Állítólag rend van a HÉV-eken, az ellenőr máshogy látja: "Felszállnak ezek a buckalakók, és itt lövik be magukat"
Több mint 700 rendőrrel tartottak erődemonstrációt az elmúlt hónapokban a gödöllői és csömöri HÉV-vonalon, de a HVG által megkérdezett utas és BKK-ellenőr szerint így is bőven vannak rázós helyzetek, drogosok, lopások, molesztálás. Már vannak testkamerás HÉV-rendészek, és gondolkodnak a kamerákon is. A 40-50 éves kocsik cseréjén viszont nem.
Cabrera Martin
Az utóbbi hónapokban fokozott ellenőrzést tartottak a rendőrök a gödöllői és csömöri, vagyis a 8-as és 9-es HÉV-vonalakon – hangzott el a budapesti és a Pest megyei rendőr-főkapitányság, valamint a MÁV-HÉV tájékoztatóján az Örs vezér terén.
Az akcióban 741 rendőr vigyázott a rendre a szerelvényeken és az állomások körül, akik több mint 7000 munkaórában 4600 igazoltatást végeztek, emiatt pedig Csécsi Soma BRFK-szóvivő szerint ma jóval biztonságosabb a vonalon utazni, mint korábban. Más számokat is mondott:
az akció ideje alatt 174 embert állítottak elő bűncselekmény-gyanú miatt, 65 szabálysértési eljárás indult, 26 körözött személyt fogtak el, továbbá 37 esetben bírságot szabtak ki.
Nagy Gábor, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója pedig arról beszélt, hogy a HÉV-vonalakon most már testkamerát viselő HÉV-rendészekkel is találkozhatunk, akiknek a jelenléte a jövőben is fokozott lesz a szerelvényeken.
Fokozott jelenlét
Cabrera Martin
A HVG-nek nyilatkozó utasok azonban egyelőre még nem látják jónak a helyzetet. Egy idősebb úr Gödöllő felé döcögve elmondta, hogy naponta ingázik a vonalon, és “legutóbb is utazott 3 kislány, egy férfi meg fogdosni akarta őket, úgyhogy odaálltam közéjük”.
“Néha vannak itt készenlétisek, de minden kocsiba nem állíthatnak rendőrt, be kellene kamerázni az összeset!” – folytatta a férfi, és mint kiderült, nem csak neki jutott ez eszébe. A bekamerázás már többször felmerült, ám sokba kerülne, és technikailag sem egyszerű.
Erről Nagy Gábor, a MÁV-HÉV vezérigazgatója a HVG-nek azt mondta, ilyen rendszer tervezése zajlik, ezután hatósági engedélyekre is szükség lesz a kamerák felszereléséhez, ami hosszú folyamat, ráadásul a 40-50 éves kocsik áramrendszere nem biztos, hogy ezt elbírná.
“Egy jó felbontású, megfelelő kapacitású megfigyelőrendszernek nagy az áramigénye, és nem szeretném, ha a kamerák telepítése után üzembiztonsági visszaesés lenne, és állandóan meg kellene állnia a szerelvénynek valami elektronikai hiba miatt” – fejtette ki a cégvezető.
Felszállnak ezek a buckalakók, és itt lövik be magukat”
– ezt már egy BKK-ellenőr meséli az Örs vezér tere felé zötykölődve. Hiába a MÁV üzemelteti a hálózatot, a jegy-és bérletellenőrzés a budapesti közlekedésszervező cég feladata. “Most egy kicsit jobb a helyzet a rendőrök miatt, de előtte katasztrófa volt” – mondta a kalauz.
Túry Gergely
“Mióta a Hős utcát kitelepítettek ide, az egész környék elfertőződött, pedig nemrég még minden nyugodt volt” – állapította meg. Szerinte az agresszív, valamilyen szer hatása alatt állók sokszor csak kis értéket lopnak, ami miatt az utasok nem tesznek feljelentést, így ezek az esetek be sem kerülnek a statisztikába.
Az elmúlt hónapokban a rendőri jelenlét növelése – a vonal menti települések polgárőreivel és a HÉV-rendészekkel kiegészülve – javított valamit és növelte az utasok biztonságérzetét is, ám érdemi javulást az egyterű, modern, kamerával felszerelt szerelvények érkezése hozhat.
Csakhogy erre a korábbi kormányzati ígéretek ellenére várni kell, hiszen nincs folyamatban új HÉV-szerelvények beszerzése. Az agglomeráció főleg kábítószerekkel összefüggő közbiztonsági problémái pedig rendészeti eszközökkel csak részben megoldhatók.
A HVG írt róla, hogy a gödöllői HÉV vonaláról gyakran érkeznek felkavaró hírek. Volt, hogy egy 55 éves nőt próbált megerőszakolni egy férfi, máskor egy fiatal fiút raboltak ki a szerelvényen, és volt, hogy az Örs vezér téri végállomáson verekedés és késelés volt:
A rendőrséghez az első félévben mindössze 49 bejelentés érkezett a H8-as HÉV-vonallal kapcsolatban, ahol sokak szerint kritikussá vált a helyzet az egyre több nehezen kezelhető, kötekedő vagy kábult utas miatt. A hatóság és a MÁV is elismeri, hogy vannak problémák, elmondták, hogyan próbálják ezeknek elejét venni, vagy ha ez nem sikerül, felderíteni az ügyeket.
Harmadik birodalmi mintára, de nem német minőségben készült el 50 éve a Balatonig vezető autópálya első fontosabb szakasza. Az állampártnak elég volt, hogy csak Kádár János balatonaligai nyaralójáig ért a sztráda.