Továbbra is Szijjártó rendelkezésére áll az állami Airbus

A tavaly megvásárolt szállító repülőgép tulajdonosi jogait mostantól a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség gyakorolja, a hasznosítás a Wizz Air magánlégitársaság feladata, de a lényeg az, hogy a külgazdasági és külügyminiszter bármikor oda repülhessen vele, ahová akar. Úgy látszik, jogilag most rendezték pontosan az egy éve vásárolt gép helyzetét.

Továbbra is Szijjártó rendelkezésére áll az állami Airbus

2020 végén jelentették be, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium vásárolt egy Airbus 330-200F típusú teherszállító repülőgépet (MSN1578), mert így gyorsabban tudjuk beszerezni a járvány elleni védekezéshez szükséges eszközöket.

Árat nem közöltek, de az Airportal.hu akkor úgy tudta: a gyári új repülőgépek listaára 241,7 millió amerikai dollár az Airbus 2018-as árlistája szerint. A szaklap már akkor arról írt, hogy a gépet nem a Honvédség, hanem a Wizz Air üzemelteti.  Később a miniszter azt is mondta, hogy ha épp nem kormányzati célra kell, akkor a piacon tudják értékesíteni a gép szállítókapacitását.

Szijjártó Péter egyébként – feladatából adódóan – rengeteget repül, bő három év alatt több mint egy teljes évet töltött utazással olyan gépeken, amelyek nem menetrend szerinti járatok voltak, hanem olyan, a Magyar Honvédség által üzemeltetett állami gépek, melyekről azt állítják, hogy hivatalosan nem is kormánygépek.

Ezek A-319-es repülők voltak, nem azonosak azzal, amelyről most rendelkeztek. Időnként magángépeket is használ, de nemrég kijelentette: amikor a honvédség gépei helyett másokat használnak, akkor az utakra az érvényes közbeszerzési szabályok alapján bérleti szerződést kötnek.

 A kormány péntek este közzétett döntései szerint most megszüntették a Külgazdasági és Külügyminisztérium közvetlen vagyonkezelői jogát az A-330-as szállítógép fölött, „az államot megillető tulajdonosi jogok és kötelezettségek összességének gyakorlójaként” kijelölték a sok mindennel foglalkozó és érdekes személyi változásokat is megélt HEPA Nonprofit Zrt.-t, amely a gépet a WIZZ Air Hungary Zrt. hasznosításába adja. A versenyeztetés mellőzhető.

A lényeg azonban az, hogy a HEPA Szijjártó Péter miniszter „szakmai irányítása és felügyelete mellett” látja el új feladatát, és a Wizz Airrel „a szerződés csak olyan tartalommal köthető meg, amely biztosítja a külgazdasági és külügyminiszter számára az általa meghatározott időtartamban és desztinációban a hasznosítási jogviszony hatálya alatt a szállítógépnek a közfeladatellátáshoz szükséges és az előírásoknak megfelelő, feltétel nélküli igénybevételét”.

A kormány azt is kimondta: „amennyiben a szállítógép hasznosításából származó elszámolt költségvetési bevételek összege meghaladja a szállítógép tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos elszámolt költségvetési kiadásainak összegét”, a különbözet a külügyi tárcánál marad.