Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti választást sürgetett. Emellett országjárása állomásaira, Kecskeméttől Tiszakóródig, Zalaszentgróttól Gagybátorig személyes üzeneteket is küldött. Orbán Viktornak is üzent, a fejére olvasta a NER bűneit.","shortLead":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti...","id":"20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067.jpg","index":0,"item":"de7f9b25-ef59-4222-855a-c71a37c3f7e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 00:16","title":"Magyar Péter előrehozott választást követelt újévi üzenetében Orbántól, aki szerinte “elárult mindent és mindenkit”, de ennek most vége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1159ce5-2dcb-4d37-92d5-0a15b6449f9f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Éves szinten 10 milliárd forintot fordít bérfejlesztésre 2025-ben a Spar, a pénztárosok és eladók alapbére havi bruttó 30 ezer forinttal nő. A részleg- és áruházvezetők legalább 455 ezer bruttót keresnek majd, de olyan is lesz, aki közel egymilliós bruttó havi bérrel számolhat.","shortLead":"Éves szinten 10 milliárd forintot fordít bérfejlesztésre 2025-ben a Spar, a pénztárosok és eladók alapbére havi bruttó...","id":"20250102_spar-magyarorszag-2025-os-beremeles-eladok-uzletvezetok-alapbere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1159ce5-2dcb-4d37-92d5-0a15b6449f9f.jpg","index":0,"item":"24954042-ad5e-41cf-b8e5-879cec87b4f1","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_spar-magyarorszag-2025-os-beremeles-eladok-uzletvezetok-alapbere","timestamp":"2025. január. 02. 11:52","title":"Spar: 395 ezer bruttó lesz 2025-ben a dolgozók alapbére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32a69f9d-33f3-4fa9-bec8-9fe37249a586","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Volt bőven dolga a köztereseknek.","shortLead":"Volt bőven dolga a köztereseknek.","id":"20250101_szilveszter-szemet-budapest-fkf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32a69f9d-33f3-4fa9-bec8-9fe37249a586.jpg","index":0,"item":"23446b8c-b898-4d0c-89af-1e289dee3e88","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_szilveszter-szemet-budapest-fkf","timestamp":"2025. január. 01. 19:07","title":"Több mint nyolc tonna szemetet eredményezett a szilveszterezés Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54.jpg","index":0,"item":"5654a0c3-d9f0-483d-9590-b69d1c600fee","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","timestamp":"2025. január. 02. 08:00","title":"Tóta W.: Dáridó Donalddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6365cd4-0349-4f02-816c-cd8332960598","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az év utolsó napjaiban történt.","shortLead":"Az év utolsó napjaiban történt.","id":"20250101_Autobalesetet-szenvedett-Pataki-Zita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6365cd4-0349-4f02-816c-cd8332960598.jpg","index":0,"item":"e7f2e989-77d9-438f-8966-fc60d02d68eb","keywords":null,"link":"/elet/20250101_Autobalesetet-szenvedett-Pataki-Zita","timestamp":"2025. január. 01. 15:43","title":"Autóbalesetet szenvedett Pataki Zita","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","shortLead":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","id":"20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344.jpg","index":0,"item":"13588eec-e0ab-43a0-a597-88f0aa51f8b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","timestamp":"2025. január. 02. 08:25","title":"Íme a magyar tervezésű új kabrió Suzuki Vitara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b82e0619-3842-42ad-ae5f-45e167c13625","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Nagyüzem volt a tűzoltóknál szilveszterkor.","shortLead":"Nagyüzem volt a tűzoltóknál szilveszterkor.","id":"20250101_tuzijatek-tuzesetek-katasztrofavedelem-szilveszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b82e0619-3842-42ad-ae5f-45e167c13625.jpg","index":0,"item":"4721e3cd-9133-4eb0-8369-3336a4c7467f","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_tuzijatek-tuzesetek-katasztrofavedelem-szilveszter","timestamp":"2025. január. 01. 12:13","title":"45 tüzet okoztak a tűzijátékok és a petárdák az éjjel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A strandkézilabdázó 44 éves volt.","shortLead":"A strandkézilabdázó 44 éves volt.","id":"20250101_Meghalt-Acs-Barbara-noi-strandkezilabda-valogatott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"46ed7513-812d-4888-b65e-48b85948b9dc","keywords":null,"link":"/sport/20250101_Meghalt-Acs-Barbara-noi-strandkezilabda-valogatott","timestamp":"2025. január. 01. 15:31","title":"Meghalt Ács Barbara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Terézvárosban már elkezdődött, több belvárosi kerületben pedig hamarosan érkezhet a parkolási reform, amely éjszakára a helyek egy részét kizárólag az ott lakóknak teszi elérhetővé. Bár a városrészek vezetői szerint jó az irány, azzal úgy tűnik, mind ők, mind a szakértők tisztában vannak, hogy Budapest ettől nem lesz élhetőbb: az autós forgalom bőven kinőtte a belváros kapacitásait.
Bár több mint egy éve, sőt, már Tarlós István főpolgármestersége alatt is szó esett a budapesti parkolás megreformálásáról, jelentős lépésekre egészen 2021. augusztusáig kellett várni: Soproni Tamás terézvárosi polgármester hétfőn jelentette be, hogy az este 6 és reggel 7 óra közötti idősávra felszabadítják a kerület parkolóinak 30 százalékát a helyi lakosoknak, a tervekhez pedig a XIII., a VII. és az V. kerület is csatlakozna – bár utóbbi fideszes vezetése állítja, Karácsony útjába áll a törekvéseinek, ugyanis a fővárosnak kell engedélyeznie minden kerületben a helyieknek fenntartott parkolóhelyek létrehozását.
Soproni kerületében kedden már gyakorlatban is kezdetét vette a program: a környék egyes részein várakozni tilos táblákat helyeztek ki, amelyek alól csak a lakcím alapján elérhető parkolóengedélyekkel lehet mentesülni, ezeket a helyeket pedig egyedi, kék felfestéssel teszik majd láthatóvá. Az illetéktelenül ide parkolókat októberig csak figyelmeztetik, onnantól viszont élesedik a rendszer – a büntetés mikéntjéről még nincs döntés –, hamarosan 405 hely válhat szabaddá a lakosoknak estétől reggelig.
Reviczky Zsolt
„Egy nagyjából húsz éve fennálló probléma megoldása vette kezdetét az intézkedéssel” – mondta Soproni Tamás a hvg.hu-nak. Terézváros momentumos polgármestere már a 2019-es önkormányzati választási kampányában is kiemelt figyelmet szentelt a helyiek parkolási problémáinak, és a prágai, valamint milánói megoldásokhoz hasonlóan a közterületek egy részét félre akarta tenni az ide hazatérőknek, legalábbis a legzsúfoltabb órákban. Hozzátette azonban, hogy ez csak egy kis lépés:
a hosszú távú cél az, hogy egyre kevesebb autós legyen az utcákon, és a közterületek a helyiek hasznos életterévé váljanak.
Éppen ezért is van egybekötve a parkolási program a mikromobilitás fejlesztésével – fűzte hozzá Soproni. Az élhetőbb környezet jegyében külön infrastruktúrával támogatják az olyan, a polgármester szavaival „puha” közlekedési formákat, mint a bicikli, a roller és a robogó, illetve ezeknek elektromos és közösségileg megosztott formái: kereszteződések környékén komplex tárolókat helyeznek ki a kerületben, ahol az eszközöket kényelmesen le lehet tenni. Ez egyúttal – reményeik szerint – megoldja az út közepén hagyott e-rollerek problémáját, valamint a kereszteződésekben szabálytalanul parkoló autók okozta nehézségeket is csökkenti – jegyezte meg. Az új parkolási és mobilitási rendszert októberig folyamatosan nyomon követik, hogy pontos képet kapjanak a kihasználtságról és a lehetséges forgalmi hatásokról.
AFP / Joel Saget
A polgármester szerint a legjobb megoldást egyébként a mélygarázsok jelentenék, azonban Magyarországon soha egyetlen kormány sem támogatta a belvárosban az efféle törekvéseket, utólag pedig felbecsülhetetlen összeg lenne minden ilyen beruházás. Mindazonáltal a kerület igyekszik bevonni a helyi privát garázsokat a parkolási programba: eddig 150 helyről állapodtak meg különböző cégekkel. Ezeket akár 50-60 százalékos önkormányzati támogatással vehetik igénybe a helyiek, ennek azonban van egy feltétele:
vissza kell adniuk az utcai parkolásra jogosító kártyájukat.
Soproni elmondta, jelenleg 7000 parkolási engedély van kiadva, és ugyan irreális lenne azt várni, hogy mindenki sorban álljon a drágább alternatíváért, a mélygarázsok őrzött terei számtalan előnyt nyújtanak, melyekre szeptembertől jelentkezhetnek a helyiek, októbertől pedig el is foglalhatják azokat.
Kevesebb autót
Bár javarészt hasonló gondokkal küzd a Niedermüller Péter vezette VII. kerület is, Erzsébetvárosnak megvannak a sajátos problémái, amelyek a szomszédos kerülethez hasonló megoldásért kiáltanak. A városrészben összesen 12 ezer autót regisztráltak, azonban csak 7200 parkolóhely áll rendelkezésre. Niedermüller szerint a parkolóhelyek harminc százalékának felszabadítása a helyi lakosoknak nem oldja meg a problémát, pusztán mérsékelné azt. Ő egy jóval népszerűtlenebb álláspontot képvisel, ami miatt a kormánysajtó „feltehetően őt is autósüldözőként fogja felcimkézni”: szerinte a főváros belső részeire egyszerűen jóval kevesebb autót kellene beengednie a budapesti vezetésnek. „Szigorúan szabályozni kellene, hogy ki hajthat be a belvárosba, nincs szükség a töméntelen sok autóra” – mondta Niedermüller, aki a korlátozást római, illetve bécsi mintára vezetné be (a kívülről érkezők egyik nagyváros központjában sem közlekedhetnek autóval). Niedermüller hozzátette, hogy Erzsébetváros legtöbb látványossága, illetve munkahelye tömegközlekedéssel jóval könnyebben megközelíthető, mint autóval.
A polgármester lapunknak azt is mondta, egyeztetnek a parkolóházakkal is arról, hogy a lakók ott is letehessék autóikat. Mint mondta, a Városligetben található parkolóházat üzemeltető céggel és a Soproni Tamás vezette hatodik kerülettel közösen állapodtak meg kétszáz parkolóhely sorsáról, amelyek így a helyi lakosok rendelkezésére fognak állni. A lakóknak ezzel egy problémája van: így nem tudják a kocsit a lakásuk közvetlen közelében letenni, vagyis reggelente utazniuk kell még az autó eléréséhez is.
A városligeti mélygarázs
Reviczky Zsolt
A nyolcadik kerületben – hiába jelezték korábban, hogy szívesen csatlakoznának a kezdeményezéshez –, egy helyben toporog a parkolási reform. Ennek több oka is van: a képviselő-testület július 22-ig tárgyalta a projekttel összefüggő, a főváros által előfeltételként megszabott mikromobilitási programot. Józsefvárosban úgy vélik, a mikromobilitási pontok a lakóknak külön kialakítandó parkolóhelyek rovására mennének – mondta Békési Zsuzsanna, a kerület sajtófőnöke.
A nyolcadik kerületben így egyelőre sem hivatalos projektelőkészítés, sem kitűzött céldátum nincs a helyieknek szóló parkolóhelyekről. Békési szerint ez jelenleg nem is hátrány: egyelőre megnézik, hogy teljesít a hatodik-hetedik kerületekben a program, később az ő tapasztalataikra építve alakíthatják ki annak józsefvárosi megfelelőjét is.
Megkerestük a kezdeményezéshez csatlakozni kívánó XIII. kerületet is, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.
A Főpolgármesteri Hivatal szerint egyébként az összes kerület csatlakozhat a kezdeményezéshez, jóllehet, ezzel nehezen fér össze, hogy a fideszes V. kerület technikai apróságokon esett el. Belváros-Lipótváros polgármestere, Szentgyörgyvölgyi Péter közleményében azt állította: a kerület még 2020. novemberében kezdeményezte a helyieknek szóló parkolóhelyek kialakítását. Ezt akkor Karácsonyék leszavazták, mondván: nem áll rendelkezésre a megvalósításához a megfelelő jogszabályi környezet. Júniusban viszont hiába kapott a kerület arról értesítést, hogy már zöld az út, privát parkolóhelyekről szóló kezdeményezésüket a Főváros elkaszálta. Igaz, utóbbi szerint az egyeztetések továbbra is folyamatosak a két fél között.
Reviczky Zsolt
Tüneti kezelés
Nem csak Soproni Tamás és Niedermüller Péter mondja azt, hogy a városban a hosszabb távú cél az autósforgalom általános csökkentése, mintsem a parkolóprobléma megoldása. Ekés András, a Mobilissimus mobilitási műhely ügyvezetője szerint a motorizáció folyamatosan növekszik a nagyvárosokban és környékükön,
és illúzió azt hinni, hogy ennyi autó akár a forgalomban, akár várakozva elfér egymás mellett.
Ekés szerint csupán tüneti kezelés a kerületek megoldáskeresése, mert semmilyen egységes fővárosi szabályozás nincs sem a parkolásra, sem a belvárosba behajtásra. A szakember úgy véli, a problémát a gyökerénél kellene megfogni: a fizetős kerületekben a lakosok évi pár ezer forintos parkolóengedélyei (egyes helyeken akár háztartásonként több is)
az ingyensör kategóriába tartoznak, és nem motiválják a mobilitási szokások megváltoztatását.
Példaként azt hozta fel, hogy ha ugyanazokat a helyeket az önkormányzatok a rendes tarifák szerint értékesítenék, évi több mint egymillió forint bevételt generálnának mindössze egy gépkocsi helyéből, ezeket az összegeket pedig a helyi lakosok jólétére lehetne fordítani. Hozzátette, míg az autósokat ösztönözheti az olcsó parkolás, a közösségi közlekedést használók semmilyen ehhez fogható lökést nem kapnak.
Reviczky Zsolt
A Mobilissimus vezetője szerint a parkolás megoldásához nem kizárólag a parkoláspolitikán keresztül vezet az út: olyan városrendezési és közlekedésfejlesztési megoldások kellenének, amelyek akár saját autó nélkül is minden mobilitási igényt kiszolgálnak. A „Mobilitás, mint szolgáltatás” egy ilyen megközelítés: Ekés úgy látja, egy olyan rendszerre lenne szükség, amelybe integrálva van minden közlekedési forma (a tömegközlekedéstől és a taxitól kezdve az autó-, kerékpár- és más járműmegosztókon át a parkolásig), és egy fix havidíjért az emberek össze tudnak állítani egy, a saját igényeikhez leginkább passzoló csomagot, mindig a legkézenfekvőbb közlekedési megoldást választva. Ehhez azonban olyan városarculat kellene, amely az élhető, letisztult, zöld környezeteket helyezi előtérbe, az utcákat pedig nem autótároló folyosókként képzeli el.
Szentgyörgyvölgyi Péter szerint ők már előbb kitalálták a kizárólagos várakozóhely ötletét, de a főpolgármester akkor leszavazta azt. Közben a VI. kerületben megvalósult egy ilyen elképzelés, és a XIII. kerületben is tervezik.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.