szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mit kezdenek a konzervatív, fideszes tanárok azzal, hogy rosszul keresnek? Feladatuk-e az a tiltakozóknak, hogy lemondassák a kormányt? Szabad-e sztrájkolni úgy, hogy a sztrájktörvény szinte semmit nem enged? Ilyen témákról volt szó a Bibó István Szabadegyetem rendezvényén.

Jogaikat követelő tanárok
Egyre erősödik a tanárok, diákok, szülők tiltakozása, miután az oktatási kormányzat drasztikus lépésekkel próbálja megtörni a jogaikért kiálló pedagógusok ellenállását. Az iskolai akciók összérnek, a mozgalom már az ország mind több részére kiterjed. Kövesse cikksorozatunkban a friss híreket, riportokat, interjúkat, elemzéseket.
Friss cikkek a témában

Nagyon nagy a feszültség az oktatásügyben, de sok pedagógus nem ért egyet a szakszervezetek követeléseivel, mert vagy „brutálisan konzervatívak”, vagy mert elkötelezett Fidesz-szavazóként „intellektuális bűvészmutatványokra” van szükségük ahhoz, hogy az alacsony fizetéseiket megmagyarázzák maguknak – mondta Radó Péter oktatáskutató a CEU Demokrácia Intézetben működő Bibó István Szabadegyetem beszélgetésén.

A Telex tudósítása szerint a rendezvényen Palya Tamás, a Kölcsey Ferenc Gimnáziumból kirúgott tanár arról beszélt, hogy az lenne komolyan vehető tiltakozás, ha tízezer tanár egyszerre azt mondaná, nem megy be dolgozni, de tisztában van vele, hogy ez nem fog megtörténni.

A gyereknek azt is meg kell tanítani, hogy állj ki magadért - Palya Tamás kirúgott tanár a HVG Teraszon

„Néha azt érzem, én már annyi mindent tettem, csináljon már más is valamit", mondja a Kölcsey gimnáziumból négy kollégájával együtt elbocsátott pedagógus, aki fél, hogy a megmozdulások kifulladnak, és nem fognak nagy dolgok történni. Úgy véli, ez akkor változhat, ha a szülők vállalnak nagyobb szerepet a tiltakozásokban.

Arról nagyobb vita volt, hogy kell-e politizálnia a tanárok mellett kiálló tüntetésnek. Radó szerint alapvető kérdés az, hogy politikai rendszerváltás nélkül sikerre lehet-e vinni politikamentes követeléseket. Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke arról beszélt, a kormány megbuktatása az ellenzék feladata, a szakszervezet a saját ágazatának munkakörülményeit próbálhatja meg javítani. Radó erre visszakérdezett, elképzelhető lenne-e Franciaországban egy olyan tanársztrájk, ahol a követelések között nem szerepel az oktatási miniszter lemondása. Amire Komjáthy Anna, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányának elnöke azt válaszolta: ha ilyet követelnének, nem tudnának sztrájkot szervezni, ezt rögzíti a sztrájktörvény is.

Videó: Te megtalálod magad az élőláncban?

Közös sajtótájékoztatót tartottak csütörtök reggel a pedagógus-szakszervezetek és civil szervezetek a Margit híd budai hídfőjénél, még az oktatásért szervezett élőlánc összekapcsolódása előtt.

Szabó Zsuzsa szerint a polgári engedetlenséget nem mindenki meri bevállalni, és sok pedagógus úgy gondolkozik, a nála is sokkal rosszabbul kereső szülőknek nem mondhatja azt, hogy ne vigye be az iskolába a gyerekét. Szakszervezetként pedig nem buzdíthat a polgári engedetlenségre. Palya Tamás ezt máshogy látja: szerinte a kormány addig nyirbálta a sztrájkjogot, amíg már nem lehet sztrájkolni.

 

Molnár Áron a Fülke Extrában: Nem tudom elfogadni azt, aki elfogadta ezt a rendszert

Önkényes művész vagy önzetlen aktivista? Rendszerellenes vagy ellenzéki? Idealista vagy optimista? Életútjáról, a NER lebontásáról (vagy nem lebontásáról?), a tanártüntetésekről és a saját közéleti szerepéről kérdeztük a noÁr mozgalom alapítóját videós podcastunkban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagy Iván László hvg360

A NER lényege, hogy egy tanártüntetés is rendszerellenesnek hasson

A tanár-diák tüntetés egy középosztálybeli sztori, és ha nincsenek erős szereplők a civil életben, akik össze tudják hangolni sérelmeiket a rendszer más áldozataiéval, az is marad – véli Gerő Márton szociológus, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont kutatója, az ELTE Társadalomtudományi Karának oktatója, aki a társadalmi mozgalmakkal és a civil társadalommal foglalkozik. Szerinte unikum, hogy a tanárok, a diákok és a szülők együtt és aktívan lépnek fel, de a megmozdulások alapvetően a városi iskolák köré szerveződnek, és kérdés, elérik-e a sztrájk mellett kitartó kritikus tömeget, amely jelentősen megakaszthatja a hétköznapi élet menetét.

Tóta W. Árpád hvg360

Tóta W.: Fel, fel, te éhező tanár!

A magyar oktatás helyzetére a megoldás a sztrájk. Igazi sztrájk, nem munkaidő utáni molinózás. Az iskolák bezárása. Tárgyalni pedig üljön le Orbán Viktor, elvégre a közoktatás van annyira stratégiai kérdés, mint a KESMA vagy Putyin valaga. Vélemény.