Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1ded3710-d27a-4d17-8095-4bd0a620e0ff","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Februártól teszi elérhetővé a Honor a hazai piacon a Magic7-sorozat középkategóriás tagját, a Honor Magic7 Lite-ot.","shortLead":"Februártól teszi elérhetővé a Honor a hazai piacon a Magic7-sorozat középkategóriás tagját, a Honor Magic7 Lite-ot.","id":"20250102_honor-magic7-lite-okoselefon-specifikacio-magyar-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ded3710-d27a-4d17-8095-4bd0a620e0ff.jpg","index":0,"item":"4ddce81e-49ff-46e9-9a31-1e94ddc05c3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_honor-magic7-lite-okoselefon-specifikacio-magyar-arak","timestamp":"2025. január. 02. 16:03","title":"6600 mAh lett, maradhat? Hatalmas akkumulátorral debütált a Honor középkategóriás mobilja, a Magic7 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség kialakulásának kockázata.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség...","id":"20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3.jpg","index":0,"item":"ccff5f09-6dd9-4be5-a7e7-34f5e088f58f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 03. 19:03","title":"Jegyezze meg ezt a két számot: 22 és 19. Emlékeztetni fogják az egészségére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92b0ea6a-9b4d-4166-b5bd-93dd01db2dbd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2023 óta nem termel a Vágóhíd utcai gyár, most be is zárja a veszteséges üzemet az ukrán Roshen.","shortLead":"2023 óta nem termel a Vágóhíd utcai gyár, most be is zárja a veszteséges üzemet az ukrán Roshen.","id":"20250102_bezar-a-bonbonetti-gyar-roshen-ukran-edesseggyarto-cukorka-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92b0ea6a-9b4d-4166-b5bd-93dd01db2dbd.jpg","index":0,"item":"b634d0c7-340b-4442-b72a-3795e8ce3f16","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_bezar-a-bonbonetti-gyar-roshen-ukran-edesseggyarto-cukorka-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 08:36","title":"Bezárja az ukrán tulajdonos a budapesti Bonbonetti-gyárat ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","shortLead":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","id":"20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f.jpg","index":0,"item":"c34435fa-95e5-4163-90f9-bca74ea3822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","timestamp":"2025. január. 02. 09:59","title":"Egekbe szöktek az út- és hídépítések árai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b520b202-4d6d-4456-b946-3ee22f98988b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Senki sem akar szenvedni. Felnőttkorunkban azonban kudarcos párkapcsolataink rákényszeríthetnek, hogy szembenézzünk elérhetetlen apánkkal. Már ha valóban szeretnénk bensőséges párkapcsolatot, és bátrak vagyunk elviselni a fájó érzéseket.","shortLead":"Senki sem akar szenvedni. Felnőttkorunkban azonban kudarcos párkapcsolataink rákényszeríthetnek, hogy szembenézzünk...","id":"20250102_Tisza-Kata-Nem-faj-ha-tagadjuk-az-apavagyunkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b520b202-4d6d-4456-b946-3ee22f98988b.jpg","index":0,"item":"a2b13b42-3fe4-412e-a9d1-2f8324340db3","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250102_Tisza-Kata-Nem-faj-ha-tagadjuk-az-apavagyunkat","timestamp":"2025. január. 02. 18:20","title":"Tisza Kata: Nem fáj, ha tagadjuk az apavágyunkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","shortLead":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","id":"20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"0c04f490-b553-4b94-9dfd-326d2aaca9c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","timestamp":"2025. január. 02. 14:12","title":"Három embert kellett kimenekíteni egy budapesti lakásból, miután kigyulladt a karácsonyfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1a910e1-43c8-45f8-b86c-3e0461f46b7d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hivatalos statisztika nincs arról, hányan lehetnek szökésben. Egy becslés szerint akár 4-500-an is. Őket az otthonokba vissza, ha három hónapig nem jönnek, már aligha fogják várni.","shortLead":"Hivatalos statisztika nincs arról, hányan lehetnek szökésben. Egy becslés szerint akár 4-500-an is. Őket az otthonokba...","id":"20250103_nepszava-gyermekvedelem-otthon-szokes-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1a910e1-43c8-45f8-b86c-3e0461f46b7d.jpg","index":0,"item":"a8b7c51c-de75-4781-abf2-97f0d29d2fc3","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_nepszava-gyermekvedelem-otthon-szokes-torveny","timestamp":"2025. január. 03. 08:09","title":"Törvényben rögzítették: három hónap szökés után a gyámhatóság új gyereket helyezhet a „tartósan távol lévő” helyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4422d06b-aa16-42f3-afaa-d5a50e2dc137","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem volt figyelmeztetés a jégveszélyre, állítja az autós. ","shortLead":"Nem volt figyelmeztetés a jégveszélyre, állítja az autós. ","id":"20250103_Jegtombok-hullottak-Megyeri-hidrol-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4422d06b-aa16-42f3-afaa-d5a50e2dc137.jpg","index":0,"item":"5bc34534-0791-4094-bc56-32b35e129fee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Jegtombok-hullottak-Megyeri-hidrol-video","timestamp":"2025. január. 03. 11:25","title":"Jégtömbök hullottak a Megyeri hídról az autók közé, egy kocsi meg is sérült – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felcserélődtek a szerepek: egyre több esetben a megbízó állapítja meg a fuvar díját. A fuvarozók képtelenek érvényesíteni érdekeiket, érdekképviseletük által szorgalmazott egységes áremelés idén sem következett be. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) felmérést készített a szakma jelenlegi helyzetéről, és javaslatokat fogalmazott meg versenyképességük javítására.
Fuvardíjak
A 100-120 Ft/km már nagyon jó árnak számít belföldön, de akadnak, akik 80-90 forintért is vállalnak szállítást. Ebben az esetben gyakorlatilag a gázolaj, a bér, a javítási költségek miatt nem marad profit. Szakmabeliek véleménye szerint ez önköltségi ár. Nincs benne a továbbfejlődés lehetősége, ami hátráltatja az egész szakmát. Ami a nemzetközi fuvarozást illeti, fuvarosok véleménye, hogy a magyar fuvarozók kilométerenként 70-80 eurócentes önköltséggel működnek, a többi frissen csatlakozott 55-60 centjével szemben. A lengyelek átlagosan 0,25 euróval olcsóbb árért tudnak dolgozni, mint a magyarok az ottani alacsony adók és díjak miatt. Elvileg a magyarok is továbbléphetnek nyugat felé, de ott a kialakult partnerség esetenként többet számít mint néhány centes engedmény. Forrás:KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET KHT. 2005. dec elemzése
A magyar fuvarozó szakma évek óta válságban van. Vélhetően csak azért nem volt tömeges csőd idáig, mert sokan ügyeskednek - mutat rá Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Vállalkozóinak Szövetségének (FUVOSZ) főtitkára.
Szerinte a vállalkozóknak mindenképp szükséges lenne legalább 15 százalékkal emelniük a fuvardíjat, enélkül a hazai fuvarosok nem tudnak felzárkózni uniós versenytársaikhoz. A szakma ennél többet tartana indokoltnak, mivel 30-34 százalékos az elmaradás.
Molnár Pál, a Vie-reck Bt. tulajdonosa szerint egyetlen hazai fuvarozó sincs abban a helyzetben, hogy meghatározza szállítási díjait, egyedül a megbízó diktál. A nemzetközi fuvarozással foglalkozó cég évek óta nem emelt árat, mert tart attól, hogy a megrendelő az olcsóbb fuvart választaná.
"A német autópályadíj bevezetésekor szerettem volna érvényesíteni áraimban a 110 eurós díjat, de rögtön akadt három külföldi vállalkozó, aki az eredeti áron szállított volna a velem kapcsolatban álló cégnek.
Választási lehetőségem tehát nem sok volt: kénytelen voltam lenyelni a magasabb költséget."
Sportszerűtlen versenyzők (Oldaltörés)
Beer Csaba, a veszprémi 3 Beer Trans kft. ügyvezetője szerint a versenyképességet az ár, s nem a minőség határozza meg. Hiába küldi el a FUVOSZ minden év végén az ajánlott árak listáját, ha a jelenlegi piaci viszonyok között jóval kevesebbért is elviszik az árut. Erről elsősorban azok a hazai kényszervállalkozók tehetnek, akik folyamatosan önköltségi szint alá nyomják az árakat. Már nemcsak vidéken és a fővárosban, hanem a nemzetközi piacokon is megjelentek. Tömeges körükben a fekete munka, azaz a közteher elkerülés; arra hivatkoznak, hogy bevételeikből nem tudják fedezni kiadásaikat.
Molnár Pál elmondta, hogy nagy veszélyt jelentenek a fuvaros vállalkozókra azok a piros rendszámmal közlekedő, lassú járműnek keresztelt IFA autók, amelyek a megengedett sebesség háromszorosával haladnak a közúti forgalomban. Ráadásul súlyadót sem kell fizetniük, ami lényegesen csökkenti a bevételeiket. Ugyanakkor a platójuk mérete megegyezik a sárga rendszámmal közlekedő, tehát hivatalos fuvarozói engedéllyel rendelkező gépjárműével, ezért hasonló fuvardíjakkal dolgoznak, mint az előírásokat betartó vállalkozók. Ezáltal több profitot is könyvelhetnek el. A két évvel ezelőtt még 27-28 ezer fuvarozó vállalkozás helyett 2005 júniusában már csak 21789 céget (közöttük 12869 egyéni vállalkozót) jelentett a Közlekedési Főfelügyelet.
Árufuvarozó vállalkozások
ÁF. járművek pótkocsi nélkül
Összesen
21 789
64 535
Egyéni vállalkozás
12 869
22 134
BT és KFT
7 863
35 120
Egyéb vállalkozás
1 057
7 281
A jelenséget magyarázza, hogy a nagy fluktuáció ellenére is egyre több, főleg belföldi kisvállalkozás hagyja abba a tevékenységet, hiszen ha heti két fuvar nem végezhető el, akkor már csődhelyzetbe kerül.
Kevesebb teher a szomszédban
Nemzetközi fuvarozás területén is komoly veszélyeztetettség tapasztalható, megfelelő szerződési háttér nélkül elég sok vállalkozás kényszerül leépíteni felfejlesztett állományát. A külföldi piacra jutás legfontosabb akadályai: az információk hiánya, a fogadó országok által tudatosan támasztott adminisztratív akadályok, a másfajta hatósági gyakorlat.
A versenyhelyzet további romlásához a szomszédos országok kedvezőbb feltételei is hozzájárulnak: a kisebb adók, a nagyobb vállalkozásösztönző támogatások, az olcsóbb munkaerő. Csehországban a magasnak tartott közteherfizetés is tíz százalékkal alacsonyabb, mint Magyarországon. Peredi szerint nem hagyható figyelmen kívül a jogharmonizáció és a környezetvédelem költségnövelő, illetve a fekete fuvarozás árletörő hatása sem.
Ráadásul, mint a Közlekedéstudományi Intézet Kht. felméréséből kiderül: az idei 5 százalékos ÁFA mérséklés gyakorlatilag nem segített az egyébként is ÁFA-visszaigénylő fuvarosokon. A fuvarozási tevékenység 25 százalékos forgalmi adója ugyanis nem csökkent, így a kialakuló adókülönbséget a vállalkozóknak kell kigazdálkodniuk. Gázolaj árak és adótartalmak a szomszédos országokban
Ország
Bruttó ár
Nettó ár
Egyéb adó
Áfa
Magyarország
252,0
113,6
88,0
50,4
Szlovákia
236,2
106,4
92,1
37,7
Ausztria
233,3
118,1
76,3
38,9
Horvátország
228,0
114,0
72,9
41,1
Csehország
221,7
104,5
81,8
35,4
Szlovénia
220,5
108,4
75,4
36,7
Lengyelország
216,4
106,1
71,3
39,0
(A megadott adatok forintban értendők, mégpedig a 2005. április 11-ei, 246,43 forintos euró árfolyammal számolva)
Esélyek javulásra (Oldaltörés)
Szükséges teendők
• Pályázati lehetőségek biztosítása, megszerezhető finanszírozási forrásokkal, • A nagyobb fuvarozó társaságok ösztönzése az egy-két kocsis cégek alvállalkozókénti alkalmazására, • A vállalkozások közötti hálózati együttműködés elősegítése, • Az országos, új gyűjtőfuvarozási rendszerbe történő bekapcsolódása, • A szükséges kombinált szállításokhoz való csatlakozás, • Az ország GDP-jéhez igazodó méretű járműpark kialakítása.
Tényleges pozíciójavulás csak a jövedéki adó megengedett minimumra csökkentésével lenne elérhető. Még akkor is, ha a 10 forintos csökkentés 1-2 százalékkal mérsékelné a nemzetközi, és még ennél is szerényebb mértékben a belföldi fuvaros éves összes üzemeltetési költségét, olvasható a KTI elemzésében.
A szakma versenyképességének javításához a Vie-Reck Bt. tulajdonosa csökkentené a közterheket és szigorúbban ellenőrizné és büntetné a fehér rendszámmal közlekedő, sajátszámlás tevékenységet végző járműveket. A szabálysértőket legalább úgy szankcionálná, mint a fuvarozókat.
Szigorú feltételekhez, mint például fizetőképesség kötné a fuvarszervezői tevékenység megszerzését, hogy ezáltal csökkentse a ki nem fizetett fuvarok számát.
Beer Csaba szerint az érdekképviselet egyelőre inkább névleges tevékenységet folytat. Részben ennek tulajdonítható, hogy a fuvarozó vállalkozókat teljes mértékben kihagyták a pályázati- és hitellehetőségekből. A fuvaros vállalkozók versenyképességének növelése megköveteli a szakmán belüli összefogást és az állami támogatás növelését – hangsúlyozta a vállalkozó.
A szakemberek szerint a jövő útja belföldön a szakosodás. Profi költöztetéshez komplex szolgáltatás - autó, csomagolóanyag, párnázott csomagtér, hőmérséklet beállítás - nyújtása. Ugyanígy lehetséges specializálódni az élelmiszerszállításra, gyógyszerekre, tömegáru fuvarozásra, hűtött és száraz árukra, különféle disztribúciós feladatokra. Továbbá célszerű támogatni a kapcsolatok fejlesztését a keleti régiókkal. E lehetőség maximális kihasználása létfontosságú a hazai vállalkozások számára, mivel a piacra lépők számának növekedése miatt szükséges a nem EU országok felé történő piacnyitás.