Tavaly 28 olyan döntést hoztak Orbánék, amiről még akár 90 évig nem tudhatunk meg semmit

Egyre több titkot gyárt a kormány: a 2022-es 24-gyel szemben tavaly már 28 olyan kormányhatározat született, amelyet azonnal titkosítottak. Így a kormány tagjain és egy nagyon szűk körön kívül ezekről jó eséllyel évtizedekig nem fogunk tudni. Senki, semmit.

Tavaly 28 olyan döntést hoztak Orbánék, amiről még akár 90 évig nem tudhatunk meg semmit

Tavaly sokkal több titkos kormányhatározatot hozott a kabinet, mint egy évvel korábban, vagyis összébb húzta Orbán Viktor a Karmelitában a nyilvánosság függönyét – méghozzá pontosan 28-szor. A Miniszterelnöki Kormányiroda a hvg.hu közérdekű adatigénylésére válaszul ugyanis közölte: 2023-ban a kormány 28 titkos, úgynevezett háromezres kormányhatározatot hozott.

Ritkán ilyen rövid egy közérdekű adatigénylésre érkező válasz, mint ez, vagyis egy kétjegyű szám. Csakhogy a darabszámnál többet tényleg nem lehet közölni ezekről, mivel a kormányhatározatoknak nemcsak a tartalma titkos, vagyis “nemzeti minősített adat”, hanem már a címe is, mert abból kiderülhetne, milyen témáról szól.

 

Van, ami biztosan a Karmelitában, a kormányülés termének falai közt maradt
Facebook / Orbán Viktor

Ezeknek a kormánydöntéseknek közös jellemzője, hogy négyjegyű jelölésük, a sorszámozásuk hármassal kezdődik, ezért is hívják őket “háromezres” határozatoknak. Ebből született tehát tavaly 28, ami nem tűnik soknak, főleg, hogy a kormány 2023-ban 1621 darab nyilvános határozatot is hozott. Ezeket nevezzük “ezres” határozatoknak. De vannak másmilyenek is:

Nyilvános, nem nyilvános és titkos határozatok
  1. Vannak azok a kormányhatározatok, amelyek teljesen nyilvánosak, kötelező azokat közzétenni a Magyar Közlönyben, ezek sorszáma kezdődik egyessel, ezek az ezres határozatok.
  2. Vannak a nem titkos, de nem is közzétett kormányzati döntések, amelyek a kormány alá rendelt szerveknek adnak feladatot, sorszámuk kettessel kezdődik, ezek a kétezres határozatok.
  3. Vannak a minősített adatot tartalmazó, titkos kormányhatározatok, amelyek nem nyilvánosak, nem jelennek meg sehol, ezek a háromezres határozatok, mivel a sorszámuk hármassal kezdődik.
  4. Vannak a nem nyilvános, általában munkaszervezési jellegű kormánydöntések, amelyek sorszáma négyessel kezdődik, ezek a négyezres határozatok

A fenti négyféle változatból tehát csak a háromezres határozatok azok, amelyek hivatalosan is titkosnak számítanak. A törvény szerint ezek nemzeti minősített adattá válnak, tartalmuktól függően 10, 20, vagy a “Szigorúan titkos!” pecsét ráütésével 30 évre. Utóbbi minősítés ráadásul kétszer is meghosszabbítható, így akár 90 évre is elzárva maradhatnak a nyilvánosság elől.

Egy kormányzati döntés ilyen szintű titkosításának általában van jogos, észszerű indoka, hiszen a háromezres határozatokban hadititkok, nemzetbiztonságot érintő információk lehetnek, ezek nyilvánosságra kerülése pedig veszélyeztetheti Magyarország érdekeit. De minősítéssel védhető a törvény szerint “Magyarország gazdasági tevékenysége” is, ami már elég tágan értelmezhető.

A háromezres határozatoknak egyedül a darabszáma ismerhető meg, ezt kérte ki a hvg.hu közérdekű adatigényléssel, ahogy korábban is, így a számuk évekre visszamenőleg követhető. A statisztikai adatokból kiderül, hogy a NER 2010-2023 közötti időszakában a 2021-es év 38 darabja alighanem rekord. A háromezresek száma évről évre hektikusan változik, de az látszik, hogy

némi csökkenés után – hiszen 2021-ben 38, 2022-ben pedig csak 24 volt – megint nőtt, tavaly 28-ra.

 

Az évenként változó számokból, ha kicsit messzebbről, 4 éves kormányzati ciklusokat vizsgálva nézzük őket, már egyértelműbb tendencia rajzolódik ki. A 2010-2014-es kormányzati ciklusban 72 ilyen döntés született, 2014-2018 között már 96, a 2022-ben véget ért ciklusban pedig már bőven 100 feletti volt a háromezres döntések száma.

 

A jelenlegi ciklus sem a transzparens kormányzati döntésekről híres, ráadásul a szabályozás nemrég innen mozdult el negatív irányba. A hvg.hu írt róla, hogy karácsony előtt, lopakodva elfogadott törvénymódosítások sorával szűkítette a kormányzás során keletkező döntések, adatok nyilvánosságát, megismerhetőségét a parlamenti kétharmad.

“A Magyarország elleni uniós jogállamisági eljárás kiemelten figyel az információszabadság érvényesülésére, ám ez nem akadályozza az Orbán-kormányt abban, hogy újabb és újabb jogi trükkökkel szűkítse a kormányzással kapcsolatos adatok megismerhetőségét” – mondta erről januárban a hvg360-nak a Transparency International Magyarország jogi igazgatója, Ligeti Miklós.

 

Szinte titokban kapott duplaannyi időt döntések eltitkolására a kormány, és mással is trükközhet

Az év elejétől hatályos, fű alatt végrehajtott jogi változtatásokkal a kormány célja, hogy a közvélemény nehezebben ismerjen meg közérdekű adatokat, pénzköltéseket. Emellett jön egy újabb szigorítás, amellyel egyes döntéseit tíz helyett húsz évig titkolhatja a kabinet. Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint mindezzel folytatódik "a jogállamot semmibe vevő mélyrepülés".

Az Orbán-kormányok amúgy 2010 óta ciklusról ciklusra döntik meg saját titkosítási rekordjaikat. Sőt, jelentősen túlszárnyalják a baloldali kormányok 2006-2010 közötti időszakát is, amikor 4 év alatt összesen 51 háromezres határozat született: ebből a második Gyurcsány-kormány idején, 2006-2009 között 38, míg az azt követő Bajnai-kabinet bő egy éve alatt 13 darab.

A 2006-os év titkolózás szempontjából éles választóvonal volt, mivel azt megelőzően sokkal több titkot gyártottak a kormányok. A Medgyessy-, majd az első Gyurcsány-kormány 2002–2006 között egyetlen ciklusban 339 háromezres határozatot hozott. Előtte az első Orbán-kormány sem fogta vissza magát, hiszen 1998–2002 között még több, 380 titkos kormányhatározatot fogadtak el.

A ma már soknak tűnő, évi akár több száz titkos döntés is semmi viszont ahhoz képest, amit a rendszerváltás utáni első két ciklusban műveltek az akkori jobb- és baloldali kormányok. A Horn-kormány 1994–1998 között 486 háromezres döntést hozott, de az Antall-, majd a Boross-kabinet közvetlenül a rendszerváltás után 4 év alatt ennek is majdnem az ötszörösét, 2299 darabot.

 

Annak idején az első Gyurcsány-kormány is elég sokat titkolózott
Fazekas István

Ahogy arról a hvg.hu korábban írt, a háromezres határozatok tartalma legtöbbször úgy derül ki, hogy maga a minősítő, vagy egy következő kormány feloldja a titkosítást. Az Antall-kabinet ilyen döntései közül is sokat később a Horn-kormány hozott nyilvánosságra. Így tudható, hogy több ilyen, titkos határozat született a rendszerváltás utáni években a bős-nagymarosi vízlépcsőről.

A 3008/2004. számú kormánydöntés titkosítását is a következő, a Gyurcsány-kabinet oldotta fel. Azóta tudjuk, hogy a honvédelmi miniszter vagy a meghatalmazottja – általában a légierő ügyeletes parancsnoka – a “Nemzeti Döntéshozó Személy”, aki hazai légtérben “a terrorista céllal eltérített polgári légijárművek megsemmisítéséről” dönthet, vagyis lelövethet egy utasszállítót.

A hvg.hu írt először arról, a minősítés alól már feloldott háromezres kormányhatározatról, amelyben egy hazai fejlesztésű, az internetes forgalmat kémlelő titkosszolgálati rendszer létrehozását engedélyezte 2002 őszén Medgyessy Péter kormányfő. A sokmilliárdos költségvetésű rendszerről szóló, 3073/2002. számú határozat 18 éven át volt „Titkos!” minősítésű:

 

Titkos kormányhatározatból tudtuk meg: Medgyessy Péter is elrendelt megfigyelést

A sokmilliárdos költségvetésű rendszerről, amelyet a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat fejlesztett és működtetett, egy 18 évig titkos kormányhatározatban rendelkezett Medgyessy Péter kormányfő. A titkosítás alól már feloldott kormányhatározatokba közérdekű adatigénylés után tekinthettünk be, két, Orbán Viktor által aláírtat is megnézhettünk.