoznia, mint amilyen Schmitt Pál diplomaügye volt – ilyen célokat tűzött ki a TV2 vezére, Dirk Gerkens azon az egy évvel ezelőtti stábértekezleten, amelynek a hvg.hu megszerezte a hangfelvételét, és amelyből kiderül, hogy nem a tervei szerint alakult a Vajna-csatorna sorsa. A legpikánsabb mondata viszont ma is időszerű: „ki a *** Habony?”.

Most tavasszal van az egyéves évfordulója a TV2 átalakításának, azaz miután Andy Vajna győzelmével véget ért a huzakodás a TV2-ért, 2016 márciusától kezdték revolvermédiává kalibrálni a csatornát. Ennek szimbolikus nyitánya az a február 23-án estére összehívott értekezlet volt, ahol a legnagyobb rivális RTL Klubtól érkező Dirk Gerkens vezérigazgató felfestette vízióját az átalakulásról, és egyben bemutatta ennek végrehajtójaként Kökény-Szalai Vivien új hírigazgatót.

Andy Vajna, a magyar filmipar megújításáért felelős kormánybiztos (b) és Dirk Gerkens, a TV2 Csoport vezérigazgatója beszélget az egykori Pannónia Filmstúdió felújított épületének átadásán 2017. március 9-én.
©

Már írtunk korábban erről az elhíresült értekezletről – amit egy kirúgási-felmondási cunami követett –, azonban a hvg.hu-nak most került a birtokába a stábmegbeszélésről készült hangfelvétel. Ami azért tanulságos, mert utólag egyértelmű, hogy teljesen máshogy alakult a csatorna élete, mint amit Gerkens előzetesen felvázolt. Ami két dolgot jelenthet: vagy nem mondta el az igazat az összehívott szerkesztőségek előtt, vagy komolyan gondolta szavait, csak nem ő döntött, illetve nem tudta a terveinek megfelelően irányítani a tévét.

A felvétel alapján Gerkens egy éve még végtelenül magabiztosan beszélt az összegyűlt munkatársaknak arról, hogy a TV2-nek át kell vennie a piacvezető helyet az RTL Klubtól. Annyira, hogy a belső körben is szokatlanul erős kifejezést használt: a cél az RTL „kinyírása”.

„We have one big direction, which is to kill my previous employer”

 – mondta Gerkens, akinek angolul elmondott beszédét egy munkatársnője fordította. Majd nem éppen szerényen hozzátette, hogy az RTL elsőségében a csatorna egykori vezéreként „részben őt magát terheli a felelősség”, „de ezt most helyrehozzuk”.

A felvétel alapján Gerkens fel is sorolja, milyen mérőszámok szerint vannak nézettségben lemaradva a kitűzött „number one channel” pozíciótól. Egy éve még úgy tűnhetett, hogy a rivális lenyomásához a legfőbb feltétel, a forrás adott, hiszen Andy Vajna azóta visszafizetett milliárdokat kapott már a tévé megvásárlásra is a hivatalosan exporttámogatással foglalkozó állami Eximbanktól, és bőségesen kistafírozták a csatornát állami hirdetésekkel is. Csakhogy azóta nemhogy megelőzték volna az RTL-t, több kapitális bukáson van túl, és rendre még messzebb kullognak az elsőbbségét stabilan őrző RTL-től. Március elején az Indexnek adott  interjúban az egy éve még kinyírásról beszélő Gerkens már úgy fogalmazott: „csoportszinten” akarja legyőzni az RTL Klubot, vagyis az időközben elindult kábelcsatornáik, az Izaura vagy Chili TV nézettségi számaival kozmetikázva.

Az új adók terve már ezen a tavaly februári értekezleten is elhangzott, ez legalább valóban így lett, más adók kitúrása miatt némi cirkusszal kísérve. Utoljára pár napja írta meg a 24.hu, hogy Vajnáék főzős csatornájára cserélik a jóval nézettebb TV Paprikát.

2017: "Miért ne foglalkozhatnánk Spéderrel?"

Gerkens a stáb előtt külön-külön is beszélt azokról a műsorokról, amikkel a vágyott elsőség felé menetelnek. „A Fem3 Café és a Mokka sikerét meg kell őrizni, mert ezekkel abszolút elégedett vagyok” – jelentette ki a TV2-vezér. Majd azonnal hozzátette az ellenpontot: a Tényeknek „vissza kell nyernie a piacvezető helyet”. Ehhez képest az azóta eltelt bő egy évben a Tények példátlan botránysorozatot produkált, a műsor neve mára összeforrt a súlyos szakmai hibákkal, a kormány aktuális érdekeinek megfelelő, lejárató anyagokkal. Kaptak rekordösszegű büntetést a bíróság elé vitt karaktergyilkosságért, de olyan mélypontokért, mint a hajléktalanokba belerúgó riport, még a médiahatóság is megbírságolta a tévét.

Dirk Gerkens
©

A hangfelvétel alapján a Tényeknek piacvezető helyet vizionáló Gerkens az előbb idézett indexes interjúban már erőlködve próbálta védeni a botrányos hírműsorukat. Szerinte a most „dinamikusabb, érdekesebb” hírműsor az Andy által is kedvelt Fox Newshoz hasonlít, és amikor szembesítették a milliós bírságot érdemlő anyagaikkal, visszakérdezett: „miért ne foglalkozhatnánk Spéder Zoltánnal vagy Juhász Péterrel? Nem szabad beszélnünk róluk?”

2016: "Ellene vagyok a személyes támadásoknak"

Csakhogy a birtokunkba került hangfelvételen Gerkens ennek homlokegyenest az ellenkezőjét mondta. Az egyik jelenlévő munkatárs ugyanis kifejezetten rákérdezett: várható-e valamilyen változás a „hard news”, a politikai hírek területén. A vezérigazgató erre először gyorsan megnyugtatta a jelenlévőket, hogy „negatív” változás semmiképp nem lesz, majd részletesen, példákkal alátámasztva kifejtette véleményét.

„Personally I'm against the fact that we do personal attacks against specific politicians on purpose”

 – jelentette ki, vagyis a tévé összegyűlt stábja előtt azt mondta: ő személyesen egyáltalán nem ért egyet a személyes, kifejezetten az egyes politikusok ellen irányuló „szándékos” médiatámadásokkal.

Bezzeg a csaló Schmitt Pál sztorija

Sőt, bár az Indexnek kifejezetten a semmilyen közfunkcióval nem rendelkező Spéder Zoltánnal példálózott, egy éve még egy másik ismert civilen magyarázta el az elvárt etikai-szakmai határt a hírek tekintetében. Részletesen levezette, nem ért egyet a „Mr. Habony”- ról szóló cikkekkel, mert neki nincs „hivatalos pozíciója”, így vele ne foglalkozzanak. Ahogy szlenges lazasággal fogalmaz: „Who the fuck is that shit?" Ellenpontként pedig a hvg.hu által feltárt, a Schmitt Pál köztársasági elnök bukásához vezető plágiumügyet nevezte meg, mert mint mondta, „that’s a story”. Méghozzá azért az a sztori, mert Schmitt Pál „president”, és „csalt a diplomájával”.

Ehhez képest felsorolni is nehéz lenne, hány személyes lejáratás fűződik a már csak nevében Tények műsorhoz: az Orbán-kormány ellenségképével tökéletes összhangban revolverezik Vona Gábort és a többi jobbikost, de azonnal rászálltak a nolimpiásokra, mantraszerűen sorosoznak. Bár sem a TV2-t, sem más médiát nem említette, összességében a Habony-médiát szidta hétvégi kirohanásában Simicska Lajos fia is, amiért zaklatják a családját.

Kökény-Szalai hozta az "extra tudást"

A Tények-botrányok egybeesnek az új hírigazgató, Kökény-Szalai Vivien érkezésével, és ez azért is végtelenül kínos lehet Dirk Gerkensnek, mert a felvételen egyértelművé tette az összehívott munkatársak előtt: „mivel meg akarja előzni a találgatásokat, megerősíti, hogy Kökény-Szalai Vivien az ő választása”. „Egyetértésben a tulajdonossal, Andy Vajnával”, bár neki már a vezérigazgatói poszt elfogadásakor leszögezte, hogy maga szeretné eldönteni, kikből áll majd a vezetőség – tette hozzá a Rogán feleségével és Habony Árpád exével gyakorlottan szelfiző új igazgatóról.

Dirk Gerkens
©

Az elmúlt egy év kudarcai után tragikomikus utólag hallani, hogyan méltatta tavaly nagyjából ilyenkor a „közös siker” zálogaként leigazolt Kökény-Szalait. A plasztikus Drága kéj vagy Hamis gyönyör könyvcímeket ugyan nem említette, de kiemelte, hogy választottja „bestseller”-eket írt, és a bulvármédiában is teljesített a Story és a Best vezetőjeként (valójában ezek közül csak a Story főszerkesztője volt – a szerk.) „Nehéz volt meggyőzni, mert kényelmes pozíciója volt”, és „sokan próbálták lebeszélni” a váltásról – mondta Gerkens, aki szerint Kökény-Szalai „extra tudást" és szakértelmet hoz majd a csatornának.

A hangfelvétel tanúsága szerint itt átadta a szót az új hírigazgatónak, aki a csapatszellem sulykolását tartotta legfontosabbnak. A rivális lenyomását persze ő sem felejtette ki beszédéből, ahogy fogalmazott, „azért vagyunk itt mindenekelőtt, hogy ebből a csapatból a piacvezető csapatot megalkossuk”. Ehhez képest is az ellenkezője történt: rögtön utána hozzálátott az aktuális műsorok szerkesztőségeinek totális átalakításának, kirúgta a csatorna több húzónevét, míg mások maguktól hagyták el az átalakított tévét. Így mára az akkor jelenlévők jelentős része már nem is dolgozik a csatornánál, ezért is tudtuk egy névtelenséget kérő forrásból megszerezni a megbeszélés felvételét.

A hangfelvétel alapján a szót újra magához ragadó Dirk Gerkens bár „nem akar az előzőre rosszat mondani”, de hízelegve beszélt az új tulajdonosról, akivel "igazán jól jártak", valamint "nagyon ambiciózus” tervekkel kecsegtette az egybegyűlteket. Mint mondta, ezek már márciustól, de még inkább szeptembertől valósulnak meg, így már 2016 végére „nagyon másképp fog kinézni” a Tv2. Ebben az egy dologban Gerkensnek kétségtelenül igaza lett.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Tollas szárnnyal repül a különleges robotgalamb – videó

Tollas szárnnyal repül a különleges robotgalamb – videó

Egy nappal a békekonferencia előtt törtek ki a harcok Líbiában

Egy nappal a békekonferencia előtt törtek ki a harcok Líbiában

Leállásra figyelmezteti ügyfeleit a Raiffeisen

Leállásra figyelmezteti ügyfeleit a Raiffeisen

Barack Obama nem tud leállni a hülyéskedéssel Michelle Obama mellett

Barack Obama nem tud leállni a hülyéskedéssel Michelle Obama mellett

Könnyed győzelemmel zárták a vízilabda Eb-n a csoportkört a horvátok

Könnyed győzelemmel zárták a vízilabda Eb-n a csoportkört a horvátok

Újabb pletyka terjed a Samsung Galaxy S20 kamerájáról, de ennek nem fog örülni

Újabb pletyka terjed a Samsung Galaxy S20 kamerájáról, de ennek nem fog örülni