szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A szlovákiai magas árak miatt egyre több szlovák vásárol a környező...

A szlovákiai magas árak miatt egyre több szlovák vásárol a környező országokban, ezért a helyi áruházláncok úgy döntöttek, felveszik a versenyt a külföldi konkurenciával. A legdrasztikusabban a Tesco csökkentette árait – írja bumm.sk a Hospodárske noviny című gazdasági lap csütörtöki számára hivatkozva. A többi áruházlánc is azt állítja, figyelik a piacot és konkurenciaképes árakat próbálnak megállapítani. A Deloitte társaság elemzői szerint további árcsökkenés csak úgy érhető el, ha az üzletek csökkentik kereskedelmi nyereségüket és külföldről szerzik be az árut.

A Tesco lépett először

Mától ezer termékünk árát csökkentjük - nyilatkozta Michal Štadler, a szlovákiai Tesco Stores marketing-igazgatója, hozzátéve, az árcsökkentésnél figyelembe veszik a magyarországi és csehországi árakat. A Tesco szerint az alapélelmiszerek, mint például a tej, joghurtok, túró és virsli árai 10-30 százalékkal lettek olcsóbb, míg egyes kozmetikumok ára akár 35-40 százalékkal is kevesebbe kerül. Miután a felmérések azt bizonyítják, hogy a szlovákiai vásárlók főként Magyarországra és Csehországba járnak át, elsősorban ennek a két államnak az áraira összpontosítottunk árképzésünk során - nyilatkozta a gazdasági lapnak a hazai Tesco üzletlánc menedzsere, Oľga Hrnčiarová.

Matúš Porubský, a Deloitte pénzügyi tanácsadó munkatársa szerint a piaci részesedésért folyó harc a válság ideje alatt is folytatódni fog az áruházak között. Szerinte az üzletláncok inkább alacsonyabb haszonkulccsal dolgoznak majd, hogy megőrizhessék piaci pozícióikat. Azt várjuk, hogy az üzletek megpróbálják a beszállítóikra áthárítani az árcsökkentés következményeit, és nyomást gyakorolnak majd rájuk, illetve a szomszédos országok beszállítóit részesítik majd előnyben, mivel az erős euró miatt ők konkurenciaképesebbek – magyarázta Matúša Porubský.

Jön a recesszió

A bevásárlóturizmus komoly gondot okoz északi szomszédunknál. A szlovákoknak azért váltak olcsóvá a magyar és lengyel üzletek, mert a zloty és a forint jelentősen gyengült az euróhoz képest, márpedig Szlovákiában január 1-je óta már a közös pénzzel fizetnek. A helyi áruházláncok már hetekkel ezelőtt jelezték, hogy érzik a visszaesést a hazánkba átjáró vásárlók miatt, miközben egyes határmenti magyar üzletekben megjelentek a szlovák feliratok.

Szakértők korábban arra is felhívták a figyelmet, hogy a bevásárlóturizmus akár a szlovák gazdaság növekedésére is negatív hatással lehet, ugyanis az ország vezetése épp azt hangsúlyozta korábban, hogy a belső fogyasztás bővülése fogja biztosítani a GDP további növekedését. Nos azóta jelentősen csökkent az esélye, hogy a szlovák gazdaság 2009-ben is bővülni tud. Míg tavaly decemberben a költségvetés elkészítésekor 4,6 százalékos növekedést prognosztizáltak, most már egyre többen úgy látják, hogy a 2009-es GDP alacsonyabb lehet a tavalyinál. A Szlovák Nemzeti Bank ma például arról számolt be, hogy várakozásaik szerint az idén a szlovák gazdaság története során először recesszióba fordult, s a GDP 2,4 százalékkal csökken. A kilátások fokozatos romlását mutatja, hogy a jegybank néhány hónapja még közel ekkora növekedéssel számolt.

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!