szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel...

Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel találkoztak. Története során először jelentett be a Toyota kapacitás csökkentést és létszám leépítést. Az előzményekhez persze hozzá tartozik az is, hogy a Toyota 2008. utolsó negyedévében kénytelen volt már termelését csökkenteni. Bevételei is zuhantak. Profitja pedig elpárolgott. Válságban van-e a Toyota és a termelési rendszere vagy pedig ez csak a világgazdasági válság kedvezőtlen hatásának tulajdonítható jelenség?

A júniussal zárult első negyedben a társaságnak 77,8 milliárd jenes vesztesége keletkezett adó után. Egy évvel korábban 353,7 milliárd jen adózott eredménye volt a csoportnak. Ez volt egyvégtében a harmadik negyedéves vesztesége. A bevétel 3,836 billió jen volt, 38 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 6,215 billiónál. A csoporttal kapcsolatos negatív híreknek azonban ezzel még nem volt vége. Az Egyesült Államokban majdnem 100 ezer autót kényszerül visszahívni a fékrendszer feltételezhető jegesedése és az ebből származó esetleges meghibásodások veszélye miatt. A gyár Forma-1 csapatának háza táján sincsen minden rendben. Bezárta első amerikai gyárát a kaliforniai NUMMIT, amit korábban a General Motorssal közösen üzemeltettek. De a partner csődje miatt a Toyota már nem kívánta tovább az üzemet működtetni. Japán a 2010 márciusában kezdődő üzleti évben  a Takaokában lévő évi 220 ezer jármű gyártására alkalmas üzemet fogják bezárni. Globálisan, mintegy 700 ezer és 1 millió közöttire becsülik a várható kapacitás csökkentés nagyságát. Az egymásnak ellentmondó híradások szerint a cég jövőre csak 6,2-6,4 millió járművet kíván gyártani, hogy a költségeiket csökkentsék és a vállalat részvényeinek az értékét ismét növeljék.

A hír igaz, csak a pontos valóságot nem fedi. A 6,2 millió darab ugyanis csak a személygépkocsikra vonatkozik. A cég által gyártott haszon gépjárművek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt 2007-ben 1,3 millió, 2008-ban 1,45 millió volt. Ezeknek a száma nincsen benne a 6,2 millióban.. A gyártott személygépkocsik száma 2006-ban 6,8 millió, 2007-ben 7,2 millió, 2008-ban 7,8 millió volt. A Takaokában lévő üzem pedig egyébként is az egyik legrégebbi üzeme volt a Toyotának, bezárása vagy teljes felújítása már elkerülhetetlen volt.

Mit jelent a Takaokában lévő üzem bezárása? A világ gépjárműgyártásának (2008-ban 70 millió darab világszerte) 13%-át adja a Toyota. A cég az általa gyártott összes jármű 53%-át még mindig hazai Földön gyártja. 2000-ben még 68%-ot. De közben a hazai termelés is nőtt 22%-kal. A Toyota Japánban gyártott járműveinek pedig 4,5%-át állították elő Takaokában. Az üzem bezárása ilyen értelemben abszolút nem tragikus a Toyota számára.
Azt csak csendben tesszük hozzá, hogy a Mercedes fele ennyi autó gyártására tervezett kecskeméti beruházása az évtized beruházásának minősül.

A Toyota nem válságban van csak egy kicsit megfázott a meglehetősen zorddá váló világgazdaságban. Köszöni szépen jól van. Csak egy kis kiigazításra van szüksége, hiszen a második legnagyobb piacán az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a hitelpiaci válság megnyírbálta a hitelből autót vásárolók számát. Az Egyesült Államokban 2000-ben még 919 ezer darab járművet gyártottak, 2007-ben már 1,334 milliót. Ez a szám csökkent 2008-ra a 1,117 millióra. Bár 2009 első hét hónapjában a Toyota Egyesült Államokbeli termelése az egy évvel korábbi időszakhoz képest 42%-kal esett vissza, de a teljes amerikai termelés 48%-os, vagy a GM, Ford, Chrysler együttes 55%-os visszaeséséhez képest, még viszonylag kedvező pozícióban várja a piac jobbra fordulását. Az eddig 700 ezer autót érintő amerikai roncsautó program első számú haszonélvezője lett a Toyota, hiszen a program keretében lebonyolított cserékben 20%-os részesedést ért el. Ez a Toyota jellemzően 10-12%os amerikai piaci részesedése felett van messze. Hasonló bár kisebb méretű termelés csökkenésnek lehettünk tanúi a cég kanadai, brit és francia üzemeiben is 2006-2007-től kezdődően. Gyártósorok, de nem teljes üzemek bezárására még ezekben az országokban kerülhet sor, a helyi gyártókapacitások 10-15%-nak mértékéig.

Merre tovább Toyota?

A Toyota rugalmas termelési rendszere – just-in-time, TPS, kanban – mint rendszer nincsen válságban. Világszerte egyre több helyen követik és alkalmazzák. A Toyota japán, amerikai, kanadai, brit és francia gyárbezárásokkal, termeléscsökkentéssel nem tesz egyebet, mint a helyi piac méretének változásához igazítja a termelési kapacitásait.

A feltörekvő piacokon, ott ahol az infrastrukturális feltételek megteremthetők a just-in-time rendszerek bevezetéséhez a Toyota továbbra is agresszíven terjeszkedik. Japán és az Egyesült Államok után 2000-óta Thaiföld lépett elő a harmadik legfontosabb gyártási helyszínné – ahol elsősorban a haszonjármű gyártás jelentős – a negyedik helyen lévő Kínát is megelőzve. De a cég térképén egyre fontosabb helyet foglal el Indonézia, Törökország és Csehország is. Csehországban a PSA Peugeot Citroennel közösen működtetnek egy 500 ezer darab autó összeszerelésére alkalmas üzemet Kolinban. Itt a Toyota évi 105 ezer darab Aygo-t gyárt. Törökországban két üzemben gyártanak Corollákat, Avensis-ket. Bár a termelés évi 170 és 130 ezer darab között ingadozott eddig a tervezett kapacitások évi 400 ezer darab termelését tették volna lehetővé. Nagy kérdés, hogy ezek a beruházások megvalósulnak vagy sem. De a Toyota már 2002-óta motorokat gyárt Lengyelországban. Oroszországban Szentpéterváron Camry-k gyártása indul.

De ez az a cég, amelyik nem fejtette el, hogy honnan indult Japán a második világháború után. A cég előszeretettel  fektet be és gyárt a harmadik világ országaiban – Malaysiában, Dél-Afrikában, Indiában, Brazíliában, Argentinában, Mexikóban, Vietnamban . Piaci részesedése nem véletlenül a harmadik világ országaiban a legmagasabb. Ha termelését növeli és új gyártó kapacitásokat épít, akkor ezek az országok a legesélyesebbek rá.

De - és ez személyes vélemény – ha Magyarország tudatosan készül, ha tudatos befektetési stratégiát  dolgozna ki és folytatna, nem lenne esélytelen, hogy a Toyota egy üzemét is idehozza! Csak meg kell ismernünk ténylegesen.

Forman Balázs

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!