Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1362b45e-d8e7-4bc5-af81-1a52c2688e32","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem márciusban jött a nyuszi, hanem áprilisban, ezért torpant meg a kiskereskedelmi forgalom Nagy Mártonék szerint. Ők már látják az online pénztárgépek adatait, ami alapján 5-6 százalékos bővülésre számítanak a negyedik hónapban.","shortLead":"Nem márciusban jött a nyuszi, hanem áprilisban, ezért torpant meg a kiskereskedelmi forgalom Nagy Mártonék szerint. Ők...","id":"20250507_kiskereskedelmi-adatok-statisztika-marcius-ngm-kommentarja-husvethatas-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1362b45e-d8e7-4bc5-af81-1a52c2688e32.jpg","index":0,"item":"4e1b6c89-c971-49e3-ab88-d8ec13ca81a4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_kiskereskedelmi-adatok-statisztika-marcius-ngm-kommentarja-husvethatas-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 12:09","title":"Az NGM szerint a húsvéthatás miatt gyengélkedik a kiskereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a2c5edb-6f62-4151-a764-20e0badd5371","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A GKI kutatóintézet megvizsgálta a pénzbeli uniós támogatások hatásait. A csatlakozás óta több mint 21,5 ezer milliárd forint támogatás érkezett Magyarországra. Felhívják a figyelmet azonban, hogy a pénzek egy része nem hatékonyan, túlárazott beszerzések során lett elköltve.","shortLead":"A GKI kutatóintézet megvizsgálta a pénzbeli uniós támogatások hatásait. A csatlakozás óta több mint 21,5 ezer milliárd...","id":"20250508_EU-s-penzek-nelkul-meg-jobban-docogne-a-magyar-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a2c5edb-6f62-4151-a764-20e0badd5371.jpg","index":0,"item":"1026ba77-2311-4490-80f9-d01d69d81eff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_EU-s-penzek-nelkul-meg-jobban-docogne-a-magyar-gazdasag","timestamp":"2025. május. 08. 15:01","title":"21,5 ezer milliárd forint EU-támogatás érkezett Magyarországra 2004 óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra a teljes háztartása zöldenergiával működik.","shortLead":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra...","id":"20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665.jpg","index":0,"item":"549b850a-d6eb-4154-b23b-05ac0df9c92a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 08:03","title":"Összerakta 1000+ leselejtezett laptop használt akkumulátorát, most erről megy az egész háza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35b6eb38-3573-4fd3-8c7c-d61406a70f38","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A metálzenekar arénaturnén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját, Budapestre november 8-án érkeznek majd.","shortLead":"A metálzenekar arénaturnén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját, Budapestre november 8-án érkeznek majd.","id":"20250507_Budapestre-is-eler-a-Parkway-Drive-arenaturneja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35b6eb38-3573-4fd3-8c7c-d61406a70f38.jpg","index":0,"item":"e20a3509-5411-4c1a-891c-c69f33ca37c4","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Budapestre-is-eler-a-Parkway-Drive-arenaturneja","timestamp":"2025. május. 07. 15:52","title":"Budapestre is elér a Parkway Drive jubileumi arénaturnéja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes adatot őriz az eszközük. Csalók boldogan csapnak le a régebbi operációs rendszert futtató készülékekre, óriási bevételek reményében. Egy biztonsági szigorítás jegyében a régebbi, védtelenebb készülékekkel nem lehet majd mobilbankolni.","shortLead":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes...","id":"20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65.jpg","index":0,"item":"824b0711-5e26-44f8-8c71-cbbf31b57e50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 20:03","title":"Régebbi az androidos telefonja? Akkor most gyorsan nézze meg a Beállítások menüt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e2bf2dc-719e-4164-91de-3e45b5fe9d8e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarországon nem napi két percben megy a gyűlöletpropaganda, hanem 24 órában, és nem véletlenül.","shortLead":"Magyarországon nem napi két percben megy a gyűlöletpropaganda, hanem 24 órában, és nem véletlenül.","id":"20250508_Deutsche-Welle-Orban-a-Nagy-Testver-stilusaban-gyulolkodik-Ukrajna-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e2bf2dc-719e-4164-91de-3e45b5fe9d8e.jpg","index":0,"item":"fb7d929b-71a1-4a0d-865a-0365eac43d21","keywords":null,"link":"/360/20250508_Deutsche-Welle-Orban-a-Nagy-Testver-stilusaban-gyulolkodik-Ukrajna-ellen","timestamp":"2025. május. 08. 07:30","title":"Deutsche Welle: Orbán a Nagy Testvér stílusában gyűlölködik Ukrajna ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc9d3d53-ed7e-4e4c-b718-d44abc51b604","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Még velünk marad az átlagosnál hűvösebb idő.","shortLead":"Még velünk marad az átlagosnál hűvösebb idő.","id":"20250508_idojaras-elorejelzes-huvos-ido-eso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc9d3d53-ed7e-4e4c-b718-d44abc51b604.jpg","index":0,"item":"b7ea605a-8c25-477d-ab18-257b52a897f9","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_idojaras-elorejelzes-huvos-ido-eso","timestamp":"2025. május. 08. 05:44","title":"Helyenként ma is csak 11 fok lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a9cff38-2d75-468b-aa81-0135c2726c5c","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az angol szövetség rasszista bekiabálások, huhogás és dobálás miatt tett bejelentést a szurkolók ellen, akik söröspoharakkal dobálták a gólját ünneplő focistát 2021-ben.","shortLead":"Az angol szövetség rasszista bekiabálások, huhogás és dobálás miatt tett bejelentést a szurkolók ellen, akik...","id":"20250507_szurkolo-eltiltas-repohar-bedobas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a9cff38-2d75-468b-aa81-0135c2726c5c.jpg","index":0,"item":"75269536-ea3c-4e29-b5ab-f19d40c5630a","keywords":null,"link":"/sport/20250507_szurkolo-eltiltas-repohar-bedobas","timestamp":"2025. május. 07. 16:08","title":"Az elsőfokú ítélet szerint 5 évig nem járhat sporteseményre a szurkoló, aki repohárral dobta meg Raheem Sterlinget Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A sajtóba vetett bizalom igen alacsony Magyarországon, a magyar közmédiát egyenesen a legmegbízhatatlanabbnak tartjuk, emiatt pedig sokan inkább a közösségi médiából tájékozódnak. A júniusi duplaválasztás kampányában is így lesz ez, de itt jó eséllyel főleg a jobboldali, kormánypárti propagandával és egyoldalúsággal fogunk csak szembe találkozni, foglalható össze a Republikon elemzése.
Egyre kevesebb az olyan választópolgár, aki egy-egy voksolás előtt aprólékosan kutat, tájékozódik, netán még a pártok választási programjait is részletesen összehasonlítja – ezt felismerve a pártok többsége már nem is nagyon kínozza magát a programalkotással. Informálni és informálódni azért kell és lehet,
választásból pedig idén kettő is lesz, még ha egyszerre, június 9-én is tartják az európai parlamenti voksolást és az önkormányzati választásokat is.
Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy a kampányidőszakban a hagyományos, illetve a közösségi médiát mennyire tartják megbízhatónak a magyarok. Honnan tájékozódnak a duplaválasztás kampányában, és mennyire hitelesek, kiegyensúlyozottak ezek a platformok? Erre keresete a választ a magát liberális műhelyként meghatározó Republikon Intézet friss, először a hvg.hu-n publikált elemzése.
Orbán Viktor azért nem engedte el a hagyományos médiát: rádiónyilatkozatokat ad
MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán
Az biztos, hogy a magyar választó inkább a közösségi médiából tájékozódik, mint a hagyományosból (írott sajtó, televízió, rádió), az utóbbiba vetett bizalom ugyanis rendkívül alacsony itthon, a magyarok az egész EU-ban a legkevésbé bíznak a saját közmédiájukban.
Pénz és politikai influenszerek a kulcs
A “hírfogyasztási szokásaink és hatásaik a 2024-es választások kampányaira” című elemzésében a Republikon Intézet rögzíti, hogy a politikai kommunikációban kiemelt szerepe van a közösségi médiának. Azon túl, hogy politikusok is főleg a Facebook-ot használják a választók elérésére és megtartására, az influenszerek jelentősége is egyre nagyobb a politikai térben.
A hagyományos médiumoktól (az írott sajtótól, televíziótól, rádiótól) eltérően a közösségi médiás tartalmakat és előállítóikat nem kötik írott vagy akár íratlan sajtóetikai szabályok. Ezek a tartalmak elsősorban nem a hírigények kiszolgálására készülnek, hanem politikai álláspontok, így nem is annyira informálnak, inkább szubjektív narratívákba helyezik a politikai híreket.
A Fideszben a kommunikációs térben (és a politikai porondon) aratott siker egyik kulcsának a közösségi médiában vásárolt véleménydominanciát tartják - még csak a másik vélemény eltüntetésére sincs szükség, ha azokat állandóan meg lehet trollkodni.
Mivel az, hogy a közösségi médiatartalmak milyen elérést produkálnak, elsősorban anyagi ráfordítás kérdése, a pénzesebb politikai szereplő ezen a pályán előnyből indul. A kormánypártok számára ráadásul politikailag kedvező lehet a sajtóba vetett bizalom aláásása. Ám ez “közös valóságunk terének csökkenéséhez vezet” – figyelmeztet a Republikon elemzése.
Gyorsan ledolgozta hátrányát a Fidesz
A 2019-es önkormányzati választások eredményével a Fidesz-KDNP aligha lehetett elégedett. A nagyvárosokban az ellenzék sokkal jobban teljesített, mint 2014-ben, Budapesten pedig tarolt. A vártnál gyengébb kormányoldali szereplés okai között ott volt a közösségi média, különösen a Facebook hatása is, mert ezt az ellenzék eredményesebben használta a kampányban.
Az Átlátszó akkori számítása szerint inkább ellenzékinek mondható hirdetések 159 millió, Fidesz-szimpatizáns hirdetések pedig 109 millió forint értékben jelentek meg a Facebookon. A Fidesz-KDNP is felismerte ezt, és 2020 elején létrejött a Megafon Központ: a kormánypárti influenszereket futtató szervezet fő célja a közösségi média leuralása. Ma már
a Megafon több milliárdos költségvetésből népszerűsíti a Fidesz-KDNP-nek kedvező üzeneteket.
Legalább nyolcmilliárd forint érkezett az elmúlt években a kormánypárti influenszereket foglalkoztató, illetve a Fidesz érdekében kampányokat folytató szervezetekhez úgy, hogy az összeg forrásáról semmi sem deríthető ki - írja a 24.hu. Csak a Megafon egyetlen év alatt kétszer annyi pénzhez jut így, mint amennyi a teljes ellenzék állami kampánytámogatása volt.
A 2022-es parlamenti választásokig a Facebook saját, nyilvános adatbázisa alapján a Megafon már több mint egymilliárd forintot fordított hirdetésekre a közösségi oldalon, ezzel az időszak legtöbbet költő politikai hirdetője volt. Közben a Fidesz és a kormány is százmilliókat költött a Facebookon. A választási eredmény pedig őket igazolta, hiszen újabb kétharmadot szereztek.
Információ: honnan, kitől, kinek?
A 2022-es választási eredmények mellett a nemzetközi kutatások is azt támasztják alá, hogy a magyar politikai erőknek megéri elsődleges kampányeszközként használni a közösségi médiát, mivel uniós összehasonlításban kiemelkedően nagy szerepet játszhat a szavazók megszólításában. Az Eurobarométer tavaly őszi adatai szerint
a magyar válaszadók 56 százaléka használta a közösségi médiát, illetve online blogokat hírforrásként, szemben a 37 százalékos EU-s átlaggal.
Republikon Intézet
Ráadásul egy korábbi, 2022 július kutatásból kiderült, hogy a magyar válaszadók 25 százaléka az általa követett közösségi médiás szereplőket tekinti a legmegbízhatóbb hírforrásnak, míg az EU-s átlag csak 14 százalék. De az online hírportálok is EU-s átlag felett népszerűek itthon: a magyarok 48 százaléka fordul hozzájuk hírekért, amíg az EU-átlag 42 százalék.
Republikon Intézet
Az online tartalmak népszerűségének áldozata is van: a hagyományos média. A nyomtatott sajtó, a televízió és a rádió jelentősen az EU-s átlag alatt teljesít. Az Ipsos tavaly őszi nemzetközi bizalmi indexének adataiból kiderült, hogy kiemelkedően alacsony Magyarországon az újságírókba vetett bizalom, és alig produkáltak jobb adatot a televíziós híradósok.
Republikon Intézet
Külön is kiemelendő a közmédia, amelyet az Eurobarométer 2022-es felmérése során a magyar válaszadók csak 22 százaléka tartott a legmegbízhatóbb hírforrásnak, ami rekord alacsony arány az EU-ban. Sokatmondó, hogy az akkori listán alulról a második Lengyelországban az új, Tusk-kormánynak a közmédia átalakítása okozza a legkomolyabb jogi fejtörést.
Republikon Intézet
Dübörög a kampány, “dollármédia”
A politikai polarizáció az eltérő politikai nézeteket vallók csoportjainak elszigetelődését is jelenti. A kormánypárti és ellenzéki szavazók valósága egyre eltérőbb, a két csoport közti átjárás lehetősége is egyre szűkül. Noha a közösségi médiás jelenlét mindkét politikai oldal számára kiemelkedő jelentőségű, az tud többet profitálni belőle, amelyik több pénzt tud áldozni rá, és
ebben a versenyben a kormányoldal legyőzhetetlennek látszik.
Bár a júniusi választásokig még öt hónap van hátra, a Fidesz-KDNP – a Megafonnal és a Mediaworks-szel karöltve – már bőszen kampányol a közösségi médiában – állapítja meg a Republikon Intézet elemzése. Bizonyítékként a Facebook hirdetési adatait hozzák: tavaly decemberben a 15 legtöbbet költő politikai hirdető közül 13 a kormány narratíváját népszerűsítette.
Republikon Intézet
A Fidesz nemcsak azon dolgozik, hogy a Facebookon, YouTube-on, Instagramon vagy akár TikTok-on folytatott kampányaival minél többeket érjen el, és ezeket a kormánypárti tartalmakat tegye elsődleges hírforrássá a kampányban, hanem azon is, hogy erősíti a hagyományos médiával szemben már meglévő bizalmatlanságot: tudatosan ássa alá a sajtóba vetett bizalmat.
A „dollármédia” (a „dollárbaloldal” mellett) a 2023-as év egyik jellemzőbb politikai terméke a jobboldalon, emellett megjelent a magyar “szuverenitásra” veszélyesnek nyilvánított “irányokat” meghatározó brüsszelezés, washingtonozás és sorosozás is. Sőt, létrehozták a Szuverenitásvédelmi Hivatal is, amelynek célja a kormánykritikus hangok további hiteltelenítése.
Egy államtitkár és egy rektor mellett a kormányzat politikai furkósbot-intézményét vezető Lánczi Tamás megbízólevelét is átadta szerdán a Sándor-palotában a köztársasági elnök.