szerző:
Gergely Márton, Tóth Richárd
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Simicska fiókjában lapuló, Orbán Viktor politikai pályáját megsemmisítő bizonyítékköteg olyan, mint a Loch Ness-i szörny: mindenki fantáziáját megmozgatja, de a létezésére egyelőre nincs bizonyíték. Miután a kormányfő leváltásáért dolgozó oligarcha átrendezte médiabirodalmát, újra felmerült a kérdés: mire készül 2018 áprilisáig?

A Magyar Nemzet, a HírTV és a Lánchíd Rádió kampányüzembe kapcsol. Nem Simicska Lajos rosszakarói mondják ezt a kegyvesztett oligarcha közvetlen befolyása alatt álló platformokról, hanem a bizalmasai nyilatkoznak így a sajtónak. Múlt héten adta hírül a Közgép e-mail-címéről Puskár Anett szóvivő, hogy öt hónappal a választások előtt Simicska átrendezi a médiabirodalmát. A lépés célja a három platform vezetésének centralizálása és az oligarcha fiának visszavonása a frontvonalból. A hivatalos indoklás szerint a most kialakuló „egységes irányítás lehetővé teszi, hogy a három érintett médium az elkövetkező hónapokban még hatékonyabbá tegye eddigi együttműködését”.

Simicska tehát elégedetlen azzal, ahogy a G-nap óta viszonylagos függetlenségben dolgozó szerkesztőségek teljesítenek, és szorosabbra fogná a gyeplőt. Ezzel a lépéssel egy új politikai cél érdekében helyreállítaná azt a működést, ahogy az Orbán Viktorral való nyílt szakítása előtt zajlott a hírgyártás. Csakhogy a pártszolgálathoz szükséges kiemelkedő szakértelem Liszkay Gáborral, Gajdics Ottóval és társaikkal távozott a Magyar Nemzettől. Ezért a mostani központosítás legfontosabb eleme sokak szerint a napilap élén történt főszerkesztőváltás. A „polgári napilap” és a Lánchíd Rádió vezetését Simicska összevonta, a feladatot arra a Schlecht Csabára bízva, aki már korábban is nevét adta az oligarcha politikai célokat szolgáló ügyeskedéséhez. Ismeretes, hogy Schlecht 1995-ben Simicskától átvett, majd – papíron – a Kaya Ibrahim–Josip Tot-párosnak továbbadva fantomizált tizenhárom Fidesz-közeli céget, ezzel megszabadítva azokat több százmilliós köztartozásuktól.

A HyrTv stúdiójában. Riasztás
©

A centralizálási folyamat része még, hogy Faragó Csaba mostantól egy személyben vezeti a Magyar Nemzetet kiadó kft-t és a HírTV-t. Ő korábban az ÁPV Zrt.-t és az MVM-et irányította. És ahol emberek előlépnek, ott mások kiszorulnak. A Magyar Nemzettől távozni kényszerült D. Horváth Gábor, és lemondott főszerkesztő-helyettesi pozíciójáról Szerető Szabolcs, valamint Tóth Szabolcs Töhötöm. (Ők az év végéig még maradnak.) De az átalakítások érintik az oligarcha fiát, Ádámot is, aki eddig a napilapot kiadó kft társügyvezetője volt. A médiabirodalom környékéről származó információink szerint ez nem a rossz olvasottsági számok miatti lefokozás, hanem atyai védelem. A magyarázat szerint Simicska annyira durva és személyeskedő kampányra számít, hogy nem akarja annak kitenni a fiát. Az indoklás azonban sántít: miért épp a társügyvezetői pozíció lenne az, ami miatt a támadások elviselhetetlen szintet érnek el? A sorok között olvasva kiderül: a Magyar Időknél arra a következtetésre jutottak, hogy a valódi ok Simicska tervezett bosszúhadjárata lehet. A kormánypárti lap szerkesztősége múlt szombaton extra hosszú vezércikkben triumfált egykori kollégáik és kenyéradójuk fölött. A pszichológusért kiáltó írásban azt állították, hogy környezetének Simicska jövő februárra két, sorsfordítónak szánt lejárató cikket ígér Orbán Viktorról.

Valóban logikusabb lenne Simicska Ádám visszahívása és a Fidesz kétes múltjáról bizonyítottan sokat tudó főszerkesztő kinevezése, ha olyan cikkek közlésére készülnének a közeljövőben, amelyek ellen az Orbán-kormány akár Pintér Sándor rendőreit és Polt Péter ügyészeit is hajlandó bevetni. A hatalom mindenesetre a kétharmados győzelmet előrevetítő közvélemény-kutatási adatok ellenére is rendkívül ideges. A kormányfő élet-halál harcról beszél, és – a civil szervezetek mellett – mintha a média elleni kampány is azt a célt szolgálná, hogy az állítólagos leleplezések közlésekor legalább a Fideszhez hű kétmillió polgár már ne higgyen el semmit, amit a sajtóban olvas. A Nemzetnél is sokat beszélnek egymás között a kollégák a lehetséges Simicska-fájlokról, de a magyar belpolitika legnagyobb fantomjának számító iratokról ők sem tudnak többet, mint bárki más. A szerkesztőségi rendszerben nincs betárazott cikk – mondják.

A három érintett sajtóterméknél azonban sokan aggódnak, hogy mit hoz a jövő, és fogadkoznak. A HírTV-ben azt mondják, ők nem hajlandók átállni pártvonalra – azaz a Jobbik kampányának szolgálatába szegődni –, aminek nem is lenne semmilyen hozadéka. A csapatuk nem azért hagyta ott egykor az állami médiát, hogy más helyen újra diktálják nekik, mit kötelező és mit tiltott megtenniük – állítják. A HírTV-ben amúgy is egy válogatott társaság maradt mostanra, miután a Mészáros Lőrinc-féle Echo TV mindenkit átcsábított, aki a szigorúan irányított munkára hajlandó. Ugyanakkor az egyszeri néző azzal szembesül, hogy az Egyenesen már szinte mindennap egy-egy jobbikos képviselőjelölt bemutatásával indít.

Szimicska Lajos. Bal-Jobbik
©

Nagyobb a félelem a Magyar Nemzetnél. Itt sem nagyon látják, miért nőne a Jobbik támogatottsága attól, hogy a bevallottan a párttal szimpatizáló új főszerkesztő több politikailag elfogult cikkre tartana igényt. Úgy hallani, többen a felmondásukat tervezik, mert számukra „túl egyértelmű volt az új főszerkesztő üzenete”. Attól tartanak, hogy állandósulnak azok az iránymutatások, amelyekről Schlecht a bemutatkozásakor még azt mondta, nem fognak előfordulni, de két nappal később már ő tartotta az értekezletet, ahol azt sulykolta, hogy melyik témát hogyan kellene „megfogni”, mit kellene kidomborítani. Egy másik értekezleten elhangzott az is, újságírói feladat lesz a Jobbik béruniós kezdeményezésének elmagyarázása úgy, hogy azt a nyugdíjas szavazók is megértsék. Beszéltünk olyan újságíróval, akit saját bevallása szerint arra kértek: cikkében idézze hosszabban a Jobbik nyilatkozatát. Egy szerkesztő ezt azzal cáfolta a HVG-nek, hogy a hivatkozott lapszámban nem is volt megszólalása a Vona-pártnak. Mindenesetre idegesség van, mondja egy forrásunk, de sokan nyugtatják is a csapatot, hogy várják ki a végét.

A társaság nem jobbikos, nem kötődik egy párthoz sem – mondja az újságírókat győzködő egyik szerkesztő. A lapnál egyébként hasonló a helyzet, mint a HírTV-nél. A szakításkor inkább az újságírói integritásukra büszkébbek maradtak a szerkesztőségben, a munkájukat pártszolgálatnak gondolók a Magyar Időkhöz távoztak, ismét mások néhány hónap alatt cirkuszi mutatványba illő pálfordulásról tettek tanúbizonyságot. Az utóbbi időben a Nemzethez – akárcsak a HírTV-hez – többen is a szabadság ígéretével érkeztek. A Simicska-sajtó éppúgy fogadott be Népszabadság-árvákat, mint az ATV átfazonírozása nyomán a „hites” tévétől távozókat, élükön Kálmán Olgával.

Egy Nemzet-munkatárs állítja: egyelőre lényegesen fenyegetőbb az, amit az újságírók másutt olvasnak a náluk zajló átalakításokról, mint az, amit házon belül megélnek. Egy elfogultsággal nem vádolható forrásunk is arra esküszik, hogy ezt a nehezebb időszakot vállalhatóan fogja túlélni a Nemzet. Ez az újság még kampányüzemmódban is, bármit jelentsen is ez, komoly lap marad – mondta a HVG-nek.

Szimicska Lajos APEH-elnökként és Orbán Viktor 1999-ben. KI kinek adósa?
©

Feszült a hangulat a Lánchíd Rádiónál is, de ez a félelem inkább egzisztenciális. Ott az új irányvonal mellett a frekvencia elvesztése okoz aggodalmat. Lehetséges forgatókönyv, hogy online folytatja majd a rádió, de „ez a végét jelentené a Lánchídnak” – mondta egy ott dolgozó. Egy biztos: jövő áprilisban változások jönnek a médiabirodalomban, bármi legyen a voksolás végeredménye. Ha Simicska minden igyekezete ellenére nagyarányú győzelmet arat Orbán Viktor, akkor ezek az átalakulások drámaian érinthetik a sajtótermékeket.

A Magyar Nemzet példányszáma eddig is zuhant, a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adatai szerint májusban még közel 16 ezerről a harmadik negyedévre 14 ezer alá csökkent. Az új főszerkesztő nem biztosította arról az újságírókat, hogy a napilap a választások után is megjelenik, de az a célja, hogy önfenntartóvá tegye az újságot. Akkor szerinte „nem lesz gond”. Az online kiadáson komoly változtatásokat terveznek, a Digitális Közönségmérési Tanács adatai szerint az mno.hu jelenleg nincs az ötven legolvasottabb oldal között. A Lánchíd Rádiónak – ahogy korábban írtuk – 2018 második felében lejár a frekvenciaengedélye, s a médiabirodalomnál nem számolnak azzal, hogy meg tudják hosszabbítani. És egy újabb kétharmad esetén felgyorsulhat a HírTV kiszorítása is a kábelszolgáltatók kínálatából. Jelenleg a hatalom beéri azzal, hogy a Magyar Idők hirdetési bevételeinek 89 százalékát szolgáltatja, míg a Magyar Nemzethez ötszázaléknyi állami reklám téved. Jövő tavasszal viszont az anyagi jutalmazáshoz jöhet a nyílt büntetés. A teljes Simicska-birodalom számára sokkal nagyobb a tét, mint hogy a tulajdonos bosszút tud-e állni egykori szövetségesén.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
De kik azok a hajléktalanok, és jó-e, ha a város lezárja az aluljárókat?

De kik azok a hajléktalanok, és jó-e, ha a város lezárja az aluljárókat?

Levideóztuk az első havat a Normafán

Levideóztuk az első havat a Normafán

Az amerikai légierőnél már a tökéletes mesterséges intelligenciát keresik

Az amerikai légierőnél már a tökéletes mesterséges intelligenciát keresik

Pár ezer forinttal és vízforralóval csábítaná magához az állami áramszolgáltató az E.ON ügyfeleit

Pár ezer forinttal és vízforralóval csábítaná magához az állami áramszolgáltató az E.ON ügyfeleit

Mostanra ért vissza oda a magyar médiapiac, ahol a válság előtt tartott

Mostanra ért vissza oda a magyar médiapiac, ahol a válság előtt tartott

Megerőszakoltak egy nőt Budapest belvárosában szerda este

Megerőszakoltak egy nőt Budapest belvárosában szerda este