Tetszett a cikk?

A tavaly megvásárolt szállító repülőgép tulajdonosi jogait mostantól a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség gyakorolja, a hasznosítás a Wizz Air magánlégitársaság feladata, de a lényeg az, hogy a külgazdasági és külügyminiszter bármikor oda repülhessen vele, ahová akar. Úgy látszik, jogilag most rendezték pontosan az egy éve vásárolt gép helyzetét.

2020 végén jelentették be, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium vásárolt egy Airbus 330-200F típusú teherszállító repülőgépet (MSN1578), mert így gyorsabban tudjuk beszerezni a járvány elleni védekezéshez szükséges eszközöket.

Árat nem közöltek, de az Airportal.hu akkor úgy tudta: a gyári új repülőgépek listaára 241,7 millió amerikai dollár az Airbus 2018-as árlistája szerint. A szaklap már akkor arról írt, hogy a gépet nem a Honvédség, hanem a Wizz Air üzemelteti.  Később a miniszter azt is mondta, hogy ha épp nem kormányzati célra kell, akkor a piacon tudják értékesíteni a gép szállítókapacitását.

Szijjártó Péter egyébként – feladatából adódóan – rengeteget repül, bő három év alatt több mint egy teljes évet töltött utazással olyan gépeken, amelyek nem menetrend szerinti járatok voltak, hanem olyan, a Magyar Honvédség által üzemeltetett állami gépek, melyekről azt állítják, hogy hivatalosan nem is kormánygépek.

Ezek A-319-es repülők voltak, nem azonosak azzal, amelyről most rendelkeztek. Időnként magángépeket is használ, de nemrég kijelentette: amikor a honvédség gépei helyett másokat használnak, akkor az utakra az érvényes közbeszerzési szabályok alapján bérleti szerződést kötnek.

 A kormány péntek este közzétett döntései szerint most megszüntették a Külgazdasági és Külügyminisztérium közvetlen vagyonkezelői jogát az A-330-as szállítógép fölött, „az államot megillető tulajdonosi jogok és kötelezettségek összességének gyakorlójaként” kijelölték a sok mindennel foglalkozó és érdekes személyi változásokat is megélt HEPA Nonprofit Zrt.-t, amely a gépet a WIZZ Air Hungary Zrt. hasznosításába adja. A versenyeztetés mellőzhető.

A lényeg azonban az, hogy a HEPA Szijjártó Péter miniszter „szakmai irányítása és felügyelete mellett” látja el új feladatát, és a Wizz Airrel „a szerződés csak olyan tartalommal köthető meg, amely biztosítja a külgazdasági és külügyminiszter számára az általa meghatározott időtartamban és desztinációban a hasznosítási jogviszony hatálya alatt a szállítógépnek a közfeladatellátáshoz szükséges és az előírásoknak megfelelő, feltétel nélküli igénybevételét”.

A kormány azt is kimondta: „amennyiben a szállítógép hasznosításából származó elszámolt költségvetési bevételek összege meghaladja a szállítógép tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos elszámolt költségvetési kiadásainak összegét”, a különbözet a külügyi tárcánál marad.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!