"Mindenki összevissza futkosott, többen rosszul lettek" - olvasónk beszámolója a balatoni vasúti káoszról
Teljes káoszt okozott egy letört síndarab a dél-balatoni vasútvonalon szombat délután. A MÁV szerint ritka és veszélyes pályahiba történt, a várakozásokért pedig utasaik elnézését kérik.
HVG
Állítólag egy néhány centis letört síndarab okozott káoszt a dél-balatoni vasútvonalon szombat délután.
Ahogy arról a Mávinform közlése alapján beszámoltunk, éjszakáig tarthat a pályahiba kijavítása Szabadbattyánnál, ezért több órás késésekre, pótlóbuszos átszállásokra kell számítani.
Egyik olvasónk átélte a kalandot, ő Siófokról indult volna Budapestre szombat délután 1 órakor, de már az elején kiderült, hogy teljesen bizonytalan, hogyan fog tudni hazaérni.
“Először úgy volt, hogy Kiscséripusztán át kell szállni pótlóbuszra Székesfehérvárig, de végül Lepsénynél mindenkit leszállítottak, ahonnan nyolc buszt indítottak” – meséli olvasónk. Csakhogy közben az is kiderült, nem mindegyik busz megy Fehérvárig.
“Teljes fejetlenség volt, Lepsényben két ember rosszul lett a hőségben, mentőt hívtak hozzájuk. A kalauz sem tudott semmit, azt mesélte, hogy a főmenetirányító még vissza sem hívta”.
Olvasónk szerint senki nem tudott semmit, arról is csak más utasoktól értesült, hogy a nyolcadik busz, amire végül felfért Lepsényben, csak Csajágig megy. Ráadásul – állítja olvasónk – a buszsofőrnek az volt a legfontosabb közlendője a dugig telt járaton, a tikkasztó hőségben, hogy bejelentse: szigorúan tilos inni a buszon.
Káosz a dél-balatoni vasútvonalon
Olvasói fotó
Csajágon pedig beszámolója szerint “mindenki összevissza futkosott”, semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptak.
Mindezt azért – tette hozzá -, mert a sínből letört egy néhány centis darab.
Mindenki ezen van felháborodva: miért tart éjszakáig, hogy kijavítsák?
⚠️ Frissítés: A pályahiba elhárítása az éjszakai órákig eltart, a dél-balatoni vonalon hajnalig pótlóbuszos átszállásra, rövidebb útvonalon közlekedő vonatokra, jelentős késésekre, 1-2 órával…
A történtekkel kapcsolatban megkerestük a MÁV sajtóosztályát is. Szombat délutáni válaszuk szerint a Szabadbattyán és Kiscséripuszta állomás közti vonalszakaszon egy meglehetősen ritka és rendkívül veszélyes pályahiba, úgynevezett hevedertörés és síntorlódás történ, ezért a biztonság érdekében és a nemzetközi szabványoknak megfelelően átmenetileg le kellett állítaniuk a vonatforgalmat. A vasúttársaság szakemberei a helyszínen azonnal hozzáfogtak az érintett szakasz helyreállításához. “Bár az extrém hőség jelentős mértékben nehezítette a munkálatokat, a gyors és intenzív beavatkozásnak köszönhetően – a korábban közöltekkel ellentétben – már szombat délután megindulhatott a forgalom” – írta a MÁV kommunikációs igazgatósága.
“Ennek köszönhetően – néhány órás késéssel – a Strand fesztiválra utazók érintett része is megérkezhet a fesztivál ma esti, éjszakai programjaira”.
A ritka „síntörés” okozta késések miatt a MÁV az utasai elnézését kéri.
A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV pálya- és felsővezeték-hálózatát karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat.
A szombat délutáni helyzetről a MÁV azt is közölte lapunkkal, hogy az üzemirányítás a korlátozás kezdetekor elkezdte megszervezni az új forgalmi rendet. Az átszállásokban érintett állomásokra helyszíni utastájékoztató munkatársakat és diákmunkásokat irányítottak. Azonnal intézkedtek a Balaton környéki pontokon készenlétben tartott pótlóbuszok elindítására, de a távolabbi, például a budapesti térségből is oda irányították a rendelkezésre álló pótlóbuszokat.
Délután 16 órakor már 25 pótlóbusz közlekedett, melyek folyamatosan indultak – írta a MÁV sajtóosztája. A buszok Lepsény és Székesfehérvár között, valamint Lepsény és Csajág között közlekedtek, amit azzal indokoltak, hogy utóbbi viszonylaton rövidebb a távolság közúton, így kevesebbet kell az utasoknak a pótlóbuszokkal utazniuk. Az észak-balatoni vonal csajági állomásáig pedig vasúton utazhattak Székesfehérvár és Budapest között.
Egyes budapesti vonatok, melyek eredetileg a dél-balatoni vonalon közlekedtek volna, Székesfehérvárról Csajág felé közlekedtek tovább, illetve Csajágról indultak Budapestre. Csajág és Székesfehérvár között további három motorvonati szerelvény folyamatosan ingázik mentesítő vonatként – tette hozzá a MÁV.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
Egyelőre nem tudni, milyen rakétával hajtott végre csapást Irán Izrael ellen csütörtök reggel, de az biztos, hogy a lövedék sikerrel jutott át a Vaskupolán.