Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76dc6719-d4a6-4fa5-b63d-26110e797abf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A The Pokémon Company 30 tartalomgyártó segítségével adta át a múltnak a Lucasfilm kilencéves Guinness-rekordját.","shortLead":"A The Pokémon Company 30 tartalomgyártó segítségével adta át a múltnak a Lucasfilm kilencéves Guinness-rekordját.","id":"20241127_pokemon-vilagrekord-kartyajatek-scarlet-and-violet-surging-sparks","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76dc6719-d4a6-4fa5-b63d-26110e797abf.jpg","index":0,"item":"b4b446e5-32fc-4419-ab24-b50cb24b9462","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_pokemon-vilagrekord-kartyajatek-scarlet-and-violet-surging-sparks","timestamp":"2024. november. 27. 10:03","title":"Világrekordot döntött a Pokémon: 24 órán át nyitogatták a játékosok a kártyákat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54f942e7-c797-49cf-a3cb-744608b63d57","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A frissen legyártott autók teljesen önvezető módon teszik meg az első útjaikat.","shortLead":"A frissen legyártott autók teljesen önvezető módon teszik meg az első útjaikat.","id":"20241126_sofor-nelkul-kozlekedo-bmw-k-a-debreceni-gyarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54f942e7-c797-49cf-a3cb-744608b63d57.jpg","index":0,"item":"637710b7-0133-4a1c-876e-523e1f4c879e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_sofor-nelkul-kozlekedo-bmw-k-a-debreceni-gyarban","timestamp":"2024. november. 26. 07:59","title":"Sofőr nélkül közlekedő BMW-k a debreceni gyárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Habár a médiacég azt állítja, hogy mesterséges beavatkozás eredménye lett a sok pozitív visszajelzés.","shortLead":"Habár a médiacég azt állítja, hogy mesterséges beavatkozás eredménye lett a sok pozitív visszajelzés.","id":"20241127_A-Mediaworks-leallitotta-Magyar-Peter-megiteleserol-szolo-olvasoi-szavazasat-miutan-kiderult-hogy-a-politikus-tul-nepszeru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8.jpg","index":0,"item":"5ae8e950-d74d-41e9-a9e3-c411caada466","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_A-Mediaworks-leallitotta-Magyar-Peter-megiteleserol-szolo-olvasoi-szavazasat-miutan-kiderult-hogy-a-politikus-tul-nepszeru","timestamp":"2024. november. 27. 07:49","title":"A Mediaworks leállította Magyar Péter megítéléséről szóló olvasói szavazását, miután kiderült, hogy a politikus túl népszerű","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dfa3de0-224f-4939-a6de-6527fd8e082e","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Lego építőelemekkel igen profin bánó Fehérvári Donát ezúttal egy legendás brit szupersportkocsival rukkolt elő.","shortLead":"A Lego építőelemekkel igen profin bánó Fehérvári Donát ezúttal egy legendás brit szupersportkocsival rukkolt elő.","id":"20241126_elkepeszto-mclaren-f1-gtr-t-keszitett-egy-magyar-fiatal-fehervari-donat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dfa3de0-224f-4939-a6de-6527fd8e082e.jpg","index":0,"item":"a2919e78-e3f5-4126-9498-d75cb3add5f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_elkepeszto-mclaren-f1-gtr-t-keszitett-egy-magyar-fiatal-fehervari-donat","timestamp":"2024. november. 26. 08:51","title":"Elképesztő McLaren F1 GTR-t készített egy magyar fiatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cfc5b85-f5f5-4e01-8e5a-1a3a3c7f7e2a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A nagyobb vidéki városok sem dúskálnak a feltételeknek megfelelő ingatlanokban.","shortLead":"A nagyobb vidéki városok sem dúskálnak a feltételeknek megfelelő ingatlanokban.","id":"20241127_Csak-63-lakas-felel-meg-az-5-szazalekos-lakashitel-felteteleinek-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cfc5b85-f5f5-4e01-8e5a-1a3a3c7f7e2a.jpg","index":0,"item":"26b6360d-f678-4879-8906-d62cefa0e4a4","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_Csak-63-lakas-felel-meg-az-5-szazalekos-lakashitel-felteteleinek-Budapesten","timestamp":"2024. november. 27. 10:40","title":"Mindössze 63 lakás felel meg az 5 százalékos lakáshitel feltételeinek Budapesten, de másutt se jobb a helyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. november. 26. 11:30","title":"Új Ford Kuga: miért jó döntés egy full-hibrid?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"bc1d41c0-1df6-4780-bad8-5fc661627bce","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az 1920-as évek aranykorának újjászületését ígéri Tiborcz István és Orbán Ráhel cége a Gellért szálló felújításával.","shortLead":"Az 1920-as évek aranykorának újjászületését ígéri Tiborcz István és Orbán Ráhel cége a Gellért szálló felújításával.","id":"20241127_gellert-szallo-bdpst-orban-rahel-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc1d41c0-1df6-4780-bad8-5fc661627bce.jpg","index":0,"item":"500b31c9-a393-4ce9-a220-cdb5e0106862","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_gellert-szallo-bdpst-orban-rahel-video","timestamp":"2024. november. 27. 19:21","title":"Tiborcz cége egy noir hangulatú imázsfilmmel hozná meg a gazdag ázsiaiak kedvét a Gellért szállóhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7c7dad2-801a-4574-bd41-d037daf963d5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szakemberek szerint elavult az a szemlélet, hogy van normál értéke a koleszterinszintnek. Valójában minél kevesebb, annál jobb.","shortLead":"A szakemberek szerint elavult az a szemlélet, hogy van normál értéke a koleszterinszintnek. Valójában minél kevesebb...","id":"20241127_koleszterinszint-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7c7dad2-801a-4574-bd41-d037daf963d5.jpg","index":0,"item":"0def0c11-b1f7-421d-913e-d2c6b018ede4","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_koleszterinszint-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 27. 11:35","title":"Baljós adatok: 1100 páciensből 64 százaléknak kell további vizsgálatokra mennie a magas koleszterinszint miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felcserélődtek a szerepek: egyre több esetben a megbízó állapítja meg a fuvar díját. A fuvarozók képtelenek érvényesíteni érdekeiket, érdekképviseletük által szorgalmazott egységes áremelés idén sem következett be. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) felmérést készített a szakma jelenlegi helyzetéről, és javaslatokat fogalmazott meg versenyképességük javítására.
Fuvardíjak
A 100-120 Ft/km már nagyon jó árnak számít belföldön, de akadnak, akik 80-90 forintért is vállalnak szállítást. Ebben az esetben gyakorlatilag a gázolaj, a bér, a javítási költségek miatt nem marad profit. Szakmabeliek véleménye szerint ez önköltségi ár. Nincs benne a továbbfejlődés lehetősége, ami hátráltatja az egész szakmát. Ami a nemzetközi fuvarozást illeti, fuvarosok véleménye, hogy a magyar fuvarozók kilométerenként 70-80 eurócentes önköltséggel működnek, a többi frissen csatlakozott 55-60 centjével szemben. A lengyelek átlagosan 0,25 euróval olcsóbb árért tudnak dolgozni, mint a magyarok az ottani alacsony adók és díjak miatt. Elvileg a magyarok is továbbléphetnek nyugat felé, de ott a kialakult partnerség esetenként többet számít mint néhány centes engedmény. Forrás:KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET KHT. 2005. dec elemzése
A magyar fuvarozó szakma évek óta válságban van. Vélhetően csak azért nem volt tömeges csőd idáig, mert sokan ügyeskednek - mutat rá Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Vállalkozóinak Szövetségének (FUVOSZ) főtitkára.
Szerinte a vállalkozóknak mindenképp szükséges lenne legalább 15 százalékkal emelniük a fuvardíjat, enélkül a hazai fuvarosok nem tudnak felzárkózni uniós versenytársaikhoz. A szakma ennél többet tartana indokoltnak, mivel 30-34 százalékos az elmaradás.
Molnár Pál, a Vie-reck Bt. tulajdonosa szerint egyetlen hazai fuvarozó sincs abban a helyzetben, hogy meghatározza szállítási díjait, egyedül a megbízó diktál. A nemzetközi fuvarozással foglalkozó cég évek óta nem emelt árat, mert tart attól, hogy a megrendelő az olcsóbb fuvart választaná.
"A német autópályadíj bevezetésekor szerettem volna érvényesíteni áraimban a 110 eurós díjat, de rögtön akadt három külföldi vállalkozó, aki az eredeti áron szállított volna a velem kapcsolatban álló cégnek.
Választási lehetőségem tehát nem sok volt: kénytelen voltam lenyelni a magasabb költséget."
Sportszerűtlen versenyzők (Oldaltörés)
Beer Csaba, a veszprémi 3 Beer Trans kft. ügyvezetője szerint a versenyképességet az ár, s nem a minőség határozza meg. Hiába küldi el a FUVOSZ minden év végén az ajánlott árak listáját, ha a jelenlegi piaci viszonyok között jóval kevesebbért is elviszik az árut. Erről elsősorban azok a hazai kényszervállalkozók tehetnek, akik folyamatosan önköltségi szint alá nyomják az árakat. Már nemcsak vidéken és a fővárosban, hanem a nemzetközi piacokon is megjelentek. Tömeges körükben a fekete munka, azaz a közteher elkerülés; arra hivatkoznak, hogy bevételeikből nem tudják fedezni kiadásaikat.
Molnár Pál elmondta, hogy nagy veszélyt jelentenek a fuvaros vállalkozókra azok a piros rendszámmal közlekedő, lassú járműnek keresztelt IFA autók, amelyek a megengedett sebesség háromszorosával haladnak a közúti forgalomban. Ráadásul súlyadót sem kell fizetniük, ami lényegesen csökkenti a bevételeiket. Ugyanakkor a platójuk mérete megegyezik a sárga rendszámmal közlekedő, tehát hivatalos fuvarozói engedéllyel rendelkező gépjárműével, ezért hasonló fuvardíjakkal dolgoznak, mint az előírásokat betartó vállalkozók. Ezáltal több profitot is könyvelhetnek el. A két évvel ezelőtt még 27-28 ezer fuvarozó vállalkozás helyett 2005 júniusában már csak 21789 céget (közöttük 12869 egyéni vállalkozót) jelentett a Közlekedési Főfelügyelet.
Árufuvarozó vállalkozások
ÁF. járművek pótkocsi nélkül
Összesen
21 789
64 535
Egyéni vállalkozás
12 869
22 134
BT és KFT
7 863
35 120
Egyéb vállalkozás
1 057
7 281
A jelenséget magyarázza, hogy a nagy fluktuáció ellenére is egyre több, főleg belföldi kisvállalkozás hagyja abba a tevékenységet, hiszen ha heti két fuvar nem végezhető el, akkor már csődhelyzetbe kerül.
Kevesebb teher a szomszédban
Nemzetközi fuvarozás területén is komoly veszélyeztetettség tapasztalható, megfelelő szerződési háttér nélkül elég sok vállalkozás kényszerül leépíteni felfejlesztett állományát. A külföldi piacra jutás legfontosabb akadályai: az információk hiánya, a fogadó országok által tudatosan támasztott adminisztratív akadályok, a másfajta hatósági gyakorlat.
A versenyhelyzet további romlásához a szomszédos országok kedvezőbb feltételei is hozzájárulnak: a kisebb adók, a nagyobb vállalkozásösztönző támogatások, az olcsóbb munkaerő. Csehországban a magasnak tartott közteherfizetés is tíz százalékkal alacsonyabb, mint Magyarországon. Peredi szerint nem hagyható figyelmen kívül a jogharmonizáció és a környezetvédelem költségnövelő, illetve a fekete fuvarozás árletörő hatása sem.
Ráadásul, mint a Közlekedéstudományi Intézet Kht. felméréséből kiderül: az idei 5 százalékos ÁFA mérséklés gyakorlatilag nem segített az egyébként is ÁFA-visszaigénylő fuvarosokon. A fuvarozási tevékenység 25 százalékos forgalmi adója ugyanis nem csökkent, így a kialakuló adókülönbséget a vállalkozóknak kell kigazdálkodniuk. Gázolaj árak és adótartalmak a szomszédos országokban
Ország
Bruttó ár
Nettó ár
Egyéb adó
Áfa
Magyarország
252,0
113,6
88,0
50,4
Szlovákia
236,2
106,4
92,1
37,7
Ausztria
233,3
118,1
76,3
38,9
Horvátország
228,0
114,0
72,9
41,1
Csehország
221,7
104,5
81,8
35,4
Szlovénia
220,5
108,4
75,4
36,7
Lengyelország
216,4
106,1
71,3
39,0
(A megadott adatok forintban értendők, mégpedig a 2005. április 11-ei, 246,43 forintos euró árfolyammal számolva)
Esélyek javulásra (Oldaltörés)
Szükséges teendők
• Pályázati lehetőségek biztosítása, megszerezhető finanszírozási forrásokkal, • A nagyobb fuvarozó társaságok ösztönzése az egy-két kocsis cégek alvállalkozókénti alkalmazására, • A vállalkozások közötti hálózati együttműködés elősegítése, • Az országos, új gyűjtőfuvarozási rendszerbe történő bekapcsolódása, • A szükséges kombinált szállításokhoz való csatlakozás, • Az ország GDP-jéhez igazodó méretű járműpark kialakítása.
Tényleges pozíciójavulás csak a jövedéki adó megengedett minimumra csökkentésével lenne elérhető. Még akkor is, ha a 10 forintos csökkentés 1-2 százalékkal mérsékelné a nemzetközi, és még ennél is szerényebb mértékben a belföldi fuvaros éves összes üzemeltetési költségét, olvasható a KTI elemzésében.
A szakma versenyképességének javításához a Vie-Reck Bt. tulajdonosa csökkentené a közterheket és szigorúbban ellenőrizné és büntetné a fehér rendszámmal közlekedő, sajátszámlás tevékenységet végző járműveket. A szabálysértőket legalább úgy szankcionálná, mint a fuvarozókat.
Szigorú feltételekhez, mint például fizetőképesség kötné a fuvarszervezői tevékenység megszerzését, hogy ezáltal csökkentse a ki nem fizetett fuvarok számát.
Beer Csaba szerint az érdekképviselet egyelőre inkább névleges tevékenységet folytat. Részben ennek tulajdonítható, hogy a fuvarozó vállalkozókat teljes mértékben kihagyták a pályázati- és hitellehetőségekből. A fuvaros vállalkozók versenyképességének növelése megköveteli a szakmán belüli összefogást és az állami támogatás növelését – hangsúlyozta a vállalkozó.
A szakemberek szerint a jövő útja belföldön a szakosodás. Profi költöztetéshez komplex szolgáltatás - autó, csomagolóanyag, párnázott csomagtér, hőmérséklet beállítás - nyújtása. Ugyanígy lehetséges specializálódni az élelmiszerszállításra, gyógyszerekre, tömegáru fuvarozásra, hűtött és száraz árukra, különféle disztribúciós feladatokra. Továbbá célszerű támogatni a kapcsolatok fejlesztését a keleti régiókkal. E lehetőség maximális kihasználása létfontosságú a hazai vállalkozások számára, mivel a piacra lépők számának növekedése miatt szükséges a nem EU országok felé történő piacnyitás.