Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"55d2a88c-8030-4532-9276-ee9f38f46066","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tézisfüzet ráadásul egyik kollégájának számítógépén lett kész.","shortLead":"A tézisfüzet ráadásul egyik kollégájának számítógépén lett kész.","id":"20241125_racz-andras-orban-balazs-doktori-tezisfuzet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55d2a88c-8030-4532-9276-ee9f38f46066.jpg","index":0,"item":"4d1ed6c9-28af-4a24-8dd9-7e6e3d256487","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_racz-andras-orban-balazs-doktori-tezisfuzet-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 08:53","title":"Rácz András: Orbán Balázs éppen saját könyvének bemutatójára utazott, amikor doktorijának tézisfüzete készült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f55ba685-bf70-4a08-b6a7-0fee8494acc3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A benzin is jelentősen többe kerül. ","shortLead":"A benzin is jelentősen többe kerül. ","id":"20241125_uzemanyag-benzin-gazolaj-aremelkedes-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f55ba685-bf70-4a08-b6a7-0fee8494acc3.jpg","index":0,"item":"52b1c70b-968a-46aa-b5e7-46112de27c8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_uzemanyag-benzin-gazolaj-aremelkedes-tankolas","timestamp":"2024. november. 25. 10:40","title":"Tovább emelkednek az üzemanyagárak, a gázolaj 40 forinttal drágább, mint szeptemberben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6c98d7e-a722-41a9-bcb3-70fa378ad8b7","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A megválasztott elnök másik ügyében nemrég rendeltek el halasztást. ","shortLead":"A megválasztott elnök másik ügyében nemrég rendeltek el halasztást. ","id":"20241125_A-szovetsegi-kulonleges-ugyesz-szeretne-ha-megszuntetnek-a-washingtoni-buntetoeljaras-Donald-Trump-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6c98d7e-a722-41a9-bcb3-70fa378ad8b7.jpg","index":0,"item":"2e521f44-1259-44dd-a042-080ae118372a","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_A-szovetsegi-kulonleges-ugyesz-szeretne-ha-megszuntetnek-a-washingtoni-buntetoeljaras-Donald-Trump-ellen","timestamp":"2024. november. 25. 21:10","title":"A szövetségi különleges ügyész szeretné, ha megszüntetnék a washingtoni büntetőeljárást Donald Trump ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b4ff538-54d8-4277-85f9-6dfef678d87b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Figure 02 olyan precíz műveletet is gyorsan tud végrehajtani, amire az elődje nem volt képes.","shortLead":"A Figure 02 olyan precíz műveletet is gyorsan tud végrehajtani, amire az elődje nem volt képes.","id":"20241125_figure-02-humanoid-robot-mesterseges-intelligencia-bmw-autogyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b4ff538-54d8-4277-85f9-6dfef678d87b.jpg","index":0,"item":"8bac3a64-ef31-43a1-ae07-c4344e2f5ed0","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_figure-02-humanoid-robot-mesterseges-intelligencia-bmw-autogyartas","timestamp":"2024. november. 25. 16:03","title":"400 százalékkal gyorsabb lett a Figure új humanoid robotja, a BMW-nél mutatta be tudását – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a","c_author":"Arató László - Kuglics Sarolta","category":"360","description":"Az EUrologus elemzése bemutatja, milyen politikai változás övezi az új biztosi testület munkájának megkezdését, kicsit más szemszögből is képet adunk arról, hogy kik lesznek/lehetnek a következő biztosi időszak főszereplői és mire számíthat a magyar kormány.","shortLead":"Az EUrologus elemzése bemutatja, milyen politikai változás övezi az új biztosi testület munkájának megkezdését, kicsit...","id":"20241126_europai-bizottsag-ursula-von-der-leyen-fitto-sevcovic-kallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a.jpg","index":0,"item":"c1e4ed43-720b-4276-9dd9-e6caeca17de8","keywords":null,"link":"/360/20241126_europai-bizottsag-ursula-von-der-leyen-fitto-sevcovic-kallas","timestamp":"2024. november. 26. 14:30","title":"A \"venezuelai többségtől\" a magyar ábrándokig: a bizonytalanság kora vár az új Európai Bizottságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e5fbf62-48ba-4cb8-84ce-3f8ac5dff465","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter nyilatkozata több ellenzéki képviselőnél is kicsapta a biztosítékot.","shortLead":"Magyar Péter nyilatkozata több ellenzéki képviselőnél is kicsapta a biztosítékot.","id":"20241125_hadhazy-magyar-peter-valasztas-uzengetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e5fbf62-48ba-4cb8-84ce-3f8ac5dff465.jpg","index":0,"item":"0c606101-e2b9-4fe1-a294-1c8354ae4152","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_hadhazy-magyar-peter-valasztas-uzengetes","timestamp":"2024. november. 25. 13:18","title":"Hadházy Magyarnak: „Ha én újra elindulok Zuglóban, és a Tiszának van jobb jelöltje, jöjjön, és győzzön le!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a84041f6-8b25-436a-8e34-3748b270a40d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem sokkal a teljesen új Audi Q5 után megérkezett a népszerű középkategóriás SUV kupés hangvételű testvérmodellje.","shortLead":"Nem sokkal a teljesen új Audi Q5 után megérkezett a népszerű középkategóriás SUV kupés hangvételű testvérmodellje.","id":"20241126_itt-a-vadonatuj-audi-q5-sportback-akar-367-lovas-v6-tal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a84041f6-8b25-436a-8e34-3748b270a40d.jpg","index":0,"item":"449bee7f-0ccf-448e-9439-2f838927e0de","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_itt-a-vadonatuj-audi-q5-sportback-akar-367-lovas-v6-tal","timestamp":"2024. november. 26. 07:21","title":"Itt a vadonatúj Audi Q5 Sportback, akár 367 lovas V6-tal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d4afdf4-a48a-45b8-9371-05930de23bbf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Véletlenül gázt adott, és ajtóstul rontott az utcára. ","shortLead":"Véletlenül gázt adott, és ajtóstul rontott az utcára. ","id":"20241125_tram-train-villamos-rokkantkocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d4afdf4-a48a-45b8-9371-05930de23bbf.jpg","index":0,"item":"a404376b-66e3-4164-a80b-6ef56d18b68d","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_tram-train-villamos-rokkantkocsi","timestamp":"2024. november. 25. 13:35","title":"Kitörte a tramtrain ajtaját egy elektromos moped","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel...
Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel találkoztak. Története során először jelentett be a Toyota kapacitás csökkentést és létszám leépítést. Az előzményekhez persze hozzá tartozik az is, hogy a Toyota 2008. utolsó negyedévében kénytelen volt már termelését csökkenteni. Bevételei is zuhantak. Profitja pedig elpárolgott. Válságban van-e a Toyota és a termelési rendszere vagy pedig ez csak a világgazdasági válság kedvezőtlen hatásának tulajdonítható jelenség?
A júniussal zárult első negyedben a társaságnak 77,8 milliárd jenes vesztesége keletkezett adó után. Egy évvel korábban 353,7 milliárd jen adózott eredménye volt a csoportnak. Ez volt egyvégtében a harmadik negyedéves vesztesége. A bevétel 3,836 billió jen volt, 38 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 6,215 billiónál. A csoporttal kapcsolatos negatív híreknek azonban ezzel még nem volt vége. Az Egyesült Államokban majdnem 100 ezer autót kényszerül visszahívni a fékrendszer feltételezhető jegesedése és az ebből származó esetleges meghibásodások veszélye miatt. A gyár Forma-1 csapatának háza táján sincsen minden rendben. Bezárta első amerikai gyárát a kaliforniai NUMMIT, amit korábban a General Motorssal közösen üzemeltettek. De a partner csődje miatt a Toyota már nem kívánta tovább az üzemet működtetni. Japán a 2010 márciusában kezdődő üzleti évben a Takaokában lévő évi 220 ezer jármű gyártására alkalmas üzemet fogják bezárni. Globálisan, mintegy 700 ezer és 1 millió közöttire becsülik a várható kapacitás csökkentés nagyságát. Az egymásnak ellentmondó híradások szerint a cég jövőre csak 6,2-6,4 millió járművet kíván gyártani, hogy a költségeiket csökkentsék és a vállalat részvényeinek az értékét ismét növeljék.
A hír igaz, csak a pontos valóságot nem fedi. A 6,2 millió darab ugyanis csak a személygépkocsikra vonatkozik. A cég által gyártott haszon gépjárművek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt 2007-ben 1,3 millió, 2008-ban 1,45 millió volt. Ezeknek a száma nincsen benne a 6,2 millióban.. A gyártott személygépkocsik száma 2006-ban 6,8 millió, 2007-ben 7,2 millió, 2008-ban 7,8 millió volt. A Takaokában lévő üzem pedig egyébként is az egyik legrégebbi üzeme volt a Toyotának, bezárása vagy teljes felújítása már elkerülhetetlen volt.
Mit jelent a Takaokában lévő üzem bezárása? A világ gépjárműgyártásának (2008-ban 70 millió darab világszerte) 13%-át adja a Toyota. A cég az általa gyártott összes jármű 53%-át még mindig hazai Földön gyártja. 2000-ben még 68%-ot. De közben a hazai termelés is nőtt 22%-kal. A Toyota Japánban gyártott járműveinek pedig 4,5%-át állították elő Takaokában. Az üzem bezárása ilyen értelemben abszolút nem tragikus a Toyota számára. Azt csak csendben tesszük hozzá, hogy a Mercedes fele ennyi autó gyártására tervezett kecskeméti beruházása az évtized beruházásának minősül.
A Toyota nem válságban van csak egy kicsit megfázott a meglehetősen zorddá váló világgazdaságban. Köszöni szépen jól van. Csak egy kis kiigazításra van szüksége, hiszen a második legnagyobb piacán az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a hitelpiaci válság megnyírbálta a hitelből autót vásárolók számát. Az Egyesült Államokban 2000-ben még 919 ezer darab járművet gyártottak, 2007-ben már 1,334 milliót. Ez a szám csökkent 2008-ra a 1,117 millióra. Bár 2009 első hét hónapjában a Toyota Egyesült Államokbeli termelése az egy évvel korábbi időszakhoz képest 42%-kal esett vissza, de a teljes amerikai termelés 48%-os, vagy a GM, Ford, Chrysler együttes 55%-os visszaeséséhez képest, még viszonylag kedvező pozícióban várja a piac jobbra fordulását. Az eddig 700 ezer autót érintő amerikai roncsautó program első számú haszonélvezője lett a Toyota, hiszen a program keretében lebonyolított cserékben 20%-os részesedést ért el. Ez a Toyota jellemzően 10-12%os amerikai piaci részesedése felett van messze. Hasonló bár kisebb méretű termelés csökkenésnek lehettünk tanúi a cég kanadai, brit és francia üzemeiben is 2006-2007-től kezdődően. Gyártósorok, de nem teljes üzemek bezárására még ezekben az országokban kerülhet sor, a helyi gyártókapacitások 10-15%-nak mértékéig.
Merre tovább Toyota?
A Toyota rugalmas termelési rendszere – just-in-time, TPS, kanban – mint rendszer nincsen válságban. Világszerte egyre több helyen követik és alkalmazzák. A Toyota japán, amerikai, kanadai, brit és francia gyárbezárásokkal, termeléscsökkentéssel nem tesz egyebet, mint a helyi piac méretének változásához igazítja a termelési kapacitásait.
A feltörekvő piacokon, ott ahol az infrastrukturális feltételek megteremthetők a just-in-time rendszerek bevezetéséhez a Toyota továbbra is agresszíven terjeszkedik. Japán és az Egyesült Államok után 2000-óta Thaiföld lépett elő a harmadik legfontosabb gyártási helyszínné – ahol elsősorban a haszonjármű gyártás jelentős – a negyedik helyen lévő Kínát is megelőzve. De a cég térképén egyre fontosabb helyet foglal el Indonézia, Törökország és Csehország is. Csehországban a PSA Peugeot Citroennel közösen működtetnek egy 500 ezer darab autó összeszerelésére alkalmas üzemet Kolinban. Itt a Toyota évi 105 ezer darab Aygo-t gyárt. Törökországban két üzemben gyártanak Corollákat, Avensis-ket. Bár a termelés évi 170 és 130 ezer darab között ingadozott eddig a tervezett kapacitások évi 400 ezer darab termelését tették volna lehetővé. Nagy kérdés, hogy ezek a beruházások megvalósulnak vagy sem. De a Toyota már 2002-óta motorokat gyárt Lengyelországban. Oroszországban Szentpéterváron Camry-k gyártása indul.
De ez az a cég, amelyik nem fejtette el, hogy honnan indult Japán a második világháború után. A cég előszeretettel fektet be és gyárt a harmadik világ országaiban – Malaysiában, Dél-Afrikában, Indiában, Brazíliában, Argentinában, Mexikóban, Vietnamban . Piaci részesedése nem véletlenül a harmadik világ országaiban a legmagasabb. Ha termelését növeli és új gyártó kapacitásokat épít, akkor ezek az országok a legesélyesebbek rá.
De - és ez személyes vélemény – ha Magyarország tudatosan készül, ha tudatos befektetési stratégiát dolgozna ki és folytatna, nem lenne esélytelen, hogy a Toyota egy üzemét is idehozza! Csak meg kell ismernünk ténylegesen.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.