szerző:
Serdült Viktória
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Darázsfészekbe nyúlhatnak a fővárosi kerületek a kedvezményes parkolási díjak megreformálásával, de sokáig nem halogathatják a kérdést. Budapest belső kerületeiben ugyanis szinte kivétel nélkül kevesebb parkolóhely van, mint ahány engedélyt kiadnak az önkormányzatok. Információink szerint Erzsébetvárosban és Ferencvárosban már a szakmai előkészítés zajlik és akár jövő januártól változhatnának a díjak, a VI. kerület pedig a fővárossal közösen tervezi, hogy környezetterhelés alapján vizsgálják felül a lakossági parkolási engedélyeket.

A veszélyhelyzet eltörlésével július másodikától (vagyis csütörtöktől) ismét országszerte fizetni kell a parkolásért, Budapesten azonban több tízezer olyan ember van, akit ez kevésbé fog érinteni – ők azok a kerületi lakosok, akik egész évben ingyen, vagy jelképes összegért tárolhatják lakóhelyük közelében az autóikat. A kedvezmény ráadásul sok helyen intézményeknek és cégeknek is jár, ami ahhoz vezet, hogy

a főváros belső kerületeiben szinte kivétel nélkül kevesebb parkolóhely van, mint ahány engedélyt kiadnak az önkormányzatok.

Az „alanyi jogú” ingyenes lakossági parkolás körül kialakult vita egyáltalán nem új, felülvizsgálatát már a Budapesti Mobilitási Terv 2030 is javasolta, amit még Tarlós István volt főpolgármester felhatalmazása alapján a BKK – szakértők bevonásával – dolgozott ki. Eddig azonban nem akadt egyetlen olyan polgármester sem, aki meg merte volna kockáztatni a helyi autósok haragját.

©

A hvg.hu információi szerint a tavalyi önkormányzati választások óta viszont egyre több olyan kerület akad, amely fokozatosan és semmiképpen nem radikálisan, de megváltoztatná az eddigi gyakorlatot. Ennek első körében főleg az intézmények és a cégek számíthatnak változásokra.

Autónyi közterület ingyen

A kedvezményes lakossági parkolás intézménye egyidős a fizetős övezetekkel: még a legzsúfoltabb belvárosi kerületekben is bevett gyakorlat, hogy a lakók ingyen, vagy néhány ezer forintért parkolhatnak a lakóhelyükön. Emellett több helyen egészségügyi intézmények, cégek, közalkalmazottak is kapnak kedvezményt, na és persze rengeteg trükköző, akik ismerőseik, családtagjaik lakásába bejelentkezve játsszák ki a rendszert.

Emellett se szeri se száma a méltányosságból adott kérelmeknek is, ezeknek felülvizsgálata már egy ideje megkezdődött. Az V. kerületi önkormányzat például június 25-ei testületi ülésén lakossági panaszra tárgyalt arról az előterjesztésről, amely visszavonta az Ecuadori és a Zambiai Köztársaság konzuli képviseletének díjmentes parkolóhelyét. Terézváros pedig tavaly vonta vissza Oroszország kereskedelmi képviseletének kizárólagos parkolási engedélyét, amivel 33 parkolóhelyet szabadított fel, és ugyanez történt a Nemzeti Nyomozó Iroda költözése után az Aradi utcában is.

A fenti példák jól mutatják, hogy a számolatlanul adott várakozási engedélyeknek leginkább azok isszák meg a levét, akiknek valóban szükségük lenne rá: a helyi lakosok.

„Nálunk talán még nem is olyan vészes a helyzet, de tízből nyolcszor így sem tudok megállni a házam környékén” – mondta erről egy óbudai olvasónk. Újlipótvárosban pedig szinte mindennapos, hogy a helyieknek akár 15-20 percet is körözniük is kell, hogy parkolóhelyet találjanak.

©

A témával korábban foglalkozó g7.hu tavaly közérdekű adatigénylésben kérte ki a kerületektől, hány várakozási engedélyt adtak ki 2019-ben. Mivel a helyzet tavaly óta valószínűleg nem sokat változott – legfeljebb rosszabb lett – ezekre az adatokra most is lehet támaszkodni. Márpedig eszerint ma nincs olyan belvárosi kerület Budapesten, ahol ne lenne lényegesen kevesebb az elérhető parkolóhely, mint a kiadott engedélyek száma.

A legrosszabb helyzetben talán az erzsébetvárosi lakók vannak: az 53 ezer lakosú kerületben mindössze 7100 parkolóhely van, ehhez képest több mint 12 ezer engedélyt adott ki az önkormányzat. Nem járnak sokkal jobban a 38 ezres Terézvárosban élők sem, az önkormányzat lapunknak azt írta: a kerületben 6739 parkolóhelyen kell osztozniuk, miközben 9331 kedvezményes várakozási engedélyt adtak ki. A legkisebb – egyben legzsúfoltabb – V. kerület mindössze 5300 parkolóhellyel büszkélkedhet, mégis 7100 engedélyt adott ki.

A XIII. kerületben ennél – papíron – kevésbé vészes a helyzet, ott 29 300 parkolóhelyre jut 31 300 engedély. Lapunknak küldött válaszában az önkormányzat azt írta, hogy ebből 30 417 a lakosságnak jár. Ferencvárosban hasonlóan oszlanak meg az arányok: kerületi tulajdonban 7604 parkolóhely van, fővárosiban pedig még 390, ehhez képest a kiadott engedélyek száma 8171. Ebből 7768 lakossági engedély, a többit helyi vállalkozások, cégek, önkormányzati (50 db) és egyéb intézmények kapják meg. Józsefvárosban információink szerint 10 500 parkolóhelyre út 11 500 engedély. Óbudán 11 822 fizetős helyre jut 9 823 lakossági és 1035 alkalmazotti engedély.

Az ajándék parkolóhelyek osztogatása nemcsak a helyi lakókat, hanem az önkormányzatot is megkárosítja, ezzel ugyanis gyakorlatilag ingyen adják az értékes közterületet az autóknak: Belváros–Lipótvárosban és Józsefvárosban az első gépkocsi után még regisztrációs díjat sem kell fizetni, de a többi kerületben sem megy 2500 forint fölé az éves díj.

Választásba kerülhet

A parkolási rendszer megreformálásának egyik lépése a rendszer egységesítése lenne, mely – ahogy arról már korábban beszámoltunk – progresszív, sávos parkolást vezetne be a belső kerületekben. A Fővárosi Közgyűlés a múlt héten azt is megszavazta, hogy a II., a XII., a XIII. és a XIV. kerületben augusztus 1-től jelentősen drágul a parkolás.

Ugyan kevesebb figyelmet kapott, de Karácsony Gergely főpolgármester a Budapest Restart című beszélgetésben nemrég a kedvezményes parkolási engedélyek reformjára is kitért, amit rendszerszintű problémának nevezett. A főpolgármester szerint ezért az engedélyek számát „egy kicsit összébb kellene húzniuk” és fel kellene szabadítani a helyeket rövid távú parkoláshoz.

„Most a semmit osztogatjuk egymásnak ingyen. A közterület egy kincs Budapesten, ezt kell jobban közösen hasznosítani és ösztönözni a rövidebb időtartamú parkolást” – tette hozzá Karácsony.

A főpolgármesternek azonban nem lesz könnyű dolga, és nem csak azért, mert a várakozási engedélyek kiadása a kerületek hatásköre. A lakossági kedvezmények megnyirbálása érthető módon sehol sem túl népszerű intézkedés, így még ha hozzá is kezdenek a polgármesterek, azt rendkívül óvatosan és fokozatosan teszik.

A hvg.hu információi szerint jelenleg két olyan kerület van, ahol valamilyen szintű változást terveznek: Erzsébetváros és Ferencváros.

Niedermüller Péter, a VII. kerület polgármestere lapunkban azt mondta: a fő problémát náluk az jelenti, hogy rengeteg intézmény is kért magának méltányosságból kedvezményes parkolást, a kerület vezetése pedig mindenkinek megadta.

„Igyekszem ennek valamilyen korlátot vetni, mert meg fogunk fulladni” – magyarázta Niedermüller, miért van szükség a szigorításra.

A polgármester első körben azt szeretné, hogy jelentősen emeljék az éves parkolási díjat, de vegyék figyelembe a rászorulókat, például a mozgássérülteket vagy az időseket, vagy akár az autó korát és súlyát. Azon egyelőre még folyik a vita, mi alapján differenciáljanak, de a legfelső kategória akár tízszerese is lehetne a mostaninak. Ami az intézményeket illeti, a politikus szerint ott mindenképpen új módszereket kell kitalálni. Azok az orvosok például, akik máshol élnek, de hetente egy napot a kerületben rendelnek, csak arra az időszakra kapjanak kedvezményes parkolást, ne pedig az egész évre – sorolta a terveket Niedermüller, aki szerint megoldás lehet az is, ha az intézmények fizetik ki az alkalmazottaknak a díjat.

Az erzsébetvárosi polgármester is utalt rá, hogy legkorábban 2021-ben tudnak változtatni, hiszen a már kiadott várakozási engedélyek az év végéig szólnak, és koalíciós egyeztetésekre is szükség lesz a kerületben.

Ferencvárosban szintén a rengeteg autó miatt akar változtatni az önkormányzat, de ennyire konkrét tervek még nincsenek.

"Egyelőre a szakmai előkészítés zajlik, de a IX. kerület fokozatosan szeretné bevezetni a díjváltozást" – írták lapunknak. Az, hogy a jövőben mennyit kellene fizetni éves hozzájárulásként, és pontosan kiknek, még nem döntötték el, de az biztos, hogy az új rendeletet leghamarabb január 1-től lehetne bevezetni.

A Főváros is készül valamire

Más kerületekben egyelőre óvatosabban állnak a kérdéshez. Terézvárosban Soproni Tamás polgármester már a kampányában megígérte, hogy visszaveszik a felelőtlenül elherdált parkolóhelyeket. A VI. kerület sajtóosztálya most azt írta, a lakossági engedélyek kiadásában nem terveznek változtatást, az intézmények, hivatalok esetében azonban már korábban elkezdődött a felülvizsgálata annak, hogy a kizárólagos parkolási engedélyek minden esetben indokoltak-e. Ennek eredménye volt az orosz képviselet engedélyeinek visszavonása is, és ha szükséges, akkor a későbbiekben további kizárólagos engedélyeket szüntethet meg a képviselő-testület. Válaszukból pedig az is kiderült, hogy a Főváros milyen változtatásokra készül.

"A Fővárossal közösen azt tervezzük, hogy környezetterhelés alapján vizsgálnánk felül a lakossági parkolási engedélyeket, vagyis ezek az autó típusától függően kerülhetnek kiadásra a jövőben" – írták.

Óbudán a képviselő-testület már tavaly módosította a parkolási rendeletet: a kerületiek és az ott dolgozó közalkalmazottak juttatásaihoz nem nyúltak, de a bérlői kedvezményeket megvonták. Erre közleményük szerint azért is volt szükség, mert tömegesen éltek vele vissza. A III. kerületben ezen kívül augusztus 3-ától már Kaszásdűlőn is fizetni kell a parkolásért. A lakossági kedvezmények változtatása azonban nincs napirenden.

Információink szerint nem várható a közeljövőben lényeges változás Józsefvárosban, a XIII. kerületben, sőt nem terveznek változtatni Belváros–Lipótvárosban sem. Az V. kerület sajtóosztálya a hvg.hu kérdésére azt írta: a kerületben csak és kizárólag az állandó lakcímmel rendelkezők részére, valamint az egészségügyi intézmények számára biztosítanak éves várakozási engedélyt, ingyenesen. Bérlőknek, cégeknek és intézményeknek viszont eddig és ezentúl sem jár.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Serdült Viktória - Windisch Judit Itthon

Több szabad parkolóhelyet, de áremelést is hozhat egy új fővárosi parkolási rendszer

Tarlós István évek óta szerette volna elérni, most mégis a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat vághat bele a budapesti parkolási rendszer egységesítésébe. Ehhez első körben kormányzati jóváhagyásra sem lesz szükség, hiszen a bevételek a kerületeknél maradnak, az autósok viszont akár ingyen parkolhatnak az első negyed órában, majd sávosan emelkednének a díjak. Azt a főváros is elismeri: a felülvizsgálat után bizonyos helyeken többet kell majd fizetni a parkolásért.

Dercsényi Dávid-Windisch Judit Itthon

Bevenné a gyomra, ha tízezreket kéne fizetnie, hogy a saját háza előtt parkoljon?

Vajon érzi-e magát annyira biztonságban egy kerületi polgármester, hogy megnyirbálja a lakosainak járó parkolási kedvezményeket a zsúfoltság csökkentéséért? Egy fővárosi tanulmány ugyanis ezt a lehetőséget vetette fel. A kerületek jelenleg két kézzel szórják az ingyenparkolás lehetőségét, ami olyan, mintha milliós ajándékokat dobálnának a lakóknak.

Külföldön nyaralok, hogy jövök így haza? - kisokos a szigorításhoz

Külföldön nyaralok, hogy jövök így haza? - kisokos a szigorításhoz

Az egykor Simicska emberének tarott Horváth Pétert nevezte ki Orbán az Energiahivatal élére

Az egykor Simicska emberének tarott Horváth Pétert nevezte ki Orbán az Energiahivatal élére

Másfél ezren élnek Magyarországon olyanok, akik még Trianon előtt születtek

Másfél ezren élnek Magyarországon olyanok, akik még Trianon előtt születtek