szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

A civilek letették az asztalra az általuk készített tanulmányt, amely szerintük azt igazolja, hogy a Római-parttól távolabb, a Nánási–Királyok útja mentén kellene a gátat megépíteni. Tarlós István azt ígérte, ha kap egy ilyen eredményre jutó elemzést, hajlandó a gát ügyét ismét a közgyűlés elé terjeszteni. A civilek tanulmányának vízügyi részét a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékének vezetője jegyzi.

Múlt hét pénteken adták le a városházán a civilek Lányi András filozófus vezetésével azt a részletes tanulmányt, amely szerintük azt támasztja alá, hogy a Csillaghegyi-öblözetet védeni hivatott gátat nem közvetlenül a Római-partra lenne célszerű építeni, hanem beljebb, a Nánási–Királyok útja nyomvonalon, ahol most is áll valamilyen védmű.

Az előzmény az volt, hogy Tarlósék a Műszaki Egyetemmel készíttettek egy tanulmányt, amely történetesen arra a következtetésre jutott, hogy az árvízi védvonalat közvetlenül a parton a legcélszerűbb meghúzni. Ez volt a terv, amelyet a főváros eleve támogatni akart. Ez alapján a közgyűlés áprilisban el is fogadta a part menti gátas verziót. Tarlós István főpolgármester július végén azonban azt mondta Lányi András filozófusnak, ha augusztus 20-a előtt leadnak egy másik, kimerítően részletes tanulmányt, amelyet legalább egy vízügyi szakember is jegyez, akkor a kérdést hajlandó újra megfontolni, és ismét a közgyűlés elé terjeszteni.

Valljuk be, nem tűnt túl reálisnak, hogy mindez összejön

– mondja Bardóczi Sándor tájépítész, a tanulmány egyik szerzője a hvg.hu-nak. A főváros évek óta dolgozott a part menti verzió alátámasztásán, nagyjából hatszázmillió forintot költött rá. A civileknek azonban sikerült három hét alatt, nulla forintból összehozni egy másik tanulmányt, amelyet nem is akármilyen szerzők jegyeznek: a vízügyi részt Dr. Koncsos László, a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékének vezetője, a környezetvédelmi és urbanisztikai részt Bardóczi Sándor tájépítész, a szociológiai tanulmányt pedig Tosics Iván városszociológus készítette.

Ez utóbbi rész azért is fontos újdonság, mert eddig semmilyen kutatás nem vizsgálta a környéken lakók véleményét a parti védműről – teszi hozzá a tájépítész.

Egyre több az érv a parttól távoli gát mellett

A Tarlósék megbízásából készített tanulmány egyik legfőbb érve a parti verzió mellett az volt, hogy nem lenne indokolt a Nánási út és a part közti területet védelem nélkül hagyni. A most készített vizsgálat szerint azonban a gátat azért a parttól távolabb vezetett nyomvonalon lenne helyes megépíteni, mert ott eleve átlagosan 1,2 méterrel magasabb a terep, ezért alacsonyabb gátat kellene építeni, ami sokkal biztonságosabbá tenné a védművet.

©

Ami a kivágott fákat illeti: mivel a gáttól tartandó kötelező védőtávolságot csökkentették, már a parti verzió is csak 500 fa kivágásával számol, ami jóval kevesebb a Tarlós által korábban emlegetett 1500-nál. Azonban a Nánási–Királyok útja mentén is ki kellene vágni mintegy 300 fát, ismeri el kérdésünkre Bardóczi, hozzátéve, hogy ha ők is a megváltoztatott szabályozással számolnak, ez a szám letornázható százra. Egy biztos: egyik esetben sem érinti az út mentén álló platánsort.

Egyre nagyobb hangsúly kerül azonban a vízügyi szempontokra is. Több szakmai orgánum áll ki ugyanis amellett, hogy nem a part mentén vezetett védmű a jó megoldás. Az Átlátszó pénteken tette közzé három neves vízügyi szakember – Futaki Károly, Holló Gyula és Simonffy Zoltán nyílt levelét, melyet Tarlós István főpolgármesternek írtak, hogy azonnal állítsa le a Római-partra tervezett mobilgát építésének előkészületeit. A három szakember szerint a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nem egyértelmű, hogy a gátnak valóban a parton lenne a helye, az viszont biztos, hogy ökológiai szempontból jóval nagyobb csapást okoz, mint bármelyik másik lehetséges nyomvonal.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!