szerző:
hvg.hu

A tavalyihoz képest két hellyel került lejjebb a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi újságíró-szervezet felmérése szerint.

A Fidesz-közeli üzletemberek nem csak újabb médiumokat vásároltak 2017-ben, de külföldi befektetőket is kiszorítottak a magyar médiapiacról. A legnagyobb "siker" ilyen szempontból az utolsó három még független regionális napilap megszerzése volt – olvasható a szervezet jelentésének indoklásában. Ezeket – az Észak-Magyarországot, a Hajdú-Bihari Naplót és a Kelet-Magyarországot tavaly júliusban a Russmediától vásárolta meg a MediaWorks korábbi tulajdonosa, Heinrich Pecina.

Az RSF szerint ennek ellenére tavaly a magyar sajtópiacon még mindig akadtak olyan nyomtatott és online kiadványok, amelyek a Fidesz és a vezető kormánypárti politikusok korrupciós ügyeiről publikáltak oknyomozó anyagokat.

Az alábbi térképen nézheti meg az egyes országok pontszámát: húzza a kurzort a keresett ország fölé; a +/- nyilakkal közelíthet, illetve az adott régióra, országra kattintva is zoomolhat:


A magyar piacon két "médiabuborék" van egymás mellett, az egyiket a kormány- és Fidesz-párti kiadványok alkotják, amelyek lelkesen visszhangozzák a vezetés migrációellenes szólamait, és támogatják a Soros György elleni gyűlöletkampányt. A másik a korrupciós botrányok felderítésére összpontosít.

A jelentés a tavalyi állapotokat rögzíti, hiszen az is olvasható benne, hogy a kormánykritikus médiumok túlélését nagyrészt Simicska Lajos biztosítja. Ő azóta a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió bezárásáról és a Heti Válasz eladásáról döntött.

A riport azt is megjegyzi, hogy a kormány és a hozzá közeli üzleti kör most két nagy, velük kritikus médiumra vetett szemet, az RTL Klubra és az Indexre.

A Riporterek Határok Nélkül 2002 óta vizsgálja meg évről évre, mennyire érvényesül az egyes országokban a médiapluralizmus, a sajtó függetlensége, mennyire tartják tiszteletben, védik az újságírók szabadságát, testi épségét. Azt is figyelik, hogyan változik az intézményi és infrastrukturális környezet.

Az RSF tavaly is 180 országot vizsgált. Az élen Norvégia, Svédország és Hollandia áll, mögöttük az első tízben Finnország, Svédország, Jamaica, Belgium, Új-Zéland, Dánia és Costa Rica áll.

Magyarország az elmúlt években nagyot zuhant a rangsorban: 2011-ben még a 40. helyen állt, a következő évben azonban, mivel az értékelés szerint "a vitatott médiatörvények hatályba lépése óta széles körben elterjedt az öncenzúra a szerkesztőségekben", 16 helyet rontott. Azóta is egyre lejjebb csúszik, 2016-ban a 71. volt.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Itthon

Még lentebb csúszott Magyarország a sajtószabadság-ranglistán

A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi újságíró-szervezet felmérése szerint 2015-höz képest is romlott Magyarországon a sajtószabadság helyzete: két helyet rontottunk, a 67. helyen vagyunk most a 180-as listán, ahol Szerbia, Románia és Lengyelország is megelőz bennünket.

Erősen öncenzúrázta A tanút Bacsó Péter

Erősen öncenzúrázta A tanút Bacsó Péter

Az Európai Bíróság főtanácsnoka szerint jogsértőek a lengyel bírói nyugdíjazási szabályok

Az Európai Bíróság főtanácsnoka szerint jogsértőek a lengyel bírói nyugdíjazási szabályok

Nem elég a minimálbér a létminimumhoz

Nem elég a minimálbér a létminimumhoz

52,6 milliót fizet az MTVA Rogán Cecíliáék szépségversenyéért

52,6 milliót fizet az MTVA Rogán Cecíliáék szépségversenyéért

Itt a figyelmeztetés: viharos lesz a csütörtök is

Itt a figyelmeztetés: viharos lesz a csütörtök is

Kerpel-Fronius Gábor: Nem hazudhatok csodát

Kerpel-Fronius Gábor: Nem hazudhatok csodát