A Fidesz megértette: a hangulatkeltéshez nem média kell, csak villanásnyi videók
A Fideszben a kommunikációs térben (és a politikai porondon) aratott siker egyik kulcsának a közösségi médiában vásárolt véleménydominanciát tartják – még csak a másik vélemény eltüntetésére sincs szükség, ha azokat állandóan meg lehet trollkodni.
Az a feladatunk, hogy mindig egy lépéssel előrébb legyünk, mint a másik oldal
– mondta a média uralma kapcsán Schmidt Mária történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója a múlt héten, és a receptet is ismerni véli a megszüntetett Figyelő egykori tulajdonosa: „A mostani világban rövidfilmeket, két-három perces tartalmakat kell ütősen elkészíteni.” A szavai valóságos forradalmat rejtenek az évtizedig a hagyományos sajtó megszerzésén ügyködő Fidesz és holdudvara számára. Az említett formátum terjesztésére ugyanis nincsen saját felülete a kormánymédiának, ilyen rövidfilmeket a Facebook, a YouTube, a Twitter vagy éppen a kínai konkurenciájuk, a TikTok képes a leghatékonyabban terjeszteni.
Pedig alig négy éve történt, hogy megalapították a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványt, hogy egy központi hírcentrummal tökéletes propagandagépezetté alakítsák a megyei napilapokat. Abból indultak ki, hogy meg kell szerezni azokat a felületeket, amelyeket az emberek megszoktak, szeretnek, és aztán ott kell tolni a kormányzati üzeneteket, és eltüntetni az ellentétes véleményeket. Csakhogy kiderült, hogy az új tartalom miatt népszerűtlenebbé váló sajtótermékek túl költségesek és kevéssé hatékonyak. Az olvasó, a néző, a hallgató ugyanis átugorhatja, lehalkíthatja azokat a részeket, amelyeket Rogán Antalék diktáltak.
Miért a populista jobboldal tudja bevenni a közösségi médiát?
Egységfrontba tömörültek a populista jobboldali politikusok és a közösségi médiumok dollármilliárdos tulajdonosai, miután rájöttek, hogy egymást kiválóan tudják éltetni. A Trumptól Orbánig húzódó tengely jól jön a Twitter új vezérének, döfés a hagyományos médiumoknak.