szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel...

Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel találkoztak. Története során először jelentett be a Toyota kapacitás csökkentést és létszám leépítést. Az előzményekhez persze hozzá tartozik az is, hogy a Toyota 2008. utolsó negyedévében kénytelen volt már termelését csökkenteni. Bevételei is zuhantak. Profitja pedig elpárolgott. Válságban van-e a Toyota és a termelési rendszere vagy pedig ez csak a világgazdasági válság kedvezőtlen hatásának tulajdonítható jelenség?

A júniussal zárult első negyedben a társaságnak 77,8 milliárd jenes vesztesége keletkezett adó után. Egy évvel korábban 353,7 milliárd jen adózott eredménye volt a csoportnak. Ez volt egyvégtében a harmadik negyedéves vesztesége. A bevétel 3,836 billió jen volt, 38 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 6,215 billiónál. A csoporttal kapcsolatos negatív híreknek azonban ezzel még nem volt vége. Az Egyesült Államokban majdnem 100 ezer autót kényszerül visszahívni a fékrendszer feltételezhető jegesedése és az ebből származó esetleges meghibásodások veszélye miatt. A gyár Forma-1 csapatának háza táján sincsen minden rendben. Bezárta első amerikai gyárát a kaliforniai NUMMIT, amit korábban a General Motorssal közösen üzemeltettek. De a partner csődje miatt a Toyota már nem kívánta tovább az üzemet működtetni. Japán a 2010 márciusában kezdődő üzleti évben  a Takaokában lévő évi 220 ezer jármű gyártására alkalmas üzemet fogják bezárni. Globálisan, mintegy 700 ezer és 1 millió közöttire becsülik a várható kapacitás csökkentés nagyságát. Az egymásnak ellentmondó híradások szerint a cég jövőre csak 6,2-6,4 millió járművet kíván gyártani, hogy a költségeiket csökkentsék és a vállalat részvényeinek az értékét ismét növeljék.

A hír igaz, csak a pontos valóságot nem fedi. A 6,2 millió darab ugyanis csak a személygépkocsikra vonatkozik. A cég által gyártott haszon gépjárművek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt 2007-ben 1,3 millió, 2008-ban 1,45 millió volt. Ezeknek a száma nincsen benne a 6,2 millióban.. A gyártott személygépkocsik száma 2006-ban 6,8 millió, 2007-ben 7,2 millió, 2008-ban 7,8 millió volt. A Takaokában lévő üzem pedig egyébként is az egyik legrégebbi üzeme volt a Toyotának, bezárása vagy teljes felújítása már elkerülhetetlen volt.

Mit jelent a Takaokában lévő üzem bezárása? A világ gépjárműgyártásának (2008-ban 70 millió darab világszerte) 13%-át adja a Toyota. A cég az általa gyártott összes jármű 53%-át még mindig hazai Földön gyártja. 2000-ben még 68%-ot. De közben a hazai termelés is nőtt 22%-kal. A Toyota Japánban gyártott járműveinek pedig 4,5%-át állították elő Takaokában. Az üzem bezárása ilyen értelemben abszolút nem tragikus a Toyota számára.
Azt csak csendben tesszük hozzá, hogy a Mercedes fele ennyi autó gyártására tervezett kecskeméti beruházása az évtized beruházásának minősül.

A Toyota nem válságban van csak egy kicsit megfázott a meglehetősen zorddá váló világgazdaságban. Köszöni szépen jól van. Csak egy kis kiigazításra van szüksége, hiszen a második legnagyobb piacán az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a hitelpiaci válság megnyírbálta a hitelből autót vásárolók számát. Az Egyesült Államokban 2000-ben még 919 ezer darab járművet gyártottak, 2007-ben már 1,334 milliót. Ez a szám csökkent 2008-ra a 1,117 millióra. Bár 2009 első hét hónapjában a Toyota Egyesült Államokbeli termelése az egy évvel korábbi időszakhoz képest 42%-kal esett vissza, de a teljes amerikai termelés 48%-os, vagy a GM, Ford, Chrysler együttes 55%-os visszaeséséhez képest, még viszonylag kedvező pozícióban várja a piac jobbra fordulását. Az eddig 700 ezer autót érintő amerikai roncsautó program első számú haszonélvezője lett a Toyota, hiszen a program keretében lebonyolított cserékben 20%-os részesedést ért el. Ez a Toyota jellemzően 10-12%os amerikai piaci részesedése felett van messze. Hasonló bár kisebb méretű termelés csökkenésnek lehettünk tanúi a cég kanadai, brit és francia üzemeiben is 2006-2007-től kezdődően. Gyártósorok, de nem teljes üzemek bezárására még ezekben az országokban kerülhet sor, a helyi gyártókapacitások 10-15%-nak mértékéig.

Merre tovább Toyota?

A Toyota rugalmas termelési rendszere – just-in-time, TPS, kanban – mint rendszer nincsen válságban. Világszerte egyre több helyen követik és alkalmazzák. A Toyota japán, amerikai, kanadai, brit és francia gyárbezárásokkal, termeléscsökkentéssel nem tesz egyebet, mint a helyi piac méretének változásához igazítja a termelési kapacitásait.

A feltörekvő piacokon, ott ahol az infrastrukturális feltételek megteremthetők a just-in-time rendszerek bevezetéséhez a Toyota továbbra is agresszíven terjeszkedik. Japán és az Egyesült Államok után 2000-óta Thaiföld lépett elő a harmadik legfontosabb gyártási helyszínné – ahol elsősorban a haszonjármű gyártás jelentős – a negyedik helyen lévő Kínát is megelőzve. De a cég térképén egyre fontosabb helyet foglal el Indonézia, Törökország és Csehország is. Csehországban a PSA Peugeot Citroennel közösen működtetnek egy 500 ezer darab autó összeszerelésére alkalmas üzemet Kolinban. Itt a Toyota évi 105 ezer darab Aygo-t gyárt. Törökországban két üzemben gyártanak Corollákat, Avensis-ket. Bár a termelés évi 170 és 130 ezer darab között ingadozott eddig a tervezett kapacitások évi 400 ezer darab termelését tették volna lehetővé. Nagy kérdés, hogy ezek a beruházások megvalósulnak vagy sem. De a Toyota már 2002-óta motorokat gyárt Lengyelországban. Oroszországban Szentpéterváron Camry-k gyártása indul.

De ez az a cég, amelyik nem fejtette el, hogy honnan indult Japán a második világháború után. A cég előszeretettel  fektet be és gyárt a harmadik világ országaiban – Malaysiában, Dél-Afrikában, Indiában, Brazíliában, Argentinában, Mexikóban, Vietnamban . Piaci részesedése nem véletlenül a harmadik világ országaiban a legmagasabb. Ha termelését növeli és új gyártó kapacitásokat épít, akkor ezek az országok a legesélyesebbek rá.

De - és ez személyes vélemény – ha Magyarország tudatosan készül, ha tudatos befektetési stratégiát  dolgozna ki és folytatna, nem lenne esélytelen, hogy a Toyota egy üzemét is idehozza! Csak meg kell ismernünk ténylegesen.

Forman Balázs

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Óriási hiba van a Counter-Strike rendszerében, hackerek juthatnak be vele a számítógépbe

Óriási hiba van a Counter-Strike rendszerében, hackerek juthatnak be vele a számítógépbe

Üvegből készült zajvédő falat próbálnak ki az M7-esen

Üvegből készült zajvédő falat próbálnak ki az M7-esen

Marabu Féknyúz: Kisfiú, kezdődik az iskola!

Marabu Féknyúz: Kisfiú, kezdődik az iskola!